handdator

Visa fullständig version : Bänkpress vill inte...


TWSS
2015-05-11, 21:45
Vafan är detta? Axelpress i maskin ökar, pushdowns ökar, sidolyft ökar, osv.. Men bänk ligger på samma som 2 månader sen... TROR det ät mentalt men kan också vara att jag kör striktare/ långsammare än innan men vet inte..

Tänkte köra sittande bröstpressmaskin som första övning ett tag. Tänker att det är färre faktorer som teknik som spelar in, och att min mentala spärr inte finns där.

Är det några dåliga följder på detta För tillväxt? Ska fortf köra bänk men efter!
Tack på förväg!

ceejay
2015-05-11, 22:06
Hur ser ett bänkpass ut nu? Hur många gånger i veckan?

TWSS
2015-05-12, 09:18
Hur ser ett bänkpass ut nu? Hur många gånger i veckan?

10 set bröst varav 3-4 bänk. Försöker öka i reps eller vikt varje pass. Kör push/pull/legs/vila/push/pull/legs/vila ibland extra vilodag om jag inte är åtrhämtad
mvh :)

SEJB
2015-05-12, 09:36
Hur ser det ut mer specifikt tror jag ceejay undrade. Det är i alla fall vad jag undrar.

Ganska bra med set för bröst på ett pass måste jag säga om ditt mål är att öka vikt på stången.

anvihl
2015-05-12, 09:38
MInska på fluffet och kör mer bänk.

Adama
2015-05-12, 09:45
Mmm 3-4 set bänk/veckan är ju väldigt lite om man nu vill bli bättre i just bänk.

(jag har precis kört 8 veckor sheiko, där kunde en vecka omfatta 28 set bänk och därefter assistans på det, men givetvis med lämpliga vikter så att man klarar av det)

ARMSTARK
2015-05-12, 09:47
Bicepscurl och bänkpress är två övningar som man ofta ökar väldigt sakta i när man väl börjar få upp lite styrka. Det beror i många fall att man svingar och tjongar med rövlyft och studs när man är nybörjare. När man sedan lär sig hur man ska lyfta för att det ska ta där man vill blir det kvalitet istället för kvantitet.

Penki
2015-05-12, 10:01
Bänka oftare (3-5ggr/vecka)

Sparven från Minsk
2015-05-12, 18:23
Bänka 2-3 ggr i veckan och variera saker så som tempo, vikt, set, reps, utförande m.m.

tht716
2015-05-12, 18:44
Pausbänk kanske kan vara aktuellt?

Decepticon
2015-05-12, 19:16
Vill du maxa din muskeltillväxt så ska du ge fan i bänkpressen, vill du bli stark i bänkpress så ska du träna bänkpress oftare.

Jamerson
2015-05-13, 10:30
Vill du maxa din muskeltillväxt så ska du ge fan i bänkpressen, vill du bli stark i bänkpress så ska du träna bänkpress oftare.

Bänkpress är en väldigt bra bröstövning om man vet vad man håller på med.

http://image-cache.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjkwMDM5MDtzOjE6InciO2k6MjI1O3 M6MToiaCI7aTozMjAwO3M6MToiYyI7aTowO3M6MToicyI7aTow O3M6MToiayI7czo0MDoiYjNkM2E5OThjZGVjMmVmMTg1YzcyMG ZhYzM0NGJiY2VlNTY3YTg0MCI7fQ==
För er som inte vet är detta Josef Eriksson som bänkar över 200 kg raw.

Hitta en enda duktig raw bänkare som inte har väldigt bra pecs. Ni som fått för er att bänk inte bygger bröst vet inte hur man bänkar. Ni studsar stången och har fel setup.

Träna bänk oftare på ett smart sätt. Det finns massor av program för frekvent träning. De som får riktigt bra resultat av att träna varje muskelgrupp 1 gång i veckan är antingen inte ren och/eller på en väldigt avancerad nivå.

Freddie Smulter har jättestora tuttar och tränar bänk 5 dagar i veckan. Enough said.

ARMSTARK
2015-05-13, 10:42
Nu ska jag inte säga emot bara för sakens skull, men de där killarna är inte jämförbara med svenne-banan på gymet. Dessutom kör de inte bara bänkpress.
Skulle du däremot ta två stycken vanliga jämnstora och jämnstarka killar och den ena bara körde bänkpress och den ena körde klassisk bodybuilding träning för bröst så skulle skillnaden bli märkbar.
Jag älskar bänkpress, men det är inte kungen av bröstträning.

