handdator

Visa fullständig version : Alla kör så många övningar?


erik993
2015-05-19, 21:26
"Skit i vad andra har/gör" är mitt motto. Men nu är man ju tillbaka på gymmet igen efter något års frånvaro p.g.a av diverse livskriser, och jag har noterat en sak.

Jäklar vad länge folk är på gymmen och vad många övningar de kör!
Nu är de inga biffar på gymmet dock utan mest äldre, dock äldre starka gubbar, ni känner igen typen.

Herregud va länge de gymmar, säkert 2 timmar med en hel serie övningar.

Själv kör jag mina pass på 40-60 minuter.
Explosivt, hårt, ca 10 olika övningar.

Te.x. idag körde jag ben + rygg, stenhårt, 50 minuters pass + 15 min uppvärmning, utpumpad, hem, in i bilen.

Inte många som kör så utan de är där så jäkla länge på gymmet och gör så många övningar.
Som sagt, de tränar kanske mer kondition i musklerna då?

själv är jag endast ute efter styrkan å då kanske kortare pass lämpar sig

Wibergify
2015-05-19, 21:35
Jag kör 95% bänk mark o böj. Extended Russian power routine.

Militärpress som assistans, bålträning och biceps.

Bara intresserad av att bli stark och hela kroppen växer då det är stora övningar som aktiverar stora delar av kroppen.

Seedstream
2015-05-19, 22:10
Jag brukar köra mellan 4 och 6 övningar per muskelgrupp, mina pass brukar snitta 1½ timme och det är det upplägg jag tycker känns bäst.

filmjölk
2015-05-19, 22:19
Att äldre gubbar spenderar mycket tid på gymmet har en del andra orsaker än du tror. Som ung kan man vila en minut efter ett tungt set och prestera nästan lika bra i nästa set. Det är omöjligt som gubbe. Orkar man tio i första setet och bara vilar en minut så blir det kanske 5 reps i nästa set om man har tur.

Man behöver mer setvila, mycker mer uppvärmning, försiktigare stegring, så det en ung kille hinner med på gymmet på 1 timme tar lätt 90min för en gubbe.

Ajemän
2015-05-19, 22:31
Jag tycker 10 är jättemånga övningar :p

oscarovegren
2015-05-19, 22:37
själv är jag endast ute efter styrkan å då kanske kortare pass lämpar sig
Är det inte tvärtom? Tar det inte minst 3 minuter för glykogenen och ATPn att fyllas helt mellan varje set? Styrkelyftare och tyngdlyftare brukar vila ett bra tag mellan sina set. Jag tror knappast dem gjort det om dem fick lika bra resultat av att träna 45 minuter med kort vila mellan seten.

Herman H
2015-05-19, 22:43
Att äldre gubbar spenderar mycket tid på gymmet har en del andra orsaker än du tror. Som ung kan man vila en minut efter ett tungt set och prestera nästan lika bra i nästa set. Det är omöjligt som gubbe. Orkar man tio i första setet och bara vilar en minut så blir det kanske 5 reps i nästa set om man har tur.

Man behöver mer setvila, mycker mer uppvärmning, försiktigare stegring, så det en ung kille hinner med på gymmet på 1 timme tar lätt 90min för en gubbe.

Japp, så e det, man får vara försiktig i början av passet och tänka lite extra under tiden man tränar när man är runt 40 eller över.

Mina pass tar oftast två timmar eller mer och då är det sällan mer än huvudövningen för dagen (bänk) och sen bådi billding för resten 2-4 övningar.

ceejay
2015-05-19, 23:14
Är det inte tvärtom? Tar det inte minst 3 minuter för glykogenen och ATPn att fyllas helt mellan varje set? Styrkelyftare och tyngdlyftare brukar vila ett bra tag mellan sina set. Jag tror knappast dem gjort det om dem fick lika bra resultat av att träna 45 minuter med kort vila mellan seten.

Jag tror nog att man kan köra lite kortare vila som tyngdlyftare då det mest fokuseras på koncentriska lyft. Akkaev körde pass på 45min som andra tog 90 min att göra.

shut teh face
2015-05-20, 05:13
Aldrig heller fattat det där riktigt. Mina pass är alltid max en timme, jag kör 2 övningar per muskelgrupp, superset på det och får in hela överkroppen eller underkroppen typ

Sen är man väl ingen biff heller kanske :)

J.V
2015-05-20, 05:43
Jag tycker det snarare går mot färre övningar utan en hel arsenal av isolationsövningar, men fler set av de få övningar man kör. Dina 10 övningar skulle jag räkna som mycket.

