handdator

Visa fullständig version : Vilodag - Stort underskott?


Danne97
2015-05-15, 09:25
Hej,

Bollar lite med tanken om att lägga sig på ett stort (1300kcal) underskott idag då jag inte kommer styrketräna. Imorgon återgår jag till överskott igen.

Vad tros om detta? Kommer det ge någon liten effekt fettförbränning som är värd i förhållande till eventuell muskelförlust? Prioriterar kroppen fett långt före muskler vid underskott?

Ha en trevlig dag och lyft mycket skrot!

Ozziking
2015-05-15, 09:36
Kommer knappast vara så gynnande för återhämtningen tänker jag.

röstar nej på om den fettförbränningen är värd den försämrade återhämtningen. :)

Ozziking
2015-05-15, 10:02
Tänker du på ev muskelförlust kan du nog ligga på större underskott på träningsdagar jämfört med vilodagar eftersom styrketräningen stimulerar muskeluppbyggnaden och skyddar mot muskelförlust upp till ett dygn efter passet.

Jag skulle säga att man behöver mer energi på vilodagar, inte tvärtom. Det är då man skall återhämta sig från träningen som varit och det är då man skall ladda inför nästa runda träningspass. Dessutom är den akuta muskeluppbyggnaden som styrketräningen skapar efter ett pass inte kaloriberoende, medan den pågående muskeluppbyggnaden i vila är det.

Det är nästan ännu viktigare. Det är då du skall återhämta dig och reparera nedbruten muskelmassa, och då går det åt protein. Självklart skall man äta lika mycket och bra på vilodagarna.

osv.

:)

Danne97
2015-05-15, 11:20
Fantastiskt, stort tack Ozziking!*hug*

Bara för att dra det ännu längre, vad sägs om underskott på vissa träningsdagar? Enligt de citat som postades verkar det teoretiskt sett fungera?

Aliaas
2015-05-15, 13:45
Fantastiskt, stort tack Ozziking!*hug*

Bara för att dra det ännu längre, vad sägs om underskott på vissa träningsdagar? Enligt de citat som postades verkar det teoretiskt sett fungera?
Hela konceptet med kaloriunderskott jontra överskott är att netto av det ena eller andra påverkar kroppsvikten.

Det är tråkigt men sant att hur mycket du än mixtrar så kommer resultatet inte påverkas om det vecko/månad/halvårs-visa kaloriintaget håls konstant. :)

Ozziking
2015-05-15, 14:08
Hela konceptet med kaloriunderskott jontra överskott är att netto av det ena eller andra påverkar kroppsvikten.

Det är tråkigt men sant att hur mycket du än mixtrar så kommer resultatet inte påverkas om det vecko/månad/halvårs-visa kaloriintaget håls konstant. :)

This.

Om vi säger att din balans ligger på 3000 kcal och du ena dagen käkar 1500 och andra 4500 så blir det utspritt på 2 dagar fortfarande en balans, precis som om du skulle käkat 3000 på båda dagarna.

Lite dumt exempel, men ungefär så. Sen ser man det över en vecka så kan det fortfarande vara så att du råkar hamna på underskott/balans p.g.a. (Scarpa ;) ) Helheten är det som räknas.

Pretorian
2015-05-15, 15:30
Jag säger som övriga att det nog inte kommer tillföra något att hålla på så från dag till dag.

Sparven från Minsk
2015-05-15, 15:49
Lustigt att Berkhan och leangain bygger på underkropp på vilodagar och balans eller överskott på träningsdagar...?

anemon
2015-05-15, 16:03
Lustigt att Berkhan och leangain bygger på underkropp på vilodagar och balans eller överskott på träningsdagar...?

Men utslaget på längre tid ligger dom inte på underskott..... Kolla på ett längre tidsperspektiv och inte bara på 1 dag.

exevision
2015-05-15, 16:04
Lustigt att Berkhan och leangain bygger på underkropp på vilodagar och balans eller överskott på träningsdagar...?

Ja, att de kan bygga underkropp på vilodagar. Mycket konstigt! ;)

Sheogorath
2015-05-15, 16:40
Lustigt att Berkhan och leangain bygger på underkropp på vilodagar och balans eller överskott på träningsdagar...?

Ja det tycker jag är feltänk men uppenbarligen går det ju det också. Jag tror bara att det går bättre om man gör tvärtom. :)

Sparven från Minsk
2015-05-15, 16:46
Ja det tycker jag är feltänk men uppenbarligen går det ju det också. Jag tror bara att det går bättre om man gör tvärtom. :)

Så rekommendation är att lägga sig lite högre på vilodag och lägre på träningsdag?

Äter nu 2700 på träning och 2200 på vilo. Testa att svänga om dessa?

Macros? Spelar kanske ingen roll....

Sheogorath
2015-05-15, 16:52
Under deff äter jag samma mängd energi på styrkedagar som vilodagar (om det bara är där aktivitsnivån skiljer). Eftersom energiförbrukningen är högre blir nettounderskottet större. Så testa t.ex. 2500 över hela linjen.

Sparven från Minsk
2015-05-15, 17:02
Under deff äter jag samma mängd energi på styrkedagar som vilodagar (om det bara är där aktivitsnivån skiljer). Eftersom energiförbrukningen är högre blir nettounderskottet större. Så testa t.ex. 2500 över hela linjen.

Känns väldigt ovant, har kört större underskott på vilodagar och mer på träningsdagar i minst 2 år, både på diet och på bulk.
Har även cyklar macros, dvs mer fett på vilodagar och mer carbs på träningsdagar, samma proteinintag.

Har kört den metoden så länge att ändra sig känns "dumt"....men kanske ska ge det ett försök, att antingen svänga runt eller köra samma över en linje.

Pretorian
2015-05-16, 07:19
Ämdra om du vill men jag tror inte du kommer märka någon skillnad.

Ozziking
2015-05-16, 09:16
Känns väldigt ovant, har kört större underskott på vilodagar och mer på träningsdagar i minst 2 år, både på diet och på bulk.
Har även cyklar macros, dvs mer fett på vilodagar och mer carbs på träningsdagar, samma proteinintag.

Har kört den metoden så länge att ändra sig känns "dumt"....men kanske ska ge det ett försök, att antingen svänga runt eller köra samma över en linje.

Två frågor bara, varför cykling av macros? Och Har du inte känt att du får mindre energi/tryck på passen av att ha ätit mindre dagen innan (vilodagen)? :)

z_bumbi
2015-05-16, 09:40
Så rekommendation är att lägga sig lite högre på vilodag och lägre på träningsdag?

Rekommendationen är nog snarare att sluta krångla till det för det går sällan att lura kroppen genom att flytta energi eller energikällor mellan dagar.

2700 kcal på träningsdagar och 2200 kcal på vilodagar låter t ex som skapligt balanserat dvs du äter ungefär lika mycket underskott per dag och funkar det underskottet för dina mål så kör på det. Krångligare än så behöver man inte göra det.