handdator

Visa fullständig version : Är man alltid starkare med låg stångplacering i knäböj?


exevision
2015-05-25, 14:04
Hur ligger det till med detta? Finns ju en hel del starka som använder hög placering medans styrkelyftare oftast kör med låg placering. Vad är det som påverkar, vinklar och sånt?

PureWhey
2015-05-25, 16:08
Vinklar, hur du tränat, vart din styrka sitter (quaddominant osv) etc

Samiul Alam
2015-05-25, 16:08
Nästan alltid. Beror på vinklar och sånt. Finns redan mycket att läsa om detta på internet och många bra videos på youtube.

therunningman
2015-05-25, 16:33
Enkla svaret: Du vill ha tyngdpunkten ungefär mitt på fötterna. Genom att flytta runt belastningen justerar du skivstångens hävarm och hittar ett läge som passar dig.

Sedan påverkar många andra saker: Till exempel, när framsida lår är stekta i bottenläget måste sätesmuskulaturen orka sträcka OCH stabilisera vilket ställer höga krav på styrka och samspel i bl a säte, bål och erector spinae. Genom att flytta ned stången längre ned på ryggen gör du det enklare för de här tre muskelgrupperna och det speciellt för personer som har sämre anatomiska förutsättningar för att böja.

filmjölk
2015-05-25, 16:46
Nu böjer jag väldigt lite kilon men iaf: Stångplaceringen tycker jag funkar tvärtemot hur den borde göra. Ju högre upp jag placerar stången, ju mer upprät kan jag böja. Lägger jag den lågt blir det gärna lite goodmorning och jag är legendariskt klen i goodmornings.

Jag vill ha stången riktigt högt upp, nästan på nacken om jag vill böja så mycket vikt som möjligt. Försöker inte sätta mig bakåt utan trycker fram knäna. Gör jag tvärtemot hur man "skall" göra funkar det bättre:)

Så värt att experimentera.

PureWhey
2015-05-25, 17:00
Nu böjer jag väldigt lite kilon men iaf: Stångplaceringen tycker jag funkar tvärtemot hur den borde göra. Ju högre upp jag placerar stången, ju mer upprät kan jag böja. Lägger jag den lågt blir det gärna lite goodmorning och jag är legendariskt klen i goodmornings.

Jag vill ha stången riktigt högt upp, nästan på nacken om jag vill böja så mycket vikt som möjligt. Försöker inte sätta mig bakåt utan trycker fram knäna. Gör jag tvärtemot hur man "skall" göra funkar det bättre:)

Så värt att experimentera.

Exakt så det "ska" bli?

Tyrwing
2015-05-25, 17:04
Blandat. Världens starkaste böjare inom IPF kör hög stångplacering tex.

rolf
2015-05-25, 18:17
Läsvärt i detta sammanhang:

http://www.strengtheory.com/high-bar-and-low-bar-squatting-2-0/

svenbanan
2015-05-25, 19:22
Exakt så det "ska" bli?

Ja det är väl så det "ska vara". Men är man rejält stark i quads och betydligt klenare på baksidan så kan man ju då tjäna på att ha stången högt.

PureWhey
2015-05-25, 19:25
Ja det är väl så det "ska vara". Men är man rejält stark i quads och betydligt klenare på baksidan så kan man ju då tjäna på att ha stången högt.

Ja..?

svenbanan
2015-05-25, 19:38
Ja..?

Ah, jag läste lite slarvigt vad sillmjölken faktiskt skrev...

exevision
2015-05-26, 07:35
Läsvärt i detta sammanhang:

http://www.strengtheory.com/high-bar-and-low-bar-squatting-2-0/

Trevlig läsning.

spoon
2015-05-26, 16:53
Jag skulle säga att om man har korta lårben så kan man fixa mycket vikt med hög stångplacering då man kan lyfta mycket upprätt då. Med långa lårben så går det inte att böja så upprätt och då är det mer fördelaktigt med lägre placering.

BobaFett
2015-05-26, 17:24
Jag skulle säga att om man har korta lårben så kan man fixa mycket vikt med hög stångplacering då man kan lyfta mycket upprätt då. Med långa lårben så går det inte att böja så upprätt och då är det mer fördelaktigt med lägre placering.

Om man kör väldigt brett då? Typ sumoknäböj?

KGEKRjlZKf8

spoon
2015-05-26, 18:33
Har man rörlighet till det så fungerar det. Svårt att få tryck ut ur botten med väldigt bred stance. Men det är vanligt hos lyftare med utrustning. Kolla på Carl-Yngvar på youtube så får du se fin teknik hos en stor utövare. Bred stance och hög stångplacering.

Loke
2015-05-26, 22:57
Jag skulle säga att om man har korta lårben så kan man fixa mycket vikt med hög stångplacering då man kan lyfta mycket upprätt då. Med långa lårben så går det inte att böja så upprätt och då är det mer fördelaktigt med lägre placering.

Här kanske man också kan tänka sig att det ofta just är de med korta lårben som blir riktigt bra. Därför kanske det inte är så konstigt att vissa i yttersta eliten böjer med relativt hög stång, samtidigt som de allra flesta amatörer upplever en lägre position som bättre. Kanske också är så att hög stång kräver en mer exakt teknik medan låg stång tillåter att man böjer upp lite mer på vilja.