handdator

Visa fullständig version : Lakrits påverkar inte testot


MunsöHustla
2004-04-06, 17:11
Hörde från en jag känner som jobbar på dopinglabbet att de hade testat det här om lakrits verkligen sänker testot och kommit framm till att de inte stämmer, har ingen mer information om det just nu men det borde kommma så småningom så nu har ni chansen att vräka i er lakrits innan detta dementeras!

King Grub
2004-04-06, 17:19
Exp Clin Endocrinol Diabetes. 2003 Sep;111(6):341-3

Licorice consumption and serum testosterone in healthy man.

Armanini D, Bonanni G, Mattarello MJ, Fiore C, Sartorato P, Palermo M.

Department of Medical and Surgical Sciences - Endocrinology, University of Padua, Padua, Italy.

We have previously found that licorice can reduce serum testosterone in healthy men. These results were not confirmed in another study, where the same amounts of licorice did not decrease salivary testosterone values. In the actual study we treated more cases with the same amount of licorice and reproduced our previous data. The mean testosterone values decreased by 26 % after one week of treatment (p < 0.01]

King Grub
2004-04-06, 17:20
The Pharmaceutical Journal Vol 263 No 7068 p666
October 23, 1999 Clinical
Liquorice and testosterone levels

Consumption of liquorice may result in decreased libido in men, according to Dr Decio Armanini (University of Padua, Italy) and colleagues. They evaluated the effect of liquorice on gonadal function in seven healthy men aged 22 to 24. The men were given 7g of liquorice daily, a common level of consumption, the researchers say, which contained 0.5g of glycyrrhizic acid, the active component. During the period of liquorice consumption, the men's serum testosterone levels decreased significantly. The authors say that liquorice inhibits two enzymes involved in testosterone production.

MunsöHustla
2004-04-06, 17:22
får avvakta med ett svar till jag får tag i studien....

King Grub
2004-04-06, 17:25
Liquorice Extract Reduces Male Hormone Levels
September 18, 2003

New findings suggest that chemicals in liquorice, used as a remedy for gastrointestinal disorders, could have an effect on testosterone levels.

New research, presented at the British Pharmaceutical Conference this week, follows previous studies that have suggested such an effect on men, although the results have proved controversial.

Reduced testosterone levels were reported in an Italian study in 1999, but US researchers were unable to replicate this finding in a study published in the Lancet two years later.

In the new research, a team from Iran, led by Dr Mahmoud Mosaddegh from the Traditional Medicine & Materia Medica Research Centre at Shaheed Beheshti University of Medical Sciences, in Tehran, investigated the effect of liquorice root extract in 20 healthy male volunteers. The group took 1.3g of dried extract (containing around 400-500mg glycyrrhizic acid) daily for 10 days. Blood samples were collected before the study and for 20 days to measure testosterone levels.

There was found to be a significant decrease in serum testosterone levels after 10 days’ liquorice consumption. The effect on testosterone is believed to relate to interference of the active agent glycyrrhizic acid with 17-beta hydroxysteroid dehydrogenase, the enzyme that catalyses conversion of androstenedione to testosterone.

Riouken
2004-04-10, 04:26
Det behöver inte vara sant att just lakrits sänker testot.

Själv känner jag många många lakritsfreaks som efter skolan käkar ca 100-300g lakrits...

Och de blir inte mer kvinnliga..haha..och mindre växer de inte heller.. kanske t o m är de mest manliga i skolan ;)

I varje fall.. hoppas att du kommer fram med dina studier om det..

avvaktar svar :D

GhostFace
2004-04-10, 06:22
Originally posted by Riouken
Det behöver inte vara sant att just lakrits sänker testot.
Själv känner jag många många lakritsfreaks som efter skolan käkar ca 100-300g lakrits...
Och de blir inte mer kvinnliga..haha..och mindre växer de inte heller.. kanske t o m är de mest manliga i skolan ;)



På sikt beräknat. Bara för de käkade lakrits igår eller förra veckan behöver det inte betyda att det sänker testosteronhalten med 0,379% hos män/unga pojkar utan ur ett längre perspektiv säg 4 år...

Vad vet jag...? :D

Tomten
2004-04-10, 14:21
Originally posted by Riouken
Det behöver inte vara sant att just lakrits sänker testot.

Själv känner jag många många lakritsfreaks som efter skolan käkar ca 100-300g lakrits...

