handdator

Visa fullständig version : Hjälp med deffschema


rebbyy
2015-05-10, 06:18
Hej!
Jag lade nyligen upp inlägg på mon kropp och frågade vad folk tyckte. Fick lite olika svar, både bra och dålig kritik (vilket jag ville ha). Nu har jag bestämt mig! ska ta tag i träningen på riktig. Har lite fett här och fart som jag tänkte använda mig av för att bugga muskler. Ska även iväg och köpa en bok där jag antecknar allt jag äter. Tänkte börja imorgon. Skulle någon vänlig själ kunna hjälpa mig med främst kosten?
Lite om mig:

Tjej på snart 20 år
Är 168-169 lång
Väger mellan 57-58 kilo
Tränar varje dag på morgonen i ca 2 timmar. Både kondition och styrka (bör dock köra mer styrka än kondition vilket jag ska ändra på!)

Hur ska jag käka? Frukost, mellanmål, lunch, middag osv?
Enormt tacksam för hjälp! :)





Skickat från min iPhone med Tapatalk

rebbyy
2015-05-10, 06:30
Lägger även upp bilder senare under morgonen så kan ni se och utgå ifrån det! :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Toberi
2015-05-10, 06:49
Vad är ditt mål med träningen?
Varför vill du deffa? Hur snabbt ska det gå?
Vad äter du idag?
Aktiv eller inaktiv vardag?

rebbyy
2015-05-10, 07:16
Vad är ditt mål med träningen?
Varför vill du deffa? Hur snabbt ska det gå?
Vad äter du idag?
Aktiv eller inaktiv vardag?


Målet är att få en fast kropp med lite definitioner av muskler, inte för mycket, utan bara lite lagom för en tjej :)

Vill helst ha fastare form på 1,5 månad till slutet av juni typ.

Idag äter jag heeeelt fel!
Frukost: 3 portioner havregryn och en caesin
Inget mellanmål
Lunch proteinshake, 2 frukter, sallad och kött/fågel/fisk
Mellanmål (ibland) kvarg
Middag en jävla massa mat... Kött/fisk/fågel, potatis/pasta/ris, eventuell sås, sallad

Äter för stora portioner och allt för sällan, vilket resulterar i svältlöge samt hetsätning! Jag VET hel korkat... Därför jag behöver hjälp!

Är aktiv, cardio 1h/ dag och styrka i 40 minuter typ. Ibland bara cardio. Dagarna sitter jag i plugget så för mig inte mycket där...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

rebbyy
2015-05-10, 07:18
Målet är att få en fast kropp med lite definitioner av muskler, inte för mycket, utan bara lite lagom för en tjej :)

Vill helst ha fastare form på 1,5 månad till slutet av juni typ.

Idag äter jag heeeelt fel!
Frukost: 3 portioner havregryn och en caesin
Inget mellanmål
Lunch proteinshake, 2 frukter, sallad och kött/fågel/fisk
Mellanmål (ibland) kvarg
Middag en jävla massa mat... Kött/fisk/fågel, potatis/pasta/ris, eventuell sås, sallad

Äter för stora portioner och allt för sällan, vilket resulterar i svältlöge samt hetsätning! Jag VET hel korkat... Därför jag behöver hjälp!

Är aktiv, cardio 1h/ dag och styrka i 40 minuter typ. Ibland bara cardio. Dagarna sitter jag i plugget så för mig inte mycket där...


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Glömde lägga till att jag äter en del bröd också... Allt från Wasa sport till vitt surdegsbröd med pålägg typ phialdefia och kalkonkött


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sparven från Minsk
2015-05-10, 07:49
Du säger att du äter helt fel, vilket indikerar att du borde veta vad som är någorlunda rätt.
Ät rätt, sluta äta "fel" som du gör idag.

Efter att ha sett dina bilder så skulle jag då inte rekommendera en diet. Jag skulle äta bra mat, vettig struktur med frukost, lunch, middag och något mellanmål.

