handdator

Visa fullständig version : Frågor om protein


erik993
2015-05-20, 19:57
Tjena

Ska man käka 2g per kg kroppsvikt varje dag eller? även när man inte tränar alltså även på vilodagar?
Jag tränar gym 4-5 dagar i veckan 1h pass.

Tycker de verkar va svårt å räkna ut..
Kan man käka för mycket protein eller?

För de vetefan hur jag ska sitta å räkna ut hur mkt köttfärs jag åt idag vadå ska jag väga köttfärsen eller?


Jag hörde protein på morgon också var tredje timma intag till läggdags då

Te.x. idag när jag gymmda så körde jag en 3 råa ägg, köttfärs å proteindryck 2 ggr under dagen
en jävla massa.

Måste ha räckt.. jag väger ju bara 80 kg ändå

King Grub
2015-05-20, 20:20
Det gäller alla dagar.

Vad är svårt att räkna ut? 80 x 2 = 160 gram. Hur mycket protein 100 gram av livsmedel och matvaror innehåller står på förpackningar och i kaloritabeller.

Du tar bara upp 50% av proteinet i råa ägg, så det är inget bra val om du har svårt att få tillräckligt med protein... Tillaga ägg.

erik993
2015-05-20, 20:30
Nej det var inte svårt att räkna ut
jag menade, jobbigt att kolla varje dag eftersom man har olika kost hela tiden
Men ska göra de nu så jag får en ungefärlig koll

Såhär på förhand låter 160 gram protein som väldigt mycket men jag kan ha fel

arogen
2015-05-20, 21:08
Nej det var inte svårt att räkna ut
jag menade, jobbigt att kolla varje dag eftersom man har olika kost hela tiden
Men ska göra de nu så jag får en ungefärlig koll

Såhär på förhand låter 160 gram protein som väldigt mycket men jag kan ha fel

Inte så svårt i mitt tycke. Ät ordentligt med mat och räkna dessutom med allt protein du äter, även det som du får i dig via pasta, grönsaker, bröd etc.

Agitator
2015-05-20, 21:16
Vad är målet? Det behövs inga 2 gr per kv ifall du ligger runt balans eller överskott ifall du bara tänker på träning rent allmänt.

Själv ska jag nog deffa runt 1.6 gr protein per kv. Du får bra resultat även om du bara får i dig 80-90 gr protein om dagen också.

J.V
2015-05-21, 06:56
Nej det var inte svårt att räkna ut
jag menade, jobbigt att kolla varje dag eftersom man har olika kost hela tiden
Men ska göra de nu så jag får en ungefärlig koll

Såhär på förhand låter 160 gram protein som väldigt mycket men jag kan ha felJobbigt och jobbigt, tar väl två minuter extra att väga det man sätter i sig under dagen. Men ja, du måste väga om du vill ha koll.

2g per kilo kroppsvikt är som Agitator nämnde förmodligen onödigt högt om du inte deffar.

Shqypnia
2015-05-21, 07:18
Man kan räkna under en period för att få en uppfattning om hur mycket man äter (utöver kcal gäller det även macro fördelningen). Just nu verkar du vara ganska grön men så småningom kmr du vet när du träffar rätt med protein.

Fjrebqll
2015-05-21, 11:14
Du tar bara upp 50% av proteinet i råa ägg, så det är inget bra val om du har svårt att få tillräckligt med protein... Tillaga ägg.

Denna studien som många citerar visade väl på dåligt upptag av råa äggvitor använde en rätt stor mängd vita om jag inte minns fel och ej i kombination med annan mat.

"The problem is that the glibbery "egg protein" which is simplz egg whites is not digested, because it does not trigger the release of the necessary enzymes. If you add the yolk or other foods that will change."

King Grub
2015-05-21, 11:45
Testmålet i studien (J. Nutr. October 1, 1998 vol. 128 no. 10 1716-1722 ) innehöll gula.

