handdator

Visa fullständig version : Fler än jag som inte är riktigt nöjd med utvecklingen?


cranker
2015-05-10, 12:55
Hej.
Jag har tidigare haft fyra års erfarenhet på gymmet där jag ökade från beginner gains, dvs

12kg hantelpress - 30kg hantelpress
50kg böj - 75kg böj
osv osv
Höll mig på dom vikterna ungefär i 2 år ungefär utan att göra några större framsteg. Blev mest underhållsträning under denna tiden...


Mu sedan årsskiftet ändrade jag på alla vanor jag haft, dricker minimalt med alkohol, slutat röka, sköter kosten så gott jag kan, ser till att få i mig runt 2g/protein per dag. Visst har jag sett resultat, men fortfarande inte så nöjd som jag trodde jag skulle vara. Äter husmansskost som basföda, dricker mycket mjölk, äter ägg, keso tar kosttilskott i form av kreatin, proteinpulver samt bcaa efter träningen.

Kört mest styrka och det har sett ut såhär:
Bänkpress: 60kg 4 reps vs 70kg 4 reps
Knäböj: 65kg 5 reps vs. 80kg 5 reps.
Stångrodden: 60 kg 6 reps vs 70kg 7 reps.
Marklyft började jag med för två veckor sedan och drog 100kg 3 reps.

Hur som haver, så är jag halvnöjd med mina resultat. Märker att många övningar har fastnat när jag kommit dit jag är idag. Så var det även under mina andra träningsår också. dvs att jag klarar böja 100kg 1 gång men kommer inte längre.. Vad ska man göra för att bryta dessa platåer? Just nu har jag bytt från låg reps som jag kört i 5 månader ungefär till högrep. Nackdelen med detta är att jag känner att jag är tillbaka på flugvikter igen. men det kanske är positiv att köra högreppare för att bli starkare?

Är det såhär för alla? Har många polare som började lika svaga som mig men har gått om mig i styrka trots att jag tränar och sköter kosten bra mycket mer. (sånna som är ute och festar och ibland inte äter tillräckligt med protein per dag.) Vad kan jag göra för att få bättre resultat?

PureWhey
2015-05-10, 13:04
Jag är inte heller nöjd.

Tobbey
2015-05-10, 13:04
Jag är inte heller nöjd.

Man är ju tyvärr aldrig nöjd. Jag böjer inte ens 300kg än och har snart tränat 3 år.

cranker
2015-05-10, 13:06
kan tillägga att under mina 4år tidigre på gymmet (helt sjukt att jag gymmat fyra år innan och inte ens kunnat pressa mer än 30kg hantelpress tex) Så har jag alltid kört mycket volym och använt vikter som gjort att jag har 100% bra form och får kontakt. Men jag inser nu att detta har varit riktigt bortkastad tid pga att jag istället har fått riktigt tunga platåer. antagligen har jag knappt lagt på mig någon muskelmassa under dessa år pga dålig kosthållning där till. *facepalm*

Tobbey
2015-05-10, 13:16
kan tillägga att under mina 4år tidigre på gymmet (helt sjukt att jag gymmat fyra år innan och inte ens kunnat pressa mer än 30kg hantelpress tex) Så har jag alltid kört mycket volym och använt vikter som gjort att jag har 100% bra form och får kontakt. Men jag inser nu att detta har varit riktigt bortkastad tid pga att jag istället har fått riktigt tunga platåer. antagligen har jag knappt lagt på mig någon muskelmassa under dessa år pga dålig kosthållning där till. *facepalm*

Progression är nyckeln till tyngre vikter. Addera fler kilon på hantel/skivstång, addera repitioner på dina sets, addera sets, träna frekventare osv.

Har du under alla 4 år tränat samma antal dagar i veckan?

BobaFett
2015-05-10, 13:17
Du kanske bränner ut dig.

Ska du bli stark ska du följa ett program som har optimala förhållanden mellan intensitet, repsintervall och volym.