Lägg in mer styrketräning och mindre cardio.

Du behöver lite mer muskler för att få fram konturerna som du jagar, inte deffa.

Så för att sammanfatta:

-Strunta i att väga maten och anteckna den.
- Ät regelbundna måltider spritt över dagen-
- Ät varierat och "sunt" dvs grönsaker, bra proteinkällor, smarta val av kolhydrater så som potatis, fullkornsprodukter and so on, du vet vad jag menar! :)
- Styrketräna 3-4 ggr i veckan och max 2-3 kortare cardiopass. Kör inte dig sönder och samman med flera timmars cardiopass i veckan.
- Mental inställning på att få en "sommarkropp" tar tid, din målsättning med 1.5 månad är lite väl kort. Det tar tid att bygga muskler, det tar tid, tid, tid. Låt det ta sin tid.

Lycka till! :D

rebbyy
2015-05-10, 08:19
Du säger att du äter helt fel, vilket indikerar att du borde veta vad som är någorlunda rätt.
Ät rätt, sluta äta "fel" som du gör idag.

Efter att ha sett dina bilder så skulle jag då inte rekommendera en diet. Jag skulle äta bra mat, vettig struktur med frukost, lunch, middag och något mellanmål.

Lägg in mer styrketräning och mindre cardio.

Du behöver lite mer muskler för att få fram konturerna som du jagar, inte deffa.

Så för att sammanfatta:

-Strunta i att väga maten och anteckna den.
- Ät regelbundna måltider spritt över dagen-
- Ät varierat och "sunt" dvs grönsaker, bra proteinkällor, smarta val av kolhydrater så som potatis, fullkornsprodukter and so on, du vet vad jag menar! :)
- Styrketräna 3-4 ggr i veckan och max 2-3 kortare cardiopass. Kör inte dig sönder och samman med flera timmars cardiopass i veckan.
- Mental inställning på att få en "sommarkropp" tar tid, din målsättning med 1.5 månad är lite väl kort. Det tar tid att bygga muskler, det tar tid, tid, tid. Låt det ta sin tid.

Lycka till! :D


Okej inte väga och räkna då? Men skulle man kunna få tips på matupplägg? Får mer motivation då, annars blir det lätt att jag inte tar tag i det om jag känner mig själv.

Men tror du jag kommer se någon skillnad på 1,5 månad?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Stonemountain
2015-05-10, 08:48
Jag har för mig att du även haft ätstörningar om jag inte minns fel och blev anorektiker?
Du har problem att sköta kosten nu.
Jag skulle rekommendera att du tar hjälp av någon fysisk person med kostupplägg som följer upp det hela tiden.

Sparven från Minsk
2015-05-10, 13:18
Okej inte väga och räkna då? Men skulle man kunna få tips på matupplägg? Får mer motivation då, annars blir det lätt att jag inte tar tag i det om jag känner mig själv.

Men tror du jag kommer se någon skillnad på 1,5 månad?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Att väga och räkna är inget måste, och det kan ställa till det i huvudet på folk.

Hur menar du med matupplägg?

Som jag skrev, ät grönsaker, bra proteinkällor och fullkornsprodukter avseende kolhydrater. Krångla inte till det.

Det behövs inte ett matschema där jag skriver att du ska äta 124 gram kokt torsk + 2,7 morötter och 14 gram skalad potatis. Detta skapar en inrutad och jobbig vardag.

Ät "nyttig" mat i lagom stora portioner.

Motivation får du finna inom dig själv. Vill du detta så gör du det, annars inte.

På en diet så skulle du kanske se lite skillnad på 1,5 månad, och då att du blivit mindre, men proportionerna kommer vara det samma. Så mest skillnad på vågen.

Vill du ha visuell skillnad där du ser mer "vältränad" ut, eller bli fastare så får du äta och träna på bra och ge det tid. Sikta på nästa sommar så kommer det bli kanon.

