handdator

Visa fullständig version : När anses man som vältränad?


missL
2015-05-21, 17:35
Såg någon tråd där någon undrade ifall denne var vältränad å har tänkt på detta ämne rätt länge.

När anses man som vältränad? Stark? 6pack? Snabb? Bra kondition? När folk tycker man är det?

Jag har jämt få höra att jag är (ser?) såååå vältränad när jag tex va rätt svag (men tränade som en tok). Fast jag va ju inte direkt vältränad eftersom jag var ganska svag ? Så ja när tycker ni man räknas som det? Fick aldrig höra att jag va vältränad när jag ej tränade dock ... så folk verkar gå på utseende?

spoon
2015-05-21, 17:38
Den som är 20% bättre än en själv anses som vältränad. Så det blir en flytande gräns som alltid pushas framåt. Man anser inte sig själv som vältränad men dom som är lite bättre är det. När man väl når dit så har gränsen flyttat på sig.

filmjölk
2015-05-21, 17:42
Vältränad är ett ord för att beskriva ett utseende där man är snygg och lagom muskulös. Tex. är inte en marathonlöpare vältränad, ej heller mr Olympia. Justin Bieber är däremot vältränad.

missL
2015-05-21, 17:43
Den som är 20% bättre än en själv anses som vältränad. Så det blir en flytande gräns som alltid pushas framåt. Man anser inte sig själv som vältränad men dom som är lite bättre är det. När man väl når dit så har gränsen flyttat på sig.

Fast tror folk som tränar aldrig blir nöjda men ändå kan tycka att de är vältränade. Man blir blind när man tränar.

Strixen
2015-05-21, 17:54
Som "Filmjölk" skriver, så menar man oftast att en person har en snygg lagom muskulös kropp, inget med styrka eller kondition. T.ex. tränar man med vikter regelbundet och ligger på Max 15% BF, så tycker nog de flesta Svennar att man ser vältränad ut.

HästN
2015-05-21, 18:16
Såg någon tråd där någon undrade ifall denne var vältränad å har tänkt på detta ämne rätt länge.

När anses man som vältränad? Stark? 6pack? Snabb? Bra kondition? När folk tycker man är det?

Jag har jämt få höra att jag är (ser?) såååå vältränad när jag tex va rätt svag (men tränade som en tok). Fast jag va ju inte direkt vältränad eftersom jag var ganska svag ? Så ja när tycker ni man räknas som det? Fick aldrig höra att jag va vältränad när jag ej tränade dock ... så folk verkar gå på utseende?

Jag skulle anse mig själv vara ganska vältränad trots att jag inte är särkilt ''stor''(inget jag förövrigt heller vill vara). Det som gör mig vältränad enligt mig själv då är att jag har definerade magrutor samt tydliga muskler på resten av kroppen utan att jag ser smal ut. Dock är jag inte nöjd utan man kan alltid utvecklas, alltså kan jag bli mer vältränad.

Sen är det här en definitionsfråga.

Bärsärk
2015-05-21, 18:23
När man sysslar med någon sorts form av idrott och man gör det med framgång. Man har tränat väl, vältränad.

Seedstream
2015-05-21, 18:33
Den vardagliga definitionen är väl någonting i stil med att om det syns att man tränar? För folk som tränar är det nog lite mer komplicerat, men då blir det väl som tidigare nämnt dem som är i bättre form än sig själv.

filantropen78
2015-05-21, 18:58
När man inte duschar själv.

Shqypnia
2015-05-21, 19:06
Svensson definitionen = rutor

missL
2015-05-21, 19:07
Svensson definitionen = rutor

Värsta är ohälsosamma typer, pinnsmala med rutor.. Jo fan va fit ..

Shqypnia
2015-05-21, 19:08
Värsta är ohälsosamma typer pinnsmala men rutor.. Jo fan va fit ..

Håller fullständigt med.
5 år av dataspel och cola drickande kan också betyda rutor... på 55 kg man 180 cm.

Jona
2015-05-21, 19:17
Tjejer:
Som böjer mer än kroppsvikten.

