handdator

Visa fullständig version : Ekonomifråga


Jackman
2015-05-10, 12:27
Hur mycket anser ni att man bör ha kvar efter alla räkningar/lån i månaden är betalda. Alltså till mat och nöjen, tänk att ni har 2 barn 7 och 3 år varannan vecka. För att leva drägligt alltså

Jokester
2015-05-10, 12:31
30 000+

Olegh
2015-05-10, 12:31
Mer seriöst: 4k

Jackman
2015-05-10, 12:34
Mer seriöst: 4k

Går man på droger så kanske 30k är rimligt, var ute efter mer seriösa svar. Jag kommer ha ca 7k kvar. Har länge levt i samboförhållande där ekonomin varit lite si och så. Har chansen att ta en lägenhet nu som är perfekt, men vill veta att jag kan leva drägligt

Jackman
2015-05-10, 12:34
Var mer nyfiken vad andra anser

StarkaUlf
2015-05-10, 12:35
Det beror ju så klart på hur stor inkomst man har.

Jackman
2015-05-10, 12:41
Det beror ju så klart på hur stor inkomst man har.

Ja visst är drägligt olika från person till person, nu snackar jag rent allmänt. En normal standard familj. Jag är själv ena veckan 2 barn andra veckan. Kommer ha 7-8k kvar till mat och nöjen

4623
2015-05-10, 12:42
10k

The_RobRoy
2015-05-10, 12:57
Skulle också säga minimum 10k. 20k för att leva bekvämt, bra mat, bil, resor och aktiviteter kostar pengar.

Jokester
2015-05-10, 12:59
Går man på droger så kanske 30k är rimligt, var ute efter mer seriösa svar. Jag kommer ha ca 7k kvar. Har länge levt i samboförhållande där ekonomin varit lite si och så. Har chansen att ta en lägenhet nu som är perfekt, men vill veta att jag kan leva drägligt

Vad menar du nu? För mig är det inte en dräglig tillvaro om jag måste leva på under 30k/månaden. Och du frågade vad andra tyckte var drägligt.

Pherall
2015-05-10, 13:06
Klarar mig gott på runt 4-5k

Olegh
2015-05-10, 13:12
Odrägligt vore att ha ett så tajt matkonto att man känner att man måste snåla i alla lägen, eller att man måste välja mellan att pengarna kanske inte räcker i slutet av månaden och att ta med ungarna till nåt äventyrsbad.

Att ha en "bekväm" tillvaro kantad av överflöd är inte ekvivalent med drägligt.

Jackman
2015-05-10, 15:13
30k i månaden för att leva drägligt är bara löjligt, man lär ha förbannat dyra intressen eller så åker man på all inclusive resor varje månad, alternativ super som en idiot. Eller så är man prylbög. Jag har bra lön valt att amortera mycket på mina båt, bil lån etc. Blir en ny situation nu så funderade mest på vad man bör sikta in sig på att ha kvar. Känns som 7-8k räcker mer än väl när man kollar runt lite med folk. Ska sägas att jag varken röker, dricker eller snusar.

Jokester
2015-05-10, 15:29
30k i månaden för att leva drägligt är bara löjligt, man lär ha förbannat dyra intressen eller så åker man på all inclusive resor varje månad, alternativ super som en idiot. Eller så är man prylbög. Jag har bra lön valt att amortera mycket på mina båt, bil lån etc. Blir en ny situation nu så funderade mest på vad man bör sikta in sig på att ha kvar. Känns som 7-8k räcker mer än väl när man kollar runt lite med folk. Ska sägas att jag varken röker, dricker eller snusar.

Du har bra lön och har bara kvar 7-8k?

Jackman
2015-05-10, 15:30
Du har bra lön och har bara kvar 7-8k?

Läste du vad jag skrev ?

Jackman
2015-05-10, 15:33
Jag kan välja att amortera mindre och ha kvar mer. Men jag betalar hellre bort lånen så länge jag kan leva normalt. Allt är relativt vad som är bra och dåligt, men jag plockar ut 28k efter skatt ungefär

Jokester
2015-05-10, 16:00
Jag kan välja att amortera mindre och ha kvar mer. Men jag betalar hellre bort lånen så länge jag kan leva normalt. Allt är relativt vad som är bra och dåligt, men jag plockar ut 28k efter skatt ungefär

Ja, det verkar som så.

