handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som planerar köpa bostadsrätt.


Kräket
2015-05-24, 12:31
Tänkte det kunde finnas en tråd att diskutera bostadsköp. Allt från lånelöften till eventuella amorteringskrav och (borttagna) ränteavdrag. Inte minst spekulation kring bostadsmarknad och ränteläge m.m.

Min situation; Söker bostad i huvudstaden. Har fast tjänst och ett litet kapital sparat. Min utgångspunkt är att kunna betala 30 % av bostadens pris direkt vid köpet.

Har fått lite olika lånelöften. Skiljer sig en del mellan olika banker. Upp till 700 tkr mellan de lånelöften jag fått. Detta har gjort mig aningens osäker på var jag bör sätta mitt tak. Nuvarande ränta är rätt låg, och med de högre lånelöften jag fått borde jag klara räntor upp mot 4 %.

Hur har ni resonerat vid bostadsköp? Vissa pratar bubblor och skräcken är att vara högt belånad samtidigt som bostadens värde faller. Hör jag med kollegor nämner samtliga att de önskat att de nyttjat lån till högre grad när de köpte sina respektive bostäder.

Tips, tankar och reflektioner tas tacksamt emot!

Exdiaq
2015-05-24, 12:34
Jag kan väldigt lite om bostadsmarknaden, om det är en bubbla eller ej och är inte på gång att köpa något själv. Följer bara lite på avstånd när tid finns till det. Men, detta fenomen, sant eller ej, var nytt för mig!

http://cornucopia.cornubot.se/2015/05/uppgifter-fran-jm-tva-tredjedelar-av.html

Kräket
2015-05-24, 12:44
Jag kan väldigt lite om bostadsmarknaden, om det är en bubbla eller ej och är inte på gång att köpa något själv. Följer bara lite på avstånd när tid finns till det. Men, detta fenomen, sant eller ej, var nytt för mig!

http://cornucopia.cornubot.se/2015/05/uppgifter-fran-jm-tva-tredjedelar-av.html

Intressant. Satt själv och lyssnade på ett gäng i bastun på gymmet där jag tränar som just resonerade så. Köpa i rent spekulationssyfte. Detta var dock inte i STHLM.

Behöver dock köpa bostad i STHLM *gah!*

Chrbo
2015-05-24, 13:27
Nuvarande ränta är rätt låg, och med de högre lånelöften jag fått borde jag klara räntor upp mot 4 %.
Vad menar du med 'klara'? Kommer du inte kunna betala för ditt boende om räntan drar över 4%? Eller kommer du bara lägga en tråkigt hög andel av din disponibla inkomst på boende? 4% är trots allt inte en särskilt hög ränta. Hur ser du på din inkomstutveckling i framtiden? Vad tror du dig klara om tre år? Tio år? En ränta på 4% kommer så småningom, var så säker.

Hör jag med kollegor nämner samtliga att de önskat att de nyttjat lån till högre grad när de köpte sina respektive bostäder.
Självklart har man den inställningen om man har ägt sitt boende under en period där räntan hela tiden har sjunkit samtidigt som priserna på bostadsmarknaden har skjutit i höjden. Om du vet att framtiden kommer att se likadan ut ska du maxa ut, om inte kanske det kan vara värt att vara något restriktiv och se till att du klara dig även om det hela vänder.

Jag är bara en lekman men jag ser inte hur nuvarande efterfrågan vs utbud ska kunna leda till att någon 'bubbla' ska spricka i Stockholms bostadsmarknad, dock finns givetvis risken att räntorna ökar och att priserna sjunker.

Trouble
2015-05-24, 13:45
Varför inte göra som alla andra och skuldsätt dig för två livstider? Brassa på bara, det är annorlunda nu.