handdator

Visa fullständig version : Helkropp 3-4 ggr i veckan


hepstar
2015-05-11, 12:30
Hallo! Har läst mycket här men aldrig postat. Ska först sägas att jag egentligen inte har som mål att bli "bodybuilding"-stor utan mer en vältränad och funktionell kropp!

Har kört massa år med 3-4 dagars splittar, alltså: bröst måndag, ben tisdag, rygg onsdag osv. Men senaste 2 åren har det blivit mer helkroppspass. Både pga. det blir större utmaning rent fysiskt plus att det helt enkelt känns som den mest korrekta formen av träning(med mina "mål").

Funderar på att sätta ihop ett program som kombinerar både styrka, "storlek" och puls. Så här ser min tanke ut:

/ = eller

Dag 1
Egentligen lite efter Reg Parks 5X5 system, alltså 3 sista 5x5 på max (5 rep max)
Benböj 5x5
Bänkpress 5x5
Marklyft 5x5
Push press/Militärpress 5x5
Vila mellan set 2-3 min

Dag 2
"Cirkelträning", pass på gymmet med lätta vikter och en del mage/rygg + trapplöp. Alltså helkropp + puls.

Dag 3

"Bodybuilding"
Bröst(press/flyes) 3x6-8
Ben(benpress/frontböj) 3x6-8
Rygg(chins/latsdrag) 4x8-10
Vader(benpressmaskin)
Vila mellan set 60 sek

Dag 4
"Puls"
Tänkte testa nån CrossFit WOD eller nåt i stil med följande:

A1 Frontböj 10 reps
A2 Dips 15 reps
A3 Pull Up 8-10 rep

15-30 sekunders vila, upprepa 6-8 gånger. Alltså styrkeövningar men lättare vikter och kort vila=hög puls.

Vad tror ni? Ska ha kontroll på vikter under Dag 1 då det är önskvärt att öka lite där om inte varje i vart fall varannan vecka..

Tacksam för tips!

oscarovegren
2015-05-11, 22:57
Det ser väl bra ut. Du vill alltså köra 4 dagar i sträck helkropp utan vila? Funkar det för dig så är det väl bra. Skönt att se ett upplägg med mer träning för benen än armar och bröst i vilket fall :bow:

hepstar
2015-05-12, 11:35
Var kanske lite otydlig men det blir vila mellan passen. Troligtvis 2 dagar på, en dag av, två dagar på. Blir lite beroende på jobb/form osv. Men ska testa ett par veckor och se hur det funkar! Har nästintill helt slutat träna armar. Bör kanske lägga in ett par armar men men...