Sparven från Minsk
2015-05-10, 13:18
Jag har för mig att du även haft ätstörningar om jag inte minns fel och blev anorektiker?
Du har problem att sköta kosten nu.
Jag skulle rekommendera att du tar hjälp av någon fysisk person med kostupplägg som följer upp det hela tiden.


Helt rätt, förutom att ett specifikt kostschema nog inte behövs, möjligen för att få rätt på måltidsfrekvens och att faktiskt våga äta en del för att kunna bygga muskler :)

rebbyy
2015-05-10, 16:05
Helt rätt, förutom att ett specifikt kostschema nog inte behövs, möjligen för att få rätt på måltidsfrekvens och att faktiskt våga äta en del för att kunna bygga muskler :)


Joo men vill ha tips på mat så jag börjar äta rätt :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tolkia
2015-05-10, 19:50
Innan man börjar ge defftips rekommenderar jag att man läser denna tråd: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=220840

Några mindre genomtänkta individer tyckte där att det var lämpligt att slänga sig med uttryck som "smalfet" och "bullmage" till en person som nyligen rehabiliterat från anorexi och efter detta utvecklat ett beteende med omväxlande hetsätning och kompensationsträning (1 tim konditionsträning dagligen). Jag rekommenderar att man tar med detta i beräkningen när man ger tips.

TS: Du har i nuläget inte en kroppsvikt det på något sätt är lämpligt att du bantar/"deffar" från. Du behöver vänja dig vid att ha en normalvikt, inte försöka banta bort det du nyligen gått upp så snart du inte är så dålig i dina ätstörningar att du är i riskzonen för att dö.

Sparven från Minsk
2015-05-10, 21:12
Innan man börjar ge defftips rekommenderar jag att man läser denna tråd: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=220840

Några mindre genomtänkta individer tyckte där att det var lämpligt att slänga sig med uttryck som "smalfet" och "bullmage" till en person som nyligen rehabiliterat från anorexi och efter detta utvecklat ett beteende med omväxlande hetsätning och kompensationsträning (1 tim konditionsträning dagligen). Jag rekommenderar att man tar med detta i beräkningen när man ger tips.

TS: Du har i nuläget inte en kroppsvikt det på något sätt är lämpligt att du bantar/"deffar" från. Du behöver vänja dig vid att ha en normalvikt, inte försöka banta bort det du nyligen gått upp så snart du inte är så dålig i dina ätstörningar att du är i riskzonen för att dö.

Har läst den tråden och mina råd till TS är detsamma som ovan dvs:

Ät bra mat.
Träna styrketräning.
Låt det ta tid.

För tips på bra mat att äta, ja du...en PT, dietist eller liknande.

Ajasoro
2015-05-25, 12:17
Snälla, deffa inte. Din kropp kommer inte må bra av att gå ner i vikt och all vägning av mat och kaloriräkning innebär en risk att trigga igång gamla tankar från när du hade anorexi. Det är sjukt vanligt att ersätta ett tvångsbeteende med ett annat.

Jag läste i en av dina andra trådstarten att du försökt att komma i kontakt med psykiatrin men att det är kö. Psykiatrin är verkligen sämst och det kommer bli ännu svårare till sommaren, men ligg på och ring din mottagning och kolla om det finns privata alternativ i närheten. De kan ha kortare kö och kostar precis lika mycket!

Prioritera ditt psykes välmående och fokusera på att bli helt frisk, sen kan du bulka och deffa och allt däremellan.

421
2015-05-25, 14:25
Styrketräning kombinerat med mycket bra och god mat är bra för kropp och sinne! Också se till att få vården du behöver!

R Scarpa27
2015-05-25, 20:09
Öka ist & bygg, muskulösa tjejer är läckert. satsa mkt högre ist, du har ingen större vikt att ens prata om till din vikt...

Det kommer inte bli hälsosamt om du deffar och varför tränar du 2h varje morgon? inget fel med det , bara undrar varför :) helt enkelt en fråga.