handdator

Visa fullständig version : Träningstips från er som varit gravid


agazza
2015-05-23, 09:32
Tjenixen, finns det några bra tips på hemmaträning för nyblivna mammor?


Man får ju med ett fis schema från sjukhuset, men jag misstänker att detta kanske inte är helt komplett för människor som är vana att vara aktiva och träna.


Det är nu en månad efter förlossningen och plankan och höftlyft verkar bara räcka till att hålla borta pirret i benen ett litet tag.



Tips på vad man får göra, hur man ska göra, och vad man kan göra hemma uppskattas

agazza
2015-05-23, 17:31
Bump, forumlänkar uppskattas också

Fuark
2015-05-23, 17:42
En månad efter förlossningen? Borde väl vara OK att köra på som vanligt då?

Scratch89
2015-05-23, 17:52
Det beror väl på vad hon har för problem. Har hon stora problem med uttöjd mag- och bålmuskulatur får hon börja träna stabilitetsträning. Ni har säkert en sjukgymnast där du bor som arbetar med gravida, eller åtminstone har erfarenhet av det.

agazza
2015-05-23, 17:54
En månad efter förlossningen? Borde väl vara OK att köra på som vanligt då?

Nja, enligt pamfletterna man får med sig hem kan man börja med lågintensiv träning två månader efter förlossningen.

Men man ska vara försiktig med träning som belastar bålstabiliteten och bäckenet.

Vilket i princip är allt.

Så frågan är ju hur träningsmänniskor relaterar till råden och vad råden kommer ifrån.

Fuark
2015-05-23, 18:00
Verkar ganska hardcore att föda barn, tur att man slipper

agazza
2015-05-23, 18:15
Verkar ganska hardcore att föda barn, tur att man slipper
Sa det jag också när det började skvätta

Sverker
2015-05-23, 19:31
För att ytterligare förstärka känslan av otillräcklighet......ska man träna......skelettet har precis fixerat sig igen......livmodern verkar ha hittat tillbaka...framfall känns inte lika riskabelt längre.....bara man fått sova.....lite....


Måste vara mycket viktigare att bara få komma tillbaka i sin egen takt och tänka på att ryggen, nacke och axlarna får stryk av att bära barnet hela tiden.

Är man vältränad innan lär man klara tiden efter förlossningen lättare och när man får något bra schema på barnet blir det lättare att planera sin egen träning.

mela
2015-05-23, 19:36
Har hon varit på återkontroll hos BM än? Om inte, så chilla.

Jag kör Träning för nyblivna mammor av Olga. Varför? För att jag inte hade en j***a aning om hur man tränar hemma och hur jag får träna med separerade magmuskler osv. Det är en bra start. Boken finns på många bibliotek.

agazza
2015-05-23, 20:45
Bra tips, hon skulle behöva varva ned lite faktiskt. Ska kolla boken, är det någon med professionell utbildning?

mela
2015-05-23, 20:55
Det är Olga Rönnberg som driver "mammafitness" (https://www.mammafitness.se/), hon är PT och har utbildning inom mammakroppar. Jag hittar inte min egna bok just nu där hon radar upp allt :D
Men hon har sida på Fb och instagram å massa sådant också. Träningen i början är bara kroppsbelastning, man kör mycket säte och väldigt lätta magövningar.

agazza
2015-05-23, 21:03
Ska kolla upp det, tackar

shut teh face
2015-05-23, 21:12
Min tjej körde enligt denna:
http://www.1177.se/Orebrolan/Tema/Gravid/Forsta-tiden-efter-forlossningen/Efter-forlossningen/Hur-kan-jag-trana-efter-forlossningen/

Men hon var inte särskilt vältränad innan förlossningen

Det är nog olika för olika tjejer, efter första förlossningen var det full rulle här direkt, men andra förlossningen (som gick lättare) följdes av mycket problem med svanken och det tog typ ett halvår för att bli bra

Finns en supertränad 5 barnsmorsa på mitt gym och hon var igång med sina vanliga pass 2-3 veckor efter förlossningen

Man får bra underarmar av att bära bebis :cool: