handdator

Visa fullständig version : Träningprogram/schema


deffhjälp
2015-05-18, 22:53
Tjena, har nu "deffat" eller vad man kallar det nu i kanske 2 månader och inte ökat något i styrka eller muskelmassa (är nybörjare) Tycker jag har förövrigt gjort väldigt dåliga muskelförändringar på 10 månader, hade helst velat byggt mer och ångrar att jag deffade innan. Men jag hade väldigt mycket fett övervikt innan, Men iaf till saken. Jag har mest fokuserat på styrka under tiden jag har gymmat och vill nu fokusera på att bygga maximalt med muskler istället. Hittar inget schema eller träningsätt där man fokuserar mest på att bygga muskler utan hittar bara där man fokuserar på styrka. Kan ni ge några tips om hur jag ska träna eller vilket träningsprogram/schema eller några specifika övningar jag ska följa för att bygga muskelmassa? Tack på förhand!

ceejay
2015-05-18, 22:57
Om du successivt ökar vikten så får du givetvis mer muskler. Hur ser din träning ut nu? Lyfter du samma vikter hela tiden eller har du någon plan?

deffhjälp
2015-05-18, 23:01
Om du successivt ökar vikten så får du givetvis mer muskler. Hur ser din träning ut nu? Lyfter du samma vikter hela tiden eller har du någon plan?

Alltså jag började iförrgår äta som fan och har nu ändrat lite i mitt "träningsprogram" Hade tänkt att jag ska lyfta tungt i två veckor nu och sen lyfta lättare med fler repitioner i 2 veckor. Hur låter det?

Squamata
2015-05-18, 23:06
Finns många bra program och de mesta fungerar en viss tid, vill du bli stor så får du dock vara beredd på att de kommer ta tid. De flesta större killarna har 10år+ av regelbunden styrketräning bakom sig.

Bra regler att följa till en början är att träna igenom hela kroppen minst två ggr per vecka, öka vikterna när de börjar kännas för lätta och öka kroppsvikten sakta.

Hur du sen lägger upp ditt schema eller vilka övningar du kör spelar mindre roll sålänge fokuset ligger på flerledsövningar såsom Bänkpress/knäböj/pullups.

deffhjälp
2015-05-18, 23:16
Finns många bra program och de mesta fungerar en viss tid, vill du bli stor så får du dock vara beredd på att de kommer ta tid. De flesta större killarna har 10år+ av regelbunden styrketräning bakom sig.

Bra regler att följa till en början är att träna igenom hela kroppen minst två ggr per vecka, öka vikterna när de börjar kännas för lätta och öka kroppsvikten sakta.

Hur du sen lägger upp ditt schema eller vilka övningar du kör spelar mindre roll sålänge fokuset ligger på flerledsövningar såsom Bänkpress/knäböj/pullups.

Vill få en snygg och vältränad kropp. Vill inte bli så jätte jätte stor men större vill jag bli.

Beemel
2015-05-19, 05:31
Förstår mig inte på folk som tror att bygga muskler och bygga styrka är något slags motsatser...
Blir man starkare blir man oftast större
Blir man större så blir man oftast starkare.

Men båda sakerna tar tid, mycket mer tid än de flesta nog vill eller kan förstå.

deffhjälp
2015-05-19, 07:40
Förstår mig inte på folk som tror att bygga muskler och bygga styrka är något slags motsatser...
Blir man starkare blir man oftast större
Blir man större så blir man oftast starkare.

Men båda sakerna tar tid, mycket mer tid än de flesta nog vill eller kan förstå.

Jag vet mycket väl att det tar tid. Jag gjorde en tråd för ett tag sedan och har laddat upp bilder på den om hur jag har förändrats på 10 månader. Dom här på kolozzeum har sagt att jag kunnat byggt mer än vad jag gjort så därför vill jag nu satsa på ett muskelbyggar program. Jag har läst att det finns styrkeprogram och "muskelprogram" jag sa aldrig heller att det var några slags motsatser på dom men det finns väl olika sätt att träna musklerna på som tex, lyfta jätte tungt och lätt. Förlåt att jag inte var tillräckligt tydlig.

NickeSthlm
2015-05-19, 08:27
Testa att köra PHUL:
https://www.muscleandstrength.com/workouts/phul-workout

henrikl
2015-05-19, 08:58
Alltså jag började iförrgår äta som fan och har nu ändrat lite i mitt "träningsprogram" Hade tänkt att jag ska lyfta tungt i två veckor nu och sen lyfta lättare med fler repitioner i 2 veckor. Hur låter det?

Vad ska detta ge tänkte du? Ska du bli tjock igen?

deffhjälp
2015-05-19, 09:43
Vad ska detta ge tänkte du? Ska du bli tjock igen?

Haha nej, måste bygga muskler och då måste man väl äta? Kanske överdrev litegrann då jag skrev "Som fan" men har börjat ätit betydligt mer för jag tror att jag inte har ätit tillräckligt förut för att bygga. Har inte precis börjat ätit onyttigt om det är de du tror. Men jag kanske har fel. Kanske inte ska äta så mycket ändå.

henrikl
2015-05-19, 09:51
Haha nej, måste bygga muskler och då måste man väl äta? Kanske överdrev litegrann då jag skrev "Som fan" men har börjat ätit betydligt mer för jag tror att jag inte har ätit tillräckligt förut för att bygga. Har inte precis börjat ätit onyttigt om det är de du tror. Men jag kanske har fel. Kanske inte ska äta så mycket ändå.

När du gått ner i fett så finns det även stor risk att du lägger på dig mycket fett igen när du går upp i vikt. Eftersom du är nybörjare så gissar jag på att du inte har så stor koll på energiintaget, så börja med att äta "lagom". Ökar du i styrka på gymmet och vikten inte ökar för snabbt så räcker det. Annars ökar du bara maten lite mer. Men kom ihåg, det tar tid!

deffhjälp
2015-05-19, 10:09
När du gått ner i fett så finns det även stor risk att du lägger på dig mycket fett igen när du går upp i vikt. Eftersom du är nybörjare så gissar jag på att du inte har så stor koll på energiintaget, så börja med att äta "lagom". Ökar du i styrka på gymmet och vikten inte ökar för snabbt så räcker det. Annars ökar du bara maten lite mer. Men kom ihåg, det tar tid!

Aha, det visste jag inte tack för tipset!