Killar:
Som orkar lyfta upp en tjej och bära ut henne ur fabriken och sjunga "love lift us up where we belong"

Bitchtit
2015-05-21, 19:38
När man inte duschar själv.
Jag tror du tänker på välhängd ;)

ONT: För gemene man betyder det ofta lågt kroppsfett och iaf lite muskler. För egen del gillar jag spoons definition.

mangemani
2015-05-21, 19:49
vältränad för mig är:
måste du ha linne för att något i över huvud taget ska kunna synas = inte ens i närheten, spelar ingen roll hur mycket ådrorna syns eller hur lågt bf du har.

kan du inte ens fylla ut en t-shirt i storleken xl = inte ens i närheten

ser du ut att drunkna i en tjocktröja eller hoodie = inte ens i närheten

men

syns ditt V på ryggen, kan man se tjockleken mellan bröst och rygg, tjockleken på armarna, bredden på rygg/axlar, allt i tjocka tröjor i storlekarna l och xl eller tom större, då kan iaf jag kalla dig för vältränad och nej, jag pratar inte om enbart fett som fyller ut, men en normal mängd fett kan få vara.
det är hur jag ser det iaf och jag pratar om killar nu.

Slippy
2015-05-21, 20:56
Man är vältränad när mer tränad 50% av de som väger ungefär lika mycket, är ungefär lika långa och av samma kön.

Anders The Peak
2015-05-21, 21:06
:) Allt är relativt och mycket subjektivt börjar med Jeff Seid och förskjuts mot Kai Greene över tid för många
https://enhancinghumanperformance.files.wordpress.com/2014/02/jeff-seid-003.jpg

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/ff/5d/66/ff5d66dddda49ce16f6f3b1a101d5a5c.jpg

Fast det är Parts per million som har en genetisk möjlighet att nå någon av de två personernas fysik...

Jag tycker att alla idrottare som når nationell nivå i tävlingssammanhang är riktigt vältränade i sin idrott :)

J.V
2015-05-22, 00:21
Det syns (tydligt) att man tränar och man är klart starkare samt har bättre kondition än pöbeln.

Payter
2015-05-22, 02:57
Håll för kroppen på Jeff Seid (vem nu det kan vara) så ser han undernärd ut.Inga nackmuskler alls (det man förr kallade för pencilneck!).

J.V
2015-05-22, 03:11
Undernärd?

Din idealfysik är alltså en med 25% kroppsfett.

Klein
2015-05-22, 03:38
Vältränad är man när man som ren idrottsman presterar relativt bra i sin idrott.

oscarovegren
2015-05-22, 03:54
http://fitnesskolan.se/styrkestandard-hur-stark-ar-egentligen-valtranad/

Damien Thorne
2015-05-22, 05:26
Vältränad är ett ord för att beskriva ett utseende där man är snygg och lagom muskulös. Tex. är inte en marathonlöpare vältränad, ej heller mr Olympia. Justin Bieber är däremot vältränad.

Än en gång har den vise mannen talat :D

Jag håller med dig. Det är exakt så jag och alla mina vänner har ansett vältränad är.

Just nu är mitt mål att se vältränad ut.

Padde
2015-05-22, 05:51
vältränad för mig är:
måste du ha linne för att något i över huvud taget ska kunna synas = inte ens i närheten, spelar ingen roll hur mycket ådrorna syns eller hur lågt bf du har.

kan du inte ens fylla ut en t-shirt i storleken xl = inte ens i närheten

ser du ut att drunkna i en tjocktröja eller hoodie = inte ens i närheten

men

syns ditt V på ryggen, kan man se tjockleken mellan bröst och rygg, tjockleken på armarna, bredden på rygg/axlar, allt i tjocka tröjor i storlekarna l och xl eller tom större, då kan iaf jag kalla dig för vältränad och nej, jag pratar inte om enbart fett som fyller ut, men en normal mängd fett kan få vara.
det är hur jag ser det iaf och jag pratar om killar nu.


Detta ser jag mer som genetiskt fenomen,alla kan inte vara byggda på det viset dvs ha breda axlar och ett stor bröst korg med tillhörande limpor på ryggen och att träna sig till allt detta om ens utgångsläge är pilsnerflaskeform/rak som ett lakrits snöre form så är det ju svårt att bygga till sig det.

