handdator

Visa fullständig version : sojafärs vs köttfärs i muskeluppbyggnad?


Armed Dingo
2015-05-25, 16:47
Jag tycker sojafärs är jättegott och det är dessutom vegetariskt och typ fettfritt.

Men har något i bakhuvudet om en studie Grub postade om att sojaprotein var lika dåligt för musklerna som inget protein alls. Det kan ha handlat om tillskottpulver men vet inte om det spelar någon roll.

Hittade den inte nu men hittade annat om att sojabönor (och därmed sojafärs, eller?) var fullvärdigt men inte lika bra som mjölkprotein. Jag får i mig ungefär 1 liter mjölkprodukter varje dag och har andra proteinkällor som ägg och spannmålsprodukter. Får det fortfarande en praktisk skillnad gentemot köttfärs? Verkar otroligt men känns lika bra att fråga.

Är det ingen skillnad så har jag nog köpt köttfärs för sista gången *popcorn*

kebne
2015-05-25, 17:29
Antagligen ingen praktisk skillnad.

Ajasoro
2015-05-26, 18:24
Har ingen koll på den studien, vad jag vet är soja ett fullvärdigt protein och kan ersätta kött utan några som helst problem. Tycker det låter jättebra att du vill skippa köttfärsen! :) Kör!

Linjedomarn
2015-05-26, 18:50
Muscle strength gains during resistance exercise training are attenuated with soy
compared with dairy or usual protein intake in older adults: A randomized
controlled trial.

Thomson RL(1), Brinkworth GD(2), Noakes M(2), Buckley JD(3)

BACKGROUND & AIMS: Maintenance of muscle mass and strength into older age is
critical to maintain health. The aim was to determine whether increased dairy or
soy protein intake combined with resistance training enhanced strength gains in
older adults.
METHODS: 179 healthy older adults (age 61.5 ± 7.4 yrs, BMI 27.6 ± 3.6 kg/m(2))
performed resistance training three times per week for 12 weeks and were
randomized to one of three eucaloric dietary treatments which delivered >20 g of
protein at each main meal or immediately after resistance training: high dairy
protein (HP-D, >1.2 g of protein/kg body weight/d; ∼27 g/d dairy protein); high
soy protein (HP-S, >1.2 g of protein/kg body weight/d; ∼27 g/d soy protein);
usual protein intake (UP, <1.2 g of protein/kg body weight/d). Muscle strength,
body composition, physical function and quality of life were assessed at baseline
and 12 weeks. Treatments effects were analyzed using two-way ANOVA.
RESULTS: 83 participants completed the intervention per protocol (HP-D = 34,
HP-S = 26, UP = 23). Protein intake was higher in HP-D and HP-S compared with UP
(HP-D 1.41 ± 0.14 g/kg/d, HP-S 1.42 ± 0.61 g/kg/d, UP 1.10 ± 0.10 g/kg/d;
P < 0.001 treatment effect). Strength increased less in HP-S compared with HP-D
and UP (HP-D 92.1 ± 40.8%, HP-S 63.0 ± 23.8%,UP 92.3 ± 35.4%; P = 0.002 treatment
effect). Lean mass, physical function and mental health scores increased and fat
mass decreased (P ≤ 0.006), with no treatment effect (P > 0.06).
CONCLUSIONS: Increased soy protein intake attenuated gains in muscle strength
during resistance training in older adults compared with increased intake of
dairy protein or usual protein intake

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25702958

Kanske var den du tänkte på?.

Word
2015-05-26, 19:16
Du kan gå in på livsmedelsverkets hemsida och titta på aminosyrafördelningen bland olika livsmedel.

Proteinet i sojabönor innehåller 32,8% essentiella aminosyror. Motsvarande siffra för nötkött är 37,9%. Skillnaden mellan dessa proteinkällor ligger framförallt i halten av Lysin och Metionin. Sojabönor har ungefär hälften så mycket Metionin som nötkött, och 30% mindre Lysin.

*baserat på tabellen över aminosyror per gram kväve

Word
2015-05-26, 19:37
Ett annat vegetabiliskt exempel är pumpakärnor, som innehåller 42,7% EAA. Vilket överträffar det mesta i köttväg. Pumpakärnor har högre halt av alla aminosyror förutom Metionin, men den uppgår ändå till 75% av den halt som finns i t.ex nötkött och kyckling.

