handdator

Visa fullständig version : Någon som har bra koll på Creatin?


Must
2002-04-23, 09:05
Hej,

Jag tänker börja käka creatin och är osäker på doseringen av tre anledningar.

1) Att tillverkarna vill att man ska köpa en mycket av deras produkter och kanske därför överdoserar.

2) Att jag talade med en hälsokost kille som sa att den "obligatoriska" uppladdnings fasen är helt onödig. Pga att man har fyllt på depåerna efter ett par veckor i alla fall och därför har man kastat bort en hel del.

3) Att doseringen är uträknad för en person som väger 75 kg och jag väger 120 kg.


Är det någon som vet hur mycket jag ska ta och när jag ska ta creatinet?

Är det några märken man ska undvika eller som rekommenderas?

Jättetacksam för hjälp!

Mvh
M

Stickboy
2002-04-23, 09:18
kreatin är ett relativt billigt kosttillskott, därför tar jag lite större dos än vad som står på burken för att vara på "säkra" sidan.
jag tar ca 15 g per dag och kör även "uppladdnings fasen". tar 5 g före och efter träning samt 5 g på morgonen eller innan jag går och lägger mig.

sattsa på något av dom etablerade märkena som inte är allt för dyra..

gasoliner
2002-04-23, 09:21
Visst funkar det att strunta i uppladdningsfasen,men då får du antagligen inte full effekt av kreatinet förrän efter ett par veckor. Laddningen borde ta ca 4-5 dagar Lycka till!

MVH //Gassy

Carro
2002-04-23, 09:24
Läste igår att 20%, övervägande kvinnor INTE svarar på creatin alls.

Must
2002-04-23, 11:50
Jag talade just med en byggare som sade att man ska strunta i att köra uppladdningsfasen och köra 10 g efter träningspasset. Thats it!

Låter långt från vad tillverkarna skriver men han såg ut att ha koll på vad han pratade om (hyfsat köttig lirare).

Men jag tycker att 10 g om dagen låter väldigt lite för någon som väger 120 kg.

Någon som har någon åsikt?

Mvh
/M

stybb
2002-04-23, 12:35
Fick asbra resultat senaste gången. Körde ast mirconized kreatin och gjorde exakt som det står på deras sida. Alltså en uppladdningsfas med extremt mycke vatten. Sen 7gram efter träning och 5 gram på morgonen därefter..

Stålkvinnan
2002-04-23, 14:00
Jag har svårt att förstå varför nu de 20% kvinnor inte skulle svara på kreatin.I så fall innebär det väl att alla män inte svarar på det heller. Den största anledningen att jag funkar så bra på kreatin är väl i första hand att jag inte äter kött antar jag, men har man inte askass mage tycker jag absolut att man som styrketränande kvinna ska testa.
Mvh Carro

Carro
2002-04-23, 18:00
Hämtat från tidningen "great news" nr 1,2001;

"Visste du att... Ca 20% av befolkningen, flest tjejer, inte är mottagliga för creatin (non-responders). Detta kan bero på att musklerna inte är mottagliga eller att deåerna redan är fyllda."

Sen vet jag personligen inte själv hur sanningsenligt detta är, har inte heller själv provat creatin, men har planer på det...