handdator

Visa fullständig version : Deep tissue-massage - Musklerna får lättare att växa?


Slaxes
2015-05-27, 14:51
Hej,

Kom i kontakt med en amerikan som är massör inom företaget dynamicmassage.se

Jag nämnde för honom att jag är lite stel i och med kroppsbygget och han sade att det inte är bra för just kroppsbygge.

Han påstod att en muskel har problem med att växa om den är "tight" eller hård och stel. Muskeln växer bättre om den är mjuk, så att utrymme kan skapas, typ.

Finns det några sanningar i det jag fick höra?

Kan det vara värt att köra ett sånt där gråten i strupen deep tissue-massage och hur ofta isånafall?

BobaFett
2015-05-27, 16:03
Hej,

Kom i kontakt med en amerikan som är massör inom företaget dynamicmassage.se

Jag nämnde för honom att jag är lite stel i och med kroppsbygget och han sade att det inte är bra för just kroppsbygge.

Han påstod att en muskel har problem med att växa om den är "tight" eller hård och stel. Muskeln växer bättre om den är mjuk, så att utrymme kan skapas, typ.

Finns det några sanningar i det jag fick höra?

Kan det vara värt att köra ett sånt där gråten i strupen deep tissue-massage och hur ofta isånafall?

Jag har kollat lite på massage på google om det kan ha fördelar och det finns studier som säger att det kan ha en prestationshöjande effekt men om det ger mer muskelmassa vettefan. Tror inte det studerats.

Själv tycker jag att både massage och bastu/bubbelpool/lugn simning hjälper väldigt mycket för återhämtning så på det sättet kan det ge mer muskler. Att man orkar köra mer för man är mer återhämtad.

Pretorian
2015-05-27, 16:14
Lite off men har för mig att jag såg en video där Roddy Benjaminsson får sån massage och massören går innanför hans lats på något vis... det såg så jäkla äckligt och ont ut.

Ozziking
2015-05-27, 16:29
Lite off men har för mig att jag såg en video där Roddy Benjaminsson får sån massage och massören går innanför hans lats på något vis... det såg så jäkla äckligt och ont ut.

Var? vill osså se! :)

Pretorian
2015-05-27, 16:43
Var? vill osså se! :)

Hittar inte den men det kanske bara var bilder på hans blogg med beskrivande text. Har förträngt det för det verkade så ahhh..

Morrris
2015-05-27, 17:18
Var? vill osså se! :)

En klassiker:

rgkMR2-c1fc

Slaxes
2015-05-28, 07:21
Det som är mest intressant för mig är ju om det kan ha en effekt som skapar mer volym och utrymme som musklerna får lättare att växa i. Men det är alltså ingen som har något vetskap inom det? :)

TheOne1994
2015-05-28, 07:52
går ni inte regelbundet på massage ? jag går 6-8 gånger / år på medicinsk massageterapi. En stor jvl björn från Ungern, 2 meter lång, bänkar lite över 200 och händer som tennisrack.

Han säger: Lägg dej ner på mage lille vän så ska jag visa dej kärleksmys :) det får nackhåren att resa sig. Skyddspappen man ligger på är dyblöt när han är klar.

Jag har gjort det i snart 3 år. I början hade jag skavanker, nackspärr osv. Nu gör jag det mest för att det är "skönt".

Vunnis
2015-05-28, 07:57
går ni inte regelbundet på massage ? jag går 6-8 gånger / år på medicinsk massageterapi. En stor jvl björn från Ungern, 2 meter lång, bänkar lite över 200 och händer som tennisrack.

Han säger: Lägg dej ner på mage lille vän så ska jag visa dej kärleksmys :) det får nackhåren att resa sig. Skyddspappen man ligger på är dyblöt när han är klar.

Jag har gjort det i snart 3 år. I början hade jag skavanker, nackspärr osv. Nu gör jag det mest för att det är "skönt".
Åh. Så här borde ju alla göra! Det är så det ska vara. *cupid*

Det som är mest intressant för mig är ju om det kan ha en effekt som skapar mer volym och utrymme som musklerna får lättare att växa i. Men det är alltså ingen som har något vetskap inom det? :)
Utan att komma ihåg vad träningsmetoden heter så finns det ju någon variant som alltid avslutar träningspassen med högreps för pump och om det kanske till och med är supersettat med stretch för att, åtminstone i teorin, dra ordentligt i dom tjockare muskelfasciorna för att få dom större och därmed kunna få plats att växa bättre.

.... Om det funkar i praktiken är en annan sak. Man brukar ju som standard växa av att lyfta grejer.

Richter
2015-05-28, 08:01
Utan att komma ihåg vad träningsmetoden heter så finns det ju någon variant som alltid avslutar träningspassen med högreps för pump och om det kanske till och med är supersettat med stretch för att, åtminstone i teorin, dra ordentligt i dom tjockare muskelfasciorna för att få dom större och därmed kunna få plats att växa bättre.

FST-7. Jag är skeptisk. Gudiol har en artikel om det i nåt nummer av BODY.

Vunnis
2015-05-28, 08:05
FST-7. Jag är skeptisk. Gudiol har en artikel om det i nåt nummer av BODY.
Så kan det vara. Koncept funkar ju som bekant bättre om dom heter konstigt. Drag i prylar intramuskulärt borde ju förstås stimulera någon sorts förändring, men att fasciorna är det som är begränsande är väl kanske lite tveksamt?

Old Nick
2015-05-28, 08:25
Enligt vad jag har läst är fascian ungefär lika stretchbar som kevlar. Man måste ju trots allt snitta upp den för att få ner trycket om muskeln sväller upp. Det är inte precis så att den bara dras ut och ökar i storlek, utan det krävs ett kirurgiskt ingrepp.

Men om man fixar en skön pump i biceps och stretchar armarna lite skall den enligt vissa bli större? Jag tvivlar.

Vunnis
2015-05-28, 08:50
Enligt vad jag har läst är fascian ungefär lika stretchbar som kevlar. Man måste ju trots allt snitta upp den för att få ner trycket om muskeln sväller upp. Det är inte precis så att den bara dras ut och ökar i storlek, utan det krävs ett kirurgiskt ingrepp.

Men om man fixar en skön pump i biceps och stretchar armarna lite skall den enligt vissa bli större? Jag tvivlar.
Nu pratade vi väl kanske inte fullt så akut som vid kompartmentsyndrom. Eller har har man en storlek för alltid som är helt opåverkbar? *popcorn*

Action Fighter
2015-05-28, 09:30
Min naprapat berättade att han hade Johan Oldenmark(tror jag det var) som kund när han var aktiv. Tydligen skulle massagen hjälpa för att expandera muskelhinnan(tror jag det var) och därför ge mer utrymme till att växa. Min naprapat var dock skeptisk till om det faktiskt fungerade vad jag minst. Var ett tag sedan han berättade om detta så har svårt att minnas exakt allt, därav den luddiga beskrivningen. Tvivlar på att det gör direkt skillnad i muskelbyggande syfte faktiskt, dock finns det icke direkt kopplade effekter som kommer hjälpa till med muskelbygga självklart.

J.V
2015-05-28, 09:36
När jag gick regelbundet på idrottsmassage/massage som gjorde helvetes ont och jag blev svettig och yr/deep tissue massage så var jag mycket fräschare och rörligare i kroppen. Om det gav extra gains vet jag inte men jag upplevde att jag kunde träna bättre, hårdare och oftare. Sådant bör ju ge gains i långa loppet.

Mvh
funkar för mig

Seedstream
2015-05-28, 11:13
FST-7. Jag är skeptisk. Gudiol har en artikel om det i nåt nummer av BODY.

Jag har kört FST-7 för armarna i några månader och tycker om det. 7 sets på 8-15 reps med 15 sec vila.

Old Nick
2015-05-28, 13:11
Nu pratade vi väl kanske inte fullt så akut som vid kompartmentsyndrom. Eller har har man en storlek för alltid som är helt opåverkbar? *popcorn*

Som jag ser det så hade det bara varit att stretcha fascian vid kompartmentsyndrom om den nu varit så töjbar. Men så är det ju inte. Och hade storleken på fascian begränsat möjligheten för muskeln att expandera hade väl styrketräning lett till kompartmentsyndrom.

Jag tycker bara inte att det går ihop. Min gissning är att den helt enkelt växer och krymper i takt med muskeln och att töjande och dragande varken gör av eller till.

therunningman
2015-05-28, 14:27
Som jag ser det så hade det bara varit att stretcha fascian vid kompartmentsyndrom om den nu varit så töjbar. Men så är det ju inte. Och hade storleken på fascian begränsat möjligheten för muskeln att expandera hade väl styrketräning lett till kompartmentsyndrom.

Jag tycker bara inte att det går ihop. Min gissning är att den helt enkelt växer och krymper i takt med muskeln och att töjande och dragande varken gör av eller till.
Vad tänker du på rent konkret? Det finns flera olika fascior och om vi pratar om fascian som är närmast muskeln är det viktigt att den kan röra på sig och är flexibel. Om den fastnar eller remoduleras pga överansträngning eller skada är risken att den inte är tillräckligt eftergivlig och kompartment kan uppstå.

Var ökar rörligheten när man stretchar/rörelsetränar? Ofta tror man ju fascia, bindväv, senor.

Eller har man alltid haft den = tonus minskar?

Intressant fråga är det i alla fall.

smeander
2015-05-29, 19:33
Det finns teorier om att djupgående massage, typ bindvävsmassage, deep tissue massage osv bidrar till att muskelfascian dras isär vilket ger mer utrymme för muskelcellerna att växa.

Annars kan det vara en ide att mjuka upp för att förbättra rörligheten och på det viset förbättra övningsutföranden eller dylikt. Sedan ökar ju massage blodflödet i musklerna, ökat blodflöde kan ju påskynda återhämtningen.

Sen är det skönt att få massage, ibland. Vissa gånger är det skönt efter och tortyr under tiden...