Jag brukar baka eget bröd på Quinoa (50%), Pumpakärnor (10%), Solrosfrön (10%), Sesamfrön (10%), Chiafrön (10%) och Linfrön (10%). Detta otroligt goda bröd innehåller mer EAA än nötfärs och utgör en stor del av min basföda. 17% protein med en högre halt EAA och bättre aminosyrafördelning dessutom. Sedan råkar det innehålla 18% fibrer, löjligt mycket omega 3 samt alla mineraler du behöver i överdos. Innehåller en hel del vitaminer också. Det är i princip bara bakat på ekologiska blötlagda frön och Quinoa, sedan tillsätter jag en pressad citron och lite bikarbonat så det jäser. :D

Linjedomarn
2015-05-26, 20:56
Du kan gå in på livsmedelsverkets hemsida och titta på aminosyrafördelningen bland olika livsmedel.

Proteinet i sojabönor innehåller 32,8% essentiella aminosyror. Motsvarande siffra för nötkött är 37,9%. Skillnaden mellan dessa proteinkällor ligger framförallt i halten av Lysin och Metionin. Sojabönor har ungefär hälften så mycket Metionin som nötkött, och 30% mindre Lysin.

*baserat på tabellen över aminosyror per gram kväve

Livsmedel innehåller mer än bara aminosyror.

Gober
2015-05-26, 20:58
Hur är det med quorn, hur är kvalitén på det proteinet?

Linjedomarn
2015-05-26, 20:58
Our main findings demonstrate that 14 days of supplementation with soy protein does appear to partially blunt serum testosterone

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24015701

Linjedomarn
2015-05-26, 21:04
Hur är det med quorn, hur är kvalitén på det proteinet?

http://www.mycoprotein.org/assets/ALFT_V2_2.pdf

Gober
2015-05-26, 21:15
http://www.mycoprotein.org/assets/ALFT_V2_2.pdf

Intressant, ihop med lite andra källor som tex ägg är det utmärkt. Kan jag inte klaga på Sambons proteinkällor då :d

Word
2015-05-26, 21:16
Livsmedel innehåller mer än bara aminosyror.

Häpnadsväckande.

barrf
2015-05-26, 21:39
Jag brukar baka eget bröd på Quinoa (50%), Pumpakärnor (10%), Solrosfrön (10%), Sesamfrön (10%), Chiafrön (10%) och Linfrön (10%). Detta otroligt goda bröd innehåller mer EAA än nötfärs och utgör en stor del av min basföda. 17% protein med en högre halt EAA och bättre aminosyrafördelning dessutom. Sedan råkar det innehålla 18% fibrer, löjligt mycket omega 3 samt alla mineraler du behöver i överdos. Innehåller en hel del vitaminer också. Det är i princip bara bakat på ekologiska blötlagda frön och Quinoa, sedan tillsätter jag en pressad citron och lite bikarbonat så det jäser. :D

Har du ett recept på det? :hbang:

Linjedomarn
2015-05-26, 22:10
Häpnadsväckande.

*facepalm*

Armed Dingo
2015-05-27, 10:50
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24015701

Ja det här t.ex. Borde ju inte vara samma sak som att äta sojaköttfärs en dag i veckan?

Armed Dingo
2015-05-27, 10:51
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25702958

Kanske var den du tänkte på?.
Jepp jag tror det.

kebne
2015-05-27, 12:27
Ett annat vegetabiliskt exempel är pumpakärnor, som innehåller 42,7% EAA. Vilket överträffar det mesta i köttväg. Pumpakärnor har högre halt av alla aminosyror förutom Metionin, men den uppgår ändå till 75% av den halt som finns i t.ex nötkött och kyckling.

