handdator

Visa fullständig version : Minska fett i kroppen.


krull01
2015-05-12, 18:00
Hej!
Jag är en tjej på 22 år.
Jag har tränat en del under mina år men känner att konditionsträning är bäst för mig. Jag styrketränar också för att få bättre resultat men känner att jag hamnar på minus eftersom jag tappar kontrollen på maten och blir enormt sötsugen till skillnad från konditionsträning!
Jag vill minska i fettmassa och få fram lite muskler. Hur kan jag gå till väga? Tips?
Tack på förhand!

missL
2015-05-12, 18:06
Det tar tid vännen.. Gör det du tycker är kul.

Mannfred
2015-05-12, 18:17
Ju mindre fett desto svårare är det att gå ner. Tappade själv snabbt 12kg till ca 15% kroppsfett men sedan gick det mycket långsammare. Grönté ska vara en viss hjälp att bränna mer har jag läst (dricker det själv varje dag). Kom också ihåg att protein är relativt sätt väldigt mättande så det står du dig längre på, men överkonsumera inte. Periodisk fasta körde jag själv den sista biten men det är påfrestande och jag känner igen sötsuget och hungern som du beskriver. Hur mycket man ät äter så är man "sugen" på det man sagt man ej ska röra ;). En idé kan väl vara att unna sig pyttelite då och då. Säg att man tar in några extra kalorier på någon chokladbit så kanske det väger upp att man ej vräker annan mat för att bli av med suget som ej kan mättas. Lycka till!

krull01
2015-05-12, 18:33
Jag har svårt att röra en bit.
Tidigare har jag gått ner i vikt.
År 2010 gick jag ner 16 kg
År 2012 gick jag ner 12 kg
Sedan har det varit upp å ner hela tiden. Men räkna med att jag i början vägde 102 kg och nu.. 75 kg (jag är 173 cm lång).
Mitt mål är att bli 65 kg minst :)

krull01
2015-05-12, 18:35
Ju mindre fett desto svårare är det att gå ner. Tappade själv snabbt 12kg till ca 15% kroppsfett men sedan gick det mycket långsammare. Grönté ska vara en viss hjälp att bränna mer har jag läst (dricker det själv varje dag). Kom också ihåg att protein är relativt sätt väldigt mättande så det står du dig längre på, men överkonsumera inte. Periodisk fasta körde jag själv den sista biten men det är påfrestande och jag känner igen sötsuget och hungern som du beskriver. Hur mycket man ät äter så är man "sugen" på det man sagt man ej ska röra ;). En idé kan väl vara att unna sig pyttelite då och då. Säg att man tar in några extra kalorier på någon chokladbit så kanske det väger upp att man ej vräker annan mat för att bli av med suget som ej kan mättas. Lycka till!
:)

eiri
2015-05-12, 18:48
Det tar tid vännen.. Gör det du tycker är kul.

så simpelt, så rätt.

Fru_Flisa
2015-05-12, 19:16
Ät mer grönsaker. Ät så mycket grönsaker att du blir mätt morgon middag och kväll så kommer du inte ha lika stor aptit på annat och du kommer få lättare att gå ner och hålla vikten.

krull01
2015-05-12, 22:52
Ät mer grönsaker. Ät så mycket grönsaker att du blir mätt morgon middag och kväll så kommer du inte ha lika stor aptit på annat och du kommer få lättare att gå ner och hålla vikten.
Efter ett tag blir man trött på grönsaker. Försöker iaf äta det med någon form av sås iaf. Blir ju godare i slutändan men orkar inte äta det 2 ggr per dag. Känns bättre att äta riktigt bra mat med kolhydrater (nyttiga kolhydrater som fullkorn) också under någon måltid.

Beemel
2015-05-13, 05:34
Efter ett tag blir man trött på grönsaker. Försöker iaf äta det med någon form av sås iaf. Blir ju godare i slutändan men orkar inte äta det 2 ggr per dag. Känns bättre att äta riktigt bra mat med kolhydrater (nyttiga kolhydrater som fullkorn) också under någon måltid.

Blir man trött på grönsaker?
Det finns ju enormt många att välja på.
Jag tycker tvärtom att måltider blir sjukt trista utan grönsaker till.

Känns det bättre att äta bra mat? Grönsaker ÄR bra mat. Dessutom så utesluter inte ätandet av grönsaker andra råvaror, särskilt inte då de flesta grönsaker har extremt lågt kaloriinnehål/energitäthet (vilket är anledningen till att många äter dem just under diet)

Pretorian
2015-05-13, 07:48
Hej!
Jag är en tjej på 22 år.
Jag har tränat en del under mina år men känner att konditionsträning är bäst för mig. Jag styrketränar också för att få bättre resultat men känner att jag hamnar på minus eftersom jag tappar kontrollen på maten och blir enormt sötsugen till skillnad från konditionsträning!
Jag vill minska i fettmassa och få fram lite muskler. Hur kan jag gå till väga? Tips?
Tack på förhand!

Se först till att du har muskler så fortsätt med styrketräning. Det är det viktigaste. Kosten är sekundär.

krull01
2015-05-13, 09:59
Blir man trött på grönsaker?
Det finns ju enormt många att välja på.
Jag tycker tvärtom att måltider blir sjukt trista utan grönsaker till.

Känns det bättre att äta bra mat? Grönsaker ÄR bra mat. Dessutom så utesluter inte ätandet av grönsaker andra råvaror, särskilt inte då de flesta grönsaker har extremt lågt kaloriinnehål/energitäthet (vilket är anledningen till att många äter dem just under diet)
Tycker också om grönsaker men jag har vräkt i mig olika sorter senaste tiden.
Haha har typ blivit mat-till-sallad och inte sallad-till-mat.
[emoji5]

krull01
2015-05-13, 10:01
Har ju en del muskler som är gömd bakom fett 😂😂.

vicarious
2015-05-14, 17:18
Fortsätt styrketräna, iaf ett par gånger i veckan. Ät proteinrikt. Kapa bort onödiga kalorier (t ex flytande kalorier, sockersötade drycker eller dylikt) och ät något mindre portioner. Energiintaget måste bli mindre helt enkelt. Ett underskott av energi tvingar din kropp att ta energi från reserven, alltså fettet och resultatet är att du går ned i vikt och musklerna framhävs tydligare.

Skrollovicz
2015-05-15, 08:08
Jag tycker det är en skön känsla att ligga på 600-700 kcal underskott samtidigt som jag tränar tungt på gymmet. Vissa dagar skriker huvudet efter god mat och då gäller det att vara skoningslös. Man känner att man lever.