handdator

Visa fullständig version : Hur stor del av din disponibla inkomst lägger du på boendet?


agazza
2015-05-21, 08:46
Tjenixen, egen tråd


Är du belånad?
Vad har du för ränta i procent?
Vad motsvarar räntan i kronor?
Hur stor del av din disponibla inkomst lägger du på boendekostnader?

Specificera boendekostnader?


Extra poäng för de som har sambo och redovisar gemensam ekonomi.


Vart man bor får man ju gärna lägga till ifall man tycker sånt spelar roll, jag tycker det är viktigare att man bor där man vill bo istället

spoon
2015-05-21, 08:54
Ja jag är belånad räknar jag bara boende+amortering så betalar jag 44% av min månadslön till det. Räknar jag in mat,bil, osv så betalar jag 68% av min lön till mer eller mindre fasta kostnader.

Bor där jag vill bo.

Snubben
2015-05-21, 08:56
Är du belånad?

Ja.

Vad har du för ränta i procent?
1/3 på 2.00
1/3 på 1.38
1/3 1.38

(Medlem i civilekonomerna, då får man http://seb.se/privat/lana/bolan-och-rantor/bolan/erbjudande-for-medlemmar-i-saco-forbunden, borde dock gå in och förhandla..)

Vad motsvarar räntan i kronor?

.... allt som allt, med fjantamortering (Räknar inte in det extra som läggs) så hamnar det väl lite under 3800 SEK. Med extra så kan man +:a på 4000-5000 SEK.

Hur stor del av din disponibla inkomst lägger du på boendekostnader?

Boendekostnader där vi räknar in ALLT. Bredband, försäkringar etc. Inte nöjen eller mat. Då hamnar jag runt 20-21% .

BlötSnö
2015-05-21, 08:58
Hoppar in här och svarar istället för den andra tråden, så slipper vi som sagt kapa den:

Jag är inte anonym. Det är flera som vet vem jag är.
Dessutom har jag angett både vad jag arbetar med och var jag bor, har för bi/motorcykell, åker på semester m.m, så det är inte jättesvårt för folk att lista ut vem jag är om de vill eller känner någon som jobbar där jag jobbar.

Jag vill helt enkelt inte redovisa min privatekonomi för främmande människor.
Är det konstigt tycker du?
Jag pratar gärna om pengar och investeringar och aktier och sådant, men håller gärna specifika summor utanför.

Men jag kan ge några svar iallafall:

Som sagt 1.89% i ränta, bunden på ett år.
Lägger strax under 25% av min lön efter skatt på boende, men det är å andra sidan före ränteavdrag, så säg 20% av lön efter skatt till boende.

Bor i Alvik i Stockholm, inte Norrland.

kaer
2015-05-21, 09:00
Ts börjar.

Gpajpen
2015-05-21, 09:05
Disponibel inkomst är väl den summa som är kvar efter hyra etc är betalt som man kan lägga på konsumtion/sparande?? Faller inte hela tråden på detta?!

Chrbo
2015-05-21, 09:09
Disponibel inkomst är väl den summa som är kvar efter hyra etc är betalt som man kan lägga på konsumtion/sparande?? Faller inte hela tråden på detta?!

Nej, den summa som är kvar efter att du har skattat.

Gpajpen
2015-05-21, 09:12
Nej, den summa som är kvar efter att du har skattat.

Varför inte bara fråga hur stor del folk använder av sin lön?

agazza
2015-05-21, 09:14
Hoppar in här och svarar istället för den andra tråden, så slipper vi som sagt kapa den:

Jag är inte anonym. Det är flera som vet vem jag är.
Dessutom har jag angett både vad jag arbetar med och var jag bor, har för bi/motorcykell, åker på semester m.m, så det är inte jättesvårt för folk att lista ut vem jag är om de vill eller känner någon som jobbar där jag jobbar.

Jag vill helt enkelt inte redovisa min privatekonomi för främmande människor.
Är det konstigt tycker du?
Jag pratar gärna om pengar och investeringar och aktier och sådant, men håller gärna specifika summor utanför.

