handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott för matallergiker


Jacare
2015-05-20, 15:59
Tjena!

Det är så att jag har tränat sen 5 månader tillbaka nu och fick en diagnos om att jag var allergisk mot Soja, nötter, mjölk (alltså inte bara laktos utan MJÖLK), äggvita, vete

För att underlätta listan som jag titt som tätt glömmer själv så skriver jag upp det igen.

Allergier:
Vete
Nötter
Mjölk
Soja
Äggvita

Min fråga är om ni kan rekommendera mig till något proteinpulver (om det finns något haha) eller andra kosttillskott.

Lite om mig:
Jag har varit överviktig och vid gränsen till fetma, vägde då 103 kg till mina 180 cm och nu väger jag 96 kg. Jag kör på programmet Stronglifts 5x5 och tycker det funkar. Mitt mål är att bränna bort mitt fett och bygga muskler.

Så det vore uppskattat om någon/några kunniga kunde hjälpa mig där ute!

Tack:hbang::hbang:*slap**slap*

Jansson_84
2015-05-20, 16:27
Det som slår mig spontant är att ärtprotein kanske skulle kunna fungera för dig och/eller EAA.
Men om ärtproteinet är ett fullvärdigt protein låter jag vara osagt, och låter gärna någon mer kunnig fylla i med fakta.

Sverker
2015-05-20, 16:57
EAA i samband med träningen.

Valet av mat är starkt begränsat. Potatis och ris verkar givet. Kompletteras med rött kött. Hur går det med kyckling ? Fisk är kanske ett alternativ ?

Jacare
2015-05-20, 17:58
Det som slår mig spontant är att ärtprotein kanske skulle kunna fungera för dig och/eller EAA.
Men om ärtproteinet är ett fullvärdigt protein låter jag vara osagt, och låter gärna någon mer kunnig fylla i med fakta.

Var inne på en life butik och kollade men säljaren verkade inte så kunnig heller om ärtprotein.
Bör nog läsa tråden om EAA.

EAA i samband med träningen.

Valet av mat är starkt begränsat. Potatis och ris verkar givet. Kompletteras med rött kött. Hur går det med kyckling ? Fisk är kanske ett alternativ ?

Äter köttfärs ett par gånger i veckan, försöker tillägga med fisk och kyckling en dag vardera minst. Vissa märken av kycklingfilér mår jag dåligt av, då jag inte köpt de själv så kan jag inte fastställa vilka men får prova sig fram.
Har broccoli till varenda måltid och äter potatis då och då, läste om quinoa som jag ska prova på det verkar vara mer näringsrikt än ris.
Äter kött någon gång, från variation från köttet, men ärligt talat anser jag bra/gott kött dyrt. Samtidigt som det är mer avancerat att tillaga.
Har funnit Findus Oxpytt som ett alternativ som är snabbt. Någorlunda ok näringsvärde och energi.
Havregrynsgröt med önos lågkalori äppelmos och hallon till frukost.

Kan någon berätta mer om EAA och vad det innebär att ta det?

Sverker
2015-05-20, 18:23
EAA är fria aminosyror och kan absolut inte ge någon allergisk reaktion.

Kommer snabbt ut i blodet och ger signal ( hästspark ) för proteinsyntesen i musklerna. Finns massor av trådar på Kolozzeum om att man kan ta EAA i samband med träningen för att höja proteinsyntesen efter träningen.