handdator

Visa fullständig version : 6 veckorts deff/viktnedgång


Tjoffe94
2015-05-26, 20:26
Hej på er!

Jag har nu bestämt mig. Efter helgen som kommer är det dags för en 6 veckors deff/viktnedgång. Anledningen till att jag även skriver viktnedgång beror på att min träning till mestadels kommer bestå av löpning och motion. Inte allt för mycket gym just nu då jag siktar på en mer 'slimmad' kropp, och inte en rippad 'fitness' kropp. Antar att ni kanske hajjar? :Virro

Min fråga. Vad rekommenderar ni att jag ska äta under en dag?
Jag är ganska så insatt i ämnet, men jag vill gärna ha en dagsrutin för att öka min motivation istället för att gå på vad jag tror.

Just nu ligger jag på ca 90 pannor mer eller mindre. Siktar på att landa runt 80-82 kilo där jag har legat för det mesta förr.
Skulle vilja påstå att jag har en del muskler i grunden men en hel del fett som kikat fram...
Jobbar på kontor så det är inte så mycket håll igång cofffee

nisse1976
2015-05-26, 20:40
det du tycker om, se till att få i dig tillräckligt med protein, en någorlunda varierad kost med bra matvaror som bas så kommer det bli fint.
Och jag tror du kommer vara mer nöjd med resultatet om du slänger in styrketräning

Inzza
2015-05-27, 13:07
Hej på er!

Jag har nu bestämt mig. Efter helgen som kommer är det dags för en 6 veckors deff/viktnedgång. Anledningen till att jag även skriver viktnedgång beror på att min träning till mestadels kommer bestå av löpning och motion. Inte allt för mycket gym just nu då jag siktar på en mer 'slimmad' kropp, och inte en rippad 'fitness' kropp. Antar att ni kanske hajjar? :Virro

Min fråga. Vad rekommenderar ni att jag ska äta under en dag?
Jag är ganska så insatt i ämnet, men jag vill gärna ha en dagsrutin för att öka min motivation istället för att gå på vad jag tror.

Just nu ligger jag på ca 90 pannor mer eller mindre. Siktar på att landa runt 80-82 kilo där jag har legat för det mesta förr.
Skulle vilja påstå att jag har en del muskler i grunden men en hel del fett som kikat fram...
Jobbar på kontor så det är inte så mycket håll igång cofffee

10kg på 6 veckor kan bli jobbigt. Runt 1600 kcal underskott per dag. Om du nu verkligen vill så är väl en vlcd med styrketräning ett tips

Action Fighter
2015-05-27, 14:04
Skulle inte rekommendera 10kg på 6 veckor, som ovanstående säger blir det runt 1600 per dag vilket är väldigt lite. Känns dumt att utesluta styrketräningen, du kommer inte automatisk få en fitnesskropp bara för du slänger in lite träning, långt ifrån. Kräver år av seriös träning och bra kosthållning för att uppnå det jag tror du beskriver.

Hur lång är du på den vikten?

Korash
2015-05-27, 14:24
Kanske lite extremt, men så här kan en "lyckad" viktnedgång utan styrketräning se ut:
http://i.imgur.com/fbG9CQA.jpg

Shqypnia
2015-05-27, 19:39
Prio 1: Styrketräningen.

Tjoffe94
2015-05-27, 19:43
det du tycker om, se till att få i dig tillräckligt med protein, en någorlunda varierad kost med bra matvaror som bas så kommer det bli fint.
Och jag tror du kommer vara mer nöjd med resultatet om du slänger in styrketräning

Ja precis, styrketräning vet jag av erfarenhet att det är bra för definitionen givetvis. Men kan verkligen dessa 6 veckor ge så mycket? Det jag framförallt är ute efter är att tappa så mycket kring magen som möjligt.

Tjoffe94
2015-05-27, 19:46
10kg på 6 veckor kan bli jobbigt. Runt 1600 kcal underskott per dag. Om du nu verkligen vill så är väl en vlcd med styrketräning ett tips

Är kanske inte en expert på att räkna ut ett kaloriunderskott, men jag vill definitivt inte gå så mycket minus i kcal. Däremot vill jag lite över den rekommenderade gränsen på 500. I och med att det är så pass kort tid vi pratar om. Dumt av mig att påbörja min "deff" så tätt inpå semestern.