Men jag kan ge några svar iallafall:

Som sagt 1.89% i ränta, bunden på ett år.
Lägger strax under 25% av min lön efter skatt på boende, men det är å andra sidan före ränteavdrag, så säg 20% av lön efter skatt till boende.

Bor i Alvik i Stockholm, inte Norrland.

Jag är mer för att andras människors åsikter är betydelselösa för mig, så min inställning är att jag håller ingen för mig själv i min omgivning, så länge det inte utsätter min familj för fara på något vis.

Ts börjar.

Är du belånad?

Privat, Nej.
Bolaget, Ja. Men detta lån löses i sommar. Räntekostnaden är noll.

Vad har du för ränta i procent?

0

Vad motsvarar räntan i kronor?

0

Hur stor del av din disponibla inkomst lägger du på boendekostnader?


Totalt lägger jag i snitt över året 6.52% av disponibel inkomst på boendekostnaden


Specificera boendekostnader?


El, vatten slamtömning, internet

Renoveringsbehov är bortkopplat pga att det var billigt i inköp och kommer avvecklas efter jag nått break even efter uthyrning.


Jag har ett eluppvärmt torp så det är lätt att sammanställa kostnaderna på faktura.

Jag lägger inte in värdeförlust eller reperation i kostnaderna eftersom jag kommer hyra ut torpet när jag köpt ett nytt ställe. Detta är förhandsuppgjort redan.


EDIT: 36k per år


Extra poäng för de som har sambo och redovisar gemensam ekonomi.

TheOne1994
2015-05-21, 09:17
Tjenixen, egen tråd


Är du belånad? 1 930 000:-Vad har du för ränta i procent? 1,79
Vad motsvarar räntan i kronor? 4969:- exl ränteavdrag
Hur stor del av din disponibla inkomst lägger du på boendekostnader? 1/5

Specificera boendekostnader? 7333:-/månda inkl alla räkningar. ( ca 88000:- / år )



Extra poäng för de som har sambo och redovisar gemensam ekonomi.


Vart man bor får man ju gärna lägga till ifall man tycker sånt spelar roll, jag tycker det är viktigare att man bor där man vill bo istället

vi har 45000:- netto tsms

Chrbo
2015-05-21, 09:21
Är du belånad?
Vad har du för ränta i procent?

Ja, 1.7% ungefär. En del av mitt lån är bundet och går ut om en dryg månad så räntan kommer att sänkas.

Specificera boendekostnader?
Hur stor del av din disponibla inkomst lägger du på boendekostnader?
Extra poäng för de som har sambo och redovisar gemensam ekonomi.

Avgift, boränta exkl. ränteavdrag, försäkring, bredband och el. 26% av min disponibla inkomst läggs på detta, 16% av hushållets disponibla inkomst. 32%, respektive 20%, om amortering räknas in.

Vart man bor får man ju gärna lägga till ifall man tycker sånt spelar roll, jag tycker det är viktigare att man bor där man vill bo istället
Jag vet inte om det tillför något i tråden men jag är bosatt i centrala Sundbyberg.

xodd
2015-05-21, 09:37
Belånad till lite drygt 50% av bostadens värde. Räntan ligger bundet på 3,10% i nuläget, bindningstiden går ut i augusti och där efter kommer räntekostnaderna där med halveras.

I dagens läge betalar vi drygt 8000 i månaden i boende, där 4500 är avgift + el/vattenförbrukning och 3500 räntekostnader. Procent av hushållets nettoinkomst sett över året landar vi väl på strax under 20% exl ränteavdrag.

BlötSnö
2015-05-21, 09:47
Jag är mer för att andras människors åsikter är betydelselösa för mig, så min inställning är att jag håller ingen för mig själv i min omgivning, så länge det inte utsätter min familj för fara på något vis.


Bra att veta.

