handdator

Visa fullständig version : Kombinera Boxning och Gym!


Stephe
2015-05-25, 14:46
Tjena,

Har länge kört gym+löpning men tänkte börja med boxning nu för det är så jäkla kul.

Med mitt livsschema samt återhämtning och vad jag helt enkelt tror skulle vara kul tänker jag 2 boxningspass och 2 gympass.

Men min fråga är hur kombinerar jag bäst de här två sporterna?

Min egna tanke är att köra boxningen och två stycken Push/pull rutiner. Inte Push/pull/legs utan just push/pull där man inkluderar ben. Sen nedan länkar för exempel:

https://www.youtube.com/watch?v=m_Tp3zojVgk
https://www.youtube.com/watch?v=--JzDYFqj-c

Boxning är ju mycket "tryck" med alla slag så att köra rygg/baksida känns vettigt för att få balans. Samtdigt är väl ett "push"-pass bra för att just bygga extra styrka.

Alternativet är väl någon form av två helkroppspass men det blir massa "tryck" och råkat ut för armbågsproblem tidigare pga det.

Så ni som har koll/erfarenhet. Vad tror ni är ett bra upplägg?

Är jag helt ute och cyklar så hojta bara till;)

Tack på förhand!

//S

spoonchest
2015-05-25, 16:14
Vad för armbågsproblem har du/ har haft? Det kan likväl handla om felträning i någon utsträckning, snarare än överbelastning.

Stephe
2015-05-25, 19:25
Början på tennisarmbåge (lade om träningen innan det slog ut helt). Körde ett helkroppsschema likt Arnolds Golden Six men då det innehöll både en horisontell samt vertikal pressövning 3 dagar i veckan blev det för mycket. Bra resonemang kring felträning men har en sjukgymnast som även lyfter själv som jag tränat med som var rätt övertygad om att det var överbelastning.

Kör jag däremot ett helkroppspass med en horisontell tryck övning (ex. knäböj, bänk, stångrodd exkl. isoleringsövningar) så är det lugnt.

Så min tanke där var helt enkelt att då boxning innefattar mycket "tryck" och jag misstänker en hel del armhävningar etc som fysträning (baserat på tidigare MMA/Aikido-erfarenhet) kan det vara bra att skala av just de typer av rörelser. Tanken är att hitta en kombination jag kan köra på under långt tid. Men tack för input.

Är det något specifikt schema du tänker på som kan vara bra att komplettera två boxpass med som gör att du ställer frågan?

spoonchest
2015-05-26, 04:00
Jag kör själv helkroppspass 3 ggr/vecka kombinerat med kampsport 2 ggr/vecka. Tyckte det där med överbelastning lät märkligt bara, men vi är alla olika.
Jag skulle pröva att köra nedskalade helkroppspass och därigenom undvika att gnugga isolationsövningar istället för de där passen och se vad som händer.
Sen beror det lite på vad man gör på boxningsfysen iof.

Ajemän
2015-05-26, 08:37
Det beror på vad för fysik du har nu och vad du strävar efter. Är du explosiv och har problem men muskeltrötthet kanske cirkelträning är vettigt, eller om du har bra ork men söker explosivitet så är tung styrketräning bättre.

Allmän styrketräning är en bra grund att starta med, och beroende på mål anpassa reps och intensivitet.

Tex halvkropp

Böj, bänk, militärpress/pushpress
Mark, chins, rodd, baksida axel (vettig komplement för boxare)

Eller helkropp

Böj, rodd, militärpress/pushpress
Mark, chins, bänk

Och axelprehab i form av rörelseträning och stretching

Ajemän
2015-05-26, 14:41
Don santos (bältehållare i mma) har en sinnessjuk cardio och explosivitet, och hans strength/conditioning coach var i Joes podcast häromdan. 25 min eller något in så pratar de styrketräning. Explosivitet, plyo-träning m.m.

http://podcasts.joerogan.net/podcasts/nick-curson

Stephe
2015-06-02, 09:01
Tack för bra input! Har nu testat ett boxpass på enda klubben som hade tider som passade mig men den var katastrof. Smutsig och jävligt ostrukturerad. Så testade kickboxning igår istället vilket var svinkul och skitjobbigt (kan spring 14 km på en timme men sparka på en thaimits i 40 sekunder slog ut mig helt=P ). Så får bli kickboxning.

Baserat på det passet var det relativt lite "styrka" i form av armhävningar, upphopp och sånt så ett klassiskt helkroppspass som nämndes kommer bli perfekt. Tanken då jag även är ute efter hypotrofi är:

Knäböj 3-4 set 8-10 reps
Bänk 3-4 set 8-10 reps
Rodd 3-4 set 8-10 reps
Press/Militärpress 3-4 set 8-10 reps
Pullups 3-4 set 8-10 reps
Lårcurl 3 set 8-10 reps (kan ej köra mark pga korsrygg så vill få med baksida ben också)
Hängande benlyft 4 set maxreps
Bicepscurls 4 set 8-10 reps (ja jag vill nöta lite bickar också;)

Som ni märker vill jag mycket och kanske för mycket. Över 30 set kanske är för mycket eller vad säger ni? Tanken är 2 pass kickboxning och sen 1 pass som ovan. Ett sätt att i alla fall vara tidseffektiv är att supersetta övningarna (bänk/rodd, press/pullups, lårcurl/hängande benlyft etc)

Var tror ni om det upplägget som är beskrivet ovan? Eller har ni förslag på ngt annat ni tror funkar bättre?

Målet är såklart även se bra ut det ska jag inte sticka under stolen med, därav hypotrofifokuset.