handdator

Visa fullständig version : Fått en ny uppfattning om vikten av kost


erik993
2015-05-19, 21:17
Inledning:

Tjena

Jag är förtjust i träning om man säger så, dock mer springa i naturen och sådant, höll på med friidrott till jag skadade min häl osv.
Gym har jag kört en del men aldrig hållit upp med, och har således inte byggt något kraftpaket till kropp då heller :D
Även om jag har en atletisk kropp och bra grundmaterial.

Hursomhelst, nu har jag bestämt mig för att på allvar bygga upp min kropp.
Som sagt så är jag nöjd med min kropp, vill dock få den rippad och såklart lägga på mig mer muskler. men absolut inte satsa på någon bodybuilderkropp eller så.

Därför avfärdade jag det här med kost. tänkte, "pfft, det är ju endast viktigt för dem som satsar på elit".

Jag trodde endast kosten hade betydelse för elitsatsande eller riktiga kroppsbyggare.
Klart jag förstår att kosten är betydelsefull för alla, men visste inte att man behövde få i sig så mycket protein och alla små knep som finns, räkna kalorier och allt möjligt :D

Men folk säger alltså 70 % kost 30 % träning?
Jag har haft problem att sätta mig in i kosten, jag älskar dock att lägga in arbetet.

Timmarna man plågar sin kropp, underbart.
men att sätta sig in i kosten.. nja, kanske ovanligt men jag tycker de verkar frustrerande.

-------------------------------------------------------------

Mina "nyfunna" uppfattningar, rätta gärna till dem ifall ni finner fel och lägg gärna till vad mer jag behöver veta som nybörjare på kost


- Protein. Måste man få i sig en jäkla massa. Trodde den vanliga kosten räckte men tydligen bör man köra med kosttillskott även om man inte elitsatsar eller redan har en enorm kropp?

Så tänkte köra med proteindryck då, 2 ggr per dag, på morgonen och direkt efter pass som tillskott. Köpte sådan man blandar i vatten.

Räcker det eller ska man köra med mer? Finns ju hur mkt som helst att köpa, men de kanske mer är för kroppsbyggare eller elitsatsande.

Vilodagar, hur gör man med proteinet då?

- Kalorier

Kom över denna: http://www.styrkelabbet.se/bulka-och-deffa/

Tar de med en nypa salt.
men hursom, ni sitter å räknar kalorier varje dag? låter helt galet för mig..

Man har ju alltid en käring som lagar maten hehe, så man kan ju inte planera innan
Förstår inte hur man kan sitta å räkna kalorier eller har jag fel uppfattning?

Låter förjäkla jobbigt de grabbar.
Som sagt, det är sådant här som stör mig, att sitta å räkna kalorier å bulk å deff hit å dit.

Rena matten. Som att man kunde lägga ner den tiden på teknisk fysik och bli forskare istället lol.

Nej men, jag har börjat tänka på proteinet som fan
Däremot sitta å räkna kalorier har jag svårt att se mig göra


Okej, blev en massa text.
upplys mig :)

Och ja, jag är noob på detta det framgår nog av min text

nisse1976
2015-05-19, 21:21
70% kost och 30% träning gäller nog när du skall ner i vikt, men för upp i muskler är det tvärtom (lägger inget värde i just siffrorna men att kosten är det viktigaste vid viktnedgång och träningen är det viktigaste när du skall lägga på dig muskler)

Protein - Sikta på 2 gram per kilo kroppsvikt.

Kalorier - Du behöver inte räkna kalorier, se till att få i dig proteinet enligt oven men i övrigt rekomenderar jag att gå på känsla, väg dig lite då och då och justera matintaget beroende på om du vill upp eller ner i vikt.

Och glöm inte att sova, det är nice, och viktigt

Beemel
2015-05-20, 05:43
Men folk säger alltså 70 % kost 30 % träning?
Jag har haft problem att sätta mig in i kosten, jag älskar dock att lägga in arbetet.


Att styra fettmängd och kroppsvikt är mest kost. Att bygga muskler är mest träning. Även om de självklart påverkar varandra.


- Protein. Måste man få i sig en jäkla massa. Trodde den vanliga kosten räckte men tydligen bör man köra med kosttillskott även om man inte elitsatsar eller redan har en enorm kropp?


Det går utmärkt att få i sig tillräckligt med protein utan att använda ett enda kosttillskott. Proteinpulver är dock en relativt billig och smidig källa.


Så tänkte köra med proteindryck då, 2 ggr per dag, på morgonen och direkt efter pass som tillskott. Köpte sådan man blandar i vatten.

Räcker det eller ska man köra med mer? Finns ju hur mkt som helst att köpa, men de kanske mer är för kroppsbyggare eller elitsatsande.


Om du får i dig tillräckligt med protein kan vi ju omöjligt svara på. 2 proteinshakes per dag är i sig själv inte tillräckligt. Men om det är för mycket, för lite eller lagom beror helt och hållet på hur kosten ser ut över hela dagen.


Vilodagar, hur gör man med proteinet då?

- Kalorier

Kom över denna: http://www.styrkelabbet.se/bulka-och-deffa/

Tar de med en nypa salt.
men hursom, ni sitter å räknar kalorier varje dag? låter helt galet för mig..


Jag äter lika mycket protein och kalorier oavsett om jag tränat eller inte. Nu har jag i.o.f.s inga renodlade vilodagar. Men de gånger det ändå av olika anledningar träning uteblir så äter jag likandat för det.
Räkna kalorier är lätt nu förtiden. Det enda man behöver göra är att ladda ner en app och väga sin mat. Piece of cake!


Man har ju alltid en käring som lagar maten hehe, så man kan ju inte planera innan
Förstår inte hur man kan sitta å räkna kalorier eller har jag fel uppfattning?


Har man?


Låter förjäkla jobbigt de grabbar.
Som sagt, det är sådant här som stör mig, att sitta å räkna kalorier å bulk å deff hit å dit.

Rena matten. Som att man kunde lägga ner den tiden på teknisk fysik och bli forskare istället lol.

Nej men, jag har börjat tänka på proteinet som fan
Däremot sitta å räkna kalorier har jag svårt att se mig göra


Om du jämför att räkna kalorier med forskning inom teknisk fysik så har du antingen en väldigt märklig bild av verkligheten eller så är det något annat som skevar...
Det är ingen som tvingar dig att räkna på dina kalorier, det finns ingen som tvingar dig att göra vare sig det ena eller det andra.
Du börjar inlägget med premissen att du hade kommit på hur viktigt det är med kost, och avslutar med att du inte är intresserad av att lägga ner tid och energi på den. Då undrar jag bara lite, vad är din fråga egentligen?!?

Det fungerar oftast tillräckligt bra att Träna hårt, äta mycket och sova gott.
Håll koll på utvecklingen på vågen och i spegeln.

R Scarpa27
2015-05-21, 19:34
Enklast för att bygga upp dig...
Träning 100% sen maten...
Sålänge du har en bra helhet av kosten med variation under en bulk lär man inte missa mycket...