Men håller med om att spänner tröjan lite upp till och sitter som ett ålaskinn runt armarna så kan man nog kallas vältränad

Filmjölks beskrivning ändå det som ses som vältränad i samhällets ögon

mangemani
2015-05-22, 06:30
det är hur jag ser på det, hur resten utav samhället ser på det kan inte jag svara för;).
men gissar på att i samhällets ögon, den vanliga svensson, så krävs det nog inte mycket för att man ska ses som vältränad, i deras ögon tippar jag på så räcker det väl typ att muskel senor syns och att man ser rippad ut utan tröja.

sen håller jag inte riktigt med om att det krävs ett genetiskt fenomen för att åstadkomma detta, har sett rätt så många som lyckats bra med det, rätt mängd fett(inte rippad och inte tjock) och rätt mängd muskler.
när jag menade "fylla ut" så menade jag inte att en tröja i storleken xl eller större ska sitta tight i avslappnat läge, men bredden upptill ska kunna synas ändå.

tankoovich
2015-05-22, 06:39
Hade den här dissussionen i familjen häromdagem, vet inte om ni sett dessa bilder men jag visade familjen dem också.

http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/21/a1ac3b53f03147763fc6a1a8fc25448a.jpg
http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/21/41278bb9184c2a5f982d853843592e90.jpg

Alla dessa är alltså Olympiska Idrottare och hela bunden bör ju ses som vältränade. Så att vara vältränad är enligt mig när man är fysiskt anpassad för sin specifika idrott.

Finns fler här.. www.mymodernmet.com/profiles/blogs/howard-schatz-beverly-ornstein-athlete

ARMSTARK
2015-05-22, 07:30
På Kolozzeum brukar folk tycka att man inte är bra föränns man är bland de 10 bästa i världen. ;)
Inte fan är man vältränad för att man har snygg kropp? Det säger ju ingenting.

Samiul Alam
2015-05-22, 07:43
Man är ju bara vältränad när man tar hundra i bänk såklart! :d

Skämt åsido. Jag tycker tankoovich ger ett bra exempel på hur man kan vara vältränad på många olika sätt.

spoonchest
2015-05-22, 08:18
När folk på arbetsplatsen och ens kompisar på fritiden vänder sig till dig när det behövs flyttas något, för att man är "den starke" i gänget.
Hur stark man verkligen är spelar ingen roll, så länge alla andra man känner är svagare.

Pretorian
2015-05-22, 08:33
Värsta är ohälsosamma typer, pinnsmala med rutor.. Jo fan va fit ..

Är det det värsta? Jag tycker folk får vara så som dom vill.

perl
2015-05-22, 08:49
Det kommer i alla faser i livet finnas folk som inte anser att man är vältränad medans andra tycker tvärtom. Enda gången jag tycker stämmer in är när man själv tycker man är vältränad dvs man har kommit väldigt nära de mål som man själv satt upp från början av sin träning och lyckas hålla sig där.
Vare sig det är 200 i bänk eller 80 har man troligen gjort en resa från lägre vikter och uppfyllt något som man ville till och då har man fått resultat och kan jaga mot nya mål eller hålla sig kvar vid den gräns man nu faktiskt tagit sig till.

Wilt the Stilt
2015-05-22, 11:36
Intressant att ingen tagit upp Maximal syreupptagningsförmåga.. Vältränad är väl inget utseende i första hand.. Svår fråga hursom. En smällfet styrkelyftare som ej kan jogga 2 km utan att spy men lyfter 250 kg i marklyft..Eller en marathonlöpare som springer under 3 timmar (Eller vad som är en bra maratontid) men ej kan lyfta 100 kg i marklyft..Är dom vältränade ??

Spånar bara lite. Men det märks att man är på ett styrketräningsinriktat forum. Ställ denna fråga på ett löparforum så blir det nog andra svar.. ;)

missL
2015-05-22, 11:57
Intressant att ingen tagit upp Maximal syreupptagningsförmåga.. Vältränad är väl inget utseende i första hand.. Svår fråga hursom. En smällfet styrkelyftare som ej kan jogga 2 km utan att spy men lyfter 250 kg i marklyft..Eller en marathonlöpare som springer under 3 timmar (Eller vad som är en bra maratontid) men ej kan lyfta 100 kg i marklyft..Är dom vältränade ??

