handdator

Visa fullständig version : Ett par frågor gällande styrka och annat


Fatslim
2015-05-16, 22:16
Är under deff just nu. En sak jag märkt är att jag har inga större problem att hålla kvar styrkan i drag-övningar, rygg och biceps. Har i stort sett samma styrka (några övningar starkare) som när jag påbörjade deffen för 13kg sedan.

Pressmuskler där emot, det är en annan femma. Känner inte alls samma styrke-"tryck" i musklerna när jag pressar, har förlorat några kilo i bänkpress och även militärpress.

Tex i sittande militärpress (med ryggstöd) hade jag förut inga problem med 80kg, nu är jag nere på 65kg och har problem.

Är det vanligare att människor som går ner i vikt förlorar styrka i pressmusklerna? Har hört liknande från andra, nämligen - Styrkan i dragövningar är kvar, men i press sämre.

Vad har ni andra för erfarenheter?


En annan sak:

Vanligen brukar jag köra ett push/pull upplägg, jag har nu dock istället gått över till 2 pass överkropp/2 pass underkropp i veckan.

På mina helkroppspass kör jag bänkpressar, lutande bänk och tricepsextention innan jag går på militärpress - Jag märkte idag att jag på så vis orkade mindre i militärpressen än annars, när jag ofta kört militärpress från första början. Dvs jag måste gå ner något kilo eller några repetitioner. Påverkar detta något öht, med tanke på att axlarna uppenbarligen får träning (av bröstövningarna innan).

MAO gör det någon "skada" i form av förlorad massa i axlarna bara för att jag inte BÖRJAR med axlar utan kör dom efter bröst, vilket resulterar i lite lägre vikter/reps?


En tredje fråga: "Räcker" det med att träna biceps (primärt) en gång i veckan för att upprätthålla muskelmassa under deff? Jag kör under båda mina överkroppspass många olika roddar - skivstång, hantelrodd, sittande rodd, latsdrag etc, men även 2 bicepsövningar. Skulle det fungera lika bra att köra biceps primärt 1 gång i veckan istället för 2, då biceps ändå får stryk sekundärt av alla roddar som jag gör för ryggen?

Tack

Sheogorath
2015-05-16, 22:39
Alltså, du ska inte förlora styrka på det sättet. Jag känner igen mig i att "man" förlorar mest i bröst men där handlar det om att man först inte ökar i reps/vikt som man gör i andra övningar, och mot slutet av deffen att man backar reps. Det är väldigt sällan jag behöver sänka vikter i några övningar. Kanske då 2,5 kg i någon bröstövning. Toppstyrka testar jag aldrig. Ligger som lägst på treor (fail på fyran) när jag siktar på 4-6.

Fatslim
2015-05-16, 22:44
Så vad kan jag göra för fel då? Droppar 0.5kg vecka, äter 2g protein per kg kroppsvikt, alla dragövningar har jag endra behållit eller ökat i styrka.

Sheogorath
2015-05-16, 22:47
Hur snabbt går du ner i kroppsvikt, och varför sänker du vikt/reps så snabbt? Hamnar du nere på tvåor i dina övningar annars eller?

Sheogorath
2015-05-16, 22:58
Jag tycker att det hjälper mycket att vara minimalistisk med kosttillskotten under icke-deffperioderna. Om man har ett ganska slätstruket utgångsläge blir det en jäkla skillnad när man går in i deffen och adderar kreatin, HMB och Ursobol. Senare i deffen, när det börjar bli riktigt kämpigt titrerar man upp koffein också. Då ökar man bra trots underskott, särskilt i början av deffen och de ökningarna har man som buffert sen om man verkligen behöver sänka de sista veckorna.

Fatslim
2015-05-17, 14:22
Ja viktnedgången ligger mellan 0.4-0.7kg i veckan. Varför jag drar ner på vikterna är för att jag helt enkelt "måste". I början var det inte så, men nu efter någon månad börjar det som sagt bli svårare och svårare att hålla i styrkan i press-övningar.