Kör ett strkelyftsprogram en period och följ det slaviskt. Sen kan du använda din nya styrka till att köra ett mer kroppsbyggarprogram och förhoppningsvis bygga mer muskler (om det är det som är målet).

cranker
2015-05-10, 13:25
Progression är nyckeln till tyngre vikter. Addera fler kilon på hantel/skivstång, addera repitioner på dina sets, addera sets, träna frekventare osv.

Har du under alla 4 år tränat samma antal dagar i veckan?

Nä men på de stora hela så har jag kanske kört 2 år seriöst och nått ett max i alla övningar jag kört, sen har jag fortsatt legat på detta max i 1,5 år med kanske 2 pass per vecka, vissa veckor har de inte blivit nån träning alls. samt katastrofal i perioder kost (Viktnedgång osv innan sommaren m.m)

Du kanske bränner ut dig.

Ska du bli stark ska du följa ett program som har optimala förhållanden mellan intensitet, repsintervall och volym.

Kör ett strkelyftsprogram en period och följ det slaviskt. Sen kan du använda din nya styrka till att köra ett mer kroppsbyggarprogram och förhoppningsvis bygga mer muskler (om det är det som är målet).

Har kombinerat basövningarna med mycket styrka sen kört isolationsövningar där efter. Rygg och ben utvecklas fortfarande bra i alla övningar, men i bröst träningen har jag nått en stor platå.

Ajemän
2015-05-10, 13:27
Hur tränar du då?
Hur förändras din vikt?

Gober
2015-05-10, 13:47
Ett bra program är nyckeln för mig. Jag kan stå still ett halvår om jag bara kör på "känn". Men varje gång jag kört ett program, tex russian så har jag ökat. Nu har jag kört ungefär ett halvår utan program och det har inte hänt mycket kan jag säga.

Ladda ner något program för styrka som du tycker verkar kul så kommer nog resultaten. Men sen har vi ju alla olika förutsättningar och alla når en vikt där det blir betydligt segare att öka. För någon är det kanske 150kg i bänk och för mig började det bli segt när jag tog 100kg vilket var väldigt längesedan.

BobaFett
2015-05-10, 14:12
Har kombinerat basövningarna med mycket styrka sen kört isolationsövningar där efter. Rygg och ben utvecklas fortfarande bra i alla övningar, men i bröst träningen har jag nått en stor platå.

Jag menar inte att du ska köra "styrka". Jag menar att du ska köra ett program där du får köra en viss mängd repetitioner och set på vikter uträknade på ditt 1RM.

cranker
2015-05-10, 14:38
Hur tränar du då?
Hur förändras din vikt?
Jag brukar köra tills jag klarar 5or i basövningarna sen höjer jag vikten. Varje pass så försöker jag hela tiden öka vikt/reps/set för träningsdagsbok så tittar alltid hur mitt förra pass såg ut. Men ibland blir det att man kör ungefär samma pga dålig dag tex.

Ett bra program är nyckeln för mig. Jag kan stå still ett halvår om jag bara kör på "känn". Men varje gång jag kört ett program, tex russian så har jag ökat. Nu har jag kört ungefär ett halvår utan program och det har inte hänt mycket kan jag säga.

Ladda ner något program för styrka som du tycker verkar kul så kommer nog resultaten. Men sen har vi ju alla olika förutsättningar och alla når en vikt där det blir betydligt segare att öka. För någon är det kanske 150kg i bänk och för mig började det bli segt när jag tog 100kg vilket var väldigt längesedan.

Jag menar inte att du ska köra "styrka". Jag menar att du ska köra ett program där du får köra en viss mängd repetitioner och set på vikter uträknade på ditt 1RM.

Vad kan man tänkas köra för program i dom tre stora? Har sällan passare vid bänkpressen annars är jag helt öppen för förslag.

BobaFett
2015-05-10, 14:50
Vad kan man tänkas köra för program i dom tre stora? Har sällan passare vid bänkpressen annars är jag helt öppen för förslag.