Spånar bara lite. Men det märks att man är på ett styrketräningsinriktat forum. Ställ denna fråga på ett löparforum så blir det nog andra svar.. ;)

Så sant, så sant.

StarkaUlf
2015-05-22, 12:08
I vanliga folks ögon? Milen under 50 och bänka 100, då tycker många att du är vältränad :)

Men annars håller jag med detta: När man presterar bra inom sin idrott.

Sen får man skilja på vältränad och väl tränad. En sumobrottare är väl tränad för sin idrott/sport/gren.

RotatorKuff
2015-05-22, 14:00
Fast det är Parts per million som har en genetisk möjlighet att nå någon av de två personernas fysik...
De flesta kan nog se ut som Kai Greene eller Jeff Seid om de liksom de injicerar tillräckligt mycket med hormoner och använder diverse preparat. :smash:

henrikl
2015-05-22, 14:04
De flesta kan nog se ut som Kai Greene eller Jeff Seid om de liksom de injicerar tillräckligt mycket med hormoner och använder diverse preparat. :smash:

Verkligen inte...

ARMSTARK
2015-05-22, 14:09
De flesta kan nog se ut som Kai Greene eller Jeff Seid om de liksom de injicerar tillräckligt mycket med hormoner och använder diverse preparat. :smash:

Du är ny på forumet och förmodligen på gymet också så man kanske ska ta i med yllevantarna men... Trollar du eller är du helt fuckin...

RotatorKuff
2015-05-22, 14:14
Verkligen inte...
Nog är det inte "parts per million" i alla fall. Självklart kan man inte ändra på sin benstruktur, muskelinsättningar mm men de flesta med liknande benstruktur kan bygga lika mycket massa om de är villiga att trycka tillräckligt mycket..

Det är inget särskilt genetiskt märkvärdigt med dessa individer. :)

RotatorKuff
2015-05-22, 14:15
Du är ny på forumet och förmodligen på gymet också så man kanske ska ta i med yllevantarna men... Trollar du eller är du helt fuckin...
Jaså? Är dessa individer rena eller vad fan säger du?

ARMSTARK
2015-05-22, 14:17
Jaså? Är dessa individer rena eller vad fan säger du?

Om du inte ens förstår vad du själv har skrivit (#35) så finns det ingen anledning att fortsätta diskutera.

RotatorKuff
2015-05-22, 14:48
Om du inte ens förstår vad du själv har skrivit (#35) så finns det ingen anledning att fortsätta diskutera.
"De flesta" är nog kanske att ta i lite. Men väldigt många kan göra det i alla fall.

Hormonmonster som Kai Greene är väl inte så vanliga, men folk med en fysik som Jeff Seid är inte någon raritet direkt, och bland motiverade tryckare är det mer eller mindre standarfysiken efter ett visst antal års tränande.

ChuckTesta
2015-05-22, 14:53
Det är inget särskilt genetiskt märkvärdigt med dessa individer. :)

Är du säker på det? :D

Pretorian
2015-05-22, 14:55
"De flesta" är nog kanske att ta i lite. Men väldigt många kan göra det i alla fall.

Hormonmonster som Kai Greene är väl inte så vanliga, men folk med en fysik som Jeff Seid är inte någon raritet direkt, och bland motiverade tryckare är det mer eller mindre standarfysiken efter ett visst antal års tränande.

Tror inte många kan se ut som Jeff vid 21. (eller någonsin)

henrikl
2015-05-22, 15:22
Nog är det inte "parts per million" i alla fall. Självklart kan man inte ändra på sin benstruktur, muskelinsättningar mm men de flesta med liknande benstruktur kan bygga lika mycket massa om de är villiga att trycka tillräckligt mycket..

Det är inget särskilt genetiskt märkvärdigt med dessa individer. :)

Hur många ute i världen tror du inte satsar allt för att bli bäst i bodybuilding? Finns en ofantlig massa som trycker lika mycket och mer därtill än vad Kai Greene gör och ändå är de inte i närheten av att ha en lika bra fysik.

Seedstream
2015-05-22, 16:25
Hur många ute i världen tror du inte satsar allt för att bli bäst i bodybuilding? Finns en ofantlig massa som trycker lika mycket och mer därtill än vad Kai Greene gör och ändå är de inte i närheten av att ha en lika bra fysik.