ARMSTARK
2015-05-21, 11:51
Man kan räkna under en period för att få en uppfattning om hur mycket man äter (utöver kcal gäller det även macro fördelningen). Just nu verkar du vara ganska grön men så småningom kmr du vet när du träffar rätt med protein.

Precis, och dessutom handlar det inte om att träffa rätt på grammet per dag, det handlar om ca så mycket, utslaget på månader och år.

J.V
2015-05-21, 14:09
Kapar tråden lite med en fråga om äggvitor till alla som är bra på att gräva fram studier (Grub :D)...

Hur är det just pastöriserad äggvita? Tar man upp allt protein eller är det mycket som missas? Jag frågade Sverker om det här för längesedan som var osäker och skulle se om han hittade något svar, men inget kom.


TapaTalk.

missL
2015-05-21, 14:58
Kapar tråden lite med en fråga om äggvitor till alla som är bra på att gräva fram studier (Grub :D)...

Hur är det just pastöriserad äggvita? Tar man upp allt protein eller är det mycket som missas? Jag frågade Sverker om det här för längesedan som var osäker och skulle se om han hittade något svar, men inget kom.


TapaTalk.

Det tas upp. Men fyfan. Det är vidrigt.

King Grub
2015-05-21, 15:55
Pastöriseringens temperatur är inte hög nog för att denaturera proteinet.

Filipb
2015-05-21, 16:32
Testmålet i studien (J. Nutr. October 1, 1998 vol. 128 no. 10 1716-1722 ) innehöll gula.

Kan det tänkas sig vara någon skillnad i resultatet sedan det rörde sig om ileostomipatienter?

King Grub
2015-05-21, 16:36
Det finns fler studier med samma resultat.

http://ajpgi.physiology.org/content/277/5/G935.full

Fjrebqll
2015-05-21, 17:51
Pastöriseringens temperatur är inte hög nog för att denaturera proteinet.

Spruttorkade(direkt översättning) ägg är väl inte heller uppvärmda mer än en pastörisering? 92-97%

http://ajcn.nutrition.org/content/33/3/677.full.pdf+html

BSF
2015-05-21, 19:48
Allt över 1,8g/kg är onödigt.
Bra läsning: http://bayesianbodybuilding.com/the-myth-of-1glb-optimal-protein-intake-for-bodybuilders/

Sverker
2015-05-21, 19:59
Spruttorkade(direkt översättning) ägg är väl inte heller uppvärmda mer än en pastörisering? 92-97%

http://ajcn.nutrition.org/content/33/3/677.full.pdf+html

Spraytorkat. Samma sak med vassleprotein, det är också spraytorkat.

Vad jag minns så hittade jag aldrig temperaturen när trypsininhibitorerna inaktiveras, dvs denatureras, när jag sökte på nätet. Men jag har för mig att det fanns texten som angav att trypsininhibitorerna var inaktiverade när vitan hade stelnat. Hittar inte heller vad jag skrev på Kolozzeum.

Men ägg är trixigt. Man får pastörisera vid lägre temperatur än 72 grader C under längre tid för att äggproteinerna INTE ska denatureras och förlora sin funktion.

J.V
2015-05-22, 00:14
Pastöriseringens temperatur är inte hög nog för att denaturera proteinet.

Spraytorkat. Samma sak med vassleprotein, det är också spraytorkat.

Vad jag minns så hittade jag aldrig temperaturen när trypsininhibitorerna inaktiveras, dvs denatureras, när jag sökte på nätet. Men jag har för mig att det fanns texten som angav att trypsininhibitorerna var inaktiverade när vitan hade stelnat. Hittar inte heller vad jag skrev på Kolozzeum.

