handdator

Visa fullständig version : Fråga ang områden i Uppsala inför flytt


Vattenflaska
2015-05-13, 11:02
Hej.
Jag och sambon ska flytta till Uppsala i höst pga jobb och studier. Vi har dock aldrig varit i Uppsala och skulle därför uppskatta lite vägledning.

Det verkar vara hopplöst att hitta en hyreslägenhet där så mest troligt så blir det att köpa en bostadsrätt.

Vi har tittat på följande områden:
industristaden, kungsängen, fålhagen, luthagen, höganäs, kapellgärdet. Vi har även tittat lite på gränby, men det verkar inte ligga så centralt.
Är det något av dessa områden man bör undvika eller satsa på? Eller är det bara att buda på? De som är mest aktuella just nu är kapellgärdet och industristaden. Något vi funderar över, finns det någon industri som kan tänkas "störa" boendemiljön vid området industristaden?

Mantus
2015-05-13, 11:20
Hej.
Jag och sambon ska flytta till Uppsala i höst pga jobb och studier. Vi har dock aldrig varit i Uppsala och skulle därför uppskatta lite vägledning.

Det verkar vara hopplöst att hitta en hyreslägenhet där så mest troligt så blir det att köpa en bostadsrätt.

Vi har tittat på följande områden:
industristaden, kungsängen, fålhagen, luthagen, höganäs, kapellgärdet. Vi har även tittat lite på gränby, men det verkar inte ligga så centralt.
Är det något av dessa områden man bör undvika eller satsa på? Eller är det bara att buda på? De som är mest aktuella just nu är kapellgärdet och industristaden. Något vi funderar över, finns det någon industri som kan tänkas "störa" boendemiljön vid området industristaden?

Den enda industri som kan tänkas störa är industrin att bygga fler bostäder i industristaden.:d Det har en gång i tiden funnits en del industrier i området men de håller i rask takt på att knuffas ut. Vid industristaden ligger väl enbart en bussuppställningsplats och en silo, som snart kommer tas ur bruk (och där det med enorm sannolikhet kommer byggas jättedyra bostadsrätter), som kan tänkas ha någon inverkan på ljudnivån. Jag har fått bilden att industristaden är ett lugnt, (bortsett eventuella nybyggnationer), centralt och hopplöst tråkigt (tråkigt rent arkitektoniskt alltså) område.

Mantus
2015-05-13, 11:22
Kapellgärdet är centralt, lugnt med tråkig arkitektur, precis som Industristaden.

Luthagen är dyrt, charmigt och med mestadels skitnödiga individer. Lite som Uppsalas Södermalm känns det som, typ:d.

Callek
2015-05-13, 11:29
Tror man ska vara lite försiktig att bosätta sig i industristaden närmast reningsverket. Har fått indikationer på att det inte luktar rosor där alla gånger *spy*

Annars är Kåbo ett trevligt område där jag själv håller till. Rätt nära till Akademiska, BMC osv.

ceejay
2015-05-13, 11:30
salabacke, årsta, fålhagen är bra områden

Alexton
2015-05-13, 11:31
svartbäcken är annars riktigt bra och det ställe jag gillade mest då det var nära natur men ändå bara 10 minuters gång till centrala staden.
Industristaden är väl helt ok men som Mantus säger så bygger de något förjävligt där, hade en kompis som bodde där i 2½ år och när man pratade med honom så vad det alltid något som dunkade/slamrade/gnisslade i bakgrunde :D

Salabacke är bättre än gränby generellt.

edit: Sommaro är riktigt trevligt och ligger precis bredvid naturområde. Tycker överlag att nybyggda är betydligt sämre än äldre bostader när det kommer till Uppsala.

ceejay
2015-05-13, 11:34
industristaden är ett sjukt tråkigt ställe :)

Ajemän
2015-05-13, 14:14
Alla områden är bra, dvs ekonomiskt bra val och få anmälningar

Industristaden är centralt men håller med ceejay! I princip bara nya fräscha bostadsrätter, men lite ocharmigt att det ligger precis bredvid en industri tycker nog de flesta. Köper man känslan så är det bara att köra. Bortanför industrierna ligger naturen...
Kungsängen är detsamma, men lite mer avslaget/finns inget bortanför-känsla

Gränby växer så det knakar..Där finns allt, stort köpcenter, flera gym, stora mataffärer etc - men det är en bit från c. Priserna har ökat väldigt mkt på senaste...