Vadå, behöver man ha bra gener för att tävla i Olympia?

Nää, men om kuff inte trollar så är han bara korkad och en av dom som tror allt som krävs är steroider och sen kan du onanera och bli gigantisk.

bubbaklubba
2015-05-22, 16:46
Vältränad:

när man ser konturerna av en tränad kropp när man bär en collage tröja.

för tränad:

När man ser tjock ut i samma collage tröja.

RotatorKuff
2015-05-23, 02:17
Hur många ute i världen tror du inte satsar allt för att bli bäst i bodybuilding? Finns en ofantlig massa som trycker lika mycket och mer därtill än vad Kai Greene gör och ändå är de inte i närheten av att ha en lika bra fysik.
Tror inte det är så många faktiskt. Marknaden blir mättad fort och det är inte särskilt många som kan dedikera sitt liv åt BB och ha det som försörjning. Utöver det är det ju långt ifrån alla som försöker bli så stora och muskulösa som Kai Greene.

Har du källa på det förresten? Jag själv skulle vilja säga att det finns relativt gott om folk som är lika stora som Kai Greene.
Tror inte många kan se ut som Jeff vid 21. (eller någonsin)
Många kan det om de börjar träna disciplinerat och trycker tidigt. Inget särskilt märkvärdigt med hans fysik, varje gym där åtminstone en del seriöst folk håller till har ju ett X antal Jeff Seids.

Vadå, behöver man ha bra gener för att tävla i Olympia?
Bra gener? :d Jag tror långt ifrån att alla dvärgar som tävlar i Mr. Olympia har bra gener. De flesta är ganska korta, fula i ansiktet och verkar inte vara särskilt klyftiga(dåliga gener). Men de ger allt för BB och är villiga att vinna till varje pris.

Nää, men om kuff inte trollar så är han bara korkad och en av dom som tror allt som krävs är steroider och sen kan du onanera och bli gigantisk.
Halmgubbe.

missL
2015-05-23, 04:57
Tror inte det är så många faktiskt. Marknaden blir mättad fort och det är inte särskilt många som kan dedikera sitt liv åt BB och ha det som försörjning. Utöver det är det ju långt ifrån alla som försöker bli så stora och muskulösa som Kai Greene.

Har du källa på det förresten? Jag själv skulle vilja säga att det finns relativt gott om folk som är lika stora som Kai Greene.

Många kan det om de börjar träna disciplinerat och trycker tidigt. Inget särskilt märkvärdigt med hans fysik, varje gym där åtminstone en del seriöst folk håller till har ju ett X antal Jeff Seids.


Bra gener? :d Jag tror långt ifrån att alla dvärgar som tävlar i Mr. Olympia har bra gener. De flesta är ganska korta, fula i ansiktet och verkar inte vara särskilt klyftiga(dåliga gener). Men de ger allt för BB och är villiga att vinna till varje pris.


Halmgubbe.

När sa han att alla vill bli stora o muskulösa som Kai green? Han skrev att många inte uppnår FYSIKEN Kai green besitter. Jo men fan det är ju jättevanligt. Därför de är med i Olympia o allt vad det är (du pratar som om de finns i varenda hörn) o får topplaceringar

Haha jo ett x antal på VARJE gym har jeffs fysik. Folk tränar utan kläder så du kan se det..

Alltså haha de FLESTA som är med i Olympia är bland de BÄSTA I VÄRLDEN.
Vilka tror du får bäst resultat?

Dåliga gener o tränar o Sköter kost o sömn osv rätt (plus trycker då)
Eller
Bra gener o tränar o sköter kost sömn osv rätt (o trycker)

Självklart kommer säkerligen de med bäst gener få bäst resultat o hamnar bland eliten i Olympia.

=)

missL
2015-05-23, 05:08
Alltså haha de FLESTA som är med i Olympia är bland de BÄSTA I VÄRLDEN.
Vilka tror du får bäst resultat?

Skrev fel haha. Ska stå "Alltså haha de som är med i Olympia är bland de BÄSTA I VÄRLDEN.
Vilka tror du får bäst resultat?"

Menade att de flesta har bra gener . Är trött.

Payter
2015-05-23, 09:03
Undernärd?

Din idealfysik är alltså en med 25% kroppsfett.

