handdator

Visa fullständig version : Mos av blomkål och broccoli, räddare i nöden


Depzon
2015-05-24, 09:09
Deffar. Brukar ibland koka broccoli och blomkål tills det blir mjukt och sen vispa det med elvisp så det blir ett lagom fibröst mos. Ser till att vattnet får rinna bort ordentligt så det inte känns sådär vattnigt defftråkigt. Kryddar lite med salt, peppar och potatiskrydda eller freestylar med slumpmässiga kryddor.

Jäklar vilken potent kraft det moset har i sig alltså. Jag äter med något kött till och jag blir ta mig tusan mätt lika länge som om 500 g av det moset hade varit 500 g potatis, för en tredjedel av kalorierna. Det känns som en äkta, ihållande mätthet och moset känns inte tråkigt eller som en nödlösning. Känns som "riktig mat".

Äter jag t.ex. 500 g kålmos, 400 g kyckling, 200 g champinjoner och 100 g kvargsås (~600 kcal sammanlagt) så kan jag bli lika mätt som av en pizza och kan vara mätt i 6-8 timmar framöver. Hade gärna ätit typ 1000 gram av moset vissa gånger, men då räcker en full stor kastrull av broccoli och blomkål bara till ett par måltider.

R Scarpa27
2015-05-24, 20:25
Är det så att du söker efter broccoli & blomkåls sponsorer, annars finns recept & mattrådar också *popcorn*
Du kan ju alltid göra rotmos utan potatis eller med också för den delen.
Men grattis till dig och din räddare i nöden får jag lova att säga min herre.

timoat
2015-05-25, 07:43
Mycket av näringsämnena försvinner väl om du kokar det för länge? Jag brukar bara precis låta broccolin bli varm av maten runt omkring.

R Scarpa27
2015-05-26, 20:01
Mycket av näringsämnena försvinner väl om du kokar det för länge? Jag brukar bara precis låta broccolin bli varm av maten runt omkring.

spara vattnet och drick alternativt gör sås av =P... haha

Depzon
2015-05-27, 20:36
Är det så att du söker efter broccoli & blomkåls sponsorer, annars finns recept & mattrådar också *popcorn*
Du kan ju alltid göra rotmos utan potatis eller med också för den delen.
Men grattis till dig och din räddare i nöden får jag lova att säga min herre.

Hm, är det inte brukligt att vara så pass specifik i trådstarter i det här delforumet? :)

Angående koktid, det är möjligt; det blir då i alla fall så pass mycket näringsämnen kvar att man känner sig oerhört tillfredsställd. Jag tror man får lov att koka rätt länge för att en visp ska kunna göra jobbet (utan otroligt matsprut överallt)? Med mixer hade det blivit för blaskigt.

Rug
2015-05-27, 20:59
Är det så att du söker efter broccoli & blomkåls sponsorer, annars finns recept & mattrådar också *popcorn*

Fast då skulle bara en tråd behövas i det här underforumet som ändå heter matlagning och recept.

Tycker det låter gott. Om man tål aningens mer kalorier skulle man kunna få ett ännu mer balanserat och fylligare mos om man blandade i en potatis och kokade i lite mjölk (behöver inte täcka helt om man kokar under lock).

timoat
2015-05-28, 06:23
spara vattnet och drick alternativt gör sås av =P... haha

Tänkte mer på att de förstörs av för höga temperaturer för länge :d

shut teh face
2015-05-28, 11:19
Det är suveränt om man vill hålla ned kalorier, funkar bra att mosa ihop ärter, kikärtor, sötpotatis, palsternacka, morot eller något också.

Blomkålsmos med tabasco är riktigt gott och passar bra till kött

Det känns inte som man äter grönsaker på samma sätt... :)

Det är sån typ av mat jag gör mycket nu till bebisen (sjukt dyrt att köpa sånt..), ihop med lite olja, örtgårdskryddor (mejram, timjan, paprika osv) och i med en lax, skulle kunna äta det själv

Ett tips är att koka grejerna med så lite vatten som möjligt, sen häller man av det i en skål och tillsätter allt eftersom för rätt konsistens, kokar man fisken (fet fisk) i samma vatten så kan de va bra att ånga in den eftersom mycket fett annars försvinner i vattnet

Depzon
2015-06-08, 07:48
Har inte tagit mig i kragen och testat mosa ner något annat än blomkål och broccoli. Men det får ju gärna vara något i samma kcal-region. Eller jo vitkål en gång, men satan vad det sprutade över hela köket. Blomkålen och broccoli sprutar mest i en mindre radie.

Finns det nåt sätt att hindra mat från att kaskadspruta all världens väg när man vispar med elvisp?

Frågan är om man kommer orka hålla på med det här, det är oerhört mycket arbete för två portioner mos. Det är vad som ryms i jättestora kastrullen, material för två portioner ā 500 g. Och det tar kanske 30 minuter att göra i ordning och kostar 50 spänn, enorm diskning efteråt. Trodde man skulle få ut mer av fyra färska broccolis och ett stort blomkålshuvud. Får väl börja använda hela stjälkarna och blasten också.

Men det hjälper till så bra att hålla nere dödshunger, ska fortsätta kämpa B-)

Filipb
2015-06-08, 08:35
Du kan ju pröva att täcka den yta elvispen inte täcker med plastfolie (som ett flexibelt lock)

Depzon
2015-06-13, 09:25
Tack, det funkade bra med ett sånt "lock"! När jag även använde blast, stjälkar, stammar osv så blev det fem måltider i stället för tidigare två :)