handdator

Visa fullständig version : Vad gör jag för fel?


RobertJohansson
2015-05-09, 23:21
Hej! Har gymmat i 6 månader, sporadiskt de tre senaste månaderna, men första tre var det 4-5 gånger i veckan och ökade någorlunda i styrka.
Jag valde att börja gå ner i vikt för två månader sen, gick ner 6 Kilo, startade en tråd här på kolo om fortsätta eller lägga mig på balans/lätt bulk, de flesta var eniga om att jag borde bygga muskler istället för att banta.
Har nu valt att lägga mig på 200kalorier överskott och kötta på.
Men, jag är väldigt kluven över hur jag ska träna. Jag får höra att jag ska köra något nybörjarprogram som stronglifts osv. Men det har inte gett mig någonting alls. Hur ska jag träna?
Har målat upp att jag kör en basövning i början på passen och
Kör några islolationsövningar, kanske 4-5st, verkar vara så de flesta gör på gymmet jag går på. Folk är där och tränar i tre timmar och ser väldigt bra ut.
Men vill verkligen effektivisera min muskeltillväxt, vill att jag ska öka i styrka men samtidigt så vill jag prioritera att få muskler, vilket det inte känns som att jag fått ett enda gram av.

Känner att jag sköter kosten, 2g protein per kg och 1g fett per kg och
Kolhydrater lite olika men cirka 3g per kg
Sover ständigt 7-8h per natt och det är tillräckligt.
Vad gör jag fel? Har väldigt dålig teknik i de flesta övningar för att försöka trycka upp tyngre vikter, kan det vara felet?

Hoppas någon kan hjälpa mig, behöver verkligen hjälp. Tack på förhand!

vicarious
2015-05-10, 00:21
Att ha korrekt övningsutförande bör vara steg 1. Sen får du räkna med att bygga muskler tar tid, även om man gör allting rätt.

Old Nick
2015-05-10, 06:21
Jag får höra att jag ska köra något nybörjarprogram som stronglifts osv. Men det har inte gett mig någonting alls. Hur ska jag träna?

Det här säger ju ingenting alls egentligen. Vad menar du med "har inte gett"? Har du inte ökat det minsta alls i någon övning? Står du och böjer på samma vikt som första dagen du började träna? Eller har du ökat mycket och förväntade dig att detta på bara några månader skulle översättas till massvis med muskelmassa?

Styrketräning tar tid. Lång tid. Det tar flera år att bli stor. Tre månader är ingenting i sammanhanget. Ingenting.

RobertJohansson
2015-05-10, 08:54
Att ha korrekt övningsutförande bör vara steg 1. Sen får du räkna med att bygga muskler tar tid, även om man gör allting rätt.

Så det är väldigt viktigt med att gå ner sakta i excentriska fasen och vänta en sekund på bröstet i bänkpress? För muskelmassa alltså

RobertJohansson
2015-05-10, 08:56
Så det är väldigt viktigt med att gå ner sakta i excentriska fasen och vänta en sekund på bröstet i bänkpress? För muskelmassa alltså

Jag ökade till viss del i styrka, ca. 20kg i bänk t.ex. Men det är noll skillnad på kroppen, kanske är ett annat schema bättre?

RobertJohansson
2015-05-10, 09:02
Så det är väldigt viktigt med att gå ner sakta i excentriska fasen och vänta en sekund på bröstet i bänkpress? För muskelmassa alltså

Jag ökade till viss del i styrka, ca. 20kg i bänk t.ex. Men det är noll skillnad på kroppen, kanske är ett annat schema bättre?

Loke
2015-05-10, 09:14
Jag ökade till viss del i styrka, ca. 20kg i bänk t.ex. Men det är noll skillnad på kroppen, kanske är ett annat schema bättre?

Tja, är det från 60 till 80 så kan man nog inte vänta sig jättestor skillnad... Sen är det ju så att vissa människor bygger muskler dåligt. De genetiska variationerna är faktiskt stora. Det kan väl tänkas att vissa människor bygger bättre på viss typ av träning... Men tyvärr tror jag det mer rimliga antagandet att vissa människor helt enkelt bygger bättre än andra, oavsett hur man tränar.

Så jag tror faktiskt främst på att ge det lite tid och energi. 6 månader räcker inte ens för att ta sig förbi den första nybörjarfasen. Styrkeökningarna i början beror mycket på nervsystemets anpassning, dvs inte större muskler. Det tog mig nog ett par år innn jag faktiskt såg resultat, 5 år eller mer innan det verkade vara uppenbart för folk omgivningen att jag hade hade blivit lite "biffig".