Om du läste det jag skrev så skrev jag att håll för kroppen så att du bara ser nacke och huvud och ja då ser han lite lätt undernärd ut och inga nackmuskler.

jego
2015-05-23, 09:24
Hade den här dissussionen i familjen häromdagem, vet inte om ni sett dessa bilder men jag visade familjen dem också.

http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/21/a1ac3b53f03147763fc6a1a8fc25448a.jpg
http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/21/41278bb9184c2a5f982d853843592e90.jpg

Alla dessa är alltså Olympiska Idrottare och hela bunden bör ju ses som vältränade. Så att vara vältränad är enligt mig när man är fysiskt anpassad för sin specifika idrott.

Finns fler här.. www.mymodernmet.com/profiles/blogs/howard-schatz-beverly-ornstein-athlete

Rolig. Ännu ett exempel på att alla kroppstyper kan bli bra i idrott bara man väljer rätt.

Rikard Jansson
2015-05-23, 09:57
När man är väl tränad (för sitt ändamål) :)

LillisJ
2015-05-23, 10:48
*Skitsnack*

http://forums.steroid.com/attachments/anabolic-lounge-off-topic-discussion/152525d1408067644-when-do-you-think-jeff-seid-start-taking-steroids-945766_407296159375821_1879653452_n.jpg

J.V
2015-05-25, 03:27
Om du läste det jag skrev så skrev jag att håll för kroppen så att du bara ser nacke och huvud och ja då ser han lite lätt undernärd ut och inga nackmuskler.Jadå, jag läste och testade. Och igen: ditt mål är alltså 25% kroppsfett?


TapaTalk.

Beemel
2015-05-25, 06:09
Jadå, jag läste och testade. Och igen: ditt mål är alltså 25% kroppsfett?


TapaTalk.

Nyfiken på hur du resonerar för att komma fram till den slutsatsen.

Ser inget som helst likhetstecken mellan att man kan tycka någon ser undernärd ut på 7-8% och att man därigenom måste ha som målsättning att ligga på 25%

Skillnaden är ju gigantisk. Ok om du hade sagt, målsättnig på 15%, det hade jag kunnat köpa men kom igen 25%....

J.V
2015-05-25, 06:22
För att han varken ser undernärd ut eller saknar nackmuskler. Eller ja, är man lätt Kolo-skadad och har fått för sig att trapezius ska väga in på 32kg kan jag väl hålla med om att han saknar nacke.

Kollar man bara på nacke och ansikte kan modellen lika gärna ha 5-20% kroppsfett - alltså måste ju drömmen och idealet vara högre än så.

Action Fighter
2015-05-25, 09:49
För att han varken ser undernärd ut eller saknar nackmuskler. Eller ja, är man lätt Kolo-skadad och har fått för sig att trapezius ska väga in på 32kg kan jag väl hålla med om att han saknar nacke.

Kollar man bara på nacke och ansikte kan modellen lika gärna ha 5-20% kroppsfett - alltså måste ju drömmen och idealet vara högre än så.

Ja, och så ska man ha mycket fett också! Folk som är rippade och inte kan fylla ut stora storlekar är ju tydligen inte vältränade enligt kolo-standard. Även om de bänkar över 2x kroppsvikt, för de knäcker ju inte tjockiseliten som väger dubbelt så mycket! Allt handlar om hur stor man är i den bemärkning klädstorlek, och hur mycket man lyfter. Alltid absoluta siffror och inte alls i relation till vad man väger. Riktigt bra standard tycker jag. ;)

Personligen ser jag verkligen inte det imponerade med att väga 100+ och se ut som en påse skit i fysiken. Allt bör sättas i relation till hur mycket du väger men i slutändan tycker jag alltid det visuella intrycket är viktigast.

Mats J
2015-05-26, 16:59
För mig kan vältränad vara två saker, att prestera bra i någon idrott eller det mer allmänna synsättet att vara väldigt deffad. Och då spelar det mindre hur stor du är, givetvis ska det synas att du tränar hårt på gym men är deffen som avgör hur vältränad du är.

Men idagligt tal är det ju uteslutande deffade personer som folk anses vältränade annars är du ju som vem som helst trots mer muskler.

