handdator

Visa fullständig version : Ni som har frusna bär och frukter i era smoothies.


G_lund
2015-05-10, 18:38
Enligt många förpackningar skall man värma upp bären till 90 grader i två minuter innan man äter dem, och man ska helst inte frysa in dem igen om de varit tinade.

Hur löser ni detta?


edit.
Nu häller jag bara ner frusna blåbär (utländska) i mixern och gör samma sak med mangon.
Bör man vara orolig att bli magsjuk?

R Scarpa27
2015-05-10, 19:01
Mer risk ja....
Hur du vill göra är upp till dig.

Sverker
2015-05-10, 19:04
Står det på förpackningen att bären bör hettas upp så ska du göra det.
Vinterkräksjuka är inte kul, även om du är ung och klarar några dagar med kräkningar och diarré.

Hallon och även bär från Nordafrika är störst risk.

Ajemän
2015-05-10, 19:14
Aldrig hettat upp, aldrig blivit sjuk.

G_lund
2015-05-10, 19:39
Står det på förpackningen att bären bör hettas upp så ska du göra det.
Vinterkräksjuka är inte kul, även om du är ung och klarar några dagar med kräkningar och diarré.

Hallon och även bär från Nordafrika är störst risk.


Tack.
Ja, jag tänkte väl börja göra det.
Men samtidigt vill jag ju inte hälla ner varma bär i min drink :D

R Scarpa27
2015-05-10, 20:49
Tack.
Ja, jag tänkte väl börja göra det.
Men samtidigt vill jag ju inte hälla ner varma bär i min drink :D

läste detta.

Kan man koka frysta bär och sedan frysa in dom på nytt för att bli av med hepatit A?

Livsmedelsverket: Det går alldeles utmärkt

Mada92
2015-05-10, 22:45
Aldrig kokat bären till fluffet och då använder jag 1kg i veckan isch.. av märket budget/eldorado. Visste inte förrän nyligen att det skulle göras men har aldrig blivit sjuk.. käkat frysta bär regelbundet i två år. Köper dock alltid samma märke :)

Max
2015-05-11, 15:53
Aldrig kokat. Aldrig blivit sjuk. Inte heller läst på förpackningen att det rekommenderas.

Armed Dingo
2015-05-11, 18:03
Aldrig läst att det ska göras på mina förpackningar. Äter bara hallon och blåbär från EU. Har dem oftast i gröten så de kommer upp i ca 70 grader ändå.

Gober
2015-05-11, 18:27
Köper alltid svenska blåbär finnerödja. Köper jordgubbar från samma företag trots att de inte är svenska. Står inget om uppvärming och aldrig någonsin gjort det. Har använt frysta bär i proteinshake i herrans massa år och aldrig drabbats av något. Skulle dock passa mig från billiga bär. ICA BASIC och liknande blir stoppade för försäljning lite då och då så de skulle jag inte använda utan uppvärmning.

Jawi
2015-05-13, 18:39
Köper alltid svenska blåbär finnerödja. Köper jordgubbar från samma företag trots att de inte är svenska. Står inget om uppvärming och aldrig någonsin gjort det. Har använt frysta bär i proteinshake i herrans massa år och aldrig drabbats av något. Skulle dock passa mig från billiga bär. ICA BASIC och liknande blir stoppade för försäljning lite då och då så de skulle jag inte använda utan uppvärmning.

Spelar ingen större roll hur mycket du betalar för bären. Största problemet med de svenska blåbären är att det inte finns toaletter i bärskogen och samma händer som plockar dina bär är de som håller i toapappret bakom enrisbusken.

Gober
2015-05-13, 18:44
Spelar ingen större roll hur mycket du betalar för bären. Största problemet med de svenska blåbären är att det inte finns toaletter i bärskogen och samma händer som plockar dina bär är de som håller i toapappret bakom enrisbusken.

Tack för den mentala bilden. Nu är ju Finnerödja ett företag med "schysta" förhållanden för sina arbetare, så man får väl hoppas att stackarna får tillgång till en toalett om de nu måste bajsa på sin arbetsdag. Annars får en väl fortsätta äta konkelbär då.

Armed Dingo
2015-05-13, 19:55
Spelar ingen större roll hur mycket du betalar för bären. Största problemet med de svenska blåbären är att det inte finns toaletter i bärskogen och samma händer som plockar dina bär är de som håller i toapappret bakom enrisbusken.

Nä fy fan vad illa rent ut sagt. Nog måste de kommit på en lösning för detta? Livsmedelsverket har väl granskningar av bären och arbetsverket, eller vad myndigheten nu heter, måste väl se till att vi slipper e-coli bakterier i maten. Speciellt så populärt som bär är. Det hade blivit en skandal om det gick till på sättet du beskriver.

Gober, var har du läst om återkallade Ica Basic? Brukar äta deras hallon ofta.

R Scarpa27
2015-05-13, 20:13
som vanligt ska jag ösa hela frysen med hallon, smultron, vinbär, lingon & blåbär när de kommer i naturen här framåt :)

Gober
2015-05-13, 20:45
Nä fy fan vad illa rent ut sagt. Nog måste de kommit på en lösning för detta? Livsmedelsverket har väl granskningar av bären och arbetsverket, eller vad myndigheten nu heter, måste väl se till att vi slipper e-coli bakterier i maten. Speciellt så populärt som bär är. Det hade blivit en skandal om det gick till på sättet du beskriver.

Gober, var har du läst om återkallade Ica Basic? Brukar äta deras hallon ofta.

Det var längesen det återkallades något från basic. Oftast hinner ett larm gå ut och försäljningen stoppas redan när produkten dras in i kassan. Ät du dina basicbär.

Jag har inte läst det, har koll på det genom jobb.

Armed Dingo
2015-05-13, 23:52
Det var längesen det återkallades något från basic. Oftast hinner ett larm gå ut och försäljningen stoppas redan när produkten dras in i kassan. Ät du dina basicbär.

Jag har inte läst det, har koll på det genom jobb.

Ok, tack för infon. Dom är goda :)

Jawi
2015-05-14, 08:16
Tack för den mentala bilden. Nu är ju Finnerödja ett företag med "schysta" förhållanden för sina arbetare, så man får väl hoppas att stackarna får tillgång till en toalett om de nu måste bajsa på sin arbetsdag. Annars får en väl fortsätta äta konkelbär då.

Jag är övertygad om att jordgubbsplockarna har tillgång till en toalett, pratar om thailändarna som är 14 timmar i sträck ute i skogen och plockar blåbär och lingon, de saknar den lyxen.