handdator

Visa fullständig version : Kan inte starta Samsung Galaxy S2


Rabi
2015-05-17, 09:06
I går kväll stängdes min mobil av, och sedan dess har jag inte kunnat starta den ordentligt.

När jag försöker starta den fastnar den där det står "Samsung Galaxy SII GT-I9100", sedan händer ingenting.


När jag försöker starta den i recoverymode (hemknapp, power on och volym upp) så kommer jag till samma text "Samsung Galaxy SII GT-I9100", sedan blir det svart i någon sekund och sen kommer samma text upp igen, och sedan blir den helt svart. Fungerar alltså inte.



När jag i stället startar mobilen på samma sätt som ovan men i stället använder volume down så får jag upp varningstexten (tror att detta är download mode). Den säger att volume down = cancel (restart phone), detta funkar inte

Trycker jag volume upp så är det continue. Gör jag det står det bara "Downloading... Do not turn off target !!", men det händer ingenting mer än så.

Är den helt trasig eller går det att fixa?

Librish
2015-05-17, 09:58
Hände något relaterat till vatten nyligen?

Rabi
2015-05-17, 10:01
Hände något relaterat till vatten nyligen?

Nopp, den slocknade igår natt när jag höll på att använda den. Hade runt 7% batteri vid tillfället

Librish
2015-05-17, 10:03
Ok, har du laddat den en längre stund sen dess?

Rabi
2015-05-17, 10:08
Egentligen inte, kanske 30-60 minuter max?


Har googlat lite och om jag förstått det rätt går det ev. att lösa genom att ladda ner något ODIN-program och USB-drivers till datorn eller liknande och använda download mode. Någon som har en guide?

Rabi
2015-05-17, 13:41
Bump

F Ultra
2015-05-17, 21:46
Bootar du med volume down så hamnar du i download mode ja, när telefonen är i det läget så kan du flasha om ROM:et med t.ex ODIN (http://androidhost.org/wmmOt). Gäller dock att du har en passande ROM liggande också, kanske dags att prova CyanogenMOD?

I vilket fall så kommer den troligen att tokrensa hela telefonen så hade du något viktigt lagrat där så hoppas vi att du hade backup.

Rabi
2015-05-17, 21:57
Bootar du med volume down så hamnar du i download mode ja, när telefonen är i det läget så kan du flasha om ROM:et med t.ex ODIN (http://androidhost.org/wmmOt). Gäller dock att du har en passande ROM liggande också, kanske dags att prova CyanogenMOD?

I vilket fall så kommer den troligen att tokrensa hela telefonen så hade du något viktigt lagrat där så hoppas vi att du hade backup.


Försökt att flasha om ROM med ODIN, men fick ett felmeddelande. Vet inte om det beror på att ROM:et jag laddade ner var felaktigt eller så?


Vad är CyanogenMOD? Det enda jag förstått är att man ska ha download mode på, in i odin och köra på en tar/md5-fil och flasha, kan man göra detta med CyanogemMOD?


Njae, egentligen inget viktigt. Bilderna har jag kopior på. Kanske musiken i såna fall haha :D Fast kommer de också rensas? De ligger ju i minneskortet?


Edit: Har Odin3 v3.10.6 och ROM:et är I9100XWLSW_I9100XXMS2_I9100XEULS5_HOME.tar.md5 (denna kombination fungerade inte, fick error)

F Ultra
2015-05-18, 06:09
Försökt att flasha om ROM med ODIN, men fick ett felmeddelande. Vet inte om det beror på att ROM:et jag laddade ner var felaktigt eller så?


Vad är CyanogenMOD? Det enda jag förstått är att man ska ha download mode på, in i odin och köra på en tar/md5-fil och flasha, kan man göra detta med CyanogemMOD?


Njae, egentligen inget viktigt. Bilderna har jag kopior på. Kanske musiken i såna fall haha :D Fast kommer de också rensas? De ligger ju i minneskortet?


Edit: Har Odin3 v3.10.6 och ROM:et är I9100XWLSW_I9100XXMS2_I9100XEULS5_HOME.tar.md5 (denna kombination fungerade inte, fick error)

Har du inte själva .tar filen också? .tar.md5 är bara en fil med chekcsumman (md5) för själva .tar filen så att man kan kolla så att filen inte är korrupt men det är inte den som du ska flasha.