TheOne1994
2015-05-20, 06:24
"Skit i vad andra har/gör" är mitt motto. Men nu är man ju tillbaka på gymmet igen efter något års frånvaro p.g.a av diverse livskriser, och jag har noterat en sak.

Jäklar vad länge folk är på gymmen och vad många övningar de kör!
Nu är de inga biffar på gymmet dock utan mest äldre, dock äldre starka gubbar, ni känner igen typen.

Herregud va länge de gymmar, säkert 2 timmar med en hel serie övningar.

Själv kör jag mina pass på 40-60 minuter.
Explosivt, hårt, ca 10 olika övningar.

Te.x. idag körde jag ben + rygg, stenhårt, 50 minuters pass + 15 min uppvärmning, utpumpad, hem, in i bilen.

Inte många som kör så utan de är där så jäkla länge på gymmet och gör så många övningar.
Som sagt, de tränar kanske mer kondition i musklerna då?

själv är jag endast ute efter styrkan å då kanske kortare pass lämpar sig

hur vet du att dom var där 2 timmar ? du gick efter 50 minuter *facepalm*

Du skrev i en annan tråd: Jag är en kille på strax 22 år, har gymmat sen 16 år ålder MEN aldrig hållit upp med det.

I denna skriver du att du är tillbaka efter några års uppehåll.

Hur ska du ha det ? Jag gissar att du är en "hobbygymmare"

// Oldman

shut teh face
2015-05-20, 06:38
hur vet du att dom var där 2 timmar ? du gick efter 50 minuter *facepalm*

Du skrev i en annan tråd: Jag är en kille på strax 22 år, har gymmat sen 16 år ålder MEN aldrig hållit upp med det.

I denna skriver du att du är tillbaka efter några års uppehåll.

Hur ska du ha det ? Jag gissar att du är en "hobbygymmare"

// Oldman
Hehe du är en sån där "gubbe" va, som tränar flera timmar?

Busted!

z_bumbi
2015-05-20, 06:49
Jag tycker det snarare går mot färre övningar utan en hel arsenal av isolationsövningar, men fler set av de få övningar man kör. Dina 10 övningar skulle jag räkna som mycket.

Jag tycker det som tur är har svängt och att fler kör lite mer varierat igen. Då är 10 övningar inte så mycket även om man självklart kan koncentrera sig på färre per pass och sedan variera mellan passen.

Edit: Fast på 40 minuter är jag inte heller med på varför man kör 10 olika övningar om man inte kör något speciellt supersetprogram.

Damien Thorne
2015-05-20, 07:11
10 övningar på bara 2 övningar lät extremt mycket. Tycker det räcker med 1-2 övningar per muskelgrupp.

Jag är en 41årig gubbe som tränar 2 timmars helkroppspass. Brukar väl bli 10 övningar för hela kroppen.

Behöver numera lång uppvärmning, där jag höjer vikten med små steg. Annars skadar jag mig. När jag var yngre räckte det med nåt enstaka set uppvärmning innan jag kynde lasta på max för dagen.

aijou
2015-05-20, 08:21
Själv kör jag 3-4 Pass i veckan på 2-3 timmar vardera med ca 4-7 övningar/pass

Dock så tränar jag för styrkelyft så majoriteten av det jag kör är knäböj, bänkpress, marklyft eller variationer av dessa övningar.

MVH
Gubbe

ARMSTARK
2015-05-20, 08:22
Du skriver att det inte är biffarna som kör så länge, och det kanske är en stor del av sanningen, biffarna vet att kör man järnet med supersets och skit, och kort vila, om man vill bli biff.

De gamla gubbarna tränar som en styrkelyftare, tunga pass med lång vila, eftersom det passar deras tempo, de bryr sig inte så mycket om hur stora beeceps de har, men de är starka. ( Då antar jag att du menar gamla gubbar som tränat hela sitt liv. )

Linjedomarn
2015-05-20, 16:45
Är det inte tvärtom? Tar det inte minst 3 minuter för glykogenen och ATPn att fyllas helt mellan varje set? Styrkelyftare och tyngdlyftare brukar vila ett bra tag mellan sina set. Jag tror knappast dem gjort det om dem fick lika bra resultat av att träna 45 minuter med kort vila mellan seten.

