handdator

Visa fullständig version : Kroppens reaktion på fasta


jespauro
2015-05-11, 15:27
Hej vänner.

Måste fråga mig runt om det är fler än jag som stöter på samma problem som mig.
Ganska ofta när jag bryter min fasta (efter träning och i genomsnitt efter 18h fasta) med en hyfsat rejäl måltid blir det totalkaos i magen.
Magen reagerar precis som om den får en chock över maten och skickar därav vidare den direkt ut inom 20min. Vet att jag i grunden inte har ett speciellt bra matsmältningssystem men det här blir problematisk de gånger jag inte har tillgång till toalett.
Detta utspelar sig bara när jag fastat och aldrig annars!

Tacksam för alla kommentarer!

AquaRegia
2015-05-11, 16:09
Jag har inte upplevt detta.

PureWhey
2015-05-11, 16:21
Enkelt att fixa; fasta inte

exevision
2015-05-11, 16:23
Ibs?

jespauro
2015-05-11, 16:41
Enkelt att fixa; fasta inte
Kommentar överflödig
Ibs?

Förmodligen något åt det hållet.. Kan det ge dessa reaktioner?

maqan
2015-05-11, 19:19
Det är inte så konstigt att magen reagerar när den har varit tom väldigt länge. Många magar mår bättre av mindre och mer frekventa måltider.

R Scarpa27
2015-05-11, 19:58
Att fasta och äta rejäla portioner få man öva sig till om man är aptitretsätare.
I ditt fall ät som du trivs med och mår bäst av, varför fastar du när du mår dåligt av det?
zzz....

Henchman
2015-05-11, 20:56
Efter fasta så är lättsmält mat att föredra av de anledningar du beskriver. Frukt och soppa exempelvis.

jespauro
2015-05-12, 15:42
Jag finner fasta som ett väldigt bra levnadssätt. Därav är inte lösningen " sluta fasta " aktuell och då hade jag heller inte skrivit denna tråd..
Detta händer inte heller varje gång men i alla fall 30-40% av gångerna jag bryter fastan med rejälare måltider.
Jag har heller inte varit någon "aptitretsätare" tidigare. Har alltid ätit enorma mängder mat och oftast vid få sittningar men det är just vid fastandet problemet uppstår.

Ett tillskott av matsmältningsenzymer kanske vore att föredra vid just denna måltid?

Starvation
2015-05-12, 15:54
Jag finner fasta som ett väldigt bra levnadssätt. Därav är inte lösningen " sluta fasta " aktuell och då hade jag heller inte skrivit denna tråd..
Detta händer inte heller varje gång men i alla fall 30-40% av gångerna jag bryter fastan med rejälare måltider.
Jag har heller inte varit någon "aptitretsätare" tidigare. Har alltid ätit enorma mängder mat och oftast vid få sittningar men det är just vid fastandet problemet uppstår.

Ett tillskott av matsmältningsenzymer kanske vore att föredra vid just denna måltid?

Matsmältningen fungerar helt utmärkt hos dig. Jag har blivit lärd att det ska bli så efter en måltid om allt funkar korrekt.

Kan tyvärr inte ge någon källa eller bättre svar, hoppas på att en som är lite mer lärd på ämnet kommer och skriver ett bättre svar.

smalis
2015-05-12, 15:54
När det händer, innehåller maten då mycket fett? Om jag bryter fastan med en måltid som innehåller mycket fett (över 100g) så får jag ett brutalt magknip samt ett jävligt otrevligt toabesök efteråt...

vicarious
2015-05-12, 16:02
Magen reagerar precis som om den får en chock över maten och skickar därav vidare den direkt ut inom 20min.


Det som kommer ut är det du åt dagen innan. Det som händer kallas för den gastrokoliska reflexen. Det gamla ska ut för att göra plats för nytt.

Jag upplever magknip om min första måltid efter fasta är rik på fibrer, t ex äpplen med tjockt skal eller mycket grönsaker.

jespauro
2015-05-12, 16:56
Måltiderna innehåller inte speciellt mycket fett. Runt 20g ungefär, samt att fibernivån brukar vara runt 10-12g.
Men jag förstår inte varför reaktionen kommer så slumpmässigt. Eftersom jag äter samma måltid kanske 4-5 ggr i veckan men reagerar bara ungefär 2 ggr?
Dock är jag ganska känslig mot just fibrer rent allmänt och det kan förmodligen vara dessa som spökar.