Fålhagen har mest gamla papphus där allting är mer eller mindre likadant inuti, men centralt. Gammalt arbetsområde och på sthlm-sidan av stan, dvs lite mer trafik.
Höganäs/Kapellgärdet ligger precis bredvid men byggstandarden är ett snäpp högre än fålhagen och lite mindre trafik. Vettigt ställe helt klart

Luthagen är lugnt och fridfullt, och antagligen den mest charmiga stadsdelen. Man betalar lite för att bo i Luthagen liksom, även om det inte är mycket.

Svartbäcken också lugnt, och varierat med hyresrätter, bostadsrätter och rätt feta villor. Ganska avslaget område, framför allt ju längre ut man kommer. Nära ett bra löparspår och natur


Underbar stad! :)

Ajemän
2015-05-13, 14:17
Tycker överlag att nybyggda är betydligt sämre än äldre bostader när det kommer till Uppsala.

Jag köpte nyligen en nybyggd och jag tycker allt är bättre. Fräscht (obviously), tyst, bra ventilation, bra tvättstuga etc.
Finns bra gamla hus också, men lycka till att hitta ett som har allt :p

Vattenflaska
2015-05-13, 14:31
Tack för all input. Då gör man inte bort sig iallafall. Ska lägga bud på en lägenhet på kapellgärdet. Ett "krav" är att det ska vara någorlunda nära tågstationen, dvs. Typ 15min promenad.

ceejay
2015-05-13, 14:50
Bra ställe :)

Mantus
2015-05-13, 15:02
Tack för all input. Då gör man inte bort sig iallafall. Ska lägga bud på en lägenhet på kapellgärdet. Ett "krav" är att det ska vara någorlunda nära tågstationen, dvs. Typ 15min promenad.

Borde vara runt 15-20 min till fots till stationen därifrån beroende på var på Kapellgärdet du tänkte bo. Det är svårt att komma så mycket närmre stationen om du inte bor runt Vaksala torg eller i främre Industristaden.

Vattenflaska
2015-05-21, 19:49
Det är spännande det här med att köpa lägenhet =) (nästan för spännande).

Svartbäcken nämnde någon, vi har ev. en lägenhet där som känns intressant. Hur stort område är det? Är det promenad till centrum samt tågstationen därifrån? 10 minuter kändes ju väldigt bra. Finns det något vettigt gym där i krokarna?

Samt en fråga som har dykt upp, vad anses vara "centrum" i uppsala, är det på östra sidan om fyrisån eller västra (eller vad anser Uppsalaborna vara centrum?)

Alexton
2015-05-21, 20:03
Det är spännande det här med att köpa lägenhet =) (nästan för spännande).

Svartbäcken nämnde någon, vi har ev. en lägenhet där som känns intressant. Hur stort område är det? Är det promenad till centrum samt tågstationen därifrån? 10 minuter kändes ju väldigt bra. Finns det något vettigt gym där i krokarna?

Samt en fråga som har dykt upp, vad anses vara "centrum" i uppsala, är det på östra sidan om fyrisån eller västra (eller vad anser Uppsalaborna vara centrum?)

Svartbäcken är inte stort men det är ett lugnt område. Ett av de äldre.
Du har nära till Fyrishov som är en bad och aktivitetsanläggning. Där har du även UTK (Uppsala tyngdlyftningsklubb) som jag vet flera här tränar hos.
Känner du mer för ett byggargym har du alltid Antonys i librobäck som nog är 10 min med cykel (det är lite av ett industriområde). Stort och luftigt, har det mesta. Själv brukade jag träna på friskis & svettis lite centralare.

Skaffa en cykel då detta är uppsala. Det går en cykelbana från svartbäcken hela vägen till stationen ifall du ska pendla så det är rätt många som cyklar på morgonen. Bussförbindelsen är även denna bra från svartbäcken.

Enda nackdelen är att det inte finns någon stor matvarubutik precis i närheten, i librobäck finns det en så cykel kan vara trevligt. Det finns ett ICA i svartbäcken men du kanske vill ha ett större om du ska storhandla.

Har du bil så ligger det lätt till då du har snabbt möjlighet att ta dig ut på det större vägarna samt lätt att hitta parkering ifall det inte ingår med lägenheten.
Generellt sett är föreningarna bra skötta och god budget pga att folk inte flyttar från områden ofta utan de äldre (med större lägenheter) stannar tills de dör.

Loke
2015-05-21, 20:05
Man kan väl säga att öster om ån är "vanliga" uppsala, väster om ån är akademiska uppsala. Centrum, som i där affärerna ligger, är således till största del öster om ån. Men det finns en hel del centrumverksamhet även på västra sidan.

Gym nära svartbäcken:

Närmst är nog UTK på fyrishov. Intimt och trevligt, seriös träning.

Antonis nån km längre västerut är ett bra byggargym.