Glykogenet "fylls på" under vila när du äter. Största delen av ATP/CP-lagret är återställt vid 3 minuters vila men de är inte helt återställda för ens det gått 5-8 minuter. Så ja, om man vilar längre kan du använda tyngre vikter som främjar styrkan mer än om man skulle använda sig av 30 sekunders vila, men det är inte fel att använda det i olika perioder för att bli starkare.

Linjedomarn
2015-05-20, 16:51
Förstår inte hur du kan tycka det är konstigt att "gubbar" tar längre tid på sig att träna. Om de är i pensionsåldern har de mycket fritid vilket gör att de kan vara på gymmet hela dagen om det skulle vara så. Dessutom tar det förmodligen längre tid att återhämta sig än när man är 20 och det mesta går långsammare när man är äldre.

Förövrigt så är 10 övningar väldigt mycket på 50 minuter. För mig blir det 2-6 övningar på 2-3h. Har svårt att se någon nå sin potential när det kommer till styrka på 50 minuters pass med 10 övningar.

Fartman
2015-05-20, 17:04
Som sagt, de tränar kanske mer kondition i musklerna då?

själv är jag endast ute efter styrkan å då kanske kortare pass lämpar sig

Det är ju snarare tvärt om. 10 övningar på 50min låter betydligt mer närmare konditionsträning än vad gubbarna sysslar med. Jag skulle nog säga att det är ytterst få av de riktigt starka som hetsar igenom sina pass på det viset du gör.

Sen beror det ju självklart på vilken styrkenivå man ligger på. Brukar ju ta längre tid med värmning och att stega upp i vikt för någon som ska upp och jobba på 200kg i böj jämför med någon som ska kämpa med 80kg.

Bärsärk
2015-05-20, 17:27
Jag tror att det är mycket bättre att ha ett gäng övningar som man blir riktigt bra på och lär sig utan och innantill istället för att ha 50 övningar som man kör ibland och halvdant.

erik993
2015-05-20, 20:02
hur vet du att dom var där 2 timmar ? du gick efter 50 minuter *facepalm*

Du skrev i en annan tråd: Jag är en kille på strax 22 år, har gymmat sen 16 år ålder MEN aldrig hållit upp med det.

I denna skriver du att du är tillbaka efter några års uppehåll.

Hur ska du ha det ? Jag gissar att du är en "hobbygymmare"

// Oldman

Roligt att du skrev en facepalm smiley i ditt eget inlägg för det summerar ju hela ditt egna inlägg

Använd fantasin lite människa. Jag har ju te.x. stannat kvar på gymmet och snackat med folk, fått hjälp med nya maskiner och allt möjligt, väntat på polare så jag har ju märkt hur folk som är på gymmet när jag kommer dit, fortfarande är där när jag lämnat, efter nervarvning å väntat på polare och allt, alltså får jag ju reda på att många är där 2h

Lägg där även till att jag frågar folk, "hur långa pass kör du"
osv.

Var de så svårt att lista ut?

Sen vad har det med saken att göra att jag inte hållit uppe med gym eller om jag är en s.k "hobbygymmare".
Ja det är mycket möjligt jag satsar inte på att bli någon bodybuilder och det är väl aldrig för sent att börja bygga?
Jag är trots allt bara 21 år gammal och har nu tänkt hålla upp med gymmet. Är det försent då menar du? Man kan alltså inte bygga muskler efter 21 års ålder?

men får man fråga vad det har för relevans till denna trådstart?

Nej, IQ test för att få internetåtkomst, bör införas

erik993
2015-05-20, 20:05
Du skriver att det inte är biffarna som kör så länge, och det kanske är en stor del av sanningen, biffarna vet att kör man järnet med supersets och skit, och kort vila, om man vill bli biff.

De gamla gubbarna tränar som en styrkelyftare, tunga pass med lång vila, eftersom det passar deras tempo, de bryr sig inte så mycket om hur stora beeceps de har, men de är starka. ( Då antar jag att du menar gamla gubbar som tränat hela sitt liv. )

Ja.
Grymt starka. Det kan komma in en gubbe som inte ser mycket ut, han är stor, men gammal å då tappar man naturligt muskler.