Det är just det som är grejen. Behöver du passare så kör du inte optimalt för styrka. Du ska inte ens vara i närheten av failure 90% av tiden du tränar.

Jag kör Boris Sheikos program just nu. Körde t.ex. bänk i förrgår och gjorde 3or på vikter som man lätt hade gjort 10+ reps på. Fast man gör ganska många set i stället.

Finns en hel del program. Det som är bra med Boris Sheiko är att man kan ladda ner hans app så räknar den ut åt dig vad du ska köra baserat på dina max.

Mitt mål just nu är bara att bli starkare så kör detta program men mitt huvudsyfte är bodybuilding.

cranker
2015-05-10, 15:15
Det är just det som är grejen. Behöver du passare så kör du inte optimalt för styrka. Du ska inte ens vara i närheten av failure 90% av tiden du tränar.

Jag kör Boris Sheikos program just nu. Körde t.ex. bänk i förrgår och gjorde 3or på vikter som man lätt hade gjort 10+ reps på. Fast man gör ganska många set i stället.

Finns en hel del program. Det som är bra med Boris Sheiko är att man kan ladda ner hans app så räknar den ut åt dig vad du ska köra baserat på dina max.

Mitt mål just nu är bara att bli starkare så kör detta program men mitt huvudsyfte är bodybuilding.

https://play.google.com/store/apps/details?id=androidapps.tobi.sheikodroid

Är de fel app? Fick den inte att fungera.

cranker
2015-05-10, 16:13
Hallå igen.

Har hittat massor utav olika bra träningprogram bla tittat på Russian Squat Routine som någon rekommenderade innan här i tråden, samt tittat på Sheiko träningsprogram, även varit inne lite på Madcow 5×5. problemet jag ser nu är att jag gärna skulle vilja träna oftare.


Dessa scheman ser ofta ut såhär:

Måndag - träning
Tisdag - Vila
Onsdag - Träning
Torsdag - Vila osv

Vet inte vad jag ska välja. Är det dumt att lägga in isolationsövningar om man går på ett schema för att öka styrka?

BobaFett
2015-05-10, 16:23
Hallå igen.

Har hittat massor utav olika bra träningprogram bla tittat på Russian Squat Routine som någon rekommenderade innan här i tråden, samt tittat på Sheiko träningsprogram, även varit inne lite på Madcow 5×5. problemet jag ser nu är att jag gärna skulle vilja träna oftare.


Dessa scheman ser ofta ut såhär:

Måndag - träning
Tisdag - Vila
Onsdag - Träning
Torsdag - Vila osv

Vet inte vad jag ska välja. Är det dumt att lägga in isolationsövningar om man går på ett schema för att öka styrka?

Jag lägger till lite isolationsövningar för biceps, axlar och lats men man bör nog begränsa isolationsövningar så mycket som möjligt för att inte påverka programmet samt hålla sig till de dagar man ska träna.

Tänk på att programmen är utformade för att inte överbelasta nervsystemet så att man ska kunna göra ökningar hela tiden. Allt är noga uträknat så om du lägger till för mycket kan du sabba nåt.

Jag har svårt att hålla mig borta från gymmet men å andra sidan så ser man verkligen fram emot nästa pass.

BobaFett
2015-05-10, 16:27
https://play.google.com/store/apps/details?id=androidapps.tobi.sheikodroid

Är de fel app? Fick den inte att fungera.

Det är inte den. Det är den här:

https://play.google.com/store/apps/details?id=me.pushapp.sheiko

Rätt dyr men värd varenda krona.

Man ska välja program baserat på din rankning. Din rankning baseras på din kroppsvikt samt dina max.

Det som skiljer för en högre rankad atlet är att antalet lyft per månad ökar.

Edit: Kolla sheiko tråden.

