handdator

Visa fullständig version : Är det värt med mer komplicerade scheman?


Mags
2015-05-15, 18:48
Jag har precis satt ihop ett 3-1-3-schema som jag tänkte köra i några månader (om jag inte blir utbränd hehe) och försöka bli stark igen.

Men jag undrar lite om det gör någon skillnad att träna scheman som är skapade av mer proffsiga personer än mig, att det finns detaljer/aspekter i dem som jag helt enkelt inte förstår, eller om det viktiga bara är att jag gör många set av väl valda övningar.
Vad har ni för tankar om det?

Jag har inte haft sååå bra utveckling under min gymkarriär (eller tja, det har varit långsamt, och gått fram och tillbaka lite) men jag vet ju inte om det beror på dåliga genetiska förutsättningar eller på det som jag haft för mig (tror jag tränat ganska vettigt ändå, basövningar etc).

ddr
2015-05-15, 19:10
Förutsatt att progression och så vidare är uttänkt liksom någorlunda vettiga övningar så är nog den uppenbara risken att det balansen mellan press/drag är mindre bra.

1:1 förhållande mellan Framsida Lår och Baksida Lår
1:1 förhållande mellan Bröst och Rodd
1:1 förhållande mellan axlar och drag

Om du håller förhållandet någorlunda mellan grupperna enligt ovan samt har en vettig progression så är du inte helt fel ute i alla fall. :)

StarkaUlf
2015-05-15, 19:49
Jag har återgått till ett väldigt simpelt upplägg, efter det förslag som hurril har givit i den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=218549

Har inte gjort så bra ökningar senaste 2 åren som nu, iallafall. Och det är ett väldigt enkelt schema. Kvalitet före kvantitet.

ceejay
2015-05-15, 20:39
Jag har återgått till ett väldigt simpelt upplägg, efter det förslag som hurril har givit i den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=218549

Har inte gjort så bra ökningar senaste 2 åren som nu, iallafall. Och det är ett väldigt enkelt schema. Kvalitet före kvantitet.

Jag har gått ned i frekvens och kör iaf nästan liknande. Målet är höjningar varje pass. Lite eller så mycket jag kan. Följer en simpel template.

StarkaUlf
2015-05-15, 20:49
Jag har gått ned i frekvens och kör iaf nästan liknande. Målet är höjningar varje pass. Lite eller så mycket jag kan. Följer en simpel template.

Fungerar det bra hittills tycker du? :)

ceejay
2015-05-15, 21:11
Fungerar det bra hittills tycker du? :)

Lite tidigt för utvärdering, men det känns bra iaf. Får se om 4-6 veckor när det börjar bli tungt på riktigt :)

StarkaUlf
2015-05-15, 21:19
Lite tidigt för utvärdering, men det känns bra iaf. Får se om 4-6 veckor när det börjar bli tungt på riktigt :)

Alright :) Har själv lyckats öka min 2 RM militärpress med 7,5 kg efter att ha stått stilla i nästan 2 år. Samt ökat bänken 7,5 kg med mer att ge. Har inte hunnit testa i knäböj än, då en skada sätter stopp för tunga böj. Men däremot har upphöjda utfall gått fram med stormsteg med samma upplägg.

Tobbey
2015-05-15, 21:24
Kör typ bara singlar sen någon månad tillbaka och har/har haft bästa utvecklingen nu sen jag började träna. Progressionen är att öka när det går och då är det 1RM som gäller. Klår alla upplägg jag kört med planerad progression och långa faser av för lätta vikter. Går oftast till max varje pass i varje övning men kör varianter av de flesta lyften som gör det lättare att "maxa", då man maxar i en svårare variant osv.

Har inte bulkat upp mig 10kg för att få ökningar utan legat på ungefär samma vikt vid start som idag.

Pretorian
2015-05-16, 07:17
Jag tror på färre övningar istället för fler. Hellre 10 set plan bänk än 3-4 set av lote olika bröstövningar.

z_bumbi
2015-05-16, 07:21
Hur ska någon kunna avgöra något när du inte ens lagt upp vad du ska träna?

arthax
2015-05-16, 08:37
Jag har återgått till ett väldigt simpelt upplägg, efter det förslag som hurril har givit i den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=218549

Har inte gjort så bra ökningar senaste 2 åren som nu, iallafall. Och det är ett väldigt enkelt schema. Kvalitet före kvantitet.

Låter som du hittat din väg! :) Hur många pass i veckan blir det och hur ser dina pass ut?


Jag har gått ned i frekvens och kör iaf nästan liknande. Målet är höjningar varje pass. Lite eller så mycket jag kan. Följer en simpel template.

Tränar du fortfarande lika många pass som tidigare? Använder du progressionsmallen för samtliga lyft?

StarkaUlf
2015-05-16, 09:34
Låter som du hittat din väg! :) Hur många pass i veckan blir det och hur ser dina pass ut?


Det kan man nog påstå :) jag kan ge ett exempel i eftermiddag, ska strax iväg och sparka lite boll :)

Mags
2015-05-16, 11:57
Jag tror jag hittat de övningar som är lämpliga för mig (som funkar, och bygger där jag vill) men mina tidigare scheman har bara fungerat enligt "öka om det går, sänk om man måste". Men då blir det att man ligger kvar på precis samma vikt i vissa övningar, på sin styrkegräns, väldigt länge. Vilket kanske gör att man blir sliten utan att man pressar sig igenom det. Och jag tänker att man som i mer komplicerade scheman kanske bör sänka ibland, men räcker det att köra "progressivt" (alltså sänka lite ibland och fortsätta uppåt) eller bör man göra något mer sofistikerat?

Hur ska någon kunna avgöra något när du inte ens lagt upp vad du ska träna?

Legs-push-pull-legs-push-pull-vila and repeat, börjar passen med basövningar, slutar med isolering. Längre pass första hälften av veckan, kortare andra hälften.

Kan ju posta schemat jag skrivit ner men jag antog att kolo var rätt trött på sånt.