Tricepsextention dock, där ligger styrkan kvar och jag har inga problem med att jag måste sänka reps/set eller något, ligger stabilt på 57kg x 8 reps som jag också gjorde innan deffen drog igång.

Skivstångsrodd reppar jag på 100-110, latsdrag någorlunda strikt på 90kg osv. Men som sagt, bänken och pressar rent generellt dock, där är det svårt.

Kosttillskott har jag använt innan deffen och fortsatte så under deffen. Kreatin, pwo, proteintillskott etc.

Sheogorath
2015-05-17, 14:28
Om man redan maxat ut sina kosttillskott har man ingenstans att vända sig när det börjar knipa. Det är nog en sak du ska ändra på till nästa deff. Behåll under bulk protein/aminosyror och eventuella vitamin-mineral-tillskott. That's it. Om du kör så istället och adderar det andra när det vankas deff kan du fortsätta belasta musklerna med samma och högre vikter trots underskott, och det är den stimulansen som är den bästa garanten mot att tappa massa.

Gnistan
2015-05-18, 09:24
Är under deff just nu. En sak jag märkt är att jag har inga större problem att hålla kvar styrkan i drag-övningar, rygg och biceps. Har i stort sett samma styrka (några övningar starkare) som när jag påbörjade deffen för 13kg sedan.

Pressmuskler där emot, det är en annan femma. Känner inte alls samma styrke-"tryck" i musklerna när jag pressar, har förlorat några kilo i bänkpress och även militärpress.

Tex i sittande militärpress (med ryggstöd) hade jag förut inga problem med 80kg, nu är jag nere på 65kg och har problem.

Är det vanligare att människor som går ner i vikt förlorar styrka i pressmusklerna? Har hört liknande från andra, nämligen - Styrkan i dragövningar är kvar, men i press sämre.

Vad har ni andra för erfarenheter?


En annan sak:

Vanligen brukar jag köra ett push/pull upplägg, jag har nu dock istället gått över till 2 pass överkropp/2 pass underkropp i veckan.

På mina helkroppspass kör jag bänkpressar, lutande bänk och tricepsextention innan jag går på militärpress - Jag märkte idag att jag på så vis orkade mindre i militärpressen än annars, när jag ofta kört militärpress från första början. Dvs jag måste gå ner något kilo eller några repetitioner. Påverkar detta något öht, med tanke på att axlarna uppenbarligen får träning (av bröstövningarna innan).

MAO gör det någon "skada" i form av förlorad massa i axlarna bara för att jag inte BÖRJAR med axlar utan kör dom efter bröst, vilket resulterar i lite lägre vikter/reps?


En tredje fråga: "Räcker" det med att träna biceps (primärt) en gång i veckan för att upprätthålla muskelmassa under deff? Jag kör under båda mina överkroppspass många olika roddar - skivstång, hantelrodd, sittande rodd, latsdrag etc, men även 2 bicepsövningar. Skulle det fungera lika bra att köra biceps primärt 1 gång i veckan istället för 2, då biceps ändå får stryk sekundärt av alla roddar som jag gör för ryggen?

Tack

Det ÄR svårt att gå ned i vikt samtidigt som man skall prestera samma eller bättre då man lyfter skrot
Jag gick en gång i tiden i klass 67,5 och vägde som minst tror jag 63,2. Hade under en tid då jag började seriöst med lyftning bantat ned mig till otränad 76 kg till vältränad 67,5 klass.
Var mycket svårt för mig att hålla mig i den klassen och jag tyckte på slutet att jag inte kunde utvecklas. Gick därmed upp i klass 75 som var bättre. Bästa klass prestandamässigt var klass 82,5 för mig.