Piranha
2015-05-21, 10:11
Är du belånad?
JA

Vad har du för ränta i procent?
0.2%

Vad motsvarar räntan i kronor?

Hur stor del av din disponibla inkomst lägger du på boendekostnader?
1/4

Daniiiel
2015-05-21, 10:32
Är du belånad?
JA

Vad har du för ränta i procent?
0.2%

Vad motsvarar räntan i kronor?

Hur stor del av din disponibla inkomst lägger du på boendekostnader?
1/4

Vad har du för super-special avtal med banken*drool*

shadowfire
2015-05-21, 10:58
ha ha, grattis till sveriges bästa boränta pirre :P .. rekordet innan låg väl på strax under 1% :P

shadowfire
2015-05-21, 11:05
Precis bytt bank och lagt om lån osv, men från att ha varit belånad med bolån+blancolån för att klara 85%-gränsen, så låg jag då med bolån på ränta på 2% samt blancolån med ränta på 4,5% och en total boendekostnad på ca 50% av inkomsten, då utan renoveringskostnaden inräknad (typ allt som blivit över).

Efter omvärdering/höjning av husvärdet, så rök blancolånet och bankbyte + förhandling gav 1,4% i ränta och en sänkning av boendekostnaden till ca 18% av inkomst.

Omvärderingen och bankbytet är det mest glädjande jag fått utfört hittills i år.

Minimjölk
2015-05-21, 11:45
vi har 45000:- netto tsms

Dina siffror kan väl ändå inte stämma? Om du har lån på 1.93MKr med en ränta på 1.79%. Får du en räntekostnad på 34547kr om året före avdrag. Efter avdrag hamnar du på 2015kr per månad. :)



För egen del har jag inte längre några lån då jag amorterat av dessa. Känns skönt att vara skuldfri och äga sitt boende även om det bara ger en månadskostnad på några tusenlappar mindre varje månad. Å andra sidan har jag tryggat framtiden och har inte längre möjlighet att tvångsamortera utan måste välja om jag skall investera eller leva för de pengar som jag nu får över varje månad. :)

2vuxna och 2barn är vi totalt och vi bor i en ca 200kvm villa i en förort till en större stad.

Boendekostnaden där jag räknar in uppvärmning, sophämtning, vatten, samfällighetsavgift, hus&hem-försäkring, kommunal avgift, hushållsel, tv-abonnemang, tv-avgift, telefoni,bredband, larm, hamnar numera kring 4-5 tkr per månad för allt om jag slår ut det över året. Ca 1500kr av denna kostnad bör kanske egentligen inte räknas som en regelrätt boendekostnad. Så egentligen har vi en boendekostnad på runt 3k.
Sedan tillkommer dock större poster i form av mat, renoveringar, bilar, semestrar,kläder, prylar, nöjen och inte minst sparande.

mangemani
2015-05-21, 11:50
2500 i hyra, thats it.
köper saker då det finns behov, köper inte "bara för att" eller för att en pryl skulle se snygg ut på ett visst ställe.
dator, säng, kök, plats för gym, retro prylar och mina modeller, det är det enda jag egentligen behöver, förutom mat då..

Piranha
2015-05-21, 11:52
ha ha, grattis till sveriges bästa boränta pirre :P .. rekordet innan låg väl på strax under 1% :P

Speciella omständigheter finnes.

Minimjölk
2015-05-21, 11:56
Speciella omständigheter finnes.

Jobbar bank?

kaer
2015-05-21, 12:06
För egen del har jag inte längre några lån då jag amorterat av dessa. Känns skönt att vara skuldfri och äga sitt boende även om det bara ger en månadskostnad på några tusenlappar mindre varje månad. Å
Det måste vara otroligt skönt. Vågar man fråga hur lång tid det tog?
När köpte ni och till vilket pris? Lite väl personligt kanske, men det är rätt stor skillnad på att vara skuldfri om man köpte ett kul 1990 jmfrt med 2010.

Om man köper motsvarande hus i samma område idag, är det rimligt att amortera av det på ungefärligt samma tid eller har värdestegringen gjort det omöjligt?

