handdator

Visa fullständig version : Uppsägningstid


PureWhey
2015-05-23, 11:57
Hur fungerar det om man har en uppsägningstid på 3 månader men vill lämna tidigare, vad kan det bli för konsekvenser om man bara drar? Har ingen deposi osv.

Edit: Hyresrätt, lägenhet.

jenni
2015-05-23, 11:59
Hur fungerar det om man har en uppsägningstid på 3 månader men vill lämna tidigare, vad kan det bli för konsekvenser om man bara drar? Har ingen deposi osv.

Edit: Hyresrätt, lägenhet.

Har du skrivit på kontrakt så kommer du förmodligen bli skyldig hyra för dessa 3 månader om du inte kommer överens om någon annan lösning med hyresvärden

MasterChief
2015-05-23, 11:59
Dom kommer fakturera dig hyra i alla fall och du måste betala.

Gnusram
2015-05-23, 12:01
Det är väl som att strunta i vilken räkning som helst? Först kommer det en påminnelse eller två och sen går det vidare till kronofogden och du får en betalningsanmärkning.

Wibba
2015-05-23, 12:05
Du får betala hyra för de 3 månaderna som uppsägningstiden är. Förslagsvis gör du upp med de som ska in efter dig att de får tillträde tidigare och därmed betalar hyran, var dock försiktig. Om de sabbar nånting i lägenheten under de månader som DIN uppsägningstid gäller så blir DU ansvarig för vad som händer.

timoat
2015-05-23, 12:06
Jag hade 3 månaders uppsägningstid (helt orimligt i mina ögon, 3 månader i Sthlm , vad som helst kan ju hända) men jag bodde andra hand. Jag lyckades fixa en snubbe som kunde ta över och hyresvädinnan kom överrens med honom så jag fick ner det till 6 veckor. Men mitt nya ställe förhandlade jag mig till en månads uppsägning. 3 månader är galet lång tid.

kebne
2015-05-23, 17:57
Jag hade 3 månaders uppsägningstid (helt orimligt i mina ögon, 3 månader i Sthlm , vad som helst kan ju hända) men jag bodde andra hand. Jag lyckades fixa en snubbe som kunde ta över och hyresvädinnan kom överrens med honom så jag fick ner det till 6 veckor. Men mitt nya ställe förhandlade jag mig till en månads uppsägning. 3 månader är galet lång tid.

Vad menar du med den fetade delen?

Tomas W
2015-05-23, 18:59
Har du det på kontraktet måste du betala, som oftast om man hittar någon ny hyresgäst som är villig att flytta in direkt så kan man slippa.

Tycker inte det är konstigt med 3 månaders uppsägelse, värden måste hitta någon ny hyrestagare och den har som oftast en uppsägelsetid ifrån sitt nuvarande boende.

Gober
2015-05-23, 19:01
Dra kan du göra, men betala måste du givetvis göra om du inte kommer överens med nästa hyresgäst. Det är väl självklart?

Magnus Larsson
2015-05-23, 20:37
Kontraktsbrott som du aldrig kommer klara dig ur.

timoat
2015-05-23, 21:12
Vad menar du med den fetade delen?

Folk kan bli uppsagda, eller hitta nåt annat, det går snabbt och 3 månader är lång tid. Vi har tex 2 st utländska roommates, vad händer om en av deras föräldrar plötsligt blir sjuka och de måste åka tillbaka? Ska de behöva betala 3 månaders hyra bara för att hyresvärden tycker det är lite jobbigt att skaffa ny hyresgäst? Naturligtvis är det liknande på mindre orter men det känns som att den typen av jobb där anställningen är mer osäker är mer vanlig häruppe.

Gober
2015-05-23, 21:19
Folk kan bli uppsagda, eller hitta nåt annat, det går snabbt och 3 månader är lång tid. Vi har tex 2 st utländska roommates, vad händer om en av deras föräldrar plötsligt blir sjuka och de måste åka tillbaka? Ska de behöva betala 3 månaders hyra bara för att hyresvärden tycker det är lite jobbigt att skaffa ny hyresgäst? Naturligtvis är det liknande på mindre orter men det känns som att den typen av jobb där anställningen är mer osäker är mer vanlig häruppe.

