handdator

Visa fullständig version : Tips till teknik i marklyft


Sia
2015-05-22, 15:15
Fick höra jag "drar mycket med ryggen" när jag körde marklyft med en vän. Gjorde att jag funderade lite, och eftersom jag har noll koll på detaljerna kring tekniken i marklyft hoppas jag någon här kan ge lite bra tips.
Kanske det inte är någon nackdel direkt, men jag är ute efter att bli starkare i benen, och vill gärna benen ska få jobba så mycket som möjligt även i mark.
Dessutom hamnat på en störig platå rent viktmässigt i marklyftet så lite extra hjälp från benen hade nog bara gjort mig gott..

Förutom att tänka att hålla röven nere i början av lyftet, vad mer kan man göra för öva in att lyfta mer med benen?

De enda varianterna på marklyft jag kör ibland är stoppmark eller raka marklyft, finns det någon annan sort som kanske är bättre i detta fallet?

Skulle gärna även bli glad för tips om det är någon övning utöver mark som skulle kunna hjälpa till, om det är så att man drar med ryggen på grund av att man är svag någon annan stans?

Loke
2015-05-22, 15:25
Frasen "drar för mycket med ryggen" säger väldigt lite. Det kan betyda flera olika saker, och vissa är inte ens teknikbrister. VIll du ha bra tips är en film eller åtminstone en tydligare beskrivning av vad som händer ett krav.