handdator

Visa fullständig version : Slitna bromsskivor på bilen - Behöver de bytas (bilder)?


edgen_ÖSD
2015-05-27, 08:05
Hallå!

För ett tag sedan indikerade displayen i bilen att bromsklossarna fram behöver bytas. Jag hade dock inte möjlighet att göra det innan en lång resa och nu är de så pass nedslitna att det låter från högra framdäcket då jag bromsar. Frågan är om jag behöver byta både bromsskiva och bromskloss eller om det räcker med bromsklossen.


Bild på bromsskivan som är ok:
http://postimg.org/image/a005z6tkv/

Bild på bromsskivan som är sliten:'
http://postimg.org/image/7kyqes3vx/

Jag ser ju såklart helst att jag slipper byta bromsskivorna med ;)

Gpajpen
2015-05-27, 08:12
Båda bromsskivorna är slitna.

Dom kommer behöva bytas förr eller senare, så är det med samtliga bilar. även om du "klarar" dig ett tag till, finns det risk (om än liten) att skivan splittras sönder eftersom du nu går metall mot metall, därav missljudet.

Spelar liksom ingen roll hur du gör dom kommer behöva bytas, absolut senast vid nästa besiktning, så byt och njut av nya bromsar.

Yes
2015-05-27, 08:15
Ser ut som skit. Bara byta.

Att inte byta bromsklossar samtidigt är bara dumt. De lär vara mer slitna än skivorna och hur kul är det att snart igen behöva skruva med rostiga bromsar (vilket för övrigt är ett odrägligt skitjobb)?

Divvo
2015-05-27, 08:15
Brukar räcka med att byta belägg, det slits rätt av sig självt.

Snubben
2015-05-27, 08:15
Behöver man byta när de ser ut sådär så är min bil nog ett mirakel.

edgen_ÖSD
2015-05-27, 09:21
Flera olika bud här ser jag.
Har surfat runt lite innan jag skrev här och på andra ställen har personer blivit rekommenderade att inte byta skivorna. Då har de ändå sett betydligt sämre ut.

Som Gpajpen sa behöver ju skivorna bytas förr eller senare. Om det är förr är det ju lika bra att byta allt. Om det är senare (mao om flera år) känns det rätt dumt att byta skivorna redan nu.

Hur länge tror ni jag kan köra på de skivor som sitter i nu?

L-Sami
2015-05-27, 09:32
Jag bytte endast bromsbeläggen när det lät illa vid bromsning, men Mekonomen ville givetvis byta skivorna också och jag fick ingen garanti på arbetet om jag inte gjorde det. Ägaren sa att bromsbeläggen skulle hålla endast 500mil innan det började låta igen om jag inte bytte bromsskivnorna också. Kört 1500mil efter det utan problem, bytte endast bromsbeläggen.

Yes
2015-05-27, 09:38
Slitagegränsen brukar vara runt ett par millimeter på bromsskivor. Första ser ut att snart vara där, men klarar sig ett tag till. Den andra har en ordentlig kant och ser ut som skit.

Tilläggas bör att det här inte är delar du vill dumsnåla på.

Köp skivor på Biltema om du är fattig.

Ajemän
2015-05-27, 09:46
Första klarar besiktning med "uppmanande att byta", andra får du anmärkning på. Typ.

ducedo
2015-05-27, 10:11
Jag bytte endast bromsbeläggen när det lät illa vid bromsning, men Mekonomen ville givetvis byta skivorna också och jag fick ingen garanti på arbetet om jag inte gjorde det. Ägaren sa att bromsbeläggen skulle hålla endast 500mil innan det började låta igen om jag inte bytte bromsskivnorna också. Kört 1500mil efter det utan problem, bytte endast bromsbeläggen.

Och skulle han inte sagt det utan bilen började låta efter 500 mil så vore det en skitverkstad.

Arf Pingvin
2015-05-27, 10:45
Du förstår väl själv att det seriösa är att byta skivorna samtidigt som klossarna.

