handdator

Visa fullständig version : Hur kan starka personer vara så små


FearIsTheWeaknes
2015-05-07, 20:35
Man hör ofta här om att man blir stark så blir man stor, hur kan då många på detta forum som tar rejält med vikter fortfarande vara så små? Är det genetiken som är tuff mot dem eller är det helt enkelt så att alla som har en lite mer imponerande fysik tar något mer en proteinpulver?

spoon
2015-05-07, 20:44
Din syn på vad som är starkt/stort kanske är lite skev?

Vad anser du vara en stor person och vad anser du vara en stark person?

ceejay
2015-05-07, 20:47
Exempel?

FearIsTheWeaknes
2015-05-07, 20:56
hms laestander och tobbey är väl ändå rätt starka till exempel men samtidigt tycker jag att ifall man är uppe på dessa vikter borde man ha mer massa. Kanske är min uppfattning som är snedvriden dock.. Känns som att de är väldigt svårt i överlag att få någon respektabel massa

Exdiaq
2015-05-07, 21:04
Därför muskelmassa är en av flera faktorer som bidrar till att man blir "stark".

ceejay
2015-05-07, 21:05
Det krävs inga massiva quads för att böja nära 200.

Den här snubben är sjukt imponerande dock
5zLRpO88Bis

StarkaUlf
2015-05-07, 21:15
Det krävs inga massiva quads för att böja nära 200.

Den här snubben är sjukt imponerande dock
[ythd]5zLRpO88Bis[./ythd]

Snyggt.

FearIsTheWeaknes
2015-05-07, 21:29
Om man vänder på steken är det ändå rätt häftigt att man kan bli så pass stark utan att öka mycket i muskelmassa. Känns ändå som att kroppen borde vilja lägga på sig mer massa för att enklare kunna utföra arbetet, dessa individer äter väl ändå mycket och bulkar/deffar som de flesta andra som tränar på gym.

Wipflash
2015-05-07, 21:44
för att de inte är starka nog

oscarovegren
2015-05-07, 21:47
Det intressanta är ju inte kroppsvikten utan snarare muskelmassans totala vikt. Sen gäller det att ha muskler på rätt ställen för att ta mycket i en specifik övning. Vissa bänkar ju mer än dem knäböjer som exempel.

bighulken
2015-05-08, 04:34
TS: (stor) är en väldigt ospecifik sak/mått/uppskattning av något!!!

För en del är (stor), när en 2 meters man som tränar, ställer sig bredvid dem.
För en del är det volymen, eller styrkan, eller kralligheten osv.......

Sen är du inne på helt fel tanke sätt där!!!.........(tar något mer än proteinpulver)......hmmmm...........
Det visar ju bara att du börjat tänka i de banorna!!!!........vilket inte är hälsosamt!!!........

När du tränat i mer än 5-10 år.....tjaa, okej, har du då inte lyckats bygga upp fysiken......då är det nog någe fel, kanske?........

Hepp......Med vänlig hälsning/

Rahf
2015-05-08, 05:09
Gällande herr Mosquera så har han inte många uns fett på kroppen.

J.V
2015-05-08, 07:05
hms laestander och tobbey är väl ändå rätt starka till exempel men samtidigt tycker jag att ifall man är uppe på dessa vikter borde man ha mer massa. Kanske är min uppfattning som är snedvriden dock.. Känns som att de är väldigt svårt i överlag att få någon respektabel massaDå är det bara att kolla hur de tränar också, åtminstone Tobbey. Böj i princip varje dag, alltid väldigt låga reps om inte singlar. Minns jag rätt aldrig benpress, benspark, osv - utan bara böj. Då blir man bra på/stark i böj utan att nödvändigtvis växa sig stor som en lada.

Annat är det med Kroppsbyggar-Plucke som kör sina 10 reps á 5 set halvböj innan han går vidare till högreps i benpress följt av ännu högre reps i benspark och bencurl.

ARMSTARK
2015-05-08, 07:25
Man hör ofta här om att man blir stark så blir man stor, hur kan då många på detta forum som tar rejält med vikter fortfarande vara så små? Är det genetiken som är tuff mot dem eller är det helt enkelt så att alla som har en lite mer imponerande fysik tar något mer en proteinpulver?

Både stor och stark är ord som folk laddar med egna föreställningar. Jag är själv "stor" i folks ögon men när idiotfrågan nr 1 dyker upp; "Vad tar du i bänkpress?" Så blir folk besvikna, "Va, inte mer, Magnus Samuelsson tog..."

filmjölk
2015-05-08, 08:07
Det är få förunnat (alt. förbannat) att kunna lyckas med konststycket att bli starka utan att bli stora. Sannolikt kommer du att se ut som antingen ett fetto, en muskelstinn duschpåse eller en hybrid av fetto och duschpåse om du lyckas bli stark.

Lyckas du någongång lyfta till exempel 200kg i bänkpress, så kommer du med största sannolikhet även få dras med att du kommer att se ut som en idiot på köpet.

ARMSTARK
2015-05-08, 08:14
Det är få förunnat (alt. förbannat) att kunna lyckas med konststycket att bli starka utan att bli stora. Sannolikt kommer du att se ut som antingen ett fetto, en muskelstinn duschpåse eller en hybrid av fetto och duschpåse om du lyckas bli stark.

Lyckas du någongång lyfta till exempel 200kg i bänkpress, så kommer du med största sannolikhet även få dras med att du kommer att se ut som en idiot på köpet.

Idiot och idiot, lägstanivån på bänkpress är ju att man ska ta sin egen kroppsvikt. ;)

filmjölk
2015-05-08, 08:42
Idiot och idiot, lägstanivån på bänkpress är ju att man ska ta sin egen kroppsvikt. ;)

Lyfter man bara sin egen kroppsvikt kommer man antagligen att se ut som en normal människa, lyfter man 1,5ggr kroppsvikten kommer man antagligen se ut som en halvidiot (Jag själv är inte vacker direkt, och jag lyfter ungefär 1,5ggr kroppsvikten), dubblar man kroppsvikten i bänkpress kommer man se ut som en överspänd muskelmupp.

Agitator
2015-05-08, 09:00
Tränar man för styrka och inte jagar volym så gäller inte filmjölks uttalande känner jag.

Men visst, man ser ju tränad ut när man når de vikterna, även om man inte har massa volym.

Diomedea exulans
2015-05-08, 09:13
Tror att många styrkelyftare och tyngdlyftare har små överarmsmuskler i jämförelse med resten av kroppen, vilket skapar illusionen av att se klena ut.

Agitator
2015-05-08, 09:32
Stämmer nog rätt bra Dio.

Har legat på 38 cm typ vid biceps sedan 2011. Är först iom min senaste bulk som jag precis spräckte 40 cm. Men mina armar ser inte stora ut, och seperationerna är ju inte alls där som när jag vägde 70. Och för att få 2 cm extra var jag tvungen att gå upp ~23 kg.

Ser fram emot att ha 38 igen när jag deffat klart. Orka ha onödig massa :)

Gnistan
2015-05-08, 10:22
Man hör ofta här om att man blir stark så blir man stor, hur kan då många på detta forum som tar rejält med vikter fortfarande vara så små? Är det genetiken som är tuff mot dem eller är det helt enkelt så att alla som har en lite mer imponerande fysik tar något mer en proteinpulver?

Kvalite på muskler (fibrer), teknik, vinklar, lyfthöjd, inställning (psyke) osv. Många parametrar finns det. Beror som många sagt här på vad du menar med stor och stark, kontra liten och stark.
Jag var mycket starkare som ung och då jag gick i klass 67,5 jämfört med idag. Men så är jag inte lika vältränad och har lagt på mig övervikt, är äldre.
Dvärgar på handikappsidan som tävlar i bänkpress brukar kunna lyfta en hel del. Men mycket på grund av kort lyftväg.

Sparven från Minsk
2015-05-08, 10:40
Sen ska vi ju inte glömma att det finns det omvända scenariot med.
Personer som ser stora ut men är klenare än vad man skulle kunna tro!

Agitator
2015-05-08, 10:57
Sen ska vi ju inte glömma att det finns det omvända scenariot med.
Personer som ser stora ut men är klenare än vad man skulle kunna tro!

Valfritt byggargym dvs :) Visst en och en annan klass väl som stark där. Men de är fortfarande sjukt stora då oftast.

filmjölk
2015-05-08, 11:01
Sen ska vi ju inte glömma att det finns det omvända scenariot med.
Personer som ser stora ut men är klenare än vad man skulle kunna tro!

Klenare än man skulle kunna tro, absolut, men sällan/aldrig klena. Det finns ju jättegrova byggare som ser ut som om de skulle reppa på 200kg i bänk men reppar på 140kg. Ett påhittat exempel, men när man tänker efter är inte 140kg. klent att reppa på det heller. bara "relativt till muskelmassan-klent" inte klent.

Jag stör mig ibland på folk som säger att byggare skulle vara klena för att de är svagare än de ser ut att vara, är en byggare grov så är han garanterat stark mätt i absoluta mått.

Wipflash
2015-05-08, 11:32
inte om han har mycket synthol eller dylikt

Diomedea exulans
2015-05-08, 11:35
Jag stör mig ibland på folk som säger att byggare skulle vara klena för att de är svagare än de ser ut att vara, är en byggare grov så är han garanterat stark mätt i absoluta mått.

Det där är verkligen en utbredd missuppfattning. Jag minns för några år sedan när jag skulle hjälpa till med att lyfta något i hemmet och inte orkade, varpå morsan klagade över att jag bara tränat mig till snygga muskler som inte är starka, och undrade vad det var för mening med att gå på gym då.

Det ironiska är att jag inte ens hade snygga muskler.

Konradsson
2015-05-08, 11:44
Styrkeökningar handlar mer om neurologisk anpassning än muskelmassa. Dessutom aktiverar man olika muskelfiber vid olika typer av träning. Styrketräning aktiverar de explosiva typ IIa fibrerna, medan hypertrofi-träning aktiverar de mer uthålliga typ IIx fibrerna. Av dessa har typ IIx störst förmåga att växa i storlek.

PureWhey
2015-05-08, 11:46
Lyfter man bara sin egen kroppsvikt kommer man antagligen att se ut som en normal människa, lyfter man 1,5ggr kroppsvikten kommer man antagligen se ut som en halvidiot (Jag själv är inte vacker direkt, och jag lyfter ungefär 1,5ggr kroppsvikten), dubblar man kroppsvikten i bänkpress kommer man se ut som en överspänd muskelmupp.

90kg och 1.5 ggr kroppsvikt så ser man alltså ut som en halvidiot? Intressant observation.

Gnistan
2015-05-08, 11:47
Klenare än man skulle kunna tro, absolut, men sällan/aldrig klena. Det finns ju jättegrova byggare som ser ut som om de skulle reppa på 200kg i bänk men reppar på 140kg. Ett påhittat exempel, men när man tänker efter är inte 140kg. klent att reppa på det heller. bara "relativt till muskelmassan-klent" inte klent.

Jag stör mig ibland på folk som säger att byggare skulle vara klena för att de är svagare än de ser ut att vara, är en byggare grov så är han garanterat stark mätt i absoluta mått.

Just det.
Och byggare i almänhet tränar ju inte direkt för att kunna maxa 1RM i bänk så som styrkelyftare gör.
Och därmed inte sagt att de inte skulle kunna göra bra på topp om de nu började köra anorlunda.
Finns ju en del byggare som blivit hyggligt bra styrkelyftare.

billmaier
2015-05-08, 12:17
Jag stör mig ibland på folk som säger att byggare skulle vara klena för att de är svagare än de ser ut att vara, är en byggare grov så är han garanterat stark mätt i absoluta mått.

