handdator

Visa fullständig version : börjar igen efter uppehåll


stephen
2015-05-14, 15:59
God dag. Jag hade tänkt börja träna igen efter ett nästan 5 månaders uppehåll av vissa problem. Innan uppehållet körde jag på mycket 5-6 gånger i veckan, ca 250 g protein varje dag alltså rätt så okej kost. Sen jag slutade har jag tappat 10+ kg, det mesta muskler , tyvärr. Innan jag slutade tränade vägde jag ca 93 kg fördelat på 184 cm, med bf runt 16%.(gissning) Nu är min vikt ca 81-82. Jag planerade precis en deff innan jag slutade så nu behöver jag råd o tips för hur jag ska köra på med kosten för att öka i muskler och försöka få bort fett samtidigt. Högt protein, låg/medel kolhydrater och bra med nyttigt fett eller?
tack på förhand.

Ps. Detta är min första dag på detta forum. Var en hel del på flashback tidigare.

yia
2015-05-14, 18:37
Vad är det du vill åstadkomma? Strandform till sommaren, eftersom det tydligen är viktigt att bygga muskler och förlora fett samtidigt?

Jag vet av egen erfarenhet i alla fall att man kan bygga väldigt snabbt med muskelminne. Det är förmodligen möjligt att gå ner i vikt och upp i muskler samtidigt om du var vältränad innan, men frågan är hur mycket. Om du vill återfå muskelmassa snabbt så är åtminstone min erfarenhet att muskelminne + viktuppgång och protein är en riktig mördartrio. Då går det snabbt som attan, och det var väl vad Ola Wallengren visade också med sin berömda bulk.

Nu är det väl ändå väldigt sent, men hade det varit för några månader sedan så tror jag absolut du hade kunnat bulka i två månader kanske och sedan deffa ner dig, ett kilo i veckan, till en ganska bra strandform. Och är nog det upplägg jag hade kört för att återfå så mycket muskler som möjligt så snabbt som möjligt.

R Scarpa27
2015-05-14, 18:56
Du kan säkerligen bygga på balans, dock drygare.
Ett överskott gör det enklare och lite fett kan du räkna med, men bulka och bygg upp dina muskler, och ta en deff framöver samtidigt som du tränar och äter tillräckligt med protein så behåller du massan och förlorar fett.

stephen
2015-05-14, 20:11
Vad är det du vill åstadkomma? Strandform till sommaren, eftersom det tydligen är viktigt att bygga muskler och förlora fett samtidigt?

Jag vet av egen erfarenhet i alla fall att man kan bygga väldigt snabbt med muskelminne. Det är förmodligen möjligt att gå ner i vikt och upp i muskler samtidigt om du var vältränad innan, men frågan är hur mycket. Om du vill återfå muskelmassa snabbt så är åtminstone min erfarenhet att muskelminne + viktuppgång och protein är en riktig mördartrio. Då går det snabbt som attan, och det var väl vad Ola Wallengren visade också med sin berömda bulk.

Nu är det väl ändå väldigt sent, men hade det varit för några månader sedan så tror jag absolut du hade kunnat bulka i två månader kanske och sedan deffa ner dig, ett kilo i veckan, till en ganska bra strandform. Och är nog det upplägg jag hade kört för att återfå så mycket muskler som möjligt så snabbt som möjligt.
Just nu väger jag ca 82, med kagge tyvärr som jag vill få bort till sommaren samtidigt som jag ökar i muskler. Målet är att inom 2 månader gått upp över 90 kg o samtidigt bränt fett på magen tex. Har använt diverse prepp förut. Innan jag tog pausen var jag redo för en deff, men problemet nu är att jag förlorat så mycket muskler och vikt, så jag måste liksom försöka öka i muskler och bränna fett samtidigt. Jag är övertygad att det går med stenhård kost o träning, jag undrar mer hur jag ska fördela proteinet,kolhydraterna etc och hur jag bör ligga kalorimässigt för det målet.
Har glömt en del faktist.

stephen
2015-05-14, 20:15
Du kan säkerligen bygga på balans, dock drygare.
Ett överskott gör det enklare och lite fett kan du räkna med, men bulka och bygg upp dina muskler, och ta en deff framöver samtidigt som du tränar och äter tillräckligt med protein så behåller du massan och förlorar fett.

Problemet är att jag har bara 2 månader innan en semester. Måste ta igen o hinna med o bygga upp muskelmassan minst som innan o samtidigt förlorat fettet, så en bulk där jag ökar i fett är inget jag vill göra. Nånstans däremellan att bara försöka öka rent i muskler och snabbare o snabbare bränna fett. Tror att jag satsar första veckorna på att öka i muskler och ta igen utan att öka särskilt i fett och sen försöka deffa? Problemet är tiden som sagt.

R Scarpa27
2015-05-14, 20:17
Just nu väger jag ca 82, med kagge tyvärr som jag vill få bort till sommaren samtidigt som jag ökar i muskler. Målet är att inom 2 månader gått upp över 90 kg o samtidigt bränt fett på magen tex. Har använt diverse prepp förut. Innan jag tog pausen var jag redo för en deff, men problemet nu är att jag förlorat så mycket muskler och vikt, så jag måste liksom försöka öka i muskler och bränna fett samtidigt. Jag är övertygad att det går med stenhård kost o träning, jag undrar mer hur jag ska fördela proteinet,kolhydraterna etc och hur jag bör ligga kalorimässigt för det målet.
Har glömt en del faktist.

bränna fett och gå upp mer än 8 kg muskler till sommaren?

så du ska ner mer i fett från 82 kg, då kommer du tappa ännu mer kilon, plus att du säger du ska väga 90 kg och öka upp all dessa kilon i muskler...
och du ska vara klar till sommaren... vi är typ där alla redan...

Det du pratar om är inte logiskt, och skulle ta en helvetes tid att utveckla...

Du kan inte stressa dig till detta på 2 månader, snarare åratal....

z_bumbi
2015-05-15, 06:57
Börja med att komma igång med träningen innan du fokuserar på att tappa i vikt.

stephen
2015-05-15, 10:04
bränna fett och gå upp mer än 8 kg muskler till sommaren?

så du ska ner mer i fett från 82 kg, då kommer du tappa ännu mer kilon, plus att du säger du ska väga 90 kg och öka upp all dessa kilon i muskler...
och du ska vara klar till sommaren... vi är typ där alla redan...

Det du pratar om är inte logiskt, och skulle ta en helvetes tid att utveckla...

Du kan inte stressa dig till detta på 2 månader, snarare åratal....

Saken är den att jag tror att jag kommer ta igen rätt så snabbt , det brukar man göra , särskilt om jag kör hårt o strikt. Kanske jag skulle börja med att satsa på att öka i muskler till den vikten och storleken jag vill ha och sen sista veckorna försöka deffa?

stephen
2015-05-15, 10:05
Börja med att komma igång med träningen innan du fokuserar på att tappa i vikt.

Ja det låter nog bäst, men har någon av er förslag på en bra kost för att öka så mycket clean så möjligt? Hur jag bör ligga med kaloriintaget osv.