TheOne1994
2015-05-21, 12:06
Dina siffror kan väl ändå inte stämma? Om du har lån på 1.93MKr med en ränta på 1.79%. Får du en räntekostnad på 34547kr om året före avdrag. Efter avdrag hamnar du på 2015kr per månad. :)



För egen del har jag inte längre några lån då jag amorterat av dessa. Känns skönt att vara skuldfri och äga sitt boende även om det bara ger en månadskostnad på några tusenlappar mindre varje månad. Å andra sidan har jag tryggat framtiden och har inte längre möjlighet att tvångsamortera utan måste välja om jag skall investera eller leva för de pengar som jag nu får över varje månad. :)

2vuxna och 2barn är vi totalt och vi bor i en ca 200kvm villa i en förort till en större stad.

Boendekostnaden där jag räknar in uppvärmning, sophämtning, vatten, samfällighetsavgift, hus&hem-försäkring, kommunal avgift, hushållsel, tv-abonnemang, tv-avgift, telefoni,bredband, larm, hamnar numera kring 4-5 tkr per månad för allt om jag slår ut det över året. Ca 1500kr av denna kostnad bör kanske egentligen inte räknas som en regelrätt boendekostnad. Så egentligen har vi en boendekostnad på runt 3k.
Sedan tillkommer dock större poster i form av mat, renoveringar, bilar, semestrar,kläder, prylar, nöjen och inte minst sparande.

sorry m8.

lån 1818900:- ( ursprunget var 1,930000:- ) jag ammorterar 1500:-

jag så bara på min avi vad dom drog..

spoon
2015-05-21, 12:12
Omvärderingen och bankbytet är det mest glädjande jag fått utfört hittills i år.

Kan tänka mig det :)

Nu räknade jag in amorteringen i min kostnad men jag hamnar högt mot andra ändå och mycket högre nu än vad jag hade tidigare. Här verkar det som att folk ligger runt 20% i boendekostnad, är det vanligt? Låter väldigt lite i mina öron men jag kanske är färgad av att bo i Oslo.

Snubben
2015-05-21, 12:17
Kan tänka mig det :)

Nu räknade jag in amorteringen i min kostnad men jag hamnar högt mot andra ändå och mycket högre nu än vad jag hade tidigare. Här verkar det som att folk ligger runt 20% i boendekostnad, är det vanligt? Låter väldigt lite i mina öron men jag kanske är färgad av att bo i Oslo.

I stostan skiljer det väl sig alltid, i Stockholm är väl snittet runt 40 till 50%?

xodd
2015-05-21, 12:19
Kan tänka mig det :)

Nu räknade jag in amorteringen i min kostnad men jag hamnar högt mot andra ändå och mycket högre nu än vad jag hade tidigare. Här verkar det som att folk ligger runt 20% i boendekostnad, är det vanligt? Låter väldigt lite i mina öron men jag kanske är färgad av att bo i Oslo.

Oslo är väl fruktansvärt dyrt att bo i?

Kan väl vara så att många som är nere och nosar på 20% i boendekostnader är två med inkomster i hushållet alternativt hög inkomst/låg boendekostnad? I sammanhanget bör det även vara intressant att veta vart folk bor.

spoon
2015-05-21, 12:20
I stostan skiljer det väl sig alltid, i Stockholm är väl snittet runt 40 till 50%?

Kan man hitta statistik på sånt? I sådana fall vart då?

spoon
2015-05-21, 12:23
Oslo är väl fruktansvärt dyrt att bo i?

Kan väl vara så att många som är nere och nosar på 20% i boendekostnader är två med inkomster i hushållet alternativt hög inkomst/låg boendekostnad? I sammanhanget bör det även vara intressant att veta vart folk bor.

Det är löjligt dyrt att bo i Oslo.

Jag är medveten om att jag kunde få ner mina boendekostnader om jag bodde någon annanstans. Har till och med möjlighet att bo gratis i ett hus hemma i Sverige om jag vill det.