Friskis och gamla SATS (vad nu det heter nu) på väderkvarnsgatan (typ åt centrumhållet) om du föredrar att bara "gymma" lite :)

Ajemän
2015-05-21, 21:48
Det är spännande det här med att köpa lägenhet =) (nästan för spännande).

Svartbäcken nämnde någon, vi har ev. en lägenhet där som känns intressant. Hur stort område är det? Är det promenad till centrum samt tågstationen därifrån? 10 minuter kändes ju väldigt bra. Finns det något vettigt gym där i krokarna?

Samt en fråga som har dykt upp, vad anses vara "centrum" i uppsala, är det på östra sidan om fyrisån eller västra (eller vad anser Uppsalaborna vara centrum?)

Svartbäcken är stort. Främre svartbäcken är precis utanför city typ, och bortre svartbäcken är i utkanten av stan. https://www.google.se/maps/place/Svartb%C3%A4cken,+Uppsala/@59.8696154,17.6310289,15z/data=!4m2!3m1!1s0x465fcc72b70be85d:0x394313c4cf048 dcc?hl=en

Jag har bott i främre och det är kanon. Lugnt, skönt, och nära till stan. Bortre svartbäcken har dock nära till bra natur och löpspår.
Ligger bra till om man ska köra till ikeaområdet eller sthlm.

Bara att köra, inga konstigheter.

Edit: Centrum är på båda sidorna av ån, men den större andelen ligger öster om.

Vattenflaska
2015-05-21, 21:56
Okej, tack för svar. Lägenheten vi kollar på ligger i höjd med Fyrishov, räknas det då till främre eller bortre svartbäcken?

ceejay
2015-05-21, 21:59
lite mitt i typ.

Ajemän
2015-05-21, 22:06
Okej, tack för svar. Lägenheten vi kollar på ligger i höjd med Fyrishov, räknas det då till främre eller bortre svartbäcken?

Gränsen går vid Gamla Uppsalagatan. Det är nära stan och ett bra läge :)

5 minuter cykel/20 min gå till stan typ.

svenbanan
2015-05-21, 22:06
Man kan väl säga att öster om ån är "vanliga" uppsala, väster om ån är akademiska uppsala.

Tänkte just säga det. Infödda uppsalabor kan tycka man är en mupp om man bor på "fel" (dvs västra) sidan av ån. Tror inte många tar detta på så stort allvar dock. Ingen risk för west-side story i varje fall... ;)

Till TS:

Nåt som kan vara värt att tänka på annars är väl ifall det går nåt "vandringsstråk" från centrum till Gottsunda eller andra "problemområden" (tex vad det nu heter där ute bortanför Flogsta fast på andra sidan enköpingsvägen). Alltså ifall det kommer knata runt grafittimålande tonåringar klockan 3 på nätterna och skrika och härja. Ur den aspekten lär ju Industristaden vara helsafe, medans det ju ibland brukar knata lite ligister längs Norbyvägen (genom Eriksberg/Sommaro) på väg ut mot G-sunda. Inget jätteproblem kanske. Men om man nu ska kontrollera alla parametrar så kan man ju tänka på detta också.

Ajemän
2015-05-21, 22:11
Du tänker på Stenhagen... Stenhagen och Gottsunda är egentligen de enda områdena man vill undvika. Svartbäcken är helsafe :)

perl
2015-05-22, 06:47
Svartbäcken/tunabackar blir du inte besviken på skulle jag tro.
Tillräckligt nära till centrum och nära till röbo med natur och motionsspår.
Kolla lutning i lägenheten bara då många hus runt fyrishov satte sig duktigt snett då dom byggde den lilla anläggningen, inget man dör av men kan definitivt störa sig på det om man köper osett!

C.E.J.
2015-05-22, 22:17
salabacke, årsta, fålhagen är bra områden

Salabacke och Årsta ligger lite väl nära hooden, Gränby alltså.

svenbanan
2015-05-22, 23:26
Du tänker på Stenhagen... Stenhagen och Gottsunda är egentligen de enda områdena man vill undvika. Svartbäcken är helsafe :)

Så hette det ja.

Vattenflaska
2015-05-24, 23:47
är det ett välkänt problem, ang. att lägenheter satt sig runt fyrishov?

Är det någon som vet ifall det finns någon bra lägenhetsbytes-sida? Det borde väl inte vara helt osannolikt att någon uppsalabo ska flytta till Umeå och är på jakt efter lägenhet och att man då kan byta/lånbyta?

En tanke som slagit oss är ifall man skulle lyckas få tag i en hyresrätt i Uppsala genom att byta mot vår hyresrätt i Umeå och då bo så ett par månader så att man har bättre möjligheter att gå på visningar innan man slår till och köper.

