handdator

Visa fullständig version : Era åsikter ang. pausbänk


AntonHA
2015-05-26, 18:27
Kan vanlig gymbänk (dvs touch and go) ersättas av pausbänk om målet är få bättre bröstutveckling? Eller är det bättre att köra både och? Jag känner mig tröttare i bröstet av pausbänk än av vanlig bänk och jag har ökat en del i axelstyrkan sen jag började pausa. Dock så kan man ju hantera tyngre vikt i gymbänk, men kroppen lär ju inte veta vad som är på stången?

Kör bänk 2ggr/vecka i överkroppspass som ser ut såhär:
Bänk
Chins
Axelpress med hantlar
Stångrodd
Sidolyft
Tricepsövning superset bicepsövning

Linjedomarn
2015-05-26, 19:16
men kroppen lär ju inte veta vad som är på stången?

Dina triceps kommer märka skillnad om vikten sjunker. Men om du kör tng så får du de första centrimetrarna "gratis" vilket gör att du inte behöver använda bröstmuskulaturen i samma utsträckning. Så ja, jag skulle använda mig av stopp i bänken.

AntonHA
2015-05-26, 19:51
Dina triceps kommer märka skillnad om vikten sjunker. Men om du kör tng så får du de första centrimetrarna "gratis" vilket gör att du inte behöver använda bröstmuskulaturen i samma utsträckning. Så ja, jag skulle använda mig av stopp i bänken.

Vad tror du om att köra typ 2-3 arbetsset paus och 1-2 arbetsset gymbänk efter det? Eller ska man kanske köra vartannat pass gymbänk?

oscarovegren
2015-05-26, 20:02
Frågan är vad syftet med bänkpress är i ditt upplägg. Är det för att träna bröstmuskulaturen så skulle jag köra paus. Kör du för att mosa ut det sista ur triceps så funkar väl TnG.

Linjedomarn
2015-05-26, 20:13
Vad tror du om att köra typ 2-3 arbetsset paus och 1-2 arbetsset gymbänk efter det? Eller ska man kanske köra vartannat pass gymbänk?

Varför köra det alls? Du kör redan extra triceps. Kanske testa lite klossbänk?

Tobbey
2015-05-26, 20:17
Jag kör enbart pausbänk nuförtiden, kan inte ens utföra en tng bänk längre, blir bara fel. Lättare att hålla koll på utvecklingen och troligtvis nyttjar man väl också mer bröst, vilket jag hoppas på då det är den enda bröstträningen jag får.

ceejay
2015-05-26, 21:20
Kör pausbänk som förstaövning och vanlig bänk som andraövning. Jag tycker att paus är bättre för pattarna.

Jansson_84
2015-05-26, 22:59
Rent styrkemässigt så upplever jag att pausbänk ger extra Power för en positiv styrkeutveckling jämfört med touch 'n go som jag alltid kört tidigare. Huruvida det skulle vara bättre eller sämre för volymbyggning vet jag dock ej.

ARMSTARK
2015-05-27, 07:11
Det är egentligen ganska självklart att man tränar brösten mer om man inte använder sig av gummisnodds effekten.
Dessutom är det snällare mot axlarna att köra med stop, vad det beror på vet jag inte men många som har problem med axlarna håller med.

bubbe
2015-05-27, 07:20
Det är egentligen ganska självklart att man tränar brösten mer om man inte använder sig av gummisnodds effekten.
Dessutom är det snällare mot axlarna att köra med stop, vad det beror på vet jag inte men många som har problem med axlarna håller med.

Håller inte med. Pajar nästan alltid axlarna av perioder med tävlingslika stopp i bänkpress-träningen. Visserligen skulle kanske en lång period med stopp på låga vikter med låg volym göra just mina axlar något mer förberedda.

filmjölk
2015-05-27, 12:40
Jag gillar stopp i bänken. Jag är bara marginellt svagare så än TNG, och känslan i bröstmusklerna är rätt annorlunda på ett positivt sätt.

krubkungen
2015-05-27, 13:26
Är det bara jag som tycker att köra paus i bänkpress blir en pina när man kommer över 5 reps? 8-12rep med paus är smärtsamt!

ARMSTARK
2015-05-27, 13:44
Är det bara jag som tycker att köra paus i bänkpress blir en pina när man kommer över 5 reps? 8-12rep med paus är smärtsamt!

Jag tycker tvärt om, man känner sig som stålmannen när man trycker upp de vikterna. Men då ska man ligga några reps från fail.
Jag tycker det är värre som tex i ett sheikoprogram där det står 6X3 på en vikt som smakar brunt.

Gnistan
2015-05-27, 13:54
Kan vanlig gymbänk (dvs touch and go) ersättas av pausbänk om målet är få bättre bröstutveckling? Eller är det bättre att köra både och? Jag känner mig tröttare i bröstet av pausbänk än av vanlig bänk och jag har ökat en del i axelstyrkan sen jag började pausa. Dock så kan man ju hantera tyngre vikt i gymbänk, men kroppen lär ju inte veta vad som är på stången?

Kör bänk 2ggr/vecka i överkroppspass som ser ut såhär:
Bänk
Chins
Axelpress med hantlar
Stångrodd
Sidolyft
Tricepsövning superset bicepsövning

Klart du skall köra bänk med stopp.
Du blir en säkrare bänkare, lär dig att få till en bra motspänning i bröst bl.a. Och det kan vara bra att plocka av lite vikt så du kan köra med stopp och så explosivt du kan på uppväg.


Lycka till med bänkandet
MVH
Gnistan

Gnistan
2015-05-27, 13:57
Är det bara jag som tycker att köra paus i bänkpress blir en pina när man kommer över 5 reps? 8-12rep med paus är smärtsamt!

Tips: Lasta av och kör då. Då kan du även få till ett explosivt lyft på uppväg.
Träning ger färdighet. Kör hårt.
MVH
Gnistan

Gnistan
2015-05-27, 13:59
Rent styrkemässigt så upplever jag att pausbänk ger extra Power för en positiv styrkeutveckling jämfört med touch 'n go som jag alltid kört tidigare. Huruvida det skulle vara bättre eller sämre för volymbyggning vet jag dock ej.

Fint. Hur går det med bänkandet föresten?
Några nya pers?
MVH
Gnistan

z_bumbi
2015-05-27, 15:14
Jag skiljer på bänk med stopp och pausbänk, med stopp är bara tills stången ligger stilla medan pausbänk innefattar en längre paus. Båda varianterna är bra att använda sig av men det kan det också vara att köra utan stopp så det beror på vad man vill ha ut och vem det är som kör.