Bärsärk
2015-05-10, 16:38
Det tar tid, det är bara försöka att hålla en jämn nivå hela vägen ut. Ta inga dagar av, ta inga långa pauser om du inte blir sjuk/skadad e.t.c

Att nöta och bara ligga på är de som bygger.

cranker
2015-05-10, 19:53
Jag lägger till lite isolationsövningar för biceps, axlar och lats men man bör nog begränsa isolationsövningar så mycket som möjligt för att inte påverka programmet samt hålla sig till de dagar man ska träna.

Tänk på att programmen är utformade för att inte överbelasta nervsystemet så att man ska kunna göra ökningar hela tiden. Allt är noga uträknat så om du lägger till för mycket kan du sabba nåt.

Jag har svårt att hålla mig borta från gymmet men å andra sidan så ser man verkligen fram emot nästa pass.

Allt är precis tvärt om mot vad jag har fått lära mig inom styrketräning från början haha. Där var det att man ofta skulle pressa kroppen mer än vad man kunde, vänja nervsystemet med tunga vikter osv. men jag förstår upplägget. Men jag såg att vikterna blir löjligt lätta dom första veckorna i tex Sheikos programmet.

BobaFett
2015-05-10, 20:10
Allt är precis tvärt om mot vad jag har fått lära mig inom styrketräning från början haha. Där var det att man ofta skulle pressa kroppen mer än vad man kunde, vänja nervsystemet med tunga vikter osv. men jag förstår upplägget. Men jag såg att vikterna blir löjligt lätta dom första veckorna i tex Sheikos programmet.

Det är så jag gjort också typ.

Det är baserat på empiriska studier man gjorde på tusentals lyftare på 70-talet. Man såg att de som lyfte inom ett visst repsintervall på vissa procent av 1RM lyckades bäst. Det är olympiska lyft man studerade men det går att överföra på basövningar (inte bicepscurls dock :p).

Kolla videon här t.ex:

vMFeD1ziHAE

missL
2015-05-10, 21:31
Det är många som ej är nöjda. Finns alltid saker man skulle kunnat ändrat/gjort bättre som man lär sig i efterhand.

Agitator
2015-05-10, 22:18
79 pbn so far i år för mig. 5 månader och 10 dagar har gått. Rätt nöjd ändå, dock har jag blivit fet, valde det på grund av att tidsfaktorn blev ett problem. Men ska nog klämma in något pb till innan deffen innan juni.

Progression är nyckeln till all framgång, och räknar man pbn är det lättare att hålla koll på vad man jagar och vad som är möjligt varje pass. Kör man på känn står man oftast still.

Physiques
2015-05-10, 22:50
Väldigt långsam utveckling på 4 år kan jag tycka, ökningarna du gjort på 4 år gjorde jag mina första 3 månader :/ följ ett schema med insytt progressions system och följ det. Jag kan tipsa om detta:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=197272

cranker
2015-05-10, 23:07
tror jag ska köra Madcow 5×5
http://stronglifts.com/madcow-5x5-training-programs/

Känns bara sjukt att börja så lätt. Har alltid kör vanliga stångroddar, fattar det som man ska köra Pendlay Rows har aldrig kör de så vet inte vad mitt 1rm står. Går de lika bra med vanliga stångroddar eller är Pendlay Rows speciellt bra för att bli stark?

cranker
2015-05-10, 23:18
Eller så ska jag försöka titta på SL 5x5 igen, nackdelen jag ser där är att öka 2,5kg varje pass måste vara fruktansvärt jobbigt eller går det? Börjar såklart ca 10-20% lägre av 5RM, men efter några veckor så kommer 2,5kg inte vara möjligt att öka varje pass?

Klein
2015-05-10, 23:32
Tips såsom "lägg in progression i ditt träningsprogram" är helt värdelösa. En klok herre på detta forum sa en gång att progression är ett resultat du får av ett bra träningsprogram snarare än en påtvingad gradient inbyggd i programmet. Det ligger mycket i detta.