Jag brukar baka eget bröd på Quinoa (50%), Pumpakärnor (10%), Solrosfrön (10%), Sesamfrön (10%), Chiafrön (10%) och Linfrön (10%). Detta otroligt goda bröd innehåller mer EAA än nötfärs och utgör en stor del av min basföda. 17% protein med en högre halt EAA och bättre aminosyrafördelning dessutom. Sedan råkar det innehålla 18% fibrer, löjligt mycket omega 3 samt alla mineraler du behöver i överdos. Innehåller en hel del vitaminer också. Det är i princip bara bakat på ekologiska blötlagda frön och Quinoa, sedan tillsätter jag en pressad citron och lite bikarbonat så det jäser. :D
Har svårt att se att pumpakärnor innehåller 42+ procent EAA. Antar att du menar att det är 42+ procent av proteinet som pumpakärnor innehåller som är EAA.

F Ultra
2015-05-27, 18:35
Har svårt att se att pumpakärnor innehåller 42+ procent EAA. Antar att du menar att det är 42+ procent av proteinet som pumpakärnor innehåller som är EAA.

Med tanke på att proteinhalten i pumpakärnor är 24% så låter som så ja (blir 10% om räknar på det).

kebne
2015-05-27, 18:45
Med tanke på att proteinhalten i pumpakärnor är 24% så låter som så ja (blir 10% om räknar på det).

Dvs totalt missvisande saker att ta upp.

F Ultra
2015-05-27, 22:12
Dvs totalt missvisande saker att ta upp.

Speciellt med tanke på att kött väl dessutom innehåller drygt 50% EAA i sitt protein vilket får "Vilket överträffar det mesta i köttväg" att bli än mer suspekt.

Word
2015-05-27, 23:00
Speciellt med tanke på att kött väl dessutom innehåller drygt 50% EAA i sitt protein vilket får "Vilket överträffar det mesta i köttväg" att bli än mer suspekt.

Kanske ska kolla inlägget ovanför. :smash:

kebne
2015-05-28, 14:24
Kanske ska kolla inlägget ovanför. :smash:

Du tycker inte att det är missvisande att fokusera på andelen av proteinet som är EAA utan att redovisa eller reflektera hur mycket protein man faktiskt får i sig öht från en källa?

Word
2015-05-28, 16:03
Du tycker inte att det är missvisande att fokusera på andelen av proteinet som är EAA utan att redovisa eller reflektera hur mycket protein man faktiskt får i sig öht från en källa?

Nej, det tycker jag inte. Jag besvarade frågan kring sojabönans proteinkvalité och drog en parallell till pumpakärnor eftersom trådskaparen verkade tycka att vegetariska alternativ var bra. Jag förutsätter att alla vet hur mycket protein nötkött och sojabönor innehåller. Men eftersom ni verkar vara exceptionellt dåligt pålästa kan jag informera om att sojabönor innehåller 34% protein, sojafärs upp till 45%, pumpakärnor 24% och köttfärs ca 19%. Vad tror du innehåller mest EAA?

kebne
2015-05-28, 16:12
Nej, det tycker jag inte. Jag besvarade frågan kring sojabönans proteinkvalité och drog en parallell till pumpakärnor eftersom trådskaparen verkade tycka att vegetariska alternativ var bra. Jag förutsätter att alla vet hur mycket protein nötkött och sojabönor innehåller. Men eftersom ni verkar vara exceptionellt dåligt pålästa kan jag informera om att sojabönor innehåller 34% protein, sojafärs upp till 45%, pumpakärnor 24% och köttfärs ca 19%. Vad tror du innehåller mest EAA?

Jag är ganska bra införstådd med vegetariska alternativ så inget behov att försöka läxa upp mig på området. Det du missar med dina eaa% är de två vanligaste faktorerna enligt mig till varför väljer livsmedel X över livsmedel Y. Det är protein per kalori (dvs man vill inte lägga ut massor med kalorier för att få i sig protein) och protein per krona. Den första delen kan man visserligen komma runt genom att vara lite smartare med hur man fördelar kolhydrater och proteinkällor (och sojabönor är väldigt bra protein/krona precis som de flesta baljväxter) men just pumpafrön har väldigt mycket kalorier/g protein och är även ganska dyrt om jag inte minns fel.

F Ultra
2015-05-28, 22:06
Kanske ska kolla inlägget ovanför. :smash:

Och se vaddå? Hur kan en produkt med 42% överträffa en med 50%?