Håller inte med. Tränade för ett antal år sedan på samma gym som många av Finlands bästa kroppsbyggare, och vikterna de lyfte var löjligt små. Bästa exemplet var finska tungviktsmästaren vars pers i marklyft var 170kg...

ARMSTARK
2015-05-08, 12:37
Håller inte med. Tränade för ett antal år sedan på samma gym som många av Finlands bästa kroppsbyggare, och vikterna de lyfte var löjligt små. Bästa exemplet var finska tungviktsmästaren vars pers i marklyft var 170kg...

Låter väldigt osannolikt, men du ljuger säkert inte. Jag är själv sk "kroppsbyggare" fast helt utan några ambitioner och jag tar fan den vikten i bänkpress. I mark tog jag nog det i plugget, som 15-16 åring.

F Ultra
2015-05-08, 12:46
Håller inte med. Tränade för ett antal år sedan på samma gym som många av Finlands bästa kroppsbyggare, och vikterna de lyfte var löjligt små. Bästa exemplet var finska tungviktsmästaren vars pers i marklyft var 170kg...

Fast vad de lyfter när de tränar eller vad de skulle kunna ha lyft om de bara velat/vågat är ju två helt olika saker.

Agitator
2015-05-08, 13:03
Låter väldigt osannolikt, men du ljuger säkert inte. Jag är själv sk "kroppsbyggare" fast helt utan några ambitioner och jag tar fan den vikten i bänkpress. I mark tog jag nog det i plugget, som 15-16 åring.

Skönt att du tar den vikten i bänkpress utan att anse sig ha några ambitioner :) lite väl casual, råka trycka 170 i bänk liksom.

filmjölk
2015-05-08, 13:06
90kg och 1.5 ggr kroppsvikt så ser man alltså ut som en halvidiot? Intressant observation.

Gå med kläder som visar upp din fysik, så ja, tyvärr. Du ser inte normal ut, det syns på dig att du tränar neurotiskt mycket och gissar man utan att prata med dig så gissar man troligtvis att du är under normalbegåvad baserat på din muskelmassa. Aka "Halvidiot".

PureWhey
2015-05-08, 13:08
Gå med kläder som visar upp din fysik, så ja, tyvärr. Du ser inte normal ut, det syns på dig att du tränar neurotiskt mycket och gissar man utan att prata med dig så gissar man troligtvis att du är under normalbegåvad baserat på din muskelmassa. Aka "Halvidiot".


Du generaliserar - dåligt som vanligt.

Linjedomarn
2015-05-08, 13:21
Styrkeökningar handlar mer om neurologisk anpassning än muskelmassa. Dessutom aktiverar man olika muskelfiber vid olika typer av träning. Styrketräning aktiverar de explosiva typ IIa fibrerna, medan hypertrofi-träning aktiverar de mer uthålliga typ IIx fibrerna. Av dessa har typ IIx störst förmåga att växa i storlek.

Du har fått lite om bakfoten.

"hypertrofi-träning" är också styrketräning.

typ IIx är de explosivaste muskelfibrerna mednas typ IIa är något mer uthålliga (större innehåll av myoglobin och mitokondrier). Det är sant att typ IIx har störst förmåga att växa men normalt sett har man inte så stor del av typ IIx och vid styrketräningen sker en konversion från typ IIx till typ IIa.

konversion från typ IIa till IIx sker vid inaktivitet (tänk sängliggande i månader).

Vid styrkelyft används alla fibrer under lyften då det handlar om att producera så mycket kraft som möjligt. En stor andel typ IIx är mer viktigt vid t.ex tyngdlyftning eller sprint då de har stora krav på att producera stor effekt (kallas också explosivitet kraft/fart).

delta_mats
2015-05-08, 13:30
Du generaliserar - dåligt som vanligt.

+1. Gör man 1,5 ggr kroppsvikten i bänk ser man förmodligen halvkrallig ut, men med en snygg atletisk fysik.

ARMSTARK
2015-05-08, 13:33
Skönt att du tar den vikten i bänkpress utan att anse sig ha några ambitioner :) lite väl casual, råka trycka 170 i bänk liksom.

Haha, det var inte för att vara stöddig. Har man hängt på gymet sen början av 80-talet så kommer kilona lite av sig själv, därmed inte sagt att jag legat på latsidan. Hobbybyggare är man.

biggusdickus
2015-05-08, 13:38
Frågan har stötts å blötts flera gånger förut. Har inte alla på forumet fattat vid det här laget?

Tränar du valda muskler till utmattning med runt 10 reps å fyller på rejält med protein så växer du. Om du däremot nöter samma tekniker 3 timmar varje kväll å totalt struntar i kosten så blir du stark som satan men det syns knappt på dig. Jag hänvisar här till tynglyftarklubben på mitt gym som jag har förmånen att kunna studera varje dag. Jag börjar se vältränad ut nu på en vikt under 90 kilo men i tyngdlyftarrummet får jag snart stryk i alla moment av en tanig 13-åring.

ceejay
2015-05-08, 13:46
+1. Gör man 1,5 ggr kroppsvikten i bänk ser man förmodligen halvkrallig ut, men med en snygg atletisk fysik.

Jag kommer nog se rätt krallig ut när jag bänkar 180kg på 120kg kv.

delta_mats
2015-05-08, 13:49
Jag kommer nog se rätt krallig ut när jag bänkar 180kg på 120kg kv.

Du är ju grov redan!

ceejay
2015-05-08, 13:50
Njaeeeee, lite kanske.

rooz
2015-05-08, 13:50
Ceejay kommer bara se ut som en väderkvarn.

filmjölk
2015-05-08, 14:01
+1. Gör man 1,5 ggr kroppsvikten i bänk ser man förmodligen halvkrallig ut, men med en snygg atletisk fysik.