Det effektivaste sättet att öka i styrka - mätt i specifika övningar och med bra ratio mellan utdelning och skaderisk - är att träna dessa övningar flera gånger i veckan, helst dagligen, med låga reps och många set på relativt lätta vikter. Man ska alltså inte gå till failure eller ens vara nära failure. Gör man detta så kommer man att kunna lasta på mer vikt allt eftersom men inte för att man är tvungen utan för att vikterna kommer att kännas lättare och lättare.

Klein
2015-05-10, 23:41
Jag förnekar inte att det finns en poäng i att slänga på mer vikt på stången för att vänja kroppen vid tyngre belastningar men detta är inte en väsentlig del av ett träningsprogram utformat för en svag person som primärt behöver jobba på tekniken och undvika allt vad skaderisk heter.

Shqypnia
2015-05-11, 09:36
Jag tror aldrig man blir riktigt nöjd. Man blir självklart stolt när man klarar sina delmål men så fort stången är tillbaka på sin plats börjar nästa delmål.
Önskar man dock ständig utveckling (självfallet gör man det) så satsar man på progression.
En rep mer. Ett set mer. Långsammare rörelse. Förbättring av teknik. Högre vikter.
Det jag anser folk missförstår är att progression inte endast betyder högre vikter, det är ett ganska bredd begrepp.

BobaFett
2015-05-11, 09:56
tror jag ska köra Madcow 5×5
http://stronglifts.com/madcow-5x5-training-programs/

Känns bara sjukt att börja så lätt. Har alltid kör vanliga stångroddar, fattar det som man ska köra Pendlay Rows har aldrig kör de så vet inte vad mitt 1rm står. Går de lika bra med vanliga stångroddar eller är Pendlay Rows speciellt bra för att bli stark?

Det står att man ska börja med stronglifts 5x5 om man inte är tillräckligt stark för madcow. Vet inte var gränserna går.

Loke
2015-05-11, 10:52
Men jag såg att vikterna blir löjligt lätta dom första veckorna i tex Sheikos programmet.

Nu kör inte jag sheiko rakt av, men just detta är en komisk grej som händer varje gång jag styrt upp en persons träning... Första veckan: "Det här är aldeles för lätt, det kommer ett inte ge ett skit ju!" Tredje veckan: "Måste det jämt va så jäkla tungt, jag hinner inte återhämta mig, är jämt trött, orkar inte!" Slutet av cykeln: "Så jäkla lätt! Allt är lätt! Höll på att svimma när jag lyfte, men det var LÄTT! Jag vill träna jämt, varje dag!" :P

Dat dere vettig periodisering kontra hobbygymmarträning :)

cranker
2015-05-11, 15:14
Vafan är de krångliga med att lyfta skrot egentligen? Vad är de som gör att kroppen inte vill bli starkare? Jag menar vissa jag känner äter sämre än mig och tränar många gånger mycket oseriösare men har ändå nått runt 100 i bänk medans jag har fastnat på 80kg :p

Är stonglifs 5x5 att rekommendera? Har kört mycket lågreps i bänken tunga 2-3 reppare kanske lättare bryter min platå med högreps eller är SL 5x5 the way to go om man vill bli bli riktigt stark? Tar gärna mot tips från mer erfarna.

Pretorian
2015-05-11, 15:28
Jag blev starkare i bänken när jag fokuserade på just det. Jag skrev ner alla vikter och reps och försökte öka hela tiden. Jag kom upp till 145 kg (vägde ca 80 kg) sen tog det stopp och jag tröttnade.

Nu är jag svag som faan i bänken (jämfört med tidigare) men har mer muskler. Varvar tunga lyft med mer högreps. Roligare träning och bättre resultat. Skriver inte ner några vikter eller reps längre.