Tjoffe94
2015-05-27, 19:51
Skulle inte rekommendera 10kg på 6 veckor, som ovanstående säger blir det runt 1600 per dag vilket är väldigt lite. Känns dumt att utesluta styrketräningen, du kommer inte automatisk få en fitnesskropp bara för du slänger in lite träning, långt ifrån. Kräver år av seriös träning och bra kosthållning för att uppnå det jag tror du beskriver.

Hur lång är du på den vikten?

Alltså en fitness kropp kan jag garantera att jag inte kammar hem på min kropp för tillfället hehe.. Jag har tränat styrketräning i ca 3-4 år flitigt åtminstone. Dock sedan ca 1,5 år sedan så har det nog blivit 10(?) pass haha..

Jag är 182cm lång. Skulle vilja påstå att jag har en rätt bulkig kropp med en del muskler i grunden. Är rätt bredaxlad och "stor" i grunden.

Tjoffe94
2015-05-27, 19:52
Kanske lite extremt, men så här kan en "lyckad" viktnedgång utan styrketräning se ut:
http://i.imgur.com/fbG9CQA.jpg

Ja alltså sådär tror jag inte jag kommer bli. Det skulle nog dröja mer än 6 veckor även om jag låg på såpass lite kcal som ovanstående.

henrikl
2015-05-27, 19:59
Ja alltså sådär tror jag inte jag kommer bli. Det skulle nog dröja mer än 6 veckor även om jag låg på såpass lite kcal som ovanstående.

Du kan nog inte räkna med någon "definition" om du inte styrketränar för att behålla muskelmassan i alla fall. Ditt upplägg är som gjort för någon som är ute efter att bli smalfet.

Tjoffe94
2015-05-27, 20:10
Tänkte att jag slänger upp ett par bilder på hur jag tidigare sett ut.
I dagens läge har jag lika styrka som då men saknar uthålligheten och lagt till mig en del kring magen framförallt *gah!*

https://www.imageupload.co.uk/image/Z1fr

https://www.imageupload.co.uk/image/Z1fr

Pretorian
2015-05-28, 07:25
Du bör ändå lägga in styrketräning under viktnedgången.

exevision
2015-05-28, 07:45
Tänkte att jag slänger upp ett par bilder på hur jag tidigare sett ut.
I dagens läge har jag lika styrka som då men saknar uthålligheten och lagt till mig en del kring magen framförallt *gah!*

https://www.imageupload.co.uk/image/Z1fr

https://www.imageupload.co.uk/image/Z1fr

Det kommer att se betydligt sämre ut än så där om du inte styrketränar. Så är det bara, oavsett om du önskar något annat.

Action Fighter
2015-05-28, 09:12
Som du säger själv är du ute i för dålig tid. Men det går ju att förbättra på 6 veckor ändå! :) Lägg dig på något mer än 500kcal underskott som du säger. Släng in iaf 2-3 pass styrketräning i veckan tycker jag. Du vet nog själv att du har en bra mängd fett att skala också. 10kg kommer göra stor skillnad men jag är rätt säker på att du behöver gå ned ännu mer för att få bra form. Som exempel så var jag personligen i betydligt bättre form när jag började min deff i år på 93kg och ligger nu -10kg på 83. Då är jag definitivt beachklar på 83kg utan tvekan men behöver väl gå ned lite till om jag vill ligga i tävlingsform vilket är vad jag siktar på för att få bra erfarenhet av det.

Rubb
2015-05-29, 00:24
Ja precis, styrketräning vet jag av erfarenhet att det är bra för definitionen givetvis. Men kan verkligen dessa 6 veckor ge så mycket? Det jag framförallt är ute efter är att tappa så mycket kring magen som möjligt.

Släng in styrketräning under viktnedgång.

Tror det alla försöker säga är att om du inte styrketränar under viktnedgången kommer du visserligen tappa i vikt men du kommer också tappa muskelmassa.
Styrketräningen ska inte ses som ett sätt att öka i muskelmassa under viktnedgången utan snarare bevara den muskelmassan du faktiskt har.

Det jag framförallt är ute efter är att tappa så mycket kring magen som möjligt.

Ledsen att behöva göra dig besviken men du kommer inte kunna påverka var på kroppen du kommer tappa.
För mig tycker jag att magen är det stället där det försvinner som mest i slutet av viktnedgången.
Det finns alltid ställen att ta från: ansiktet, låren osv. Där du själv kanske inte ser resultatet men jävlar om man kollar före/efter bilder.