Men med tanke på att majoriteten av befolkningen bor i storstäder så låter 20% lågt.

Snubben
2015-05-21, 12:28
Kan man hitta statistik på sånt? I sådana fall vart då?

Sitter i huvudet, kan ha helt fel. Hittar inga källor på det. :(

Pudzianovski
2015-05-21, 12:29
Belånad.

Cirka 18 % på lån+amortering.

Kommer inte ihåg räntan exakt.

Math
2015-05-21, 12:45
Är du belånad?
Nej (vet inte om man ska räkna CSN, isf ca 150k)

Hur stor del av din disponibla inkomst lägger du på boendekostnader?
Ungefär 4000kr/månad ~20% av min disponibla inkomst

Specificera boendekostnader?
Hyra (uppvärmning ingår, bor i hyresrätt) samt el.

Vi är två som bor där med ungefär samma inkomst.

Minimjölk
2015-05-21, 14:35
Det måste vara otroligt skönt. Vågar man fråga hur lång tid det tog? 3år i Bostadsrätt+ ca 10år i hus

När köpte ni och till vilket pris? Lite väl personligt kanske, men det är rätt stor skillnad på att vara skuldfri om man köpte ett kul 1990 jmfrt med 2010.

Vi har amorterat ungefär en nettomånadslön i snitt mestadels av tiden ovan

Om man köper motsvarande hus i samma område idag, är det rimligt att amortera av det på ungefärligt samma tid eller har värdestegringen gjort det omöjligt?

Både hus och bostadsrätt har gått upp under tiden så om vi hade köpt vårt första boende idag hade vi haft ca 30% kvar av vårt ursprungliga lån. Å andra sidan är våra löner högre idag än för 12år sedan och för många ser ju livet ut så. Jag skulle definitivt vilja säga att det är görbart även idag om man går i det med rätt mindset, hur mycket pengar man sedan kan amortera och hur stort lån man har till att börja med sätter ju grunden, fast det handlar enligt mig mer om val man gör. Man skall INTE köpa ett hus som är maximalt dyrt av vad man klarar av ekonomiskt, då har man köpt för dyrt. Sedan måste man ha mindsetet att inte behöva bränna varenda krona som man har över utan faktiskt hålla nere kostnaderna. 10 år av halvt småsnålande för att sedan ha frihet och en rejäl summa den dag man säljer huset. Valet var enkelt för mig.

Snubben
2015-05-21, 14:38
Både hus och bostadsrätt har gått upp under tiden så om vi hade köpt vårt första boende idag hade vi haft ca 30% kvar av vårt ursprungliga lån. Å andra sidan är våra löner högre idag än för 12år sedan och för många ser ju livet ut så. Jag skulle definitivt vilja säga att det är görbart även idag om man går i det med rätt mindset, hur mycket pengar man sedan kan amortera och hur stort lån man har till att börja med sätter ju grunden, fast det handlar enligt mig mer om val man gör. Man skall INTE köpa ett hus som är maximalt dyrt av vad man klarar av ekonomiskt, då har man köpt för dyrt. Sedan måste man ha mindsetet att inte behöva bränna varenda krona som man har över utan faktiskt hålla nere kostnaderna. 10 år av halvt småsnålande för att sedan ha frihet och en rejäl summa den dag man säljer huset. Valet var enkelt för mig.

Värt att nämna där är att det är, visserligen personligt, att köpa ett hus som är billigt men sunkigare är oftast mycket trevligare i det långa loppet. Då kan man faktiskt spara för en renovering eller fixa själv vilken ger en riktigt härlig känsla - på detta har man ett boende som blir billigare och man får $$$ över för annat.

Har vänner där man gjort olika val, vissa köpt nyproduktion där de har nästintill maxat lånen och vissa flyttat till en liten by eller en bit utanför en större stad. Vissa reser och gör småroligare saker, vissa gör det inte. Sen hänger det ihop med livsstil och sådant men man ska verkligen i fundera över de långsiktiga vinsterna i att "bo lite sunkigare i början".