"Snygg atletisk fysik" alt. "halvkrallig" = ser onormal ut och antas vara ganska korkad. Har man dessutom tatueringar på det så ser man ut som någon som sökte till Jersey Shore men inte blev antagen.

delta_mats
2015-05-08, 14:06
"Snygg atletisk fysik" alt. "halvkrallig" = ser onormal ut och antas vara ganska korkad. Har man dessutom tatueringar på det så ser man ut som någon som sökte till Jersey Shore men inte blev antagen.

Bara om man är fet ;)

Konradsson
2015-05-08, 14:06
typ IIx är de explosivaste muskelfibrerna mednas typ IIa är något mer uthålliga (större innehåll av myoglobin och mitokondrier).

Helt rätt, ursäkta misstaget.

Vid styrkelyft används alla fibrer under lyften då det handlar om att producera så mycket kraft som möjligt. En stor andel typ IIx är mer viktigt vid t.ex tyngdlyftning eller sprint då de har stora krav på att producera stor effekt (kallas också explosivitet kraft/fart).

Precis, ju mer kraft man använder desto större motoriska enheter rekryteras. Typ IIx har störst motoriska enheter, och används alltså i högre grad vid tunga lyft. OBS: man kan inte isolera en typ av muskelfibrer, men självklart kan man betona den.
http://franticlife.fitnessguru.com/sites/default/files/blogg/drvirus/fiberrekrytering-580x216.png
Jag vet inte hur väl detta stämmer, men här är tabell hämtad från nätet som beskriver sambandet mellan belastning och fiberaktivering:

Typ 1, 20% av 1RM
Typ 2a, 40% av 1RM
Typ 2x 70% av 1RM

Tabellen är självklart en förenkling, men jag tänker anta att den stämmer i sin grundprincip. Slutsatsen blir då att man aktiverar de större typ IIa fibrerna av träning med låg belastning och högt repsintervall ("hypertrofi-träning"). Någon som är mer kunnig kanske kan avgöra tabellens riktighet.

filmjölk
2015-05-08, 14:15
Bara om man är fet ;)

nej, faktiskt tvärtom. Är man fet har man privilegiet att få träna hur neurotiskt mycket man vill och får ha hur stora muskler man vill, är man mager och samtidigt muskulös så ser man ut som en idiot från jersey Shore.

delta_mats
2015-05-08, 14:24
nej, faktiskt tvärtom. Är man fet har man privilegiet att få träna hur neurotiskt mycket man vill och får ha hur stora muskler man vill, är man mager och samtidigt muskulös så ser man ut som en narcissisk idiot från jersey Shore.

Beror på solbrännan, frisyren, klädstilen och attityden. Så det så!

Agitator
2015-05-08, 14:24
Så mycket guld, jag får inte plats med allt i signaturen.

Grrrr..

Diomedea exulans
2015-05-08, 14:39
Jag håller med filmjölk, och att jag vill se ut som en korkad douche med för mycket testorsteron är en stor anledning till att jag gör allt som står i min makt för att se ut som en He-Man-gubbe. I dagsläget utstrålar hela mitt väsen mjuk, överintellektuell hipster, och jag vill balansera den utstrålningen.

biggusdickus
2015-05-08, 14:58
Jag håller med filmjölk, och att jag vill se ut som en korkad douche med för mycket testorsteron är en stor anledning till att jag gör allt som står i min makt för att se ut som en He-Man-gubbe. I dagsläget utstrålar hela mitt väsen mjuk, överintellektuell hipster, och jag vill balansera den utstrålningen.

Suveränt!:d

Toni Radanov
2015-05-08, 15:04
Bara om man är fet ;)

Så DET är varför jag aldrig får vara med? Uppfyller ju alla andra krav inkl 1.5x kroppsvikt (på Ceejaysk kroppsvikt, fast mer.) Buu.

Svältbanta for the Jersey here I come! Vatten och kaktuspiggar i 2 månader.

Bärsärk
2015-05-08, 15:09
Håller inte med. Tränade för ett antal år sedan på samma gym som många av Finlands bästa kroppsbyggare, och vikterna de lyfte var löjligt små. Bästa exemplet var finska tungviktsmästaren vars pers i marklyft var 170kg...

Det är många som glömmer hur mycket volym det blir totalt på ett byggarpass. Det är klart att det ser fjuttigt ut, men räkna sen in 60 kg hantelrodd x 15-20 reps, 120 kg latsdrag x10, 140 kg kabelrodd x10 på det så är du helt plötsligt uppe i en del.

----

Du bygger volym genom att belasta dina muskler och det gör du genom att utsätta dom för ett visst arbete.

200 kg i knäböj, 5x3 , 200*5 = 1 ton , 1 ton x 3 = 3 ton
150 kg i knäböj, 8x4 , 150*8 = 1.2 ton, 1.2 ton x 4 = 4.8 ton

Svårare än så är det inte, enkel matte :)

Gnistan
2015-05-08, 15:15
+1. Gör man 1,5 ggr kroppsvikten i bänk ser man förmodligen halvkrallig ut, men med en snygg atletisk fysik.
Gjorde mer än 1,5 ggr kroppsvikten som ung.
Vägde in i klasserna 67,5 75 samt mot slutet 82,5
Såg jag snygg och atletisk ut eller krallig.
Tyvärr svar nej. Så undantagen finns där.

Linjedomarn
2015-05-08, 15:25
Precis, ju mer kraft man använder desto större motoriska enheter rekryteras. Typ IIx har störst motoriska enheter, och används alltså i högre grad vid tunga lyft. OBS: man kan inte isolera en typ av muskelfibrer, men självklart kan man betona den.
http://franticlife.fitnessguru.com/sites/default/files/blogg/drvirus/fiberrekrytering-580x216.png
Jag vet inte hur väl detta stämmer, men här är tabell hämtad från nätet som beskriver sambandet mellan belastning och fiberaktivering:

Typ 1, 20% av 1RM
Typ 2a, 40% av 1RM
Typ 2x 70% av 1RM

Tabellen är självklart en förenkling, men jag tänker anta att den stämmer i sin grundprincip. Slutsatsen blir då att man aktiverar de större typ IIa fibrerna av träning med låg belastning och högt repsintervall ("hypertrofi-träning"). Någon som är mer kunnig kanske kan avgöra tabellens riktighet.