Men man får väl fråga sig hur länge man tänkt behålla bilen. Om över ett år byt skivor nu. Annars så klarar du dig säkert till nästa besiktning.

delta_mats
2015-05-27, 10:55
Skivor är inte särskilt dyrt ens så börjar dom vara dåliga så byt.

L-Sami
2015-05-27, 11:27
Och skulle han inte sagt det utan bilen började låta efter 500 mil så vore det en skitverkstad.

Det där är klurigt. Jag har liksom mindre än två års erfarenhet av bilar, en bekant med lång bilerfarenhet säger att jag inte behöver byta bromsskivor med bromsklossar då det är bara en affärsgrej som verkstäderna använder. Sen i samma veva ser man på "Kalla Fakta" på TV och där avslöjas hur mycket det fuskas i verkstäderna bl a på Mekonomen och just det där med bromsarna. Gången innan jag reparerade bilen så blåste en annan verkstad mig på pengar. Så man tar inga onödiga kostnader helst. Man parerar sig för minsta lilla avvikelse. Och jag ser mig inte som fattig eller snål, utan vill inte bli lurad.

Arf Pingvin
2015-05-27, 12:16
Om jag tittar på bilderna så ser det där ut som skit. Byt skivorna.

edgen_ÖSD
2015-05-27, 12:58
Ok, då byter jag allt. 2500:- för byta av klossar och skivor fram (material och arbete), hur låter det?

KlopFer
2015-05-27, 13:54
Ok, då byter jag allt. 2500:- för byta av klossar och skivor fram (material och arbete), hur låter det?

Normalpris skulle jag säga.

R Scarpa27
2015-05-27, 19:37
vad handlar det om för bil???
börja mkt saker ge sig på en gammal bil, kan det kosta mer att renovera änatt köpa en nyare.

TheOne1994
2015-05-27, 19:40
vad handlar det om för bil???
börja mkt saker ge sig på en gammal bil, kan det kosta mer att renovera änatt köpa en nyare.

då måste det vara bra gammal. Byta bil pga för många reprationer lönar sig sällan. Även lite nyare går sönder titt som tätt.

R Scarpa27
2015-05-27, 19:41
då måste det vara bra gammal. Byta bil pga för många reprationer lönar sig sällan. Även lite nyare går sönder titt som tätt.

beror ju på =) därför jag frågar :) om man säger att kamrem, vattenpump, koppling, slitna skivor och bromsar avgassystem osv osv ligger tätt inpå slitage och byte,... kan de bli billigare att köpa en annan bil nybesiktad och i bättre skick.

R0B
2015-05-27, 22:11
Så länge skivan inte är sprucken, har rejäla ojämnheter eller skev (händer sällan på en vanlig bil att dom blir skeva) Och det finns ett par mm kvar i godset så kan du behålla dom.

Eftersom du kört med ett kasst bromsbelägg så slits den ojämnt och ser ut som bajs, på med nya klossar så sliter dom sig "fina" relativt fort om det inte är överdrivet ojämna.

Svårt att uttala sig dock med dom bilderna du lagt upp enligt mig.

Arf Pingvin
2015-05-27, 22:52
Så kan man resonera. Men då kan det gå som för brorsan som hade bytt in en bil med dåliga bromsar. Glömde bort det faktumet. Åker för att besiktiga. Får underkänt för bromsarna och på väg hem bromsar i en korsning, skivan pajar, låser hjulet och kör in i en stolpe :laugh:

TheOne1994
2015-05-28, 06:22
bromsar är billiga grejor. Leta och köp på rätt ställe !!

R0B
2015-05-28, 19:42
Så kan man resonera. Men då kan det gå som för brorsan som hade bytt in en bil med dåliga bromsar. Glömde bort det faktumet. Åker för att besiktiga. Får underkänt för bromsarna och på väg hem bromsar i en korsning, skivan pajar, låser hjulet och kör in i en stolpe :laugh:

Förstår inte ens hur man kan lyckas med det. En skiva går inte sönder huxflux om man inte kör väldigt "Inspirerat" och att den skulle låsa hjulet när den väl gör det känns också väldigt konstigt.

För övrigt så var ju bromsarna uppenbarligen dåliga redan och borde fixats redan, alltså ett annat scenario än det jag skrev.