handdator

Visa fullständig version : Stämmer räkningen kaloribehöv


xen0
2015-05-27, 18:48
Alåå alla träningsfreaks!

Jag har stannat i viktnedgången i ungefär 15 dagar idag.
Behöver er koll på om jag räknar/räknat rätt, förstår att det varierar och alla har olika aktivitetsnivåer samt kaloribehov och energiförbrukning.

Det började med att jag gick ner fint 0.5kg i veckan i ungefär 2-3 veckor då min energiförbrukning samt aktivitetsnivå var högre än nuvarande och eftersom min aktivitetsnivå sänktes och jag tyckte det börja se bra ut på spegeln så hade jag absolut inga bråttom med att fortsätta gå ner 0.5kg och valde att minska till 0.3kg.

I dagens läge är det endast 5 dagars tung styrketräning, 6-8reps i ca 50-80min max, avslutas med 2-3 övningar mage på max 15 min.
Och min aktivitetsnivå utöver träningen är endast hemma, sittandes vid datorn, laga mat osv.

Om mig:
Man 21 år
170cm
nuvarande vikt 71.2kg
Tränat i 3 år, byggt på mig bra muskelmassa, gissar att jag ligger på max 10% kroppsfett just nu.



Jag anser min aktivitetsnivå ligga på 1.2 just nu då jag inte är aktiv i vardagen så om jag gör en harris uträkning på det så ligger jag på 2100 kcal om dagen och då har jag inte räknat med träningen. Säg att jag + till 400kcal jag förbränner under ett träningspass. Totalt 2500 kcal behöver jag för att behålla vikten, drar vi av 300 (0.3kg) i veckan) = 2200 kcal för att gå ner 0.3kg. Det är alltså den summan endast på träningsdagar (2200) och 2100-300 = 1800 på vilodagar.

Har legat på 2000 kcal i snart en vecka och ska kolla om det händer någonting. Annars ska jag köra som jag skrivit ovanför? eller har jag missat något eller finns de bättre väg att ta sönder den platån.

Låt era kunskaper rulla in här så nästa själ som stöter på sådant problem får en lösning!

Beemel
2015-05-28, 10:14
Eftersom både kalorier per träningspass och aktivitetsnivå är rena gissningsar så blir det alltid svårt att använda formler.

vicarious
2015-05-28, 11:12
1.2 är total vila, dvs sängläge. Även om du sitter mycket hemma så antar jag att du gör vardagliga saker som att laga mat, gå till affären, städa, tvätta m.m. Allting du gör kostar energi. Sitta vid datorn förbrukar dessutom lite mer energi än att ligga.

Hursomhelst så är det som sagt bara uppskattningar. Använd det som en fingervisning, inte en exakt sanning.

Fortsätter det stå still så lägg in några HIIT-pass.

xen0
2015-05-28, 13:24
1.2 är total vila, dvs sängläge. Även om du sitter mycket hemma så antar jag att du gör vardagliga saker som att laga mat, gå till affären, städa, tvätta m.m. Allting du gör kostar energi. Sitta vid datorn förbrukar dessutom lite mer energi än att ligga.

Hursomhelst så är det som sagt bara uppskattningar. Använd det som en fingervisning, inte en exakt sanning.

Fortsätter det stå still så lägg in några HIIT-pass.

När ska man lägga in HIIT-pass då? jag försöker alltid få i mig mat så snart som möjligt efter ett intensivt styrkepass och då är det max 20min efter träningen. Och på vilodagar så vill man helst vila helt..? eller kan köra en lättare variant av HIIT där?

vicarious
2015-05-28, 13:51
När ska man lägga in HIIT-pass då? jag försöker alltid få i mig mat så snart som möjligt efter ett intensivt styrkepass och då är det max 20min efter träningen. Och på vilodagar så vill man helst vila helt..? eller kan köra en lättare variant av HIIT där?

De dagar du inte styrketränar går väl jättebra.

shut teh face
2015-05-28, 16:29
Det är helt omöjligt att veta på förhand, nu när jag är föräldraledig och tränar 2-3 pass har jag mycket större kaloribehov än när jag arbetar (kontor) och tränade 5-6 dagar i veckan, mycket hårdare dessutom med mkt kondition

Nu är det ett jäkla spring hela dagen, man sitter inte still en stund