Hittade en specifik post ang SII och soft-brick: http://forum.xda-developers.com/galaxy-s2/general/guide-t2345831

CyanogenMod är ett alternativ ROM för Android-telefoner, men det ovan fungerar lika bra med stock som är vad du har iaf så länge som du har även själva .tar filen och inte bara .tar.md5

Rabi
2015-05-18, 07:48
Har du inte själva .tar filen också? .tar.md5 är bara en fil med chekcsumman (md5) för själva .tar filen så att man kan kolla så att filen inte är korrupt men det är inte den som du ska flasha.

Hittade en specifik post ang SII och soft-brick: http://forum.xda-developers.com/galaxy-s2/general/guide-t2345831

CyanogenMod är ett alternativ ROM för Android-telefoner, men det ovan fungerar lika bra med stock som är vad du har iaf så länge som du har även själva .tar filen och inte bara .tar.md5


Jaha då förstår jag att det inte funkade att flasha :)

Försökte följa guiden du länkade och hoppade ner till detta stycke:

Another option for i9100
If you have an i9100, probably the best option to flash is to flash 4.1.2 JellyBean leak. Huge thanks to It_ler for providing the file after it was lost during the shutdown of hosting site hotfile.com and re-hosting on his dev-host, and for keithross39 for re-hosting the file on his storage. Download it here: (Mediafire link), here (dev-host link) or here: Mega link. This is a 3-part firmware. It will wipe your device as it flashes, and in many cases this extra wipe while flashing contributes to a successful flash. To set this file up in Odin (as it is 3 parts): PDA = CODE_I9100XXLSJ.tar, PHONE = MODEM_I9100XXLS6.tar, and CSC = CSC_HOME_OXX_I9100OXXLS1.tar. As usual, do not tick 'repartition'.


Laddade ner den filen, sen satte jag min S2:a i Download Mode och öppnade Odin. Sen tryckte jag på PDA och markerade CODE_I9100XXLSJ. Sen kopplade jag in min telefon i datorn och tryckte "start".

Jag får sedan denna error:

<ID:0/003> Added!!
<ID:0/003> Odin v.3 engine (ID:3)..
<ID:0/003> File analysis..
<ID:0/003> SetupConnection..
<ID:0/003> Initialzation..
<ID:0/003> Get PIT for mapping..
<ID:0/003> Firmware update start..
<ID:0/003> boot.bin
<ID:0/003> NAND Write Start!!
<ID:0/003> Complete(Write) operation failed.
<OSM> All threads completed. (succeed 0 / failed 1)

Rabi
2015-05-18, 17:56
Jag köpte en ny mobil i dag och har en kort fråga:

Om jag stoppar in minnet från min S2:a till min nya S5:a, är det risk att man pajar mobilen? Tänker om det varit någon fil i S2:an som kan ha förstört telefonen eller så, eller bör det vara lugnt?

Egentligen vill jag bara kopiera över musik och kontakter om det går att göra.

F Ultra
2015-05-19, 23:02
Ska inte vara någon direkt risk, låter nästan på felloggen som att det blivit hårdvarufel på den inbyggda NAND disken på din S2:a (och är inget som har med SD-kortet att göra).

kebne
2015-05-19, 23:05
Ska inte vara någon direkt risk, låter nästan på felloggen som att det blivit hårdvarufel på den inbyggda NAND disken på din S2:a (och är inget som har med SD-kortet att göra).

Vad får dig att dra den slutsatsen från informationen som ges?

C h r i s
2015-05-19, 23:13
Modermodemet.

F Ultra
2015-05-20, 23:23
Vad får dig att dra den slutsatsen från informationen som ges?

Nu skrev jag ju "låter nästan" så ingen direkt slutsats ;). Baserar det på att den lyckats skriva bla PIT korrekt vilket indikerar att kommunikationen mellan dator och mobil fungerar och att skrivningar fungerar men att så fort som den skall uppdatera NAND (som är mobilens inbyggda "hårddisk") så failar den.

Detta kan också hända om firmwaren man skriver inte matchar vad som trillade in i PIT:en osv så det kan ju vara fel på filen men dels har han rätt ROM för sin telefon och dels så tror jag att Odin kommer så att md5 checksumman stämmer (är dock osäker då ODIN är en windowsgrej och inget som jag själv använder).