Chrbo
2015-05-21, 16:21
Värt att nämna där är att det är, visserligen personligt, att köpa ett hus som är billigt men sunkigare är oftast mycket trevligare i det långa loppet. Då kan man faktiskt spara för en renovering eller fixa själv vilken ger en riktigt härlig känsla - på detta har man ett boende som blir billigare och man får $$$ över för annat.

Har vänner där man gjort olika val, vissa köpt nyproduktion där de har nästintill maxat lånen och vissa flyttat till en liten by eller en bit utanför en större stad. Vissa reser och gör småroligare saker, vissa gör det inte. Sen hänger det ihop med livsstil och sådant men man ska verkligen i fundera över de långsiktiga vinsterna i att "bo lite sunkigare i början".

Ytterligare värt att nämna är att var man köper sitt hus har extremt stor betydelse. I vissa områden får du avkastning på eventuellt renovering medan du i andra områden inte får tillbaka renoveringspengarna vid en försäljning. Så att hitta ett billigt hus i en håla behöver inte betyda en bra affär.

Olegh
2015-05-21, 16:24
Strax under 30%

shadowfire
2015-05-21, 16:32
Jobbar bank?

Rånarluva :D

shadowfire
2015-05-21, 16:45
Sorry för lite OT, men för mig blev det som natt och dag att komma över/under 85%-regeln kostnadsmässigt. Är fortfarande kluven till om den där regeln är så bra eller ej.

För mig så gick det ju att införskaffa en bostad utan stor kontantinsats, men med då tack vare en duglig månadslön. Med blancolån till följd som egentligen gynnade banken mest (och såg till att jag i huvud taget kunde köpa en liten stuga). För en person med lägre inkomst hade ett sådant inköp aldrig gått ihop.

Samtidigt så, javisst, nog var jag en högriskindivid som låg så pass högt belånad ensamstående med en stuga samtidigt som en ränta på 4,5-5% på ett blancolån gör att man är villig att amortera ner det som en idiot för att bli kvitt den utgiften.

Nu när jag är under 85%-gränsen, så har jag ju betydligt lägre boendeutgifter än när jag bodde i hyreslägenhet. Alltså förmågan att spara eller amortera är ju bättre nu än innan, så att jag kunde köpa ett eget boende istället för att hyra har gett mig bättre ekonomi nu vilket gör att jag kan amortera aggressivare på ordinarie bolån eller konsumera mer vilket är ett bidrag till ökad inflation.

Frågan är om det inte är bättre ändå att släppa in fler personer högt belånade på marknaden, men utan blancolån och istället amorteringskrav?

Minimjölk
2015-05-21, 18:34
Så länge folk är sugna på att betala av sina fullbelånade boende så är vägen för att uppnå detta enligt mig mindre viktig. Eftersom banken tar en större risk när de lånar ut pengar till en ensamstående höginkomsttagare som köper ett nästan fullbelånat boende så vill de gärna ha extra betalt för att ta denna risk. Jag tycker det är naturligt och dessutom motiverade detta ju dig att amortera ned och nu har du en betydligt bättre ekonomi.

Tycker mig se alltför många unga par som köper nya mångmiljonhus och när inflyttningen är klar så unnar de sig en svindyr Thailandsresa för att vila upp för att sedan komma hem och plocka ut sin nya bil, allting på lån givetvis. Om de istället behållit sin gamla bil och ägnat semestern till att fixa till hemmet istället för att ta in hantverkare under sin semester så hade de snart varit nere i under 85%.

Jockefoten
2015-05-21, 18:38
Har ingen inkomst. Men lägger 3000:- på boendet (hyra, el, bredband).

Olegh
2015-05-21, 18:43
Men livet handlar väl om att ta för sig av det goda. Ta vad du kan, innan någon annan gör det!