Tricklew
2015-05-10, 16:17
Ja, 7k klarar man sig bra på. Ni får mat och har ändå råd med bio och andra aktiviteter som barn älskar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Xtreme-G
2015-05-10, 16:20
Ja, det verkar som så.

Verkar ju väldigt dumt att jämföra sig med extremer. Faktum är att 84 % av alla män tjänar mindre.

http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/

MasterChief
2015-05-10, 18:23
Verkar ju väldigt dumt att jämföra sig med extremer. Faktum är att 84 % av alla män tjänar mindre.

http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/

Cool länk, tack.

G_lund
2015-05-10, 18:29
Verkar ju väldigt dumt att jämföra sig med extremer. Faktum är att 84 % av alla män tjänar mindre.

http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/


Ska man ha 30k över efter att lån och boendekostnader är betalda så behövs ~61k i brutto.. (räknat på 7-8k i boendekostnader, räkningar och avbetalningar.)

97% av alla män tjänar mindre än 80k brutto enligt din länk. :)

Xtreme-G
2015-05-10, 18:47
97% av alla män tjänar mindre än 80k brutto enligt din länk. :)

Absolut, jag menar alltså att 84 % tjänar mindre än ts 28 k netto, som inte alls är så dåligt.

Jokester
2015-05-10, 19:24
Känns inte korrekta de där siffrorna. Fyller man i en vanlig butiksarbetarlön så är ju det "bra" enligt den där. Verkar orimligt.
Men så har vi väldigt små löneskillnader fortfarande i Sverige oavsett vad sossar säger.

4623
2015-05-10, 19:27
Ja, underlaget känns väldigt otillräckligt.

Ajemän
2015-05-10, 19:29
Med 2 barn på halvtid känns 7-8k ganska lite, men klart det går att få ihop.

Jackman
2015-05-10, 19:54
Med 2 barn på halvtid känns 7-8k ganska lite, men klart det går att få ihop.

Jag kan ju välja att spara mindre, amortera mindre. Men jag är ingen som ränner på krogen, snusar, röker etc. Min bil drar 0,4 i stan, tankar för 600 i månaden tex. Jag kände rent spontant bara som att 8k vore rimligt. 3-4k på mat och 4-5k på nöjen och kläder

Jackman
2015-05-10, 20:00
Det är bara det att mina pengar jag sparar ser jag inte ens på kontot, dom dras till annat konto, räknade nu exakt vad jag ska få kvar med den planen jag har och det är 8300 efter allt är betalat. Jag provar att klara mig på det så får vi se.

Olegh
2015-05-10, 20:03
Ni är ju fan inte kloka här.

Jackman
2015-05-10, 20:04
Ni är ju fan inte kloka här.

Jag tycker 8k känns ganska mycket och dom jag pratar med som jag känner säger att klarar du dig inte på det är något fel.

Olegh
2015-05-10, 20:10
Exakt. Du badar ju nästan i pengar och frågar om vad som är "drägligt". Ursäkta svenskan men det är ju tamejfan skitfånigt. Spendera dina pengar som du vill. Hade du haft hälften så mycket netto hade du kanske behövt göra förändringar vad gäller boende, bil osv. för att komma upp i ~4k som jag föreslog.

Chrbo
2015-05-10, 20:18
Jag förstår inte riktigt vad frågan tjänar till. Du har ju bara din egen inkomst att förhålla dig till. Vad någon annan anser "drägligt" är väl inte releveant för ditt leverne? Det viktigaste är väl att du kan lägga undan tillräckligt till sparande samtidigt som du känner att just du kan leva "drägligt". Om du sedan behöver 3k eller 13k kan bara du veta.