Och de blir inte mer kvinnliga..haha..och mindre växer de inte heller.. kanske t o m är de mest manliga i skolan ;)

I varje fall.. hoppas att du kommer fram med dina studier om det..

avvaktar svar :D

Det där säger ju precis ingenting. Är ungefär lika vettigt som att säga "jag har en kompis som röker, han mår jättebra och är fortfarande stor och stark och inte heller verkar hans kondition blivit sämre för att han röker". DÄRFÖR så är rökning inte farligt.

För att tillföra något till diskussionen så skulle det vara vettigare om du letade rätt på en studie som som bevisar att lakrits INTE sänker testot.

Riouken
2004-04-10, 14:30
Originally posted by Tomten


Det där säger ju precis ingenting. Är ungefär lika vettigt som att säga "jag har en kompis som röker, han mår jättebra och är fortfarande stor och stark och inte heller verkar hans kondition blivit sämre för att han röker". DÄRFÖR så är rökning inte farligt.

För att tillföra något till diskussionen så skulle det vara vettigare om du letade rätt på en studie som som bevisar att lakrits INTE sänker testot.

Du verkar ta det där på allvar, tror du att jag fullt ut menade det?

Och angående studien så skrev jag att jag väntar på hans studie.

För att röka lika mycket så att det ska jämna ut sig med att äta 300g lakrits per dag är ungefär att röka 3-4 pack. Inte många som gör.

Du bör träna lite läsförståelse.

Wilson
2004-04-10, 16:20
va fan... en lakritspipa nån gång lite sällan lär inte göra nån skillnad!
kaffe utsöndrar kortisol och andra hormoner som inte är bra för musklerna, men för det behöver man inte bortstå från kaffe.

King Grub
2004-04-10, 16:30
Originally posted by Wilson
va fan... en lakritspipa nån gång lite sällan lär inte göra nån skillnad!
kaffe utsöndrar kortisol och andra hormoner som inte är bra för musklerna, men för det behöver man inte bortstå från kaffe.

Inte om det är sällan... men så lite som 7 (!) gram lakrits sänker testosteronnivåerna med över 20 (!) procent.

Everest
2004-04-10, 16:46
Originally posted by King Grub


Inte om det är sällan... men så lite som 7 (!) gram lakrits sänker testosteronnivåerna med över 20 (!) procent.

Det borde med andra ord ha en praktiskt betydelse vid lita högre intag?

/Maccan - som aldrig käkar lakrits:smokin:

MunsöHustla
2004-04-10, 20:30
okej girls, pratade med min kontakt på labbet igår och det svar jag fick var att man när man hade gjort studierna som visade att lakrits sänker testot inte räknat med den andra formen av testo som finns i kroppen (kommer ej ihåg namnet), och tydligen var det förhållandet mellan dessa som skulle ha någon inverkan på om lakrits verkligen sänkte testot.

Nu har jag glömt en hel del detaljer och kan ha blandat ihop det jag fick höra, men det är allt jag vet förtillfället.

GhostFace
2004-04-10, 20:53
Okey, då får någon börja redogöra för vilka testosteronämnen som är bra för vad...Eftersom det tydligen finns fler kroppsegna ?!?? :D

Tomten
2004-04-10, 21:00
Originally posted by Riouken


Du verkar ta det där på allvar, tror du att jag fullt ut menade det?

Och angående studien så skrev jag att jag väntar på hans studie.

För att röka lika mycket så att det ska jämna ut sig med att äta 300g lakrits per dag är ungefär att röka 3-4 pack. Inte många som gör.

Du bör träna lite läsförståelse.

Nej, jag tar det inte på allvar, däremot så borde du arbeta lite på din skrivkunskaper. Det du just skrev är helt osammanhängande.

Wilson
2004-04-10, 23:48
Originally posted by King Grub


Inte om det är sällan... men så lite som 7 (!) gram lakrits sänker testosteronnivåerna med över 20 (!) procent.

oj det var ganska mycke... men sänks testot ju mer lakrtis man äter? alltså tex 7 gram = 20%, 14 gram =40% osv.

King Grub
2004-04-11, 06:35
Originally posted by Wilson


oj det var ganska mycke... men sänks testot ju mer lakrtis man äter? alltså tex 7 gram = 20%, 14 gram =40% osv.

Inte direkt översättbart större mängd=linjär ökning, men visst finns det ett samband.

Dolce
2004-04-11, 09:05
jag käkar långt över 7g/dag och jag är lika aggressiv som innan jag började äta lakrits :smash:

King Grub
2004-04-11, 09:18
Originally posted by Dolce
jag käkar långt över 7g/dag och jag är lika aggressiv som innan jag började äta lakrits :smash:

Naturligt förekommande testosteron påverkar inte aggressiviteten. ;)

GhostFace
2004-04-11, 10:02
Läste en studie för många år sedan att det var faktiskt en hög halt av östrogen som orsakade aggressivitet hos de män som ofta var just det; aggressiva...

