handdator

Visa fullständig version : Morgonträning i samband med periodisk fasta


Olloof
2015-05-25, 17:39
Hur många timmar bör man maximalt vänta mellan träning och mat? Jag bryter fastan vid 15. Är det för länge att vänta om jag är klar med träningen vid 8? Funkar det om jag slänger in lite aminosyrer eller en shake någonstans mitt emellen?

King Grub
2015-05-25, 17:47
Ju snabbare desto bättre. Efter fastande träning förlorar du muskler fram till dess du äter. Det kompenseras när man väl äter, men det är inte sannolikt att det går att kompensera för ett halvt dygn. Proteinsyntesen kan inte uppregleras hur mycket som helst per timme, och den och aminosyrekänsligheten är bara förhöjd 24 timmar efter passet. Utnyttja det. Kasta inte bort halva tiden.

Olloof
2015-05-25, 18:23
Ju snabbare desto bättre. Efter fastande träning förlorar du muskler fram till dess du äter. Det kompenseras när man väl äter, men det är inte sannolikt att det går att kompensera för ett halvt dygn. Proteinsyntesen kan inte uppregleras hur mycket som helst per timme, och den och aminosyrekänsligheten är bara förhöjd 24 timmar efter passet. Utnyttja det. Kasta inte bort halva tiden.

"Slösas" tiden bort även om jag drar i mig en shake under förmiddagen?

Stjarnan
2015-05-25, 18:32
Varför inte äta? Jag fastar också en del men aldrug om jag tränar tidigt. Min återhämtning blir mycket sämre.

Ola Wallengren
2015-05-25, 18:50
"Slösas" tiden bort även om jag drar i mig en shake under förmiddagen?

En shake är också mat så då fastar du inte. 2 vassle shakes a 25g kan däremot räcka.

Action Fighter
2015-05-25, 19:20
Varför inte äta? Jag fastar också en del men aldrug om jag tränar tidigt. Min återhämtning blir mycket sämre.

Ja, jag ser personligen inget problem med att fastan är lite olika mellan dagarna. Du kan ju om möjligt bara köra ännu tightare ätrutor så får man ut mer fastetid. De dagar jag tränar 8 i sommar kommer jag köra 4h ätruta tänkte jag.

R Scarpa27
2015-05-25, 20:21
ska du fasta och träna så tidigt kan du ju ta 2 omgångar aminosyror.
En direkt efter träning en omgång efter några timmar igen...

Ajemän
2015-05-26, 21:49
Fasta på kvällen istället då.