Jackman
2015-05-10, 20:33
Jag förstår inte riktigt vad frågan tjänar till. Du har ju bara din egen inkomst att förhålla dig till. Vad någon annan anser "drägligt" är väl inte releveant för ditt leverne? Det viktigaste är väl att du kan lägga undan tillräckligt till sparande samtidigt som du känner att just du kan leva "drägligt". Om du sedan behöver 3k eller 13k kan bara du veta.

Ja det har du rätt i, var väl mer bara en allmän fråga, reagerade bara på att 30k skulle vara minimum därav diskussionen

tossefar
2015-05-10, 21:00
Efter alla fasta utgifter och sparandet är avklarat så tycker jag att 8-10k är rimligt.

shut teh face
2015-05-10, 21:19
Det ska nog inte vara några problem

Vi har ungefär 4500 som vi lägger varje månad på mat inklusive hushållsprodukter som schampo, blöjor, välling, sen har vi cirka 1000 kr som används till diverse. Resten går till räkningar och sparande (ganska mycket i förhållande till allt annat)

Barn behöver inte pengar, de behöver kärlek och en kreativ förälder. Ut i skogen och låtsas vara sakletare (som pippi långstrump). Minst lika roligt som ett lekland där det kostar 150 kr entre för två barn

Mina barn är unga, som dina. Läget kanske förändras lite om vi snackar tonåringar, men vad vet jag.

lanzal
2015-05-10, 21:26
Jag kan ju välja att spara mindre, amortera mindre. Men jag är ingen som ränner på krogen, snusar, röker etc. Min bil drar 0,4 i stan, tankar för 600 i månaden tex. Jag kände rent spontant bara som att 8k vore rimligt. 3-4k på mat och 4-5k på nöjen och kläder

http://www.rikatillsammans.se/2014/11/23/ska-man-bara-amortera-eller-bade-amortera-och-bygga-en-pengamaskin-samtidigt/
Sluta amortera :)

agazza
2015-05-10, 21:27
Hur mycket anser ni att man bör ha kvar efter alla räkningar/lån i månaden är betalda. Alltså till mat och nöjen, tänk att ni har 2 barn 7 och 3 år varannan vecka. För att leva drägligt alltså

Beror på vart man bor, liten ort i glesbyggd, 7 papp per vuxen i hushållet.

Det går åt lite åt barnen, men det krävs åtminstone 10k i månaden för att leva orosfritt

Vattenflaska
2015-05-10, 21:38
Jag kan ju välja att spara mindre, amortera mindre. Men jag är ingen som ränner på krogen, snusar, röker etc. Min bil drar 0,4 i stan, tankar för 600 i månaden tex. Jag kände rent spontant bara som att 8k vore rimligt. 3-4k på mat och 4-5k på nöjen och kläder

Ursäkta om jag ställer en liten OT fråga här, men vad har du för bil som drar 0,4 vid stadskörning? =) (är ute efter att köpa en bränslesnål bil själv, varför jag undrar)

CAPTCHA
2015-05-10, 22:11
lupo 3l

Jackman
2015-05-10, 22:17
Ursäkta om jag ställer en liten OT fråga här, men vad har du för bil som drar 0,4 vid stadskörning? =) (är ute efter att köpa en bränslesnål bil själv, varför jag undrar)

Jag har en liten Suzuki Alto, sen har jag även en annan bil

CAPTCHA
2015-05-10, 22:18
Fast bränsleförbrukningen är _nästan_ oväsentlig på en beg billig bil där du vill åka så ekonomiskt som möjligt.

Det jag menar är att det är skitsamma om den drar 0.5 eller 0.8 om du måste laga den för 6000kr en gång per...eftersom du då måste köra mååååånga mil innan du "sparat" ihop reparationerna.
Så se till att hitta en som inte går sönder :)

Nog med OT

Vattenflaska
2015-05-10, 22:20
lyfter på hatten och säger tack

spoon
2015-05-11, 06:42
http://www.rikatillsammans.se/2014/11/23/ska-man-bara-amortera-eller-bade-amortera-och-bygga-en-pengamaskin-samtidigt/
Sluta amortera :)

Är inte 8% avkastning per år ganska mycket? Är det realistiskt?

