handdator

Visa fullständig version : impingement? axelsmärta


agazza
2015-05-23, 23:23
Hej, föreställ er att jag håller min högra arm vågrätt med golvet, dinglar med underarmen, roterar den uppåt till toppläge.

Jag såg Arne P på youtube visa den övningen, med armen vilandes på en bänk.

Denna övning hittade jag för rehabträning för axelsmärta.

Jag provade den, det gjorde fruktansvärt ont, så jag antar att jag har något annat problem.

Är detta något som kräver rehabilitering, vila, träning eller någon slags mekanisk yttre påverkan?


Jag har spettat och släggat en del sista veckan, men smärtan vet jag inte riktigt när den dök upp.

Det gör även ont ifall jag bara hänger med armen och viktbelastar den

agazza
2015-05-24, 00:03
Denna

Whc9diYAhpk

agazza
2015-05-24, 12:45
bump

Scratch89
2015-05-24, 20:34
Gör det ont i toppläget, bottenläget eller nånstans däremellan?

agazza
2015-05-24, 21:35
Gör det ont i toppläget, bottenläget eller nånstans däremellan?
Bottenläget lite, men precis när jag når vågrät linje, handen pekar rakt fram, så jävlar är det svårt att vrida förbi, men efter det är det grönt upp till toppläget

Scratch89
2015-05-24, 23:25
Bottenläget lite, men precis när jag når vågrät linje, handen pekar rakt fram, så jävlar är det svårt att vrida förbi, men efter det är det grönt upp till toppläget

Ja, då verkar det som om det är någon form av impingement. Frågan är ju vad för slags impingement, och vad det beror på.
Bra tips nu är att sluta med det som gör att du får ont (t.ex pressar över huvudet, chins eller liknande), sitta med god hållning så att du inte komprimerar det subakromiella utrymmet mer, och göra bra och säkra cirkulationsövningar. Den rehabövningen Arne visar är bra, men är rätt så avancerad och ingenting man gör hur som helst med skadade axlar. Att rotera med armbågen mot sidan/höften, antingen i kabel eller i sidliggande med hantel, är mycket snällare och något du kan prova redan nu. Lätta vikter, många repetitioner.

agazza
2015-05-25, 02:07
Ja, då verkar det som om det är någon form av impingement. Frågan är ju vad för slags impingement, och vad det beror på.
Bra tips nu är att sluta med det som gör att du får ont (t.ex pressar över huvudet, chins eller liknande), sitta med god hållning så att du inte komprimerar det subakromiella utrymmet mer, och göra bra och säkra cirkulationsövningar. Den rehabövningen Arne visar är bra, men är rätt så avancerad och ingenting man gör hur som helst med skadade axlar. Att rotera med armbågen mot sidan/höften, antingen i kabel eller i sidliggande med hantel, är mycket snällare och något du kan prova redan nu. Lätta vikter, många repetitioner.
Du tänker typisk rotatorcuff övning? Har du en bildbeskrivning?

Jag la av med träningen 2013 men jag har stolpat runt en hektar mark så det beror nog på spettningen, men det känns inte som att lyften skulle varit skadliga, man lyfter inte högt och vikten är låg

Scratch89
2015-05-27, 17:41
Ja, typ.

Man kan prova att rotera i olika lägen (armbågen i sidan och armbågen rakt ut från kroppen, t.ex), men undvik det som gör ont. Det kan vara så att du inte kommer hela vägen åt något håll och då ska du hålla dig i det smärtfria läget.

Notera att killarna i video 1 och 2 har förbannat bråttom. Det ska gå långsamt och du ska kunna stanna när som helst mitt i rörelsen.

Variant 1:
tijDtTzNdu8

Variant 2:
T3PbNvrhFW4

Variant 3 kan vara Arnes variant, om det går. Gör det ont även med förkortad bana ska du inte göra den innan du blivit bättre.

Jag brukar alltid ge axelflexionsövningar till mina patienter. En arm i taget, och lyfta så högt man kan utan att skulderbladet hoppar, att det gör ont, eller känns instabilt. Går att göra med hantlar, gummiband osv.

_pOGWCIFODk

agazza
2015-05-27, 19:28
Ja, typ.

Man kan prova att rotera i olika lägen (armbågen i sidan och armbågen rakt ut från kroppen, t.ex), men undvik det som gör ont. Det kan vara så att du inte kommer hela vägen åt något håll och då ska du hålla dig i det smärtfria läget.

Notera att killarna i video 1 och 2 har förbannat bråttom. Det ska gå långsamt och du ska kunna stanna när som helst mitt i rörelsen.

Variant 1:
tijDtTzNdu8

Variant 2:
T3PbNvrhFW4

Variant 3 kan vara Arnes variant, om det går. Gör det ont även med förkortad bana ska du inte göra den innan du blivit bättre.

Jag brukar alltid ge axelflexionsövningar till mina patienter. En arm i taget, och lyfta så högt man kan utan att skulderbladet hoppar, att det gör ont, eller känns instabilt. Går att göra med hantlar, gummiband osv.

_pOGWCIFODk
Tackar :)

therunningman
2015-05-28, 06:45
Dagens heta tips är att om ett litet tag stegra variant 1 till lyfta upp armbågen en liten bit från bålen, säg 10-15 cm, och göra rörelsen om det känns bra.

Tänk på att skulderbladet ska vara helt fixerat och det endast är en rotationsrörelse i överarmen. Precis som Scratch89 säger, träna smärtfritt!

Glöm inte skulderbladskontrollen dock för den är minst lika viktig för att träna rhomboideer och trapezius på ett korrekt sätt.

tomn
2015-05-29, 19:53
Ja, då verkar det som om det är någon form av impingement. Frågan är ju vad för slags impingement, och vad det beror på.
Bra tips nu är att sluta med det som gör att du får ont (t.ex pressar över huvudet, chins eller liknande), sitta med god hållning så att du inte komprimerar det subakromiella utrymmet mer, och göra bra och säkra cirkulationsövningar. Den rehabövningen Arne visar är bra, men är rätt så avancerad och ingenting man gör hur som helst med skadade axlar. Att rotera med armbågen mot sidan/höften, antingen i kabel eller i sidliggande med hantel, är mycket snällare och något du kan prova redan nu. Lätta vikter, många repetitioner.

Jag tycker det verkar lite förhastat att säga att det är ett impingement med så lite information och utan att någon undersökning är gjord.