Ett kontrakt är ett kontrakt. Sen kan ju givetvis hyresvärden vara snäll och ta hänsyn till särskilda situationer. Tex när jag pluggade på liten ort, där var hyresvärden väldigt medgörlig. Men det är ju inget tvång.

kebne
2015-05-23, 21:24
Folk kan bli uppsagda, eller hitta nåt annat, det går snabbt och 3 månader är lång tid. Vi har tex 2 st utländska roommates, vad händer om en av deras föräldrar plötsligt blir sjuka och de måste åka tillbaka? Ska de behöva betala 3 månaders hyra bara för att hyresvärden tycker det är lite jobbigt att skaffa ny hyresgäst? Naturligtvis är det liknande på mindre orter men det känns som att den typen av jobb där anställningen är mer osäker är mer vanlig häruppe.

Men förhandla fram en kortare tid eller hitta någon annanstans isf.

Jakobson
2015-05-23, 21:29
Folk kan bli uppsagda, eller hitta nåt annat, det går snabbt och 3 månader är lång tid. Vi har tex 2 st utländska roommates, vad händer om en av deras föräldrar plötsligt blir sjuka och de måste åka tillbaka? Ska de behöva betala 3 månaders hyra bara för att hyresvärden tycker det är lite jobbigt att skaffa ny hyresgäst? Naturligtvis är det liknande på mindre orter men det känns som att den typen av jobb där anställningen är mer osäker är mer vanlig häruppe.

Varför ska hyresvärden drabbas av dina problem, Sthlm är hett, det finns alltid villiga gäster som godtar dessa krav

timoat
2015-05-23, 22:21
Men förhandla fram en kortare tid eller hitta någon annanstans isf.

Det var ju det jag gjorde?

kebne
2015-05-23, 22:24
Det var ju det jag gjorde?

Så vad var problemet isf? I dont understand :confused:

timoat
2015-05-23, 22:28
Så vad var problemet isf? I dont understand :confused:

inget problem, jag lade ut min erfarenhet av 3 månaders uppsägningstid samt hur jag löste det, och dessutom min personliga åsikt om 3 månaders uppsägningstid och att jag tycker att det orimligt lång tid. Tänkte kanske att TS kunde dra nåt ur det.

kebne
2015-05-23, 22:30
Jag menade iofs att man förhandlar INNAN man signar. Nu hade du tur att det löste sig men du har ju ingen som helst rätt till kortare uppsägningstid.

timoat
2015-05-23, 22:37
Jag menade iofs att man förhandlar INNAN man signar. Nu hade du tur att det löste sig men du har ju ingen som helst rätt till kortare uppsägningstid.

nä absolut, jag var bara glad att jag hittade ett ställe att bo på när jag skrev under och det var ju det som var problemet. nu i efterhand skulle jag försökt pressa ner det men det är svårt när man är ny i stan och desperat. Nu gjorde jag ju så att jag löste det snyggt med den gamla genom att gallra och presentera potentiella rommates med inställningen att om det inte funkade så betalar jag de 3 månaderna. Jag vill ju inte jävlas med henne. Jag betalade 6 månader i förskott på nya stället och fick på så sätt ner uppsägningstiden.

agazza
2015-05-23, 23:29
Prata med dom ifall dom kan ersätta dig som hyresgäst och stryka din hyra först.

Du kommer hur som helst få betala.

Värsta fall drar du tidigt, får betala ändå och dom flyttar in någon ny innan det riktiga tillträdesdatumet.

Får du inte lämna tidigare lämnar du inte över nyckeln förrän sista bruksdagen.

Städa ordentligt


EDIT skitsamma, hade det varit andrahandshyra hade jag skitit i dom totalt, ingen orkar driva in hyra privat.

timoat
2015-05-24, 07:41
Prata med dom ifall dom kan ersätta dig som hyresgäst och stryka din hyra först.

Du kommer hur som helst få betala.

Värsta fall drar du tidigt, får betala ändå och dom flyttar in någon ny innan det riktiga tillträdesdatumet.

Får du inte lämna tidigare lämnar du inte över nyckeln förrän sista bruksdagen.

Städa ordentligt


EDIT skitsamma, hade det varit andrahandshyra hade jag skitit i dom totalt, ingen orkar driva in hyra privat.

Men det är ju elakt. Har hyresvärden varit schysst mot en tycker jag man ska vara schysst tillbaka och göra sitt bästa för att få övergången så smidig som möjligt om man nu behöver flytta tidigare. Hade hyresvärden varit jävlig hade det ju varit en annan femma. Du kanske kan hitta nån som letar boende 3 månader som kan ta över din uppsägningstid?