Mats J
2015-05-26, 17:04
http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/21/a1ac3b53f03147763fc6a1a8fc25448a.jpg
http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/21/41278bb9184c2a5f982d853843592e90.jpg



Hmm, höjdhopp var nog min grej alltså utifrån de där kropparna. Synd att bli stor och stark är det enda jag brunnit för träningsmässigt. 25 års hårdnötning av böj och annan benträning och mina ben ser ändå ut som höjdhopparens ungefär *gah!*

Illustrerade mannen
2015-05-28, 07:19
Jag går omkring och anser mig vara vältränad... Jag tränar och instruerar i två olika kampsporter, ca 4 pass/vecka och jag tränar på gym ca 5 pass/vecka, relativt stark (för min ålder och vikt) och har låg fettprocent. På stranden och i liknande situationer får jag ibland kommentarer om min fysik, i kampsportslokalerna anses jag som väldigt "vältränad".

Men! Min kära fru lurar ibland med mig på hennes träningspass. För någon dag sedan skulle vi cykla ca 90 km. Ha, ingen match för mig tänkte jag. I ca 70 km gick det bra, sen blev det tvärstopp. Snitthastighet på 87 km blev 22 km/h. Inte imponerande. Samma i löparspåret - vi skulle springa 10 km. Ca 8 km gick bra - sedan tog det stopp. Totalt 70 minuter på milen är ju inte imponerande direkt...

Så precis som många andra skriver - du kan anses vara vältränad när du pysslar med det du brukar göra, men det är inte säkert att din kapacitet är överförbar på andra aktiviteter.

Action Fighter
2015-05-28, 09:33
Jag går omkring och anser mig vara vältränad... Jag tränar och instruerar i två olika kampsporter, ca 4 pass/vecka och jag tränar på gym ca 5 pass/vecka, relativt stark (för min ålder och vikt) och har låg fettprocent. På stranden och i liknande situationer får jag ibland kommentarer om min fysik, i kampsportslokalerna anses jag som väldigt "vältränad".

Men! Min kära fru lurar ibland med mig på hennes träningspass. För någon dag sedan skulle vi cykla ca 90 km. Ha, ingen match för mig tänkte jag. I ca 70 km gick det bra, sen blev det tvärstopp. Snitthastighet på 87 km blev 22 km/h. Inte imponerande. Samma i löparspåret - vi skulle springa 10 km. Ca 8 km gick bra - sedan tog det stopp. Totalt 70 minuter på milen är ju inte imponerande direkt...

Så precis som många andra skriver - du kan anses vara vältränad när du pysslar med det du brukar göra, men det är inte säkert att din kapacitet är överförbar på andra aktiviteter.

Jag tycker då det räcker om man är bra på en eller kanske två discipliner. Jag har personligen bra styrkestats, lågt kroppsfett och bra volym. Har samtidigt utomordentlig tid på 5km men ingen aning om hur jag gör mig på längre distanser. Sen beror ju allt på vilka referensramar man har. :)

Macroman
2015-05-29, 14:14
Killar:
Som orkar lyfta upp en tjej och bära ut henne ur fabriken och sjunga "love lift us up where we belong"

Enda definition som behövs. Innebär också att man inte ska vara för stark eftersom man då riskerar att bära ut en flodhäst/noshörning ur fabriken.

Macroman
2015-05-29, 14:25
På Kolozzeum brukar folk tycka att man inte är bra föränns man är bland de 10 bästa i världen. ;)

5 bästa trodde jag vi hade kommit överens om. ;)

Kommer ihåg en episk tråd om marklyft där folk ansåg att man skulle klassas som svag om man inte drog 300 kg... :laugh:

Visade sig att det inte är jättemånga i Sverige som gjort det på tävling...

rooz
2015-05-29, 14:27
300kg i marklyft.

Macroman
2015-05-29, 14:31
300kg i marklyft.

Fniss! :d

rooz
2015-05-29, 14:44
Fniss! :d

Jag skojar inte. Dock är vältränad & stark olika saker för mig.

Macroman
2015-05-29, 14:53
Jag skojar inte. Dock är vältränad & stark olika saker för mig.

Orimligt att säga ngn är stark ur ett allmänt perspektiv med 300 kg i mark som mått. Det är väl ungefär som att säga att bara om man når Zlatans nivå så är man bra i fotboll.