Tabellen stämmer men du har missuppfattat den. Motorenheter (motorneuron + muskelfibrer) rekryteras från de minsta till det största i ordning ju mer belastningen ökar (kallas för Henneman's size principle). Det betyder att vid en låg belastning aktiveras typ-I fibrer, vid lite högre typ IIa och vid väldigt tung belastning aktiveras typ IIx. Det betyder inte att det endast är typ IIx som aktiveras vid ett tungt lyft utan att ALLA fibrer aktiveras vid ett tungt lyft.

ACSM rekomenderar en belastning på 70-85% 1RM för maximal hypertrofi, alltså aktiveras alla muskelfibrer även vid "hypertrofi träning".

Det är ingen fråga om att det är fördelaktigt att ha en stor andel typ IIx fibrer om man ska bli stark men det är inget man tränar upp.

Konradsson
2015-05-08, 15:36
Tabellen stämmer men du har missuppfattat den. Motorenheter (motorneuron + muskelfibrer) rekryteras från de minsta till det största i ordning ju mer belastningen ökar (kallas för Henneman's size principle). Det betyder att vid en låg belastning aktiveras typ-I fibrer, vid lite högre typ IIa och vid väldigt tung belastning aktiveras typ IIx. Det betyder inte att det endast är typ IIx som aktiveras vid ett tungt lyft utan att ALLA fibrer aktiveras vid ett tungt lyft.

ACSM rekomenderar en belastning på 70-85% 1RM för maximal hypertrofi, alltså aktiveras alla muskelfibrer även vid "hypertrofi träning".

Det är ingen fråga om att det är fördelaktigt att ha en stor andel typ IIx fibrer om man ska bli stark men det är inget man tränar upp.

Ok, då förstår jag.

Damien Thorne
2015-05-08, 15:43
+1. Gör man 1,5 ggr kroppsvikten i bänk ser man förmodligen halvkrallig ut, men med en snygg atletisk fysik.

Längden spelar även in hur man ser ut. Jag som är 2 äpplen hög, dvs 167cm har mestadels sett tunn och otränad ut. Jag har typ tagit dubbla kroppsvikten i bänkpress från jag vägde 57 tills jag vägde 76. Hade magrutor fram tills jag vägde 69, resten blev till fläsk.

Tobbey
2015-05-08, 15:56
Kul att man blir nämd i en tråd som en som är "rätt stark", men också liten? :( Jag är dock inte alls stark än, knappt kommit ur mina nybörjar-gains, så storleken på mig som person passar väl både min SL och OL-total ganska bra.

Jawi
2015-05-08, 16:38
----

Du bygger volym genom att belasta dina muskler och det gör du genom att utsätta dom för ett visst arbete.

200 kg i knäböj, 5x3 , 200*5 = 1 ton , 1 ton x 3 = 3 ton
150 kg i knäböj, 8x4 , 150*8 = 1.2 ton, 1.2 ton x 4 = 4.8 ton

Svårare än så är det inte, enkel matte :)

Är det möjligen MorfiusBaltzar som hittat till Kolozzeum :)

Agitator
2015-05-08, 16:48
Kul att man blir nämd i en tråd som en som är "rätt stark", men också liten? :( Jag är dock inte alls stark än, knappt kommit ur mina nybörjar-gains, så storleken på mig som person passar väl både min SL och OL-total ganska bra.

Vikt o längd samt tävlingsklass?

Tobbey
2015-05-08, 16:52
Vikt o längd samt tävlingsklass?

Cirka 90kg på 181cm. Tävlar ej.

Agitator
2015-05-08, 18:07
Cirka 90kg på 181cm. Tävlar ej.

Jaha, fick intrycket att du tävlade.
Isf hade du ju haft utrymme att passera 80 kg iaf, och bygga upp dig igen fast starkare och kunna tävla i 83 kgs klassen eller vad de nu är i.

Aldrig förstått SL'are fascination med att aldrig stanna i en klass eller gå ner så de har utrymme att kunna bli starkare medans de går upp igen.

Så jvla kul kan det inte vara att vara lite lönnig hela tiden.

Tobbey
2015-05-08, 18:13
Jaha, fick intrycket att du tävlade.
Isf hade du ju haft utrymme att passera 80 kg iaf, och bygga upp dig igen fast starkare och kunna tävla i 83 kgs klassen eller vad de nu är i.

Aldrig förstått SL'are fascination med att aldrig stanna i en klass eller gå ner så de har utrymme att kunna bli starkare medans de går upp igen.

Så jvla kul kan det inte vara att vara lite lönnig hela tiden.

Håller helt med, jag själv håller mig gärna rätt "deffad" och jobbar upp lyften runt samma kroppsvikt året runt. Nu har jag vägt ungefär samma (plus/minus 2kg) i snart 2 år och totalen har ökat med nästan 100%. Har under tiden lärt mig tyngdlyftning och satsat helt på det så ligger helt okej till i OL-total, bättre än SL iaf. Ser fortfarande otränad ut dock men det beror mest på att jag tränar med väldigt låg volym gissningsvis. Ingen assistans för överkropp eller så. Rättare sagt ingen assistans alls förutom lite "viktiga" övningar för allmän hälsa i axlar osv.

Agitator
2015-05-08, 18:25
Låter som bra ökningar.

lördagsgrogg
2015-05-08, 19:02
Håller inte med. Tränade för ett antal år sedan på samma gym som många av Finlands bästa kroppsbyggare, och vikterna de lyfte var löjligt små. Bästa exemplet var finska tungviktsmästaren vars pers i marklyft var 170kg...

Han drev ju med dig uppenbart. Jag antar att det är såhär internetmyter börjar.

