handdator

Visa fullständig version : Jag lyckas aldrig hålla deffen...


Trunker
2015-05-23, 20:01
Ännu en gång har jag misslyckats med min deff...
Allt gick bra tills jag var tvungen att flytta hem till familjehemmet igen.
Innan dess hade jag bara "min" mat i kylskåpet... Inte massa bröd, godis, glass och allt annat.
Hemma så lagar familjen också mat och jag har varken mage eller lust att säga nej till det.
Visst kan man väga, men det slutar alltid med att jag bara äter det...

Jag gick ner från 90kg till 85. Nu ligger jag på typ 88 igen, om inte mer...

Detta händer varje gång jag ska deffa.
Det går okej i början men när jag går ner till lågt kalorier så går det illa.

Allt gick bra denna gången tills jag sänkte från 2800 till 2600, då klarade jagi nte längre.

Problemet är också att när jag bryter deffen så är det inte med 200 kalorier.
Utan jag FROSSAR i mig mat, som såklart lägger sig direkt som fett...

Hur ska jag förbättra min disciplin?
Varje gång jag är mätt efter frossande så är jag besviken på mig själv och tänker "nu ska jag deffa". Sen blir jag hungrig efter några timmar och äter igen :(

Fy skäms på mig.
Träning 7 dagar i veckan stenhårt är inga problem, men köket är ett helvete...

mela
2015-05-23, 20:03
Vad äter du för livsmedel? Antagligen så behöver du äta mat som fyller ut ordentligt och som håller dig mätt länge.

Trunker
2015-05-23, 20:19
Vad äter du för livsmedel? Antagligen så behöver du äta mat som fyller ut ordentligt och som håller dig mätt länge.

Dagarna jag jobbar går det bättre. Då måste jag tex vänta till lunchtid för att få äta.
Är jag hemma (som nu denna veckan sjuk eller helger) så går jag förbi köket och äter hela tiden eller frossar tills jag blir fysiskt full i magen...

Bra dagar äter jag gröt, kyckling, ris o grejer..
Men problemet hemma är ju att det finns massa små-gott överallt.
Bröd, pålägg, frukt, korv... Allt sånt trams...

När jag bodde själv fanns det BARA pasta, kvarg och kyckling... Inget att småäta på liksom...

R Scarpa27
2015-05-23, 20:57
käka massa potatis.. =) blir mkt enklare tkr iaf jag.

Paperbasket
2015-05-23, 21:30
Vad äter du för livsmedel? Antagligen så behöver du äta mat som fyller ut ordentligt och som håller dig mätt länge.

What mela skrev.

För övrigt är inte bröd, pålägg, korv och frukt trams. Imo.

Du behöver nog öva på att äta mat som mättar och lära dig att man kan deffa på annat än kvarg, kyckling och ris.

Trunker
2015-05-24, 00:25
What mela skrev.

För övrigt är inte bröd, pålägg, korv och frukt trams. Imo.

Du behöver nog öva på att äta mat som mättar och lära dig att man kan deffa på annat än kvarg, kyckling och ris.

Tycker bara man får så lite mat för kalorierna när sådan mat finns i kylskåpet.
En macka med ost och glas mjölk så har vi ju typ 300 kalorier redan?!?!?
Det är var en dubbel portion med gröt knappt är....

Varför ska allt ha så mycket kalorier i sig för? :P
Önskar att 10 mackor var 300 kalorier så man kunde äta sig mätt varje måltid :D

dentar
2015-05-24, 01:49
Vad som fått mig att hålla min deff denna gången är ugnsrostade rotfrukter. potatis, lök , broccoli, motor, paprika osv. har helt bytt ut pasta / bröd mot detta & måste säga att det för min del har blivit fruktansvärt mycket enklare att deffa med det som bas i mitt kolhydratsintag, kanske vore något för dig? lätt att laga stora satser & ha i kylen redo att värmas

timoat
2015-05-24, 07:45
Du kan testa Skippa kolhydraterna helt och köra lchf kombinerat med pf. Fungerar skitbra för mig.

exevision
2015-05-24, 08:25
Syselsätt dig och ha fasta måltider.

Shqypnia
2015-05-24, 08:38
Sådant i-lands problem.
Ät den mängd du bestämt dig för. Inte svårare än så. Planering är A & Ö.

Depzon
2015-05-24, 08:54
Det är den svåraste biten för mig och det har tagit lång tid för mig att förstå vad kroppen kan acceptera för mat utan att bli skrikhungrig. Jag lägger mycket pengar på mat, för jag vet att om jag bara äter torftig deffmat blir jag galen. Den här deffen känns enklare än föregående eftersom jag denna gång gjort följande beslut:

- Träna mer kardio så att jag får äta ett lite högre kcal-intag; jag står mig så länge jag får äta 2000 kcal, att den dagens kaloribehov är 3000 är enklare att leva med än om jag ätit 1500 kcal och behovet varit 2000
- Äta en rejäl måltid efter träningen, kanske 60 % av dagsbehovet, den måltiden kan då innehålla en del roliga grejer och man får under den måltiden känna det som att man inte deffar, skönt att få känna den känslan varje dag
- Äter bara tre gånger per dag i stället för som tidigare kanske 6 gånger, får bli proppmätt en gång per dag och mätt två gånger, i stället för typ aldrig mätt
- Är försiktig med tom utfyllnadsmat såsom sallad, kalorifria nudlar och sånt utan tar hellre något som har lite näring men ändå utfyllande - alltså typ grönsaker

Som alltid så kör jag på få kolhydrater, äter bara ris och dylikt i måltiden efter träningen.

mela
2015-05-24, 09:06
Under deff/diet/whateverbantning så äter jag väldans massa kyckling, fisk, broccoli, spenat och ägg. Och rotsaker, potatis, palsternacka och morot i ugnen. Namnam. fyller ut fettet med turkisk yoghurt med fetaost, nötter/mandlar och smör i spenaten (är ju vidrigt annars).

Jag låg på 2000 kcal rätt länge och fick kriga i mig maten, äter man sådant så får du så sjukt mycket mat för kalorierna.

Xead
2015-05-24, 09:20
Syselsätt dig och ha fasta måltider.

+1. Fasta måltider och framför allt att vara sysselsatt gör att mina deffar går galant. Sitter jag bara på arslet så kommer suget som ett brev på posten...