handdator

Visa fullständig version : Stabila skor med tunn och hård sula för sumomarklyft


aijou
2015-05-08, 18:31
Jag är på jakt efter ett par stabila skor, för marklyft, med tunn, hård sula och har sneglat lite på skorna nedan. Är det någon som har provat dem och kan ge mig ett utlåtande alt. rekommendera ett alternativ?

METAL Powerlifting Shoes
http://www.gometal.fi/product_thumb.php?img=images/kuvat/7.png&w=300&h=300

Jag har tidigare markat i sockiplast och marklyftstofflor och det har fungerat bra för smala marklyft, men för Sumomarklyft så upplever jag att de saknar den stabilitet man får av ett par riktiga lyftarskor.

Just nu markar jag i mina Adidas PowerPerfect2. Det känns väldigt stabilt och bra, men logik och erfarenhet säger att en hög klack i marklyft borde vara ofördelaktigt i de flesta fall. Jag prioriterar dock känsla och vikt på stången framför logik, men kan jag hitta ett par låga skor som känns lika stabila så tror jag att det hade varit ännu bättre. :)

Alternativ som jag har testat som ni inte behöver föreslå:
Strumpor
Sock-i-plast
Converse Chuck Taylor (och kopior)
Marktofflor i skinn

Taragon
2015-05-08, 18:38
Jag har adidas hvc brottarskor. Grymt nöjd med dom.

aijou
2015-05-08, 18:52
Jag har adidas hvc brottarskor. Grymt nöjd med dom.

Jag har kollat lite på brottar-/boxarskor och det är nog absolut ett bra alternativ, men de jag tittat närmare på har känts ganska mjuka. Jag vill känna mig som fastgjuten i marken när jag sumomarkar det är det jag gillar med lyftarskorna.

Jag kan tänka mig att brottarskor är någonstans emellan sock-i-plast och riktiga skor. (rätta mig om jag har fel. Jag har bara provat ett par brottarskor som hastigast i affären.)

Taragon
2015-05-08, 18:58
Jag har kollat lite på brottar-/boxarskor och det är nog absolut ett bra alternativ, men de jag tittat närmare på har känts ganska mjuka. Jag vill känna mig som fastgjuten i marken när jag sumomarkar det är det jag gillar med lyftarskorna.

Jag kan tänka mig att brottarskor är någonstans emellan sock-i-plast och riktiga skor. (rätta mig om jag har fel. Jag har bara provat ett par brottarskor som hastigast i affären.)

jag känner mig faktiskt som gjuten i marken med dom. Om jag jämför med marktofflor som jag hade före.

Men dom är ju inte lika stabila som ett par lyftarskor så klart.

aijou
2015-05-08, 19:09
jag känner mig faktiskt som gjuten i marken med dom. Om jag jämför med marktofflor som jag hade före.

Men dom är ju inte lika stabila som ett par lyftarskor så klart.
Ok. Det kanske är värt att undersöka närmare då. De kostar ju ändå mindre än hälften av vad skorna jag föreslog kostar. Det är ju alltid trevligt även om priset inte har högsta prio i det här fallet.

Tack för input!

Fler förslag välkomnas.

Adama
2015-05-08, 20:18
Jag har Metalskorna men använder dem inte (för närvarande). De är extremt platta. Jag hade tänkt använda dem för böj men det visade sig att jag trots allt vill ha lite (betoning på lite) dämpning för hälen.

Och jag tycker de är jäkligt varma också så vill inte köra ett helt pass i dem. Noll ventilation och tätt matrial.

Men, i princip är de som ett par converse fast lite stabilare i och med kardborren och lädret.

aijou
2015-05-08, 21:02
Jag har Metalskorna men använder dem inte (för närvarande). De är extremt platta. Jag hade tänkt använda dem för böj men det visade sig att jag trots allt vill ha lite (betoning på lite) dämpning för hälen.

Och jag tycker de är jäkligt varma också så vill inte köra ett helt pass i dem. Noll ventilation och tätt matrial.

Men, i princip är de som ett par converse fast lite stabilare i och med kardborren och lädret.

Cool. Tack för infon!

Hur är de i passformen? Vad har du för storlek i dem och hur är de jämfört med t.ex adidas storlekar.

Det känns som att kardborrebandet och den platta sulan borde ge bra stabilitet. Är stabiliteten jämförbar med ett par vanliga lyftarskor?

Ber om ursäkt för alla frågor, men eftersom jag inte har någon möjlighet att prova dem innan ev. köp så vill jag gärna ha så mycket info som möjligt innan jag bestämmer mig.

Adama
2015-05-08, 21:36
Hur är de i passformen? Vad har du för storlek i dem och hur är de jämfört med t.ex adidas storlekar.


Jag har 43 i vanliga skor. Mina fötter är 28 cm.

Jag har 9,5UK, 44EUR i mina Adidas Power Perfect II.

För metalskorna gäller: storlek 43 = 29 cm fot och storlek 42 = 28,5 cm fot

Jag har således 42 i dem, och de sitter bra.


Det känns som att kardborrebandet och den platta sulan borde ge bra stabilitet. Är stabiliteten jämförbar med ett par vanliga lyftarskor?

De är stabila, men inte som adidas power perfect. Adidasskorna känns mer som "riktiga" skor, de är ju vadderade runt om hälen. Metals är tunnare, det är bara tunt läder hela vägen upp, precis som tyget i converseskor. Men de känns stabila, kanske tack vare att de spänns åt runt om foten. Converse är "sladdrigare" i jämförelse.


Ber om ursäkt för alla frågor, men eftersom jag inte har någon möjlighet att prova dem innan ev. köp så vill jag gärna ha så mycket info som möjligt innan jag bestämmer mig.

Inga problem ;)