King Grub
2004-04-11, 10:03
Aggressiv läsning:

Neurosci Biobehav Rev. 1993 Winter;17(4):405-25.

Aggression in humans: what is its biological foundation?

Albert DJ, Walsh ML, Jonik RH.

Psychology Department, University of British Columbia, Vancouver, Canada.

Although human aggression is frequently inferred to parallel aggression based on testosterone in nonprimate mammals, there is little concrete support for this position. High- and low-aggression individuals do not consistently differ in serum testosterone. Aggression does not change at puberty when testosterone levels increase. Aggression does not increase in hypogonadal males (or females) when exogenous testosterone is administered to support sexual activity. Similarly, there are no reports that aggression increases in hirsute females even though testosterone levels may rise to 200% above normal. Conversely, castration or antiandrogen administration to human males is not associated with a consistent decrease in aggression. Finally, changes in human aggression associated with neuropathology are not consistent with current knowledge of the neural basis of testosterone-dependent aggression. In contrast, human aggression does have a substantial number of features in common with defensive aggression seen in nonprimate mammals. It is present at all age levels, is displayed by both males and females, is directed at both males and females, and is not dependent on seasonal changes in hormone levels or experiential events such as sexual activity. As would be expected from current knowledge of the neural system controlling defensive aggression, aggression in humans increases with tumors in the medial hypothalamus and septal region, and with seizure activity in the amygdala. It decreases with lesions in the amygdala. The inference that human aggression has its roots in the defensive aggression of nonprimate mammals is in general agreement with evidence on the consistency of human aggressiveness over age, with similarities in male and female aggressiveness in laboratory studies, and with observations that some neurological disturbances contribute to criminal violence. This evidence suggests that human aggression has its biological roots in the defensive aggression of nonprimate mammals and not in hormone-dependent aggression based on testosterone.

ante
2004-10-07, 16:08
Om testonivåerna sjunker efter 10 dagars lakrits konsumtion (enligt artikel), hur påverkas den då av enstaka intag.

Sjunker tex testo nivån med 20% direkt efter ett enskilt intag på 7g???

Styx
2004-10-07, 16:27
Grub, gammal tråd, men lite väl mycket bias i dina poster,
du postar inte någon av artiklarna som visar att lakrits INTE sänker testot...
gissar att du inte gillar lakrits...eller de som äter det :D

Zozza
2004-10-07, 16:33
du postar inte någon av artiklarna som visar att lakrits INTE sänker testot...
:D

Finns det några såna?

King Grub
2004-10-07, 16:34
Grub, gammal tråd, men lite väl mycket bias i dina poster,
du postar inte någon av artiklarna som visar att lakrits INTE sänker testot...
gissar att du inte gillar lakrits...eller de som äter det :D

Men de är ju äldre...

och nu har andra studier kommit fram till samma resultat som italienarna.

The effect of liquorice extract on serum testosterone level in healthy
male volunteers


Glycyrrhiza glabra (liquorice) is widely used in the Iranian folk medicine. This
herb is grown mostly in the central part of Iran. Liquorice root extract has been
used traditionally for the treatment of gastro-intestinal disorders which is supposed
to be related to its flavonoids. Glycyrrhizin, a triterpenoid saponin, which is a
major constituent of the root extract, causes pseudocorticosteroid effects by
inhibition of 11-b-hydroxy steroid dehydrogenase. Also recent reports show that
this component can influence testosterone blood level by inhibiting 17-b-hydroxyl
steroid dehydrogenase (Sakamoto & Wakabayashi 1988; Armanini & Palermo
1999). In order to assess this effect, a clinical trial was carried out during the year
2002 in Tehran. The study was approved by Ethics Committee of the University.
Liquorice root was purchased from the local market and extracted by boiling in
water. After dispersion in water, 1.3 g of the dried extract was orally administered
to 20 healthy male subjects 3 h after breakfast for 10 days. Blood samples from the
subjects were collected just before the trial and on days 4, 7, 10, 13 and 20.
Testosterone level in the blood samples was measured using a radio immuno assay
method (Brenner 1995). The average concentration of testosterone for each day
was calculated and the results were analysed using repeated measures analysis of
variance. The decrease in serum testosterone level were found to be
significant after 10 days daily consumption of liquorice extract.

ante
2004-10-07, 16:49
Men de är ju äldre...

och nu har andra studier kommit fram till samma resultat som italienarna.