Ändå har de sinnessjuka vikter på och har en enorm styrka

TheOne1994
2015-05-20, 20:10
Roligt att du skrev en facepalm smiley i ditt eget inlägg för det summerar ju hela ditt egna inlägg

Använd fantasin lite människa. Jag har ju te.x. stannat kvar på gymmet och snackat med folk, fått hjälp med nya maskiner och allt möjligt, väntat på polare så jag har ju märkt hur folk som är på gymmet när jag kommer dit, fortfarande är där när jag lämnat, efter nervarvning å väntat på polare och allt, alltså får jag ju reda på att många är där 2h

Lägg där även till att jag frågar folk, "hur långa pass kör du"
osv. Var de så svårt att lista ut?

Sen vad har det med saken att göra att jag inte hållit uppe med gym eller om jag är en s.k "hobbygymmare".
Ja det är mycket möjligt jag satsar inte på att bli någon bodybuilder och det är väl aldrig för sent att börja bygga?
Jag är trots allt bara 21 år gammal och har nu tänkt hålla upp med gymmet. Är det försent då menar du? Man kan alltså inte bygga muskler efter 21 års ålder?

men får man fråga vad det har för relevans till denna trådstart?

Nej, IQ test för att få internetåtkomst, bör införas

1 1/2 timme blir lätt 2 timmar. Folk snackar mkt oxå,
Vad spelar det för roll egentligen ? Kör på med dina egna mål.

Du kan bättre...

smeander
2015-05-20, 20:50
"Skit i vad andra har/gör" är mitt motto. Men nu är man ju tillbaka på gymmet igen efter något års frånvaro p.g.a av diverse livskriser, och jag har noterat en sak.

Jäklar vad länge folk är på gymmen och vad många övningar de kör!
Nu är de inga biffar på gymmet dock utan mest äldre, dock äldre starka gubbar, ni känner igen typen.

Herregud va länge de gymmar, säkert 2 timmar med en hel serie övningar.

Själv kör jag mina pass på 40-60 minuter.
Explosivt, hårt, ca 10 olika övningar.

Te.x. idag körde jag ben + rygg, stenhårt, 50 minuters pass + 15 min uppvärmning, utpumpad, hem, in i bilen.

Inte många som kör så utan de är där så jäkla länge på gymmet och gör så många övningar.
Som sagt, de tränar kanske mer kondition i musklerna då?

själv är jag endast ute efter styrkan å då kanske kortare pass lämpar sig

Du kör rätt många övningar också på ett pass ;)

spoon
2015-05-20, 21:32
10 övningar och tre set. 30 repetitioner på 50 min. Då tar man inte i värst mycket.

Damien Thorne
2015-05-21, 06:18
10 övningar och tre set. 30 repetitioner på 50 min. Då tar man inte i värst mycket.

Du glömde reps i den där ekvationen ;)

10 övningar x 3 set x 5-10reps = 150-300 repetitioner

hoffmetal
2015-05-21, 07:38
Sedan finns det ju de som, på mitt gym iaf, kommer in 20 minuter efter mig och går 10 minuter innan mig och har bara kört lite curls och mage. Vad i helvete?? De är inte de grovaste människorna i världen heller för den delen, men kom igen, man får väl jobba lite? Sen ere samma sak nästa gång de tränar.

Mina pass brukar ligga på typ 60 minuter.

pepplez
2015-05-21, 08:17
Hålled med många här, 10 övningar på 50 minuter är ju sinnessjukt mycket. Är det för att inte missa att träffa mellersta pecs och övre biceps?

micke81
2015-05-23, 09:29
Man kan misstänka att många trivs med att köra långa pass där man får slita riktigt ordentligt. Och dom flesta av oss tränar nog för att vi faktiskt trivs just med att ta i och få lida litegrann då blir långa pass något naturligt.

Förövrigt finns det oändliga mängder med människor som har korta pass som ser väldigt oinspirerade ut,det är som att dessa individer bara går och tränar för att det är en bra sak att göra men dom tappar en stor del av vinsten genom att helt enkelt inte ens försöka få något gjort.

Slaxes
2015-05-25, 06:38
Innan man lär känna sig själv så kan jag tänka mig att man kör många olika övningar för att vara säker på att du täckt området du vill bygga.

Mina bröstpass består idag av one arm crossovers med cc. samt flyes med pronerat grepp underifrån. Kan hända att jag kör hantelpress med skaplig lutning relativt lätt också.