Loke
2015-05-11, 15:36
Vafan är de krångliga med att lyfta skrot egentligen? Vad är de som gör att kroppen inte vill bli starkare? Jag menar vissa jag känner äter sämre än mig och tränar många gånger mycket oseriösare men har ändå nått runt 100 i bänk medans jag har fastnat på 80kg :p

Är stonglifs 5x5 att rekommendera? Har kört mycket lågreps i bänken tunga 2-3 reppare kanske lättare bryter min platå med högreps eller är SL 5x5 the way to go om man vill bli bli riktigt stark? Tar gärna mot tips från mer erfarna.

Nej, 5x5 är inte the way to go om man vill bli riktigt stark. Jag kan tänka mig att många skulle få bättre resultat av att bara gå på känn, givet att de höll ordentlig volym, ökade i vettig takt och vågade ta i. MM2k är ett program som varit poppis för bänk. Det är betydligt närmare rätt väg att gå. Sen kräver ju bänk att man allmänt är stark i överkroppen också.

cranker
2015-05-11, 18:03
Jag blev starkare i bänken när jag fokuserade på just det. Jag skrev ner alla vikter och reps och försökte öka hela tiden. Jag kom upp till 145 kg (vägde ca 80 kg) sen tog det stopp och jag tröttnade.

Nu är jag svag som faan i bänken (jämfört med tidigare) men har mer muskler. Varvar tunga lyft med mer högreps. Roligare träning och bättre resultat. Skriver inte ner några vikter eller reps längre.

OK :) Jag har följt noggrant och skrivit ner alla reps+vikt till och med försökt pressa mig så hårt att jag gått till failure under vissa set för att ta mig ur platåer men de går inte. Inne på vecka sju där jag klarar 4x4 70kg en bra dag annars kör jag tvåor och fula treor. Antar att de e dags att sänka vikten och försöka igen.

Nej, 5x5 är inte the way to go om man vill bli riktigt stark. Jag kan tänka mig att många skulle få bättre resultat av att bara gå på känn, givet att de höll ordentlig volym, ökade i vettig takt och vågade ta i. MM2k är ett program som varit poppis för bänk. Det är betydligt närmare rätt väg att gå. Sen kräver ju bänk att man allmänt är stark i överkroppen också.

Mm2k har jag tittat på men de verkar som man behöver en passage på de, och jag kör oftast själv. Varför är inte SL programmet optimalt om man vill bli stark?

Richter
2015-05-11, 20:12
För att svara på frågeställningen i trådtiteln så tycker jag att träningsresultaten jag får ut verkar väldigt rimliga i förhållande till vad jag stoppar in. Sedan är det snarare så att jag är missnöjd med att jag inte har ork att stoppa in mer. :)

För att ge ett förslag om lösning på dina upplevt långsamma resultat: Träna mer. 2-3 gånger per vecka, 6-8 set, 70-80 %, stanna 1-2 reps före fail, i de övningar du vill bli bra i.
Det är ett väldigt enkelt men väldigt bra recept för att bli Stor och Grofv. Fungerar länge. Vill du snajsa till det lite kan du växla perioder med stor veckovolym med perioder med mindre veckovolym. Det är förresten nästan Sheiko.

Rawrx
2015-05-11, 20:23
Jag är inte nöjd med min styrkeutveckling direkt. Hade hoppats på mer storslagna resultat. Men jag har också legat på svagt underskott/balans mycket av tiden jag tränat, så får väl använda det som ursäkt.

Å andra sidan har jag kommit i riktigt bra form, och magrutorna finns där. Det är jag å andra sidan väldigt nöjd med!

F Ultra
2015-05-11, 22:57
Det står att man ska börja med stronglifts 5x5 om man inte är tillräckligt stark för madcow. Vet inte var gränserna går.

Bara Mehdi som yrar som ett höns, Madcow är mer eller mindra Bill Starrs "The Big Three" och är något som han tränade nybörjade med och Madcow själv såg det som ett nybörjarprogram (han skapade ju ett annat program för de mer avancerade lyftarna där det ingår periodisering samt mycket högre volym tex).