The effect of liquorice extract on serum testosterone level in healthy
male volunteers


Glycyrrhiza glabra (liquorice) is widely used in the Iranian folk medicine. This
herb is grown mostly in the central part of Iran. Liquorice root extract has been
used traditionally for the treatment of gastro-intestinal disorders which is supposed
to be related to its flavonoids. Glycyrrhizin, a triterpenoid saponin, which is a
major constituent of the root extract, causes pseudocorticosteroid effects by
inhibition of 11-b-hydroxy steroid dehydrogenase. Also recent reports show that
this component can influence testosterone blood level by inhibiting 17-b-hydroxyl
steroid dehydrogenase (Sakamoto & Wakabayashi 1988; Armanini & Palermo
1999). In order to assess this effect, a clinical trial was carried out during the year
2002 in Tehran. The study was approved by Ethics Committee of the University.
Liquorice root was purchased from the local market and extracted by boiling in
water. After dispersion in water, 1.3 g of the dried extract was orally administered
to 20 healthy male subjects 3 h after breakfast for 10 days. Blood samples from the
subjects were collected just before the trial and on days 4, 7, 10, 13 and 20.
Testosterone level in the blood samples was measured using a radio immuno assay
method (Brenner 1995). The average concentration of testosterone for each day
was calculated and the results were analysed using repeated measures analysis of
variance. The decrease in serum testosterone level were found to be
significant after 10 days daily consumption of liquorice extract.

Mao så gör inte enstaka konsumtion av lakrits ngn skillnad på testonivåerna, om man ska tro artikeln... låter ju troligt.

Styx
2004-10-07, 17:18
Det var bättre :) , första gången jag ser någon repetera ett försök liknande italienarnas och lyckas.
En grundpelare inom forskning är ju att resultat ska vara reproducerbara och de hade de ju inte varit tidigare.
Den iranska studien går förövrigt inte att hitta på pubmed, verkar bara ha varit en poster-redovisning och ingen publikation.

King Grub
2004-10-07, 17:23
Dagarnas serum testosteronnivåer:

Dag 0: 19.58

Dag 4: 18.18

Dag 7: 17.85

Dag 10: 13.43

Studien slut. När lakritsintaget upphör börjar nivåerna stiga igen.

Dag 13: 13.46

Dag 20: 15.27

ante
2004-10-07, 17:35
Dagarnas serum testosteronnivåer:

Dag 0: 19.58

Dag 4: 18.18

Dag 7: 17.85

Dag 10: 13.43

Studien slut. När lakritsintaget upphör börjar nivåerna stiga igen.

Dag 13: 13.46

Dag 20: 15.27

"serum testosterone" är det kroppens egna testonivå i blodet (som det pratas om brukligt)?

Vad är en normal nivå?

Har hört om nivåer från 8- 30 som ska betraktas som normala, stämmer det?

Styx
2004-10-07, 17:40
Serumnivåer är de nivåer som finns i blodet.

ante
2004-10-08, 10:28
Serumnivåer är de nivåer som finns i blodet.

Styx: Thanx!

Ingen som vet vad som är att betrakta som normala testonivåer i blodet :confused:

Tolkia
2004-10-08, 10:38
Serumnivåer är de nivåer som finns i blodet.
Är inte serum det som blir kvar när man centrifugerat bort blodkropparna eller något? Då bör väl noga räknat nivåerna i blod vara andra änd de i serum? Å andra sidan spelar det ju ingen roll i sammnhanget, eftersom en normalnivå i serum är lika "normal" som en normalnivå i blod.

Någon som har koll på hur stor variationen (mellan- och inomindividdito) är i de olika studierna? Om normalnivåerna på testosteron kan vara 8-30 är en variation på 6 enheter i en grupp på 20 individer kanske ändå inte jättestor?

Styx
2004-10-08, 11:18
Tolkia>> Blod kan delas upp i en cellulär del (röda blodkroppar, vita blodkroppar och trombocyter) och en plasma del. Plasmadelen består i huvudsak av vatten men även en hel del olika blodproteiner (albumin, globuliner, komplementprotein, koagulationsfaktorer mm), salter, joner och gaser. Serum är nästan samma sak, det definieras som den del av plasman som är kvar efter koagulation har skett. Innehållet av protein och annat är alltså inte riktigt detsamma.
Centrifugerar man blod för att sedan jobba med någon del vill man oftast inte att det ska koagulera och gör det därför i heparinbeklädda rör, heparin hindrar koagulation. Den vätskedelen som blir kvar ovanför de röda/vita blodkropparna och trombocyterna är alltså plasma och i det fallet inte serum, om man ska hårddra det :).