Men ägg är trixigt. Man får pastörisera vid lägre temperatur än 72 grader C under längre tid för att äggproteinerna INTE ska denatureras och förlora sin funktion.Tackbock! Igen. :)
Det tas upp. Men fyfan. Det är vidrigt.Om man dricker det för sig själv, ja. Men blandad i en smoothie smakar det ju ingenting. Sedan finns det äggvita på dunk smaksatt med spenat, lök, ost och lite allt möjligt som är helt okej att dricka som den är.

vicarious
2015-05-22, 03:50
Jag har aldrig förstått poängen med att addera otillagaade ägg i en drink. Vad tillför det? Inte är det då smak. Konsistens? Nja. Slemmigt. Fler ingredienser är inte nödvändigtvis bättre. Om man behöver öka proteinmängden kan man bara ta mer av något annat, t ex mejeriprodukter eller proteinpulver om man använder det.

z_bumbi
2015-05-22, 06:45
Jag har aldrig förstått poängen med att addera otillagaade ägg i en drink. Vad tillför det? Inte är det då smak. Konsistens? Nja. Slemmigt. Fler ingredienser är inte nödvändigtvis bättre. Om man behöver öka proteinmängden kan man bara ta mer av något annat, t ex mejeriprodukter eller proteinpulver om man använder det.

Hade du kollat innehållsdeklarationen på ett proteinpulver från början av 80-talet så hade du förstått.

Agitator
2015-05-22, 08:48
Hade du kollat innehållsdeklarationen på ett proteinpulver från början av 80-talet så hade du förstått.

Försöker hitta lite via google, men får inte några bra träffar tycker jag. Bara artiklar om protein i nutid osv. Söker på wieder och andra märken, men får inte fram något direkt.

Hittade lite allt möjligt. Men har du något mer att säga om det näringsmässiga innehållet?

De åt rätt bra bra ändå.

http://www.bodybuilding.com/fun/golden-era-diet-supplements-glory-days-of-bodybuilding.htm

z_bumbi
2015-05-22, 08:57
Det är bara att öppna några träningstidning från den tiden så hittar man annonser. I Sverige var fiskprotein inte ovanligt och vasslepulvret var inte ens i närheten så renat som det är idag. Det är i vasslen som laktosen samlas så för varje gram protein så fick man en hel hög med laktos och i de mängderna behöver man inte ens vara laktosintollerant för att reagera.
En del hade torrmjölk och då den äldre varianten som inte läser sig om den inte få ligga i blöt någon timme och sedan skakas våldsamt.

Agitator
2015-05-22, 10:23
Ja, det är tur att det går framåt iaf!

vicarious
2015-05-22, 12:02
Hade du kollat innehållsdeklarationen på ett proteinpulver från början av 80-talet så hade du förstått.

Det är bara att öppna några träningstidning från den tiden så hittar man annonser. I Sverige var fiskprotein inte ovanligt och vasslepulvret var inte ens i närheten så renat som det är idag. Det är i vasslen som laktosen samlas så för varje gram protein så fick man en hel hög med laktos och i de mängderna behöver man inte ens vara laktosintollerant för att reagera.
En del hade torrmjölk och då den äldre varianten som inte läser sig om den inte få ligga i blöt någon timme och sedan skakas våldsamt.

Jag anade att det var något som hängt med sedan många år tillbaks men visste inte anledningen, tack för upplysningen. :) Nu finns det ju ingen anledning men old habits die hard. Blir ju inte bättre när kända träningsprofiler eller bodybuilders använder sig av råa ägg heller. Lätt att ta efter.

z_bumbi
2015-05-22, 12:30
Blir ju inte bättre när kända träningsprofiler eller bodybuilders använder sig av råa ägg heller. Lätt att ta efter.

Det är inte direkt ett linjärt samband mellan att vara känd och att faktiskt veta något om ett ämne. :D

vicarious
2015-05-22, 12:35
Det är inte direkt ett linjärt samband mellan att vara känd och att faktiskt veta något om ett ämne. :D

Haha nä tyvärr inte :) Synd att många tror det.