handdator

Visa fullständig version : Är raka mark en fullgod ryggövning?


Tridnod
2015-05-26, 01:26
Vill man bli stark som en oxe ska man köra marklyft har jag hört folk säga. Nog märker man när man har kört vanliga mark.

Men om man inte satsar på att lyfta 400kg på tävling i mark utan mest vill få en bra träning för rygg, är raka mark nog för ländrygg, traps och erector spinae utöver chins och rodd?

Degpekka
2015-05-26, 05:05
Det är en jättebra ryggövning. Mkt mer än så är svårt att säga, det beror väldigt mkt på hur du utför övningen och hur upplägget ser ut. Förstår dock inte varför man vill utesluta marklyft helt ur sitt program, en väldigt bra och nyttig övning, även om man inte siktar på 400kg på flaket. :)

LoveMachine
2015-05-26, 07:41
Det lär väl vara något suboptimalt med tanke på att det som sätter begränsningen i raka marklyft oftast är baksida lår och rumpan, inte någon av de muskler du faktiskt ville träna. Så vanliga marklyft är nog bättre för det du beskriver.

Action Fighter
2015-05-26, 10:08
Det kan mycket väl vara nog men varför inte köra både och istället? Jag kör vanliga marken på ryggpasset och raka marken på benpasset. Fungerar mycket bra. Då får jag även in en typ av marklyft varannan dag.

Stor Hård Ådrig
2015-05-26, 10:36
Man får komma ihåg att ryggen vid raka mark blir mer parallell gentemot golvet och vid vissa utföranden kommer dessutom tyngdpunkten längre fram. Detta gör att det blir tyngre i ländryggen jämfört med vanliga marklyft, sen ifall den ökade belastningen för ländryggen väger upp för den minskade vikten som raka mark ger kan jag inte svara på. Givet att samma vikt används får nog ländryggemn mer träning av raka mark.

Sheogorath
2015-05-26, 10:42
Man får komma ihåg att ryggen vid raka mark blir mer parallell gentemot golvet och vid vissa utföranden kommer dessutom tyngdpunkten längre fram. Detta gör att det blir tyngre i ländryggen jämfört med vanliga marklyft, sen ifall den ökade belastningen för ländryggen väger upp för den minskade vikten som raka mark ger kan jag inte svara på. Givet att samma vikt används får nog ländryggemn mer träning av raka mark.

Fast så funkar det ju inte. Man använder mer vikt i vanliga mark för samma intensitet. Sen skiljer det sig mer eller mindre mycket för olika personer.

BobaFett
2015-05-26, 10:56
Jag tycker inte det. Komplettera med farmers walk så blir den det.

hugok
2015-05-26, 10:58
Raka mark har större tendens att ge skjuvning (wiki: http://sv.wikipedia.org/wiki/Skjuvning) mellan ryggkotorna vilket inte är bra för ryggen. Därmed är det svårt att köra några tunga vikter i övningen.

Stor Hård Ådrig
2015-05-26, 13:44
Fast så funkar det ju inte. Man använder mer vikt i vanliga mark för samma intensitet. Sen skiljer det sig mer eller mindre mycket för olika personer.

Fast mindre upprätt rygg = mer belastning på ländryggen var min poäng. Så funkar det väl?