Tror aldrig man mäter nivåer direkt i blod utan man mäter det i plasma eftersom det är mer relevant, blodcellerna är bara i vägen och har inget med saken att göra.

En annan sak angående studien, lägg till att värdena har en standardavvikelse på 4-5 enheter vilket gör värdena aningen "mindre bestämda".

EDIT: Så på ett sätt var det fel att skriva att plasmanivåer är blodnivåer, plasmanivåer är plasmanivåer :). Men i "folkmun" kan man ju skriva så eftersom skillnaden är irrelevant.

ante
2004-10-08, 11:29
Tolkia>>

En annan sak angående studien, lägg till att värdena har en standardavvikelse på 4-5 enheter vilket gör värdena aningen "mindre bestämda".


Dum fråga kanske, men är det vanligt med en standardavvikelse på 4-5 vid kontroll av testonivåer eller är det att betrakta som specifikt för denna studie?

Edit: Fel av mig :smash: , var ute efter feltolerans inte standardavvikelse vid mätning av testonivåer. Den borde iofs inte vara så stor vid närmare eftertanke... ;)

aliquis
2004-10-08, 12:05
men lol, vafan, får jag äta groteska mängder lakrits igen?

stjärna morrar som fan åt grub o alla andra stjärna ;D

läkerol!!!!!!!!!!!!!!!

Styx
2004-10-08, 12:16
Ante>> Standardavvikelsen är en statistisk beräkning och säger hur stor spridningen är från medelvärdet, liksom hur "brett" värdet är. Standardavvikelse är viktig, om vi säger att standardavvikelsen på de givna värdena efter lakritsintag hade varit 20 skulle det ju lika gärna kunna betyda att testosteronvärdena ökat av att äta lakrits.
Går inte säga hur stor som är normal men den påverkar ju hur signifikant ett värde är.

aliquis
2004-10-08, 12:44
Fast: In the actual study we treated more cases with the same amount of licorice and reproduced our previous data. The mean testosterone values decreased by 26 % after one week of treatment (p < 0.01] låter ju mindre kul

King Grub
2004-10-08, 13:14
men lol, vafan, får jag äta groteska mängder lakrits igen?

stjärna morrar som fan åt grub o alla andra stjärna ;D

läkerol!!!!!!!!!!!!!!!

Du ser ju i alla fall att medlet sjunker allteftersom. Och standardavvikelsen är plusminus det och det.

Papi
2004-10-08, 13:57
Aarghh! Detta är ju hemskt! :insane:
Jag som älskar lakrits! Nästan det enda godiset jag äter... :cryout:

Ok, kan nån förklara för en okunnig stackare vad konsekvensen blir av detta. Är det svårare för kroppen att bygga muskler om testosteronhalten sjunker eller har jag fattat fel?

nordland
2004-10-08, 15:16
Hörde från en jag känner som jobbar på dopinglabbet att de hade testat det här om lakrits verkligen sänker testot och kommit framm till att de inte stämmer, har ingen mer information om det just nu men det borde kommma så småningom så nu har ni chansen att vräka i er lakrits innan detta dementeras!

Tror det bara är ett misslyckat försök från dem, för att få folk att sluta försöka få testosteron utskrivet.... (det är ganska vanligt).....

ante
2004-10-08, 15:29
Tror det bara är ett misslyckat försök från dem, för att få folk att sluta försöka få testosteron utskrivet.... (det är ganska vanligt).....


Vilka är det egentligen som har rätt att få det utskrivet? De dvärgväxta får väll HGH!

nordland
2004-10-08, 15:34
Vilka är det egentligen som har rätt att få det utskrivet? De dvärgväxta får väll HGH!

kan vara vem som helst, som har nedsatt testoproduktion.....

Tolkia
2004-10-08, 15:39
kan vara vem som helst, som har nedsatt testoproduktion.....
Jo, men då skall nog den - föregivet - nedsatta testosteronproduktionen konfirmeras genom ett antal kontrollerade tester också. "jag tror att jag har för låga testosteonnivåer ..." räcker nog inte är jag rädd om inte läkaren är på gränsen till imbecill.

ante
2004-10-08, 15:45
Jo, men då skall nog den - föregivet - nedsatta testosteronproduktionen konfirmeras genom ett antal kontrollerade tester också. "jag tror att jag har för låga testosteonnivåer ..." räcker nog inte är jag rädd om inte läkaren är på gränsen till imbecill.

Annars lär vi väll ha en stor hop byggare vid vårdcentralerna på Måndag :D

Finns nog ett antal kroppsliga syntom som påvisar en låg produktion, som troligen är svåra att äta sig till...