Minimjölk
2015-05-11, 16:38
Det är även rätt olika vad man anser vara kvar efter alla räkningar är betalda. Jag själv betalar tex alla månadens kostnader direkt vid löning då jag betalar alla mina fasta räkningar och de jag har på mina kreditkort. Går inte egentligen några pengar ut från mina konton däremellan. Mycket av dessa kostnaderna är dock av typen rörliga kostnader medan några är fasta och sådana som jag inte kan komma undan.

Eftersom du har två barn och har ansvar för dessa varannan vecka så har du ju direkt större utgifter där och du nämnde även sambo. Sedan är det individuellt hur och var du bor och hur mycket kostnader detta kan medföra för ett drägligt liv.

Vad är sedan "drägligt" för dig? Som du ser i tråden så skiljer detta sig väldigt mycket från person till person.


Med din lön och ditt amorterande låter det som om du vill har möjlighet att om du vill kunna unna dig mer om du skulle uppskatta detta. Däremot är det ju ett nöje i sig att se sina skulder gå ned. Det går inte att fixa en mindre amortering så kan du ju sedan när lusten faller på göra en extrainsättning. Detta är enligt mig oerhört mycket mer tillfredsställande än en auto-insättning.

Glöm dock inte bort att leva lite också och unna dig själv och barnen lite roliga saker.

Beelz
2015-05-11, 17:41
Är det inte enklare att mäta i procent? :D

Minimjölk
2015-05-12, 08:17
% kan vara bättre än en fix summa pengar men utgångsläget och behoven är det som sätter förutsättningarna. Mitt förslag tidigare med mindre fast amortering ger TS möjligheten att konsumera om han känner för det men även att amortera mer om han är sugen på just detta. Just denna valfrihet och att man själv ser vad pengarna går till är en boost för att känna glädje till att spara.

För egen del skulle jag de flesta månader klara mig med en väldigt liten nöjespott efter det att boende, bil, mat, kostnader kring barnen och övriga fasta utgifter är betalda. Många månader har jag för egen del under 500kr här men sedan har jag också månader med rejält stora utgifter likt semester, ny elektronik, ny bil, renovera badrum etc. så snittar jag ut det så blir kostnaden per månad väldigt hög. De senare grejorna är saker som jag uppskattar och anser mig ha råd till. Känner jag inte att jag har råd låter jag bli och har då heller inget sug av att spendera dessa pengar.

Finessen i dagens samhälle är att de allra flesta befinner sig i en sits där de kan unna sig någon enskild detalj oavsett hur deras ekonomi ser ut. Även om man har det knapert finns det allt som oftast möjligheter till lyxkonsumtion*.

Desto bättre ställt du har det desto fler val kan du välja att göra. Ytterst få har 0 möjligheter till lyx*.

*Lyx enligt mig innebär inte diamantringar och Rolex utan kanske att unna sig en finkaffe på något café, äta en god lunch eller att rent allmänt köpa (och känna sig ha råd till) en sak som man vill ha men egentligen inte behöver.

spas
2015-05-12, 08:24
Är inte 8% avkastning per år ganska mycket? Är det realistiskt?

Det känns ganska optimistiskt. Man får helt enkelt tajma livet utifrån börsen =)

"Laga taket? Nä det får vänta ett par år tills min pengamaskin hämtat sig från raset"

spoon
2015-05-12, 08:27
Drägligt för mig är väl +-0. Utan sparande då. Kan jag spara ett par tusenlappar i månaden så är jag nöjd. För tillfället så klarar jag inte det och det suger litegrand. Slutar ju med att man skjuter på inköp och på det viset hela tiden kommer lite på efterkälken ekonomiskt.

mela
2015-05-12, 08:34
Allt beror ju på vad man har för kostnader annars. Vi lägger mycket pengar i matbutiker i vår familj, tex, vi köper det vi vill ha, en väldans massa eko och blöjor är inte gratis. Sedan har vi månader när vi bränner av över 100 mil i bilen för att hälsa på familj. Allt sådant vill vi kunna göra utan att behöva spara in på något. Men vi går runt på 16-17k i månaden, inkl allt.