Alexton
2015-05-25, 08:03
är det ett välkänt problem, ang. att lägenheter satt sig runt fyrishov?

Är det någon som vet ifall det finns någon bra lägenhetsbytes-sida? Det borde väl inte vara helt osannolikt att någon uppsalabo ska flytta till Umeå och är på jakt efter lägenhet och att man då kan byta/lånbyta?

En tanke som slagit oss är ifall man skulle lyckas få tag i en hyresrätt i Uppsala genom att byta mot vår hyresrätt i Umeå och då bo så ett par månader så att man har bättre möjligheter att gå på visningar innan man slår till och köper.

Det är ett känt problem att vissa lägenheter är på detta vis. Det har varit så sen 60 talet.

Vet inte om det finns någon lån/byte sida för lägenheter nej. Vet att om du står i bostadskö för tunabackar (precis efter svartbäcken) så är det runt 17-20 år som behövs.
Det är inte lätt att få hyresrätt i Uppsala den normala vägen.

Vattenflaska
2015-05-25, 17:31
Okej, bra att veta.

Man får väl göra ett försök på blocket. En helt annan fråga: vilken är uppsalas största lokaltidning?

Alltså, dessa mäklare/säljare! Är nu två lägenheter som varit intressant, det hade varit lågt intresse på visning osv. Men säljaren ville inte sälja för utropspriset. (Jag vet att det är upp till säljaren att sälja till vem han/hon vill men, känns lite fult med lockpriser). (Anser jag som potentiell köpare :d)

ceejay
2015-05-25, 18:31
UNT är största lokaltidningen.

Ajemän
2015-05-25, 20:44
Okej, bra att veta.

Man får väl göra ett försök på blocket. En helt annan fråga: vilken är uppsalas största lokaltidning?

Alltså, dessa mäklare/säljare! Är nu två lägenheter som varit intressant, det hade varit lågt intresse på visning osv. Men säljaren ville inte sälja för utropspriset. (Jag vet att det är upp till säljaren att sälja till vem han/hon vill men, känns lite fult med lockpriser). (Anser jag som potentiell köpare :d)

Ha lite is i magen. Man kan inte förvänta sig att hitta en schysst bostadsrätt på ett par veckor i Uppsala om man har lite krav och vill hålla i plånboken, men det kommer tids nog :)

Vattenflaska
2015-06-03, 12:07
Det är nog klokt att ha is i magen. Det bästa vore ifall man kunde hitta en tillfällig lägenhet ett par månader så att man kan få känna in staden och områdena samt ha möjlighet att gå på många visningar.

Helt sinnes vad vissa budgivningar trissar priset, alltså vi var med på en där en 2a (typ 56kvm) gick upp från utgångspris, typ + 640 000:- :smash: (då var det ändå rätt så dyr avgift).

perl
2015-06-03, 14:13
Det är nog klokt att ha is i magen. Det bästa vore ifall man kunde hitta en tillfällig lägenhet ett par månader så att man kan få känna in staden och områdena samt ha möjlighet att gå på många visningar.

Helt sinnes vad vissa budgivningar trissar priset, alltså vi var med på en där en 2a (typ 56kvm) gick upp från utgångspris, typ + 640 000:- :smash: (då var det ändå rätt så dyr avgift).

Ja tyvärr verkar det vara standarden att det faktiskt är lockpriser idag. Speciellt i de områden som anses lugna och bra. Men som långtida uppsalabo kan jag säga att de områden du blivit rekommenderad kommer du inte vara missnöjd med rent generellt om man tittar på vad uppsala kan erbjuda. Hyresmarknaden kan du nog helt hoppa om du inte lyckas köpa ett kontrakt, jag har stått i kö 17 år och har inte en chans då det dyker upp en 5:a i tunabackar (pratar typ plats 100 -300 beroende på hyran)

Vattenflaska
2015-06-04, 18:11
Ja, lockpriser känns sådär. Man vet redan på förhand att det blir ofta hundratusentals kronor dyrare.

Vad säger folk om valsätra?

Förstår att detta inte är centralt, men verkar finnas bra med bussförbindelser osv.

Har blivit erbjuden att få hyra en lägenhet i detta område vilket känns bra. Men jag har ju ingen känsla över vad det är för område.

Loke
2015-06-04, 18:17
Valsätra är Gottsunda, som inte har så bra rykte. Men ärligt talat, har man inte massor med pengar så får man vara glad över en ledig rondell att tälta i när det kommer till Uppsala. Valsätra är bättre än inget.