Skämt åsido så begriper jag inte hur fan man ska hitta en balans i livet utan att hjärnan börjar förtvina av allt grubbel. Nyckeln måste ju vara att man tror (lyckas övertyga sig själv) om att man hittat en bra balans eller att man är en jävel på att undertrycka ekonomisk ångest inför framtiden. Eller att man är korkad. Jag behöver kanske en livscoach.

Mindek
2015-05-21, 19:07
Dubai

Är du belånad?

Ja, 70%

Vad har du för ränta i procent?

4.5% ca

Vad motsvarar räntan i kronor?

10k/mån

Hur stor del av din disponibla inkomst lägger du på boendekostnader?

15% ca plus amortering

Lite andra räntenivåer här, samt max 25 års amortering


Stockholm

Är du belånad?

Ja, 50%

Vad har du för ränta i procent?

1.6% ca

Vad motsvarar räntan i kronor?

2k/mån

Hur stor del av din disponibla inkomst lägger du på boendekostnader?

50%, inkomst endast från uthyrning av lägenhet

shadowfire
2015-05-21, 19:09
Så länge folk är sugna på att betala av sina fullbelånade boende så är vägen för att uppnå detta enligt mig mindre viktig. Eftersom banken tar en större risk när de lånar ut pengar till en ensamstående höginkomsttagare som köper ett nästan fullbelånat boende så vill de gärna ha extra betalt för att ta denna risk. Jag tycker det är naturligt och dessutom motiverade detta ju dig att amortera ned och nu har du en betydligt bättre ekonomi.

Tycker mig se alltför många unga par som köper nya mångmiljonhus och när inflyttningen är klar så unnar de sig en svindyr Thailandsresa för att vila upp för att sedan komma hem och plocka ut sin nya bil, allting på lån givetvis. Om de istället behållit sin gamla bil och ägnat semestern till att fixa till hemmet istället för att ta in hantverkare under sin semester så hade de snart varit nere i under 85%.

fast en inkomsttagare som mig som nu under 85% kan leva bättre och spara mer är ju ett minus för banken... de tjänade mer pengar på mig då jag var +85% och hade skyhögt blancolån. För bankens bästa är det ju om som många som möjligt tecknar blancos för sina boenden och kan betala för det.

Ajemän
2015-05-21, 19:52
Halva min nettolön går till boendet, men då bor jag som en konung och amorterar av ett tråkigt topplån med rätt många tusenlappar per månad.

Bara att bita i det sura äpplet när man är ny på bostadsmarknaden.

Ajemän
2015-05-21, 19:54
Sorry för lite OT, men för mig blev det som natt och dag att komma över/under 85%-regeln kostnadsmässigt. Är fortfarande kluven till om den där regeln är så bra eller ej.

För mig så gick det ju att införskaffa en bostad utan stor kontantinsats, men med då tack vare en duglig månadslön. Med blancolån till följd som egentligen gynnade banken mest (och såg till att jag i huvud taget kunde köpa en liten stuga). För en person med lägre inkomst hade ett sådant inköp aldrig gått ihop.

Samtidigt så, javisst, nog var jag en högriskindivid som låg så pass högt belånad ensamstående med en stuga samtidigt som en ränta på 4,5-5% på ett blancolån gör att man är villig att amortera ner det som en idiot för att bli kvitt den utgiften.

Nu när jag är under 85%-gränsen, så har jag ju betydligt lägre boendeutgifter än när jag bodde i hyreslägenhet. Alltså förmågan att spara eller amortera är ju bättre nu än innan, så att jag kunde köpa ett eget boende istället för att hyra har gett mig bättre ekonomi nu vilket gör att jag kan amortera aggressivare på ordinarie bolån eller konsumera mer vilket är ett bidrag till ökad inflation.

Frågan är om det inte är bättre ändå att släppa in fler personer högt belånade på marknaden, men utan blancolån och istället amorteringskrav?

Jepp, när man kommer under 85% är det en jävla skillnad. Vägen dit suger, men vad ska man göra?
Bara att vara halvfattig några år, det betalar sig i slutändan.