Eller har Finland någon speciell byggarklass för -50 där han lyckas vinna overallen? :)

Bärsärk
2015-05-08, 21:11
Är det möjligen MorfiusBaltzar som hittat till Kolozzeum :)

Kommer inte ihåg vart jag läste de först men kan ha varit Ove Rytters "Effektiv bodybuilding"

Toni Radanov
2015-05-08, 23:42
Kan vi inte vända på steken istället och gå djupare in på:

Hur kan svaga människor vara så stora? *vinkar åt byggarna* Dis gon' be gud.


:D

CalleP
2015-05-09, 02:57
Kan vi inte vända på steken istället och gå djupare in på:

Hur kan svaga människor vara så stora? *vinkar åt byggarna* Dis gon' be gud.


:D

http://cdn2.cdnme.se/cdn/8-2/13230/images/2010/tuta_110611654.jpg

-a

: DD

stridis
2015-05-09, 08:21
Aldrig förstått SL'are fascination med att aldrig stanna i en klass eller gå ner så de har utrymme att kunna bli starkare medans de går upp igen.

Så jvla kul kan det inte vara att vara lite lönnig hela tiden.

Måste vara viktkåtheten.

Fast får inte heller ihop det riktigt, om man tävlar så vill man väl vara någorlunda bra med i konkurrensen vilket är lättare om man inte är lönnig? Är inte det så i alla viktklass-sporter???

filmjölk
2015-05-09, 09:42
Aldrig förstått SL'are fascination med att aldrig stanna i en klass eller gå ner så de har utrymme att kunna bli starkare medans de går upp igen.

Så jvla kul kan det inte vara att vara lite lönnig hela tiden.

Jag har en annan uppfattning. Få bra lyftare är lönniga, annat än i de två tyngsta viktklasserna, och ibland inte ens där.

Jag tycker dessutom att många stannar i en klass för länge, de verkar bry sig mer om att de skall lyfta relativt mycket i sin viktklass istället för att utnyttja sin potential för att kunna lyfta mer och gå upp i en tyngre viktklass. I stort sett alla bra i -105, -93, -83 "hör hemma" en klass upp. istället skall det hetsbantas, svettas och dehydreras.

spoon
2015-05-09, 10:02
Aldrig förstått SL'are fascination med att aldrig stanna i en klass eller gå ner så de har utrymme att kunna bli starkare medans de går upp igen.

Så jvla kul kan det inte vara att vara lite lönnig hela tiden.

Det handlar om att man inte vill gå miste om halva årets träning genom att banta. Vill man vara en bra byggare så ska man väl väga längden minus 100. Ska man vara en bra styrkelyftare så bör man väga längden plus 10-20 kg. Jag som 182 cm platsar i -105 eller eventuellt -93. Man blir helt enkelt inte den bästa styrkelyftaren om man vill vara rippad.

Diomedea exulans
2015-05-09, 10:11
Ska man vara en bra styrkelyftare så bör man väga längden plus 10-20 kg.

Menar inte att vara dryg nu, men jag tror du glömde ett -100 där.

spoon
2015-05-09, 10:17
Menar inte att vara dryg nu, men jag tror du glömde ett -100 där.

För att förtydliga. En byggare på 180 cm bör väga 80 kg. En styrkelyftare bör väga 90-100 kg.

filmjölk
2015-05-09, 10:32
För att förtydliga. En byggare på 180 cm bör väga 80 kg. En styrkelyftare bör väga 90-100 kg.

En bra byggare på 180cm bör väga 100-110 på 5-10%BF, en bra styrkelyftare på 180cm 110-120kg på 10-15%BF.

:)

Agitator
2015-05-09, 10:35
Det handlar om att man inte vill gå miste om halva årets träning genom att banta. Vill man vara en bra byggare så ska man väl väga längden minus 100. Ska man vara en bra styrkelyftare så bör man väga längden plus 10-20 kg. Jag som 182 cm platsar i -105 eller eventuellt -93. Man blir helt enkelt inte den bästa styrkelyftaren om man vill vara rippad.

Syftar inte på rippad direkt. Bli stark tills du blir fet så det känns som en deff bör vara på plats, deffa snabbt och seriöst så man kan äta upp sig igen till samma viktklass och vara lite starkare.

Du kan ju tävla i 93an och se till att du är toppad till tävlingen, genom att gå från 82-91 kg fram tills tävlingen sedan försöka lägga på dig 1-2 kg sista 3 dagarna med kolhydrater.

Sen när tävlingen är över så går tankarna väl till 105an?

Där hade jag själv valt deffa igen efter en stunds balans. För 93an nästa år osv. Dessutom kan man ju för styrkans skull tävla vart annat år. Så man har mer tid på sig att bygga upp under längre period osv. Menar, alla är ju inte etta i sin klass.

Rikard Jansson
2015-05-09, 11:01
Syftar inte på rippad direkt. Bli stark tills du blir fet så det känns som en deff bör vara på plats, deffa snabbt och seriöst så man kan äta upp sig igen till samma viktklass och vara lite starkare.

Du kan ju tävla i 93an och se till att du är toppad till tävlingen, genom att gå från 82-91 kg fram tills tävlingen sedan försöka lägga på dig 1-2 kg sista 3 dagarna med kolhydrater.

Sen när tävlingen är över så går tankarna väl till 105an?

Där hade jag själv valt deffa igen efter en stunds balans. För 93an nästa år osv. Dessutom kan man ju för styrkans skull tävla vart annat år. Så man har mer tid på sig att bygga upp under längre period osv. Menar, alla är ju inte etta i sin klass.

Det funkar helt enkelt inte så. Man tappar för mycket styrka och kvalitetsträningstid på att deffa, och blir inte något mindre fet när man går upp sen igen eftersom man inte kör optimalt för hypertrofi utan faktiskt försöker bli stark. Fett ger också styrka och det är ett slöseri med tid och en pipdröm att försöka bli jättemusklig+knackhård och stark samtidigt. Om man inte vill tävla i en väldigt lätt viktklass där det kommer helt automatiskt.