Vattenflaska
2015-06-04, 18:34
Valsätra är Gottsunda, som inte har så bra rykte. Men ärligt talat, har man inte massor med pengar så får man vara glad över en ledig rondell att tälta i när det kommer till Uppsala. Valsätra är bättre än inget.

Haha, det känns ju nästan så. Sålänge man har tak över huvudet, möjlighet att laga mat osv så får man vara tacksam.

Vi får ju bättre möjlighet att gå på visningar osv då vilket känns bättre ifall vi skulle få för oss att köpa.

Men är Gottsunda = Valsätra?

För det är väl en av de saker jag snappat upp, att man inte vill bo i Gottsunda.

Loke
2015-06-04, 18:41
Men är Gottsunda = Valsätra?

De överlappar iaf, och om jag var mäklare vet jag vilket namn jag skulle välja om det rådde den minsta tveksamhet ;)

Får vi en gata eller adress kan vi nog närmare bedömma. Du kan ju avgöra själv: Ser det ut som miljonprogram så är det nog så. Men jag vet som sagt många vettiga människor som bor i gottsunda, så hemskt är det inte.

Vattenflaska
2015-06-04, 19:08
Lövhultsvägen skulle det heta ifall det säger er något. Uppskattar verkligen er input. Verkar ju bara vara villor där, vad jag kan se via google maps, då kanske det inte är så tokigt?

Loke
2015-06-04, 19:12
Ok, det är på "rätt" sida om vägen, det är ok område.

Vattenflaska
2015-06-05, 13:10
Okej, vad bra. Tack. Vilken väg är du syftar på?


En helt annan fråga, vi är som jag tidigare skrivit även lite inne på att köpa en bostadsrätt. Är det någon vet vilka nyckeltal man bör hålla koll på i föreningens årsredovisning, för att skapa sig en bra bild över huruvida föreningen är stabil osv?

Loke
2015-06-05, 13:41
Vårdsätravägen. Söder om den benämns ofta som Gottsunda här, norr är något annat. Malma står det på kartan, tror dock de flesta skulle säga Norby, lite osäker dock.

Det är ju ett kasst läge på många sätt ändå då det kommer kännas som att du bor i världens ände, eftersom det är brukligt att cykla i Uppsala. Har man bil är det iofs inga konstigheter och pluggar man på tex Ångström eller SLU är det inte så farligt långt.

Arnesson
2015-06-05, 14:36
Lövhultsvägen är nog helt ok att bo på, nära skogen också om man gillar sånt. Välkommen till Uppsala.

perl
2015-06-05, 14:44
Ja valsätra är nog inte det första man väljer då man ska köpa kanske men som tidigare sagt får man anpassa sig efter rådande boendesituation i Uppsala och ta det man får, speciellt om ni kan hyra för att själva bilda er en uppfattning.

Vattenflaska
2015-06-15, 14:26
Hej igen och tack för hjälp.

Har nu blivit erbjuden ett antal boenden att hyra, jag har rangordnat dem över hur vad jag tror är "bäst", men ni Uppsalabor får gärna hojta till ifall jag tänker galet.

1. Geijersgatan, Luthagen (1a handskontrakt) stor 2a ca 74kvm, hoppas verkligen att vi får hyra denna lägenhet då den verkar ligga ruskigt bra samt att det är 1a handskontrakt, ska tydligen ligga väldigt nära ett gym (något som vet vilket gym det kan vara?), men hyresvärden var en lite äldre herre som ville ha brev skickat tills sig med CV osv för att fundera ett tag och bilda sig en uppfattning om vilka vi är. ca 7000:-/mån

2. En 2a på Sala backe 58kvm. 7800:-/mån

3. Ulleråker stor 2a ca 70kvm 8000:-/mån

4. Kåbo liten (typ 35kvm) 1,5 med sovalkov. 7500:-/mån

4. Valsätra. Källarplan i suterrängvilla som är omgjord till lägenhet, verkade väldigt fräsch och fin. 7500:-/mån

5. Lägenhet i Löten (dock dyr hyra 10000:-)

6. Del/våning i hus med sjötomt Vårdsätraviken (låter fantastiskt fint, men hyran är dock dyr...13000:-)

7. Bottenvåning på gårdshus i Luthagen (dock möblerad och dyr hyra 10500:-)

8. Torp i Fjällbo (typ 12min med bil från Uppsala) 6500:- (kallhyra tillkommer säkert minst 1000:-)

9. Radhus i Heby, är ju dock typ 4mil från Uppsala.

Hyrorna är rätt så lika och kanske inte stämmer på 100-lappen men taget från minnet.

ceejay
2015-06-15, 14:39
geijersgatan är bra.

perl
2015-06-15, 14:58
utan att veta hur lägenheterna ser ut så har du rangordnat dom bra som det ser ut områdesmässigt osv. Men den i luthagen ligger bra mycket högre än de andra i mitt tycke, gör allt för att få den ;)
lite beroende på husnummer verkar det vara powercenter.se som är närmast, möjligen antonis gym.