Agitator
2015-05-11, 23:41
Utöver alla upplägg som finns och används, det är viktigt att man ser över sin kost. Fixa en extra rep på en platå eller liknande, överät kolhydrater i några dagar och undvik dietärt fett. Du kan träna sönder dig dygnet runt, men äter du inte efter de resultat du vill ha händer knappt något.

Klein
2015-05-12, 01:49
Utöver alla upplägg som finns och används, det är viktigt att man ser över sin kost. Fixa en extra rep på en platå eller liknande, överät kolhydrater i några dagar och undvik dietärt fett. Du kan träna sönder dig dygnet runt, men äter du inte efter de resultat du vill ha händer knappt något.

Jag misstänker troll.

Agitator
2015-05-12, 14:39
Jag misstänker troll.

Nej, klart man kan utvecklas på balans eller svagt underskott. Men det tar mycket längre tid än på överskott och fastnar man på en platå en längre tid och inte lyckas komma övet den så tränar man troligen inte tillräckligt smart med periodisering och progression.

Poängen med mitt förra inlägg var att dieten är en väldigt viktig del av ens utveckling. Vill man se ut som en fitnessmodell eller bli större/starkare så är kosten något man bör ha koll på. Klart det går utan men de flesta som lyckas med dessa olika delar vet alla i princip om de är på underskott/balans/överskott.

Att öka 30 kg i bänken på ett år händer inte i vanligheten med underskott eller stå still i vikt.

Klein
2015-05-12, 22:00
Nej, klart man kan utvecklas på balans eller svagt underskott. Men det tar mycket längre tid än på överskott och fastnar man på en platå en längre tid och inte lyckas komma övet den så tränar man troligen inte tillräckligt smart med periodisering och progression.

Poängen med mitt förra inlägg var att dieten är en väldigt viktig del av ens utveckling. Vill man se ut som en fitnessmodell eller bli större/starkare så är kosten något man bör ha koll på. Klart det går utan men de flesta som lyckas med dessa olika delar vet alla i princip om de är på underskott/balans/överskott.

Att öka 30 kg i bänken på ett år händer inte i vanligheten med underskott eller stå still i vikt.

Visst är det bra att undvika näringsbrist samt för mycket eller för lite energi för ändamålet men det har noll och intet att göra med att äta "cleant" vilket är en ätstörning.

Agitator
2015-05-12, 22:57
Visst är det bra att undvika näringsbrist samt för mycket eller för lite energi för ändamålet men det har noll och intet att göra med att äta "cleant" vilket är en ätstörning.

Du tänker på att jag skrev att man skulle undvika dietärt fett? Ja, alltså, överäta några dagar där man håller fettet lågt så man inte lagrar in onödigt fett när man överäter med flit för att fylla på ens glykogendepåer för att passera en platå. carb refeed osv.

Jag skrev inlägget lite väl hastigt på mobilen medans jag tittade på metamoris. Menar ju inte att man ska undvika fett helt, var mer som ett tips på att när man överäter för att passera en platå så är det fördelaktigt att hålla fettet nere så man inte lagrar in fett i onödan. På balans eller underskott är fett bra som vanligt.

Klein
2015-05-12, 23:15
Du tänker på att jag skrev att man skulle undvika dietärt fett? Ja, alltså, överäta några dagar där man håller fettet lågt så man inte lagrar in onödigt fett när man överäter med flit för att fylla på ens glykogendepåer för att passera en platå. carb refeed osv.

Jag skrev inlägget lite väl hastigt på mobilen medans jag tittade på metamoris. Menar ju inte att man ska undvika fett helt, var mer som ett tips på att när man överäter för att passera en platå så är det fördelaktigt att hålla fettet nere så man inte lagrar in fett i onödan. På balans eller underskott är fett bra som vanligt.

Man får anpassa energiintaget till träningen och vice versa. Begrepp som glykogeninlagring och carb refeed är helt onödiga att kunna för en styrketränande person som kör 2-5 pass i veckan.