handdator

Visa fullständig version : Hjälp med kost för allergiker


RonnieR
2015-05-12, 00:20
Hej! Tänkte börja träna och då är ju kosten en viktig sak. Är allergisk mot mjölk, soja, alla nöter, fisk och ägg, jag har letat efter någon gainer som inte innehåller något av det men har inte hittat något. Har ni några tips på vad jag ska äta istället för diverse gainers?

Klein
2015-05-12, 02:09
Mat: Nöt, lamm, gris, kyckling, ris, potatis, sötpotatis, grönsaker.

Tillskott: algbaserat omega 3, Vitamin D3, kreatin monohydrat, probiotika.

Tisu
2015-05-12, 06:17
Du behöver ingen gainer.

Men om du vill ha är det bara blanda själv. Finns "kött"proteinpulver, och även hampa som du borde klara, sedan blandar du i valfri mängd maltodextrin. Men du behöver absolut inte det.

Ät vanlig mat.

RonnieR
2015-05-12, 13:09
Tack för svaren.

Vad tror ni om http://www.clearlife.se/sv/artiklar/rsvp-protein.html? är det någonting att ha?

kebne
2015-05-12, 13:27
Det är säkert helt ok som proteinkälla men verkar väldigt dyrt.

RonnieR
2015-05-12, 14:12
Ja jag tyckte också det lät lite dyrt för bara 600g. Ska kika vidare

kebne
2015-05-12, 14:54
Ja jag tyckte också det lät lite dyrt för bara 600g. Ska kika vidare

Finns det någon anledning till varför du inte vill använda vanlig mat?

RonnieR
2015-05-12, 15:11
Kommer självklart trycka i mig så mycket mat som jag kan men jag vill även ha någon gainer som jag kan ta till mellanmål etc

kebne
2015-05-12, 15:30
Kommer självklart trycka i mig så mycket mat som jag kan men jag vill även ha någon gainer som jag kan ta till mellanmål etc

Varför det? Vad är det för effekt du tror du ska få av just specifikt gainer?

R Scarpa27
2015-05-12, 19:24
Varför det? Vad är det för effekt du tror du ska få av just specifikt gainer?

mindre mättnad effekt och enkla kalorier effekt antar jag :D

Tisu
2015-05-13, 06:20
mindre mättnad effekt och enkla kalorier effekt antar jag :D

Blir tvärt om för mig, en gainer mättar mer än vad den borde för de givna kalorierna. För mig då alltså.

z_bumbi
2015-05-13, 06:50
Kommer självklart trycka i mig så mycket mat som jag kan men jag vill även ha någon gainer som jag kan ta till mellanmål etc

Äter du redan så mycket kalorier och tränar så mycket att du bör ha en gainer som mellanmål? En gainer är för det stora flertalet ett sätt att få en bra återhämtning efter passet och sen inte så mycket mer.

Word
2015-05-13, 09:09
Jag tycker att du ska strunta i ärtproteinet och köpa EAA. Rekommenderar ESApro v2 utan tillsatser. :D

Jag är själv nötallergiker och kompenserar detta genom att äta en hel del fröer som solrosfrös, pumpakärnor, melonkärnor, sesamfrön, linfrön, chiafrön. Brukar göra musli alternativt fröknäcke på dessa. Samtliga av dem innehåller väldigt mycket näringsämnen, mineraler och vitaminer - och har minst 20 % protein.

R Scarpa27
2015-05-13, 19:53
Blir tvärt om för mig, en gainer mättar mer än vad den borde för de givna kalorierna. För mig då alltså.

beror på vad du jämför med.
test tryck kött och potatis i samma kalorimängd så mättar nog kött och potatis ganska ordentligt mer.