handdator

Visa fullständig version : Ostabil knäböj


Paulus
2015-05-11, 20:09
Jag klarade i dag 235 fint i böjen, men har försökt ett par gånger att höja vikten, för 10-15kg till skulle gå upp. Men problemet är att jag blir så förbannat ostabil på tunga vikter. Redan vid 225, 230, så skakar jag och har mig lite, men om jag lägger på bara lite till så känns det som hela jag skakar som ett anfall...

Något tips på vad man kan göra åt det? Vad man kan fokusera på? Eller bara fortsätta träna tunga böj?

monsa123
2015-05-11, 20:47
Bara fortsätta nöta på de högre vikterna. Det är en vanesak.

MaQue
2015-05-12, 05:46
Jag klarade i dag 235 fint i böjen, men har försökt ett par gånger att höja vikten, för 10-15kg till skulle gå upp. Men problemet är att jag blir så förbannat ostabil på tunga vikter. Redan vid 225, 230, så skakar jag och har mig lite, men om jag lägger på bara lite till så känns det som hela jag skakar som ett anfall...

Något tips på vad man kan göra åt det? Vad man kan fokusera på? Eller bara fortsätta träna tunga böj?

Du får förmodligen centrum på stången väldigt långt fram på foten. Räta på dig vid utgång.

Paulus
2015-05-12, 11:33
Du får förmodligen centrum på stången väldigt långt fram på foten. Räta på dig vid utgång.

Jag har inte känt att det skulle vara ett problem, men skall absolut tänka på detta nästa tunga pass. Inte alls omöjligt, får leka lite en dag!

filmjölk
2015-05-12, 12:05
Jag har ingen aning om det påverkar din stabilitet, men varför har du händerna lika smalt som småtjejer i lätta viktklasser? Du är ju en redigt stor kille, dina händer borde vara nästan ute vid viktskivorna.

FairtradeDave
2015-05-12, 12:06
Jag har ingen aning om det påverkar din stabilitet, men varför har du händerna lika smalt som småtjejer i lätta viktklasser? Du är ju en redigt stor kille, dina händer borde vara nästan ute vid viktskivorna.

What? Varför borde dem vara det?

filmjölk
2015-05-12, 12:14
What? Varför borde dem vara det?

För att det ser obekvämt ut, särskilt när han är djupt ner av filmerna att döma. Jag vet inte om det påverkar, men det kanske gör det.

Bara "Borde" var ett dumt ord, ett tillägg av "kanske" hade vart bättre. "Dina händer kanske borde vara nästan ute vid viktskivorna"

mini
2015-05-12, 12:21
Man blir ofta mer stabil med en smalare fattning om stången så funkar det tycker jag inte du ska ändra det.

spoon
2015-05-12, 12:34
Nu har jag inte sett någon film av dig men att träna på walkout kanske kan vara något? Fokus på att vara fullt uppspänd från start. Lyfta stången rakt upp, sedan fixa stancen på tre steg. Ett ben bak sen det andra och sedan justera bredden. Titta aldrig ned utan behåll samma position hela tiden. Gott spänn i ryggen upp med bröstet och fram med armbågarna så mycket du klarar.

therunningman
2015-05-12, 13:57
Försök få dig filmad i profil nästa gång, det säger lite mer och blir lättare att analysera.

Precis som du redan fått tips om ser du ut som du har tyngpunkten väldigt långt fram. Det syns när du lyfter av stången men även under lyften (titta ex 24 sek in i squat 2x225...). Det beror ofta på svaghet i säte, bål, erector spinae och baksida lår men kan också vara stela fotleder mm.

Svårt att säga men det ser ut som att du använder gluteus maximus till att stabilisera bäckenet och jobbar inte motoriskt med den under lyftet? Det optimala är om den klarar båda. Träna upp säte, baksida lår, mage och erector spinae med högrepp

Sänk gärna vikterna och få in tekniken, träna bort dina svagheter, kom tillbaka och krossa dina PB. :)

BoBBoLoVe
2015-05-12, 15:21
Nu är du starkare än vad jag är men jag märkte att mitt utgångsläge blev mycket bättre när jag började använda tyngdlyftningsskor. När jag körde i strumpor kändes det som att jag blev tvungen att jobba mer med vaderna och fötterna för att hålla balansen på tyngre vikter. Med lyftardojjorna känns det som man är låst till marken vilket gör att allt känns mer stabilt vilket gör att hela kroppen blir mer stabil.

Kan ju vara värt att pröva om du inte redan gjort.

Paulus
2015-05-12, 20:34
Tacksam för svaren! Jag har som sagt precis kört RSR nu, så det blir ett par väldigt lätta veckor nu som jag kan ägna åt lite mer teknik och lek. Det blir att filma från profil också som någon sade! Tror kanske det kan hjälpa lite att lägga stången något högre? Inte high-bar, det är verkligen inte min grej, men har ett läge något högre där den ligger bättre, men har tvingat ned den extra bara för att jag blir något starkare där.
Angående fattningen, så brukar det vara bra att hålla något smalare om det går. Jag har hållt betydligt smalare när jag var tunnare. Det går inte nu, omöjligt! Jag har försökt hålla ännu bredare, men det har inte funkat bra alls. Antar att det är mycket individuellt!

Paulus
2015-05-12, 20:40
Nu är du starkare än vad jag är men jag märkte att mitt utgångsläge blev mycket bättre när jag började använda tyngdlyftningsskor. När jag körde i strumpor kändes det som att jag blev tvungen att jobba mer med vaderna och fötterna för att hålla balansen på tyngre vikter. Med lyftardojjorna känns det som man är låst till marken vilket gör att allt känns mer stabilt vilket gör att hela kroppen blir mer stabil.

Kan ju vara värt att pröva om du inte redan gjort.
Tänker köpa ett par Adidas skor som brukar rekommenderas för knäböj! Men det får tyvärr vänta lite just nu! Kan mycket väl tänka mig att det ger mer stabilitet, så det skall bli intressant att prova!

therunningman
2015-05-13, 04:18
Tacksam för svaren! Jag har som sagt precis kört RSR nu, så det blir ett par väldigt lätta veckor nu som jag kan ägna åt lite mer teknik och lek. Det blir att filma från profil också som någon sade! Tror kanske det kan hjälpa lite att lägga stången något högre? Inte high-bar, det är verkligen inte min grej, men har ett läge något högre där den ligger bättre, men har tvingat ned den extra bara för att jag blir något starkare där.
Angående fattningen, så brukar det vara bra att hålla något smalare om det går. Jag har hållt betydligt smalare när jag var tunnare. Det går inte nu, omöjligt! Jag har försökt hålla ännu bredare, men det har inte funkat bra alls. Antar att det är mycket individuellt!

Genom att flytta upp stången blir du nog mer upprätt under övningen? Bra för ryggen.. Kanske inte starkare?

Mitt tips är att träna ikapp stora sätesmuskulaturen, bålen och ev baksida lår. Du är för stark i framsida lår :)

z_bumbi
2015-05-13, 07:12
Testa att böja i en annan ställning. Ett vanligt problem i ett powerrack är att man inte kommer in under stången (så man kan lyfta av rakt upp) utan måste börja med mer framåtböjd rygg än vad faktiskt vill ha. Anledningen att man inte kommer in under stången är att skorna helt enkelt slår i balken i framkant på racket, lägger man sedan till att uppläggen också ofta är felkonstruerade så blir det ännu värre.

Sen är tunga utgångar ett bra tips men börja en bra bit under ditt max så att du kan stå extra länge och öka sedan vikten och minska tiden.