Vattenflaska
2015-06-15, 15:03
Jo, har insett att det är ett riktigt bra läge, har sagt åt karln att vi gärna hyr den omgående (han var bortrest förra veckan och skulle i lugn och ro gå igenom breven han fått nu denna vecka, det var väl ett par till som var intresserade), men hoppas innerligt att vi får den.

Han sa att Uppsalas starkaste man tränade på det gymmet ifall det hjälper något? =)

ceejay
2015-06-15, 15:04
kanske menar UTK i fyrishov :)

Vattenflaska
2015-06-15, 15:06
Osvuret är bäst, men jag uppfattade det som att det låg väldigt nära, någon gata bort typ.

perl
2015-06-15, 16:23
Jo, har insett att det är ett riktigt bra läge, har sagt åt karln att vi gärna hyr den omgående (han var bortrest förra veckan och skulle i lugn och ro gå igenom breven han fått nu denna vecka, det var väl ett par till som var intresserade), men hoppas innerligt att vi får den.

Han sa att Uppsalas starkaste man tränade på det gymmet ifall det hjälper något? =)

Nej men alltså jag tränar ju långt därifrån, han måste vara felinformerad! *flex*

Vattenflaska
2015-06-15, 17:23
Nej men alltså jag tränar ju långt därifrån, han måste vara felinformerad! *flex*

hehe, ja, inte helt omöjligt att han är det =)

svenbanan
2015-06-15, 17:51
NNIF har väl fortfarande ett gym på Studentvägen, det ligger ju också rätt nära Geijersgatan.

Förr låg det nåt slags källargym på nån av de gatorna som går vinkelrätt mot Geijersgatan, typ Götgatan eller Sturegatan eller nåt. Nånstans mellan Luthagsesplanaden och Ringgatan i alla fall. Jag tränade dock aldrig på detta, och är osäker på om det finns kvar.

Pahwn
2015-06-15, 18:34
NNIF har väl fortfarande ett gym på Studentvägen, det ligger ju också rätt nära Geijersgatan.

Förr låg det nåt slags källargym på nån av de gatorna som går vinkelrätt mot Geijersgatan, typ Götgatan eller Sturegatan eller nåt. Nånstans mellan Luthagsesplanaden och Ringgatan i alla fall. Jag tränade dock aldrig på detta, och är osäker på om det finns kvar.

Tänker du på sturegatan så ligger parsa power där idag, drivs av Omid Parsa.

Huserade ett gym där innan också, det hette något i stil med workout eller workoutcenter..

Vattenflaska
2015-06-17, 21:17
Sökandet fortsätter men det verkar vara i slutskedet nu iallafall!

En fundering som har dykt upp, som kanske kan vara svår att svara på eftersom såklart många faktorer spelar roll, men vad är en "normal" hyra i Uppsala för en 2a ca 60kvm som ligger centralt? Har blivit erbjuden ett par, förstår givetvis att bostadsbrist samt antalet studenter trissar upp priserna.

Mantus
2015-06-17, 21:43
Sökandet fortsätter men det verkar vara i slutskedet nu iallafall!

En fundering som har dykt upp, som kanske kan vara svår att svara på eftersom såklart många faktorer spelar roll, men vad är en "normal" hyra i Uppsala för en 2a ca 60kvm som ligger centralt? Har blivit erbjuden ett par, förstår givetvis att bostadsbrist samt antalet studenter trissar upp priserna.

Runt 6 000- 9 000 kr i månaden skulle jag tro.
Jag bor i studentlägenhet på Sturegatan på 60 kvm och betalar runt 7 000 kr i månaden.

Mantus
2015-06-17, 21:43
Tänker du på sturegatan så ligger parsa power där idag, drivs av Omid Parsa.

Huserade ett gym där innan också, det hette något i stil med workout eller workoutcenter..

Workoutcenter. Uppsalas skummaste gym alla kategorier.

svenbanan
2015-06-17, 23:12
Tänker du på sturegatan så ligger parsa power där idag, drivs av Omid Parsa.

Huserade ett gym där innan också, det hette något i stil med workout eller workoutcenter..

Workoutcenter. Uppsalas skummaste gym alla kategorier.

Det var nog det som låg där förut då, om det var en källartrappa man såg från vägen. Men jag var som sagt aldrig där. Tränade på NNIFs gym på den tiden det låg i källaren på hus nr4, och på UTK.