Fatslim
2015-05-18, 11:54
Om man redan maxat ut sina kosttillskott har man ingenstans att vända sig när det börjar knipa. Det är nog en sak du ska ändra på till nästa deff. Behåll under bulk protein/aminosyror och eventuella vitamin-mineral-tillskott. That's it. Om du kör så istället och adderar det andra när det vankas deff kan du fortsätta belasta musklerna med samma och högre vikter trots underskott, och det är den stimulansen som är den bästa garanten mot att tappa massa.

Aldrig tänkt på det faktiskt, ska testa med det nästa gång.

Fatslim
2015-05-18, 11:56
Det ÄR svårt att gå ned i vikt samtidigt som man skall prestera samma eller bättre då man lyfter skrot
Jag gick en gång i tiden i klass 67,5 och vägde som minst tror jag 63,2. Hade under en tid då jag började seriöst med lyftning bantat ned mig till otränad 76 kg till vältränad 67,5 klass.
Var mycket svårt för mig att hålla mig i den klassen och jag tyckte på slutet att jag inte kunde utvecklas. Gick därmed upp i klass 75 som var bättre. Bästa klass prestandamässigt var klass 82,5 för mig.

Mm, alltså det är först nu när jag börjar närma mig fjädervikt kroppsmässigt som styrkan börjar sjunka i pressar. Tidigare låg den någorlunda stabilt. Konstigt också att det är just pressar som det är svårt i, tycker jag.

Ingen som har svar på mina två övriga frågor btw?

Gnistan
2015-05-18, 14:16
Mm, alltså det är först nu när jag börjar närma mig fjädervikt kroppsmässigt som styrkan börjar sjunka i pressar. Tidigare låg den någorlunda stabilt. Konstigt också att det är just pressar som det är svårt i, tycker jag.

Ingen som har svar på mina två övriga frågor btw?

Nja!
Rygg och ben är ju grupper som du använder rätt ofta i verkliga livet. Ryggen är enormt mycket starkare än t.ex armar oftast.
Sedan använder du väl mer vikter (tyngre) då du kör i bänk än i t.ex biceps och lats, rodd?
Gör man, låt säga 100 i bänk så gör du inte det då du kör andra grupper, förutom om du kör ben och rygg tex mark.

Köttis
2015-05-18, 18:24
Om man redan maxat ut sina kosttillskott har man ingenstans att vända sig när det börjar knipa. Det är nog en sak du ska ändra på till nästa deff. Behåll under bulk protein/aminosyror och eventuella vitamin-mineral-tillskott. That's it. Om du kör så istället och adderar det andra när det vankas deff kan du fortsätta belasta musklerna med samma och högre vikter trots underskott, och det är den stimulansen som är den bästa garanten mot att tappa massa.

Finns det några belägg för att det i slutändan skulle resultera i mer bibehållen massa om man endast "fuskar" med kreatin osv under deff och kanske lyfter 90 kg i en viss övning under båda perioderna istället för 100/80 kg under bulk/deff? Det borde ju bli tyngre vikter som lyfts sammanlagt om man kör kosttillskott hela tiden, om de ger extra styrka. Kanske är skönare för psyket att inte behöva bli svagare men om man vet att man blir det och accepterar det tror jag mer på att inte "hålla igen" bara för att man vill kompensera för det vid ett senare underskott.

Har aldrig använt HMB eller ursobol men kan ma nverkligen "maxa ur" dem så som du beskriver? Har åtminstone inte märkt av något sådant vad gäller varken kreatin eller koffein (kaffe).

Sheogorath
2015-05-18, 18:58
Kan inte svara för vad som är bättre. Kreatin ger förmodligen fördelar året om. Men jag tror att det är en farlig väg att gå att ställa in sig på att acceptera styrkeförlust för att det är deff. Det är nog en väldigt viktig orsak till att många tappar onödigt mycket muskelmassa vid viktnedgång. Allt som hjälper en från det tänket tycker jag är bra.

Jag kan bara rekommendera att ni provar mitt sätt någon gång och känner efter själva.