handdator

Visa fullständig version : Fördelning mellan protein, fett och kolhydrater?


Damien Thorne
2015-05-12, 14:32
Jag läste nånstans att om man styrketränar så är det bra att sikta att per kroppsvikt få i sig 2g protein och 1g fett. Resten av kaloribehovet fylls på med kolhydrater.

Nån annan skrev att det spelar ingen roll hur man delar upp mellan fett och kolhydrater, huvudsaken är att få i sig 2g protein per kroppsvikt.

Men att äta för mycket fett är väl ohälsosamt, leder till förhöjda blodfetter och ökad risk för hjärtinfarkt och blodpropp?

Vad säger ni om det?

Om översta påståendet stämmer och vi säger att kaloribalans för mig är 2500kcal. Ska jag då försöka ligga på samma proteinintag och fettintag oavsett om jag deffar (2000kcal) eller bulkar (3500kcal) och sen alltid fylla upp resten med kolhydrater?

Så här seriöst kommer jag aldrig att köra, men jag är nyfiken vad som skulle vara det bästa. Jag orkar bara räkna proteiner och kcal. Fett och kolhydrater får bli det det blir. Alltså enligt det andra påståendet.

Stjarnan
2015-05-12, 14:41
2g protein /kg kroppsvikt, 0,7-1g fett per /kg kroppsvikt och resten kolhydrater till ditt önskade kaloriintag är uppnått. Ett bra riktmärke

L-Sami
2015-05-12, 14:44
Överskott av fett lagras som fett vid energiöverskott, finns ingen nytta att överstiga 1g/kg men inte heller ligga på under det för optimal funktion i kroppen. Vid deff kan mer fett mätta bättre om hungern är problemet, dock kan trycket bli sämre i musklerna i och med mindre glykogen och även eventuellt prestationsförmågan försämras. 2g protein och 1g fett och resten kolhydrater tycker jag är en bra mall att gå efter.

Damien Thorne
2015-05-12, 15:11
2g protein /kg kroppsvikt, 0,7-1g fett per /kg kroppsvikt och resten kolhydrater till ditt önskade kaloriintag är uppnått. Ett bra riktmärke

Överskott av fett lagras som fett vid energiöverskott, finns ingen nytta att överstiga 1g/kg men inte heller ligga på under det för optimal funktion i kroppen. Vid deff kan mer fett mätta bättre om hungern är problemet, dock kan trycket bli sämre i musklerna i och med mindre glykogen och även eventuellt prestationsförmågan försämras. 2g protein och 1g fett och resten kolhydrater tycker jag är en bra mall att gå efter.

Tackar. :D

Då får det bli att jag siktar på det.

vicarious
2015-05-12, 15:13
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157920

Blaine
2015-05-12, 15:20
~45 % kolhydrater
~32 % fett
~23 % protein

Perfekt.