handdator

Visa fullständig version : Kolstål eller gjutjärn


Köttis
2015-05-08, 14:56
Funderar på att köpa någon av dessa stekpannor men har svårt att bestämma mig.

http://www.icahemma.se/stekpanna-kolstal-28cm-ica-cook--eat-p-33026-c-1699.aspx
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90264845/

Är det någon som kan övertala mig att välja den ena före den andra? Den från ikea verkar vara emaljerad vilket jag är tveksam till. Någon som har erfarenhet av emaljerade gjujärnsstekpannor? Kolstål har jag dock ingen erfarenhet av men har hört mycket gott om det. Den tål även ugn men handtaget är så jävla långt så går ändå inte in i min ugn, men ska väl inte bo här hela livet. Håller en stekpanna i kolstål lika länge som gjutjärn? Förutsatt att jag behandlar den som om det vore min förstfödda. Hittade ingen information om hur tjockbottnade de är.

Vet att det funnits en tråd om stekpannor men hittade den inte. Suger väl på att söka. Någon kommer säkert säga åt mig att investera i en de buyer eller skeppshult istället men hur stor skillnad är det egentligen?

JamesD
2015-05-08, 16:35
Kolstål känns som ett sämre alternativ för hemmet enligt mig. Enda fördelen framför en gjutjärnspanna är att den är lättare. Sedan tror jag inte att den är bättre på något.

Emaljerat gjutjärn känns också som ett sämre alternativ. En inbränd gjutjärnspanna utan emalj får bättre non-stick än en emaljerad.

Köp en Skeppshult gjutjärnspanna för 2-300 till och bli nöjd. Blir inte många kronor per måltid du kommer att tillaga i den.

Köttis
2015-05-08, 17:03
Kolstål känns som ett sämre alternativ för hemmet enligt mig. Enda fördelen framför en gjutjärnspanna är att den är lättare. Sedan tror jag inte att den är bättre på något.

Emaljerat gjutjärn känns också som ett sämre alternativ. En inbränd gjutjärnspanna utan emalj får bättre non-stick än en emaljerad.

Köp en Skeppshult gjutjärnspanna för 2-300 till och bli nöjd. Blir inte många kronor per måltid du kommer att tillaga i den.

Jag har inte heller riktigt förstått vad fördelen med kolstål skulle vara, men kan å andra sidan inte heller peka på vad som är bättre med gjutjärn. Ett argument för kolstål är att det är lite ovanligare och känns lite mer spännande, lite mer exklusivt. Har även två små gjutjärnsstekpannor, en grillpanna i gjutjärn och en gjutjärnsgryta redan. De skeppshult jag kollat på har kostat 600+ vilket känns lite i överkant för tillfället då jag egentligen inte är i behov av någon stekpanna plus att sambon gnäller på mig då, även om det går över snabbt. Är ju trots allt jag som lagar maten allt som oftast.

Vivaldi
2015-05-08, 18:09
En skeppshults gjutjärnspanna kommer vara ditt bästa köp i köket alla kategorier efter en kolstålskniv.

R Scarpa27
2015-05-08, 18:51
Ikeas utan tvekan, gjutjärn kommer du långt med hemma.

Ajemän
2015-05-08, 22:23
Fräser du mest småtrams, typ lök i pannan så funkar kolstol/rostfritt kanon, men ska du dra en fin köttbit är nog gjutjärn att föredra.

Gjutjärn är jobbiga att hålla på med...

Köttis
2015-05-09, 10:16
Vi ponerar att jag bestämt mig för gjutjärn. Vet någon hur tjock botten det är på skeppshults stekpannor? Den här från ica kostar hälften hälften så mycket men en botten på 5mm säger inte så mkt om jag inte har något att jämföra med.
http://www.icahemma.se/stekpanna-gjutjarn-svart-28cm-ica-cook--eat-p-11709.aspx?utm_source=klikki&utm_medium=cpc&utm_campaign=klikki&gclid=CMHsu6WctMUCFcPUcgodPgUArA
Gillar även formen på den bättre än på en skeppshult.

Köttis
2015-05-09, 11:16
Såg precis att coop har 30% på allt från skeppshult den här veckan så kanske blir en sådan då. Var en som skrev på flashback att hans stekpanna från skeppshult hade 6 mm botten. Vet inte hur stor skillnad 1 mm gör men är ju ändå 20% mer.

Ajemän
2015-05-11, 13:24
Om man vill ha tunn eller tjock botten är en smaksak. Tjockare är inte bättre.

R Scarpa27
2015-05-11, 19:07
Såg precis att coop har 30% på allt från skeppshult den här veckan så kanske blir en sådan då. Var en som skrev på flashback att hans stekpanna från skeppshult hade 6 mm botten. Vet inte hur stor skillnad 1 mm gör men är ju ändå 20% mer.

30% på skeppshult är bra...
satsa hårt och fynda.

Gober
2015-05-11, 19:27
Kolstål har fördelen att det är lättare. I ett proffskök är det en fördel då personalen inte sliter ut sig lika fort. Men hemma, nja är nog mest en stilgrej. Själv kör jag med Teflon från Jamie Oliver och riktig gjutjärn när jag vill steka burgare, en biff eller liknande. Har både Skepshult och IKEA, båda är bra. Fördelen/nackdel med mer tjocklek är väl mest att tjockare järn håller värmen ännu bättre.

Köttis
2015-05-11, 21:01
Det blev iaf en 28cm skeppshult med trähandtag. Var billigare än jag trodde redan innan rabatten. De sidor jag kollat på nätet har de kostat 600+ men den gick på 529 kr så blev bara 370. Är stark så klarar av att hantera den och är främst kött jag vill ha den till. Annars duger teflon oftast lika bra tycker jag. Kanke blir en kolstål nästa gång. Är ändå rätt snyggt att ha en sån hängande på väggen.

R Scarpa27
2015-05-11, 21:33
Det blev iaf en 28cm skeppshult med trähandtag. Var billigare än jag trodde redan innan rabatten. De sidor jag kollat på nätet har de kostat 600+ men den gick på 529 kr så blev bara 370. Är stark så klarar av att hantera den och är främst kött jag vill ha den till. Annars duger teflon oftast lika bra tycker jag. Kanke blir en kolstål nästa gång. Är ändå rätt snyggt att ha en sån hängande på väggen.

370 spänn riktigt bra klipp! =)

jasså har du stekplattor på väggarna med :)

Köttis
2015-05-11, 22:20
370 spänn riktigt bra klipp! =)

jasså har du stekplattor på väggarna med :)

Ja, jag är nöjd med det. Har en stekpanna på väggen i dagsläget. Stekplattorna sitter på spisen, hehe.

Sir Anselm
2015-05-13, 13:43
Om man vill ha tunn eller tjock botten är en smaksak. Tjockare är inte bättre.

Det är inte nödvändigtvis sant. En tjockare botten håller såklart värmen bättre när du slänger i en köttbit.

Ajemän
2015-05-16, 16:17
Det är inte nödvändigtvis sant. En tjockare botten håller såklart värmen bättre när du slänger i en köttbit.

Och en tunn reglerar du såklart värmen lättare med.