Vattenflaska
2015-06-28, 22:18
Det verkar ha löst sig nu, ska skriva förstahandskontrakt på en lägenhet i Luthagen. Så otroligt skönt! Tack för alla tips.

Det var Parsa gym som låg i närheten. Är det någon som tränat där? Vad kan ni säga om stället? Det vore väldigt skönt att ha gångavstånd till gymmet.

Har ni något tips om bra gym i närheten av Luthagen? Finns det något crossfitgym i luthagen?
Hur är anläggningen på Fyrishov?

Ajemän
2015-06-28, 22:24
Det verkar ha löst sig nu, ska skriva förstahandskontrakt på en lägenhet i Luthagen. Så otroligt skönt! Tack för alla tips.

Det var Parsa gym som låg i närheten. Är det någon som tränat där? Vad kan ni säga om stället? Det vore väldigt skönt att ha gångavstånd till gymmet.

Har ni något tips om bra gym i närheten av Luthagen? Finns det något crossfitgym i luthagen?
Hur är anläggningen på Fyrishov?


Parsa och Antonis i luthagen är stans två byggargym. Har bara kört nåt enstaka pass på Parsa, för några år sen, och det var ett klassiskt asbra källargym utan ljusinsläpp :p
EFCT finns också vilket är lite mer fitnesställe.
Inget crossfit.
Fyrishov är bra, mest sl-grejer och sl-folk.

ceejay
2015-06-28, 22:52
Parsa och Antonis i luthagen är stans två byggargym. Har bara kört nåt enstaka pass på Parsa, för några år sen, och det var ett klassiskt asbra källargym utan ljusinsläpp :p
EFCT finns också vilket är lite mer fitnesställe.
Inget crossfit.
Fyrishov är bra, mest sl-grejer och sl-folk.Och OL

yep

Vattenflaska
2015-07-04, 14:09
Blev ändrade planer i sista stunden, blev att vi köpte en lägenhet istället. Lägenheten ligger ungefär vid korsningen kålsängsgränd och kungsängsgatan. Vad kallar man det området? Det är väl varken kungsängen eller Fålhagen?

Finns det något bra gym i detta område då? (med bra gym menar jag väl fria vikter, rack, lite dragapparater samt att det inte ska vara överbelamrat med folk).
Finns det något bra crossfitgym i dessa krokar?

Kungkvalle
2015-07-04, 14:16
Blev ändrade planer i sista stunden, blev att vi köpte en lägenhet istället. Lägenheten ligger ungefär vid korsningen kålsängsgränd och kungsängsgatan. Vad kallar man det området? Det är väl varken kungsängen eller Fålhagen?

Finns det något bra gym i detta område då? (med bra gym menar jag väl fria vikter, rack, lite dragapparater samt att det inte ska vara överbelamrat med folk).
Finns det något bra crossfitgym i dessa krokar?

Ett nytt gym som heter Crossfit Vanheim öppnar på Kungsgatan 78.

Vattenflaska
2015-07-04, 15:19
Det låter lovande, hittar dock inte så mycket information om stället. Typ priser osv.

En annan fråga, finns det något badhus i Uppsala som har varmvattenbassäng? (jag läste att Fyrishov har det, men finns det något alternativ närmare oss?)

Kungkvalle
2015-07-04, 18:48
Det låter lovande, hittar dock inte så mycket information om stället. Typ priser osv.

En annan fråga, finns det något badhus i Uppsala som har varmvattenbassäng? (jag läste att Fyrishov har det, men finns det något alternativ närmare oss?)

Det tränas för fullt där redan (kör själv där nu, dock inte öppnat officiellt än), ta kontakt med dem så kan du nog komma dit och provträna vilken dag som helst, vad det gäller priser så vet jag inte exakt, men vad jag hört så ska det vara billigt för att vara crossfit.

Vattenflaska
2015-08-28, 11:58
Nu har jag landat någorlunda i staden, varit här en vecka ca och trivs, fin stad.

Ett par funderingar som dykt upp för en nyanländ norrlänning, hur tar man sig billigast till stockholm från Uppsala? Vad är billigaste tåget? (både vad som är billigast för enstaka turer, men även om det finns fördelaktiga månadskort/rabattkort etc.

Sedan en annan rätt så viktig fråga, vilken mjölk ska man välja? i norrland var det lätt att välja (norrmejerier ekologisk, när man inte köpte direkt från bonden), men här nere så har man ingen aning vad som är bäst ur den synpunkten dvs. lokalt och ekologiskt, tips?

Sedan funderar jag vilka resturanger som är bäst? Vart finner man bästa maten i Uppsala?