TLDR: träna så mycket det går medans du är så stark du kan för att bli så stark du kan

PureWhey
2015-05-09, 11:04
Det funkar helt enkelt inte så. Man tappar för mycket styrka och kvalitetsträningstid på att deffa, och blir inte något mindre fet när man går upp sen igen eftersom man inte kör optimalt för hypertrofi utan faktiskt försöker bli stark. Fett ger också styrka och det är ett slöseri med tid och en pipdröm att försöka bli jättemusklig+knackhård och stark samtidigt. Om man inte vill tävla i en väldigt lätt viktklass där det kommer helt automatiskt.

TLDR: träna så mycket det går medans du är så stark du kan för att bli så stark du kan

Precis.

anvihl
2015-05-09, 11:09
Syftar inte på rippad direkt. Bli stark tills du blir fet så det känns som en deff bör vara på plats, deffa snabbt och seriöst så man kan äta upp sig igen till samma viktklass och vara lite starkare.

Du kan ju tävla i 93an och se till att du är toppad till tävlingen, genom att gå från 82-91 kg fram tills tävlingen sedan försöka lägga på dig 1-2 kg sista 3 dagarna med kolhydrater.

Sen när tävlingen är över så går tankarna väl till 105an?

Där hade jag själv valt deffa igen efter en stunds balans. För 93an nästa år osv. Dessutom kan man ju för styrkans skull tävla vart annat år. Så man har mer tid på sig att bygga upp under längre period osv. Menar, alla är ju inte etta i sin klass.

Jojobantade ger bara optimala förutsättning för fettuppgång, du kommer inte få några större mängder muskler av ditt upplägg, efter fettnedgång är det framförallt fett du lägger på dig sen igen. Du förlorar styrka under deffen och du förlorar månader med kvalitetsträning. Du kommer aldrig bli stark på riktigt om du håller på sådär. Det här ingen sport där du har råd att vara superfåfäng om du vill bli bäst.

Tävla vartannat år tror jag är uteslutet för många som faktiskt älskar att tävla.

Ribban
2015-05-09, 12:22
Det funkar helt enkelt inte så. Man tappar för mycket styrka och kvalitetsträningstid på att deffa, och blir inte något mindre fet när man går upp sen igen eftersom man inte kör optimalt för hypertrofi utan faktiskt försöker bli stark. Fett ger också styrka och det är ett slöseri med tid och en pipdröm att försöka bli jättemusklig+knackhård och stark samtidigt. Om man inte vill tävla i en väldigt lätt viktklass där det kommer helt automatiskt.

TLDR: träna så mycket det går medans du är så stark du kan för att bli så stark du kan

Precis.

Fast SL-grabzen brukar ju säga att SL träning fungerar för hypertrofi ungefär lika bra som byggarprogram. Då borde det ju bara vara att träna på och få lika stor andel muskler som byggare även om man tränar för att bli stark. Eftersom mer styrka= mer muskler.

Är upptagen så är nog lite otydlig. Men jag syftar på det du skrev om att man inte blir mindre fet bara för att man deffar och tränar upp sig igen.

Rikard Jansson
2015-05-09, 12:23
Fast SL-grabzen brukar ju säga att SL träning fungerar för hypertrofi ungefär lika bra som byggarprogram. Då borde det ju bara vara att träna på och få lika stor andel muskler som byggare även om man tränar för att bli stark. Eftersom mer styrka= mer muskler.

Det går att säga lite vad som helst här i världen :)

Agitator
2015-05-09, 22:59
En bra byggare på 180cm bör väga 100-110 på 5-10%BF, en bra styrkelyftare på 180cm 110-120kg på 10-15%BF.

:)

En bra byggare har till 98 procent säkerhet använt läppglans. En styrkelyftare på 180 cm 110 kg gillar också läppglanset om det nu är 10 procent :) Dessa individer du pratar om har fördelar utöver normen. Vad är tanken med upplysningen?

Jojobantade ger bara optimala förutsättning för fettuppgång, du kommer inte få några större mängder muskler av ditt upplägg, efter fettnedgång är det framförallt fett du lägger på dig sen igen. Du förlorar styrka under deffen och du förlorar månader med kvalitetsträning. Du kommer aldrig bli stark på riktigt om du håller på sådär. Det här ingen sport där du har råd att vara superfåfäng om du vill bli bäst.

Tävla vartannat år tror jag är uteslutet för många som faktiskt älskar att tävla.

Vem har sagt att man ska jojobanta, förespråkade bli starkare, sedan deffa ner sig igen snabbt för att bygga upp styrkan igen, inte direkt som man behöver massa muskler för att vara stark, även om mer muskler underlättar. Känns som SL folk verkar vara lite för lata när det kommer till kosten osv. De borde anamma runessons stil, tävla då och då när formen är som bäst osv för sin viktklass :)

Det funkar helt enkelt inte så. Man tappar för mycket styrka och kvalitetsträningstid på att deffa, och blir inte något mindre fet när man går upp sen igen eftersom man inte kör optimalt för hypertrofi utan faktiskt försöker bli stark. Fett ger också styrka och det är ett slöseri med tid och en pipdröm att försöka bli jättemusklig+knackhård och stark samtidigt. Om man inte vill tävla i en väldigt lätt viktklass där det kommer helt automatiskt.

TLDR: träna så mycket det går medans du är så stark du kan för att bli så stark du kan

Varför ska man satsa på att gå upp massa fett igen? Bara träna på som vanligt för styrka. Under tiden går man upp i vikt som vanligt och blir lite starkare. Menar du på allvar att om du skulle deffa ner dig till 10 procent och sedan träna upp dig igen med överskott till din viktklass du var i innan du deffa, att du skulle vara svagare än innan deffen? Troligen borde du vara lite starkare iom att du redan skapat förutsättningar för volymen/styrkan innan deffen.

Alltså jag förstår att det är kul att vara stark och stor, men det finns killar som är under 80 kgs klassen som bollar med mer vikter än vad 90 kgs klassen gör utanför topp 10 eller topp 5 kanske even, då av toppen i den klassen förstås.