RobertJohansson
2015-05-10, 09:37
Tja, är det från 60 till 80 så kan man nog inte vänta sig jättestor skillnad... Sen är det ju så att vissa människor bygger muskler dåligt. De genetiska variationerna är faktiskt stora. Det kan väl tänkas att vissa människor bygger bättre på viss typ av träning... Men tyvärr tror jag det mer rimliga antagandet att vissa människor helt enkelt bygger bättre än andra, oavsett hur man tränar.

Så jag tror faktiskt främst på att ge det lite tid och energi. 6 månader räcker inte ens för att ta sig förbi den första nybörjarfasen. Styrkeökningarna i början beror mycket på nervsystemets anpassning, dvs inte större muskler. Det tog mig nog ett par år innn jag faktiskt såg resultat, 5 år eller mer innan det verkade vara uppenbart för folk omgivningen att jag hade hade blivit lite "biffig".

30kg till 50kg.

Latissimus Dorsi
2015-05-10, 09:57
30kg till 50kg.

Upp till typ 100 kan du bänka upp och ner på månen samtidigt som du borstar tändern, det spelar ingen större roll hur du bänkar.

RobertJohansson
2015-05-10, 10:23
Spelar även fotboll 3-4 gånger i veckan om det kan hämma avsevärt?

Röda Björnen
2015-05-10, 10:48
Framför allt är det tidsaspekten, du har hållit på i 6 månader.

Jag har själv hållit på i 6 år men räknas fortfarande som nybörjare, det tar tid.

Evolve
2015-05-10, 12:39
Jag ökade till viss del i styrka, ca. 20kg i bänk t.ex. Men det är noll skillnad på kroppen, kanske är ett annat schema bättre?

https://www.youtube.com/watch?v=h2HfqphSpiU

Jamerson
2015-05-10, 12:56
Det är väldigt tjatigt att skriva detta men det är frekventa tunga flerledsskivstångsövningar som kommer att bygga dina muskler. Fokusera på dem. Isolationsövningar i kablarna är löken på laxen, de sista 10%.

Knäböj, bänkpress, marklyft, militärpress, skivstångsrodd, chins, dips.

Gör dessa tungt och ofta i 5 år. Jag lovar dej att du kommer bygga massor med muskler.

https://www.youtube.com/watch?v=h5wHFpvwO6o

https://www.youtube.com/watch?v=oAuARgqS6aQ

Old Nick
2015-05-10, 14:17
Så jag tror faktiskt främst på att ge det lite tid och energi. 6 månader räcker inte ens för att ta sig förbi den första nybörjarfasen.

Framför allt är det tidsaspekten, du har hållit på i 6 månader.

Tre månader. Inte sex. Han skriver ju klart och tydligt att det bara var de tre första som var seriösa och att det sedan blivit sporadiska pass resterande månader.

Det är inte tillräckligt för att se några resultat. Inte på långa vägar. Du har inte gjort annat än nybörjarökningar som kommer sig av teknik och invänjning av rörelsemönster. Dina förväntningar krockar med verkligheten. Muskler byggs inte genom sporadiska gymbesök i ett par månader, utan genom hårt arbete i flera år.

Jag föreslår att du fortsätter äta bra, väljer ett välkänt nybörjarprogram och kör det seriöst i minst ett år innan du börjar utvärdera.

vicarious
2015-05-10, 15:22
Så det är väldigt viktigt med att gå ner sakta i excentriska fasen och vänta en sekund på bröstet i bänkpress? För muskelmassa alltså

Nej det är inte viktigt. Men du bör inte tumma på utförandet i en övning bara för att kunna lasta på mer vikt. Iaf inte som nybörjare.

Jamerson
2015-05-10, 15:24
Tre månader. Inte sex. Han skriver ju klart och tydligt att det bara var de tre första som var seriösa och att det sedan blivit sporadiska pass resterande månader.

Det är inte tillräckligt för att se några resultat. Inte på långa vägar.

Jag såg klara resultat i spegeln efter 3 månader. Men jag vet inte om mina första ökningar var genomsnittliga. Jag la 40 kilo på bänken, 70 kilo på böjen och 80 kilo på marken de första 5 månaderna av min skivstångsträning. Men jag körde helkroppspass religiöst 3ggr i veckan och åt som fan. Det var tider det...

Nu är jag överlycklig över ett 5 kg PB, då var jag otröstligt besviken om böjen inte ökade 10 kg på en månad.

Träna ofta och klokt, ät rätt och ha tålamod. Och njut av ditt första år i gymmet, den tiden kommer inte tillbaka!