handdator

Visa fullständig version : Hjälp med teknik


Jon Reremy
2015-05-10, 19:46
Hej, ny här på Kolozzeum, så blir min första fråga.

Har kört många olika benövningar men nyss börjat med squats(?). Jag är noga med att träna "rätt" dvs jag dansar inte upp vikter och liknande utan bibehåller kontrollerade rörelser i allt jag tränar.

Men idag började jag tjafsa lite med polaren på gymet gällande utförandet utav squats, jag tycker att man skall gå ner minst 90 grader, gärna lite djupare "ass to The grass" så att säga.

Men polaren insisterar på att det är bättre att lasta snortungt och gå ner så långt man orkar även om det är 70 grader. Jag tycker somsagt det är bättre att köra lite lättare vikter och utföra övningen "korrekt". Än att fläska på med vikter och bara gå ner 70-80 grader.

Men han insisterar på att han har rätt då han tränat i 10 åt bla bla bla.

Men i mina ögon är det fusk, ungefär som att lasta curlstången med 50 kilo och svaja upp vikten samtidigt som ryggen böjer sig likt en ostbåge.

Vad tycker ni, har jag fel i mitt tänk gällande squats? Hur borde man köra?

crizzan
2015-05-10, 19:51
Man bör gå så djupt man kan med god teknik och du skall kunna gå lika djupt med ditt max som utan någon vikt alls.

martin89ek
2015-05-10, 19:55
Ytligare än parallellt är ingen riktig böj enligt mig heller.
Skit i vad polaren tycker och kör på ofta och lite lättare med böjen i början tills du har bemästrat formen.
Jag tar för givet att du gör det med fri vikt och inte i smith-maskinen :D

Jon Reremy
2015-05-10, 20:01
Så man skall under 90 grader helst?

Polaren klagar på att om han går ner till 90 grader kommer han inte upp, att sänka vikten är blasfemi och går absolut inte.

FairtradeDave
2015-05-10, 20:01
Är din polare John Snow?

Because he know nothing

Jon Reremy
2015-05-10, 20:06
Är din polare John Snow?

Because he know nothing

Haha, brace yourself squats is coming.

Jon Reremy
2015-05-10, 20:09
Man bör gå så djupt man kan med god teknik och du skall kunna gå lika djupt med ditt max som utan någon vikt alls.

Utan vikt kan jag nästan studsa stjärten mot hälarna, ungefär så djupt jag borde gå med vikt då?

PureWhey
2015-05-10, 20:11
Man bör gå så djupt man kan med god teknik och du skall kunna gå lika djupt med ditt max som utan någon vikt alls.

Ehm, varför gå ATG i SL när det förmodligen kommer resultera i mindre vikt?

FairtradeDave
2015-05-10, 20:26
Haha, brace yourself squats is coming.

;)


http://www.styrkelabbet.se/hur-djupt-ska-du-ga-i-knaboj/
http://traningslara.se/mer-om-djupa-knaboj/

crizzan
2015-05-10, 20:34
Ehm, varför gå ATG i SL när det förmodligen kommer resultera i mindre vikt?

Okej det är annorlunda om det handlar om att lyfta maximal vikt (med eller utan regler) men jag menar när målet är hypertrofi och hälsa :)

Jon Reremy
2015-05-10, 20:37
;)


http://www.styrkelabbet.se/hur-djupt-ska-du-ga-i-knaboj/
http://traningslara.se/mer-om-djupa-knaboj/

Tack, då vet jag, dags att bli lite rörlig, skickar länken till polaren. Men det kommer nog inte hjälpa att ändra hans åsikt.

Står att det är svårt att gå djupt om man är lång, jag är 2 m så detta blir en utmaning.

SEJB
2015-05-11, 06:45
Okej det är annorlunda om det handlar om att lyfta maximal vikt (med eller utan regler) men jag menar när målet är hypertrofi och hälsa :)

Skulle våga påstå att en SL böj bygger mer på baksida lår och rumpa så hypertrofin blir inte större på något vis för att man kör ATG. Mer massa på framsida lår lär du däremot få.

F Ultra
2015-05-11, 23:11
Skulle våga påstå att en SL böj bygger mer på baksida lår och rumpa så hypertrofin blir inte större på något vis för att man kör ATG. Mer massa på framsida lår lär du däremot få.

Baksida lår aktiveras minimalt i en böj oavsett din teknik. Att träna baksida lår med böj eller mark är överskattat så det sprutar om det.

joyride
2015-05-12, 06:00
Baksida lår aktiveras minimalt i en böj oavsett din teknik. Att träna baksida lår med böj eller mark är överskattat så det sprutar om det.
Hur rekommenderar du att man tränar baksida lår effektivt? ☺

SEJB
2015-05-12, 09:03
Baksida lår aktiveras minimalt i en böj oavsett din teknik. Att träna baksida lår med böj eller mark är överskattat så det sprutar om det.

Nog känner jag av att jag jobbat i baksida lår och rumpa efter böj även om fokus av dessa två muskelområden ligger på rumpan.

Kör jag highbar blir det klart mer jobb på quads och inga känningar i rumpa/baksida lår.