Jamerson
2015-05-13, 10:55
Nu ska jag inte säga emot bara för sakens skull, men de där killarna är inte jämförbara med svenne-banan på gymet. Dessutom kör de inte bara bänkpress.
Skulle du däremot ta två stycken vanliga jämnstora och jämnstarka killar och den ena bara körde bänkpress och den ena körde klassisk bodybuilding träning för bröst så skulle skillnaden bli märkbar.
Jag älskar bänkpress, men det är inte kungen av bröstträning.

Så du menar att svennebanan med sina eventuellt sämre gener ska välja en annan bröstövning än Josef? Och förklara för mej på vilket sätt en korrekt utförd bänkpress inte är en bra bröstövning.

Och vad fan är klassisk bodybuilderträning? Du menar den där 4-splitten alla kör av någon obegriplig anledning? Eller benpress-till-du-inte-kan-gå-för-att-verka-tuff-för-jag-orkar-inte-böja-eller-skyller-på-ryggont?

Snart kommer det väl någon kabelkrigare som påstår att marklyft inte bygger rygg också så är vi verkligen igång.

ARMSTARK
2015-05-13, 11:02
En bra bänkare lyfter med så många muskler som möjligt involverade, en byggare försöker lyfta bara med bröstmusklerna. Det är lite av förklaringen som jag ser det. (Och Smulter säger själv att bänkpress är en tricepsövning.)

REXUS
2015-05-13, 13:39
Så du menar att svennebanan med sina eventuellt sämre gener ska välja en annan bröstövning än Josef? Och förklara för mej på vilket sätt en korrekt utförd bänkpress inte är en bra bröstövning.

Och vad fan är klassisk bodybuilderträning? Du menar den där 4-splitten alla kör av någon obegriplig anledning? Eller benpress-till-du-inte-kan-gå-för-att-verka-tuff-för-jag-orkar-inte-böja-eller-skyller-på-ryggont?

Snart kommer det väl någon kabelkrigare som påstår att marklyft inte bygger rygg också så är vi verkligen igång.

Precis, Det finns bättre ryggövningar för en bodybuilder än marklyft. Med det inte sagt att marklyft inte stärker och bygger rygg.

Jamerson
2015-05-13, 18:33
En bra bänkare lyfter med så många muskler som möjligt involverade, en byggare försöker lyfta bara med bröstmusklerna. Det är lite av förklaringen som jag ser det. (Och Smulter säger själv att bänkpress är en tricepsövning.)

Skulle vara kul att se en ovan beskriven byggarbänk någon gång... Är kanske bäst att dessa håller sej bland kablarna och agreggaten så vi andra kan träna ifred med skivstängerna. Dessa har ju aldrig byggt en snygg kropp hur som helst. Det vet ju alla att det är isolationsövningarna som ger massa och definition...

http://i.imgur.com/oTJOowm.jpg

http://thicksolidtight.me/wp-content/uploads/2014/03/h666.jpg

ARMSTARK
2015-05-13, 18:37
Hälsningar farmor Bamse!

Brimon
2015-05-13, 21:51
Könner igen de där! Fortsätt bara och en dag är D glömt. Kommer suga ett tag, gjorde de för mig. Man blev fuckad mentalt.

filmjölk
2015-05-13, 22:43
Skulle vara kul att se en ovan beskriven byggarbänk någon gång...

Det är väl inte särskilt svårt att hitta om du letar lite? Bänk där personen ligger hyfsat platt och inte använder bänktröja=byggarbänk.

Padde
2015-05-14, 11:48
Bänk är en bra övning för att bli stark, men jag skulle nog tro att det finns bra mycket mer efektivia övningar för rena byggare. Är ju ett problem om man pekar på personer som "trenar" hårt och säger att dom har gigantiska bröstmuskler och har fått detta av att köra Bänkpress. Jag personligen slösar inte mina reps på bänk utan mer isolerande övningar där andra kroppsdelar är så bortkopplade det bara går

(Har inget emot bänk och hävdar inte att det är en dålig basövnig och vad jag tror om ämnet är just det...tro finns säkert bevis för annat )