Arnesson
2015-08-28, 12:05
Nu har jag landat någorlunda i staden, varit här en vecka ca och trivs, fin stad.

Ett par funderingar som dykt upp för en nyanländ norrlänning, hur tar man sig billigast till stockholm från Uppsala? Vad är billigaste tåget? (både vad som är billigast för enstaka turer, men även om det finns fördelaktiga månadskort/rabattkort etc.

Sedan en annan rätt så viktig fråga, vilken mjölk ska man välja? i norrland var det lätt att välja (norrmejerier ekologisk, när man inte köpte direkt från bonden), men här nere så har man ingen aning vad som är bäst ur den synpunkten dvs. lokalt och ekologiskt, tips?

Sedan funderar jag vilka resturanger som är bäst? Vart finner man bästa maten i Uppsala?

Tåg:
Snabbast SJ (38-42min)
Billigast: SL-Pendeln (tar längre tid men du kan ju åka till fler ställen än centralen).
Sen finns det bussar också, säkert billigast. Tror det är Swebus som kör.

Mjölk:
Jag köper från Sju Gårdar (http://www.sjugardar.se/). Känns bra men jag har egentligen inte tillräcklig koll.

Tips på mathak:
Hamburgare: http://www.dylansgrill.se/ (foodtruck i ett industriområde).
Smårätter: http://www.plock.nu/
Fisk: http://www.hambergs.se/
Fine Dining: http://www.villaanna.se/sv/
Kött: http://www.jayfu.se/

Loke
2015-08-28, 12:11
I princip åker man inte billigt till stockholm, tyvärr. Det är SJs hemsida som gäller iaf och där är väl 89 minimum om man inte är student eller så. Så vitt jag vet är inte SL-pendeln billigare?

Pendlar man så gör man bäst att i att gå och prata med personalen nere på resecentrum, det finns en kombigrejer beroende på vad man vill ha inom UL och SLs områden. Fortfarande dock så dyrt att jag nästan tjänade på att vara sjuk och få 80% av lönen mot att jag inte köpte kort för kollektivtrafik för några år sedan ;)

Arnesson
2015-08-28, 13:36
I princip åker man inte billigt till stockholm, tyvärr. Det är SJs hemsida som gäller iaf och där är väl 89 minimum om man inte är student eller så. Så vitt jag vet är inte SL-pendeln billigare?


Jag tog föregivet att SL var billigare. Månadskorten är billigare än SJ(?) iaf.

Vattenflaska
2015-08-30, 12:47
Tack för alla tips! =)

Okej, då vet jag läget ang. transport till stockholm, får bege mig till resecentrum och höra med dem där.

Mantus
2015-08-30, 13:21
Tack för alla tips! =)

Okej, då vet jag läget ang. transport till stockholm, får bege mig till resecentrum och höra med dem där.

30-dagars regionalkort på sträckan Uppsala C -Sthlm C tur och retur med SJ kostar ca 2000kr. Med lokaltrafiktillägg blir det några hundringar till. Titta på TIM (trafik i Mälardalen) för info.

SL+UL- kort för 30 dagar kostar 1450 kr.

Allt detta förutsatt att du är vuxen förvärvsarbetande.

svenbanan
2015-08-30, 13:57
Billiga restauranger är väl typiskt på nationerna. Det skiftar säkert snabbt vilka som är bäst och mest prisvärda, så du får hålla dig au jour själv på den fronten... Men ifall du inte pluggar så se till att registrera dig på nån kurs ändå och skaffa kårleg. Både öl och käk är billigare där, och så har ju "alla" kårleg i staden. Om jag minns rätt behöver man sedan inte vara registrerad på nån kurs när man väl fått sitt kårleg. Man kan bara fortsätta förnya det i evighet.

Angående mat i allmänhet så brukar det (i alla fall för några år sedan) vara nån typ av grönsaksmarknad på lördagarna på Vaksala torg. Så vill man köpa närodlade grönsaker hyfsat billigt så är nog det ett hett tips. Det brukar även vara diverse loppisskrot till salu där på lördagarna.

Vattenflaska
2015-08-30, 21:19
aha, tack. Ska studera så det blir att fixa kårleg då =)

Får ta mig en tur förbi vaksalatorg någon lördag, loppisar uppskattas av sambon.

Mantus
2015-08-31, 07:37
aha, tack. Ska studera så det blir att fixa kårleg då =)

Får ta mig en tur förbi vaksalatorg någon lördag, loppisar uppskattas av sambon.


På senvåren till tidig höst anordnas bakluckeloppis vid Ulva kvarn och på vintern är det loppis på Fyrispark. Det kan du ta med dig sambon till.