Paulus
2015-05-10, 00:54
Varför ska man satsa på att gå upp massa fett igen? Bara träna på som vanligt för styrka. Under tiden går man upp i vikt som vanligt och blir lite starkare. Menar du på allvar att om du skulle deffa ner dig till 10 procent och sedan träna upp dig igen med överskott till din viktklass du var i innan du deffa, att du skulle vara svagare än innan deffen? Troligen borde du vara lite starkare iom att du redan skapat förutsättningar för volymen/styrkan innan deffen.

Du förlorar främst tid på detta. Även om du kan komma tillbaka till samma styrka eller med lite plus när du går tillbaka upp i vikt, så hade du ju med största sannolikhet gått större plus om du inte deffade, och så tolkade jag också Janssons inlägg.

Agitator
2015-05-10, 01:11
Du förlorar främst tid på detta. Även om du kan komma tillbaka till samma styrka eller med lite plus när du går tillbaka upp i vikt, så hade du ju med största sannolikhet gått större plus om du inte deffade, och så tolkade jag också Janssons inlägg.

Jo så är det ju. Men att gå upp viktklass allt eftersom känns inte bra för allmänhälsan. Någonstans väljer man ju också att stanna i en viktklass och hålla på med lite jojande med vikten för att få till det.

anvihl
2015-05-10, 01:31
Vem har sagt att man ska jojobanta, förespråkade bli starkare, sedan deffa ner sig igen snabbt för att bygga upp styrkan igen, inte direkt som man behöver massa muskler för att vara stark, även om mer muskler underlättar. Känns som SL folk verkar vara lite för lata när det kommer till kosten osv. De borde anamma runessons stil, tävla då och då när formen är som bäst osv för sin viktklass :)

.

Du beskriver ju jojobantning om och om igen, i detta inlägg också. "Gå upp lite i vikt, gå ned lite i vikt, gå upp lite i vikt" etc. Du kan inte bygga särskilt mycket muskler på det viset, du kommer bara bli fetare och svagare. Det är inte muskler du lägger på dig vid en överätning efter en "deff", särskilt inte om det var en snabb kraftig sådan, det kommer vara framförallt fett samtidigt som du riskerar att förlora en del massa under "deffen".

Bättre då att aldrig överäta som en gris utan att istället ligga på ett svagt konstant överskott varvat med perioder på balans. Vad tror du själv ger dig bäst resultat styrke och muskelutvecklingsmässigt, 10år på överskott/balans eller att lägga typ halva tiden på "deff"?

Du utgår ju som vanligt ifrån att alla tränar enbart för fåfänga, jag tror många ger fasen i om de ser lite rundare ut om det betyder att de kan klättra en placering på pallplatsen. Vi pratar om faktiska atleter här, inte vad plucke 19år som hänger på kolozzeum gör med sin träning på hobbynivå.

"Lata med kosten", jag tycker de flesta på hög nivå verkar äta på bra.

"Tävla lite då och då", ja jo du har aldrig tävlat i någonting eller varit låst på ett mål någon gång va? En tävlingsmänniska och vinnare har inte din attityd.

Man har bara ett visst antal bra år på sig om man vill bli absolut bäst på någonting, då kan man inte lalla runt med fåfänga. Jag är säker på att CyC och andra stora lyftare gärna hade vägt 90 pannor istället, men han skulle också få överge sin karriär som världens bästa styrkelyftare om han gjorde det.

Agitator
2015-05-10, 02:21
Jag tävlar hela tiden mot mig själv. Så målen är inga problem. Klarade av 2 stora mål nyligen på kort tidsram, så jag själv anser mig ha lite koll på att ha driv och mål.

Mitt intryck av SL är att de flesta väljer att gå upp i viktklass istället för att hålla sig kvar. Och jag pratar om generellt och du nämner toppen. SL handlar om styrka, och det underlättar att gå upp i viktklass, men man blir ju tjock på kuppen och man måste inte ha massvis med stora muskler för att klara vikter imponerande vikter, det ser man ju på de lättare klasserna där de presterar bra fortfarande.

Nåväl, det är lättare att bli stark när man går upp i vikt, så inga konstigheter med det inom SL.

filmjölk
2015-05-10, 07:08
Jag tävlar hela tiden mot mig själv. Så målen är inga problem. Klarade av 2 stora mål nyligen på kort tidsram, så jag själv anser mig ha lite koll på att ha driv och mål.

Mitt intryck av SL är att de flesta väljer att gå upp i viktklass istället för att hålla sig kvar. Och jag pratar om generellt och du nämner toppen. SL handlar om styrka, och det underlättar att gå upp i viktklass, men man blir ju tjock på kuppen och man måste inte ha massvis med stora muskler för att klara vikter imponerande vikter, det ser man ju på de lättare klasserna där de presterar bra fortfarande.

Nåväl, det är lättare att bli stark när man går upp i vikt, så inga konstigheter med det inom SL.

Jag tycker att du har fått fel intryck. Mitt intryck är att de flesta väljer att försöka bita sig kvar i en för låg viktklass alldeles för länge.

rooz
2015-05-10, 07:15
Jag tävlar hela tiden mot mig själv. Så målen är inga problem. Klarade av 2 stora mål nyligen på kort tidsram, så jag själv anser mig ha lite koll på att ha driv och mål.

Mitt intryck av SL är att de flesta väljer att gå upp i viktklass istället för att hålla sig kvar. Och jag pratar om generellt och du nämner toppen. SL handlar om styrka, och det underlättar att gå upp i viktklass, men man blir ju tjock på kuppen och man måste inte ha massvis med stora muskler för att klara vikter imponerande vikter, det ser man ju på de lättare klasserna där de presterar bra fortfarande.

Nåväl, det är lättare att bli stark när man går upp i vikt, så inga konstigheter med det inom SL.
Hur många dumma inlägg du kan producera per dag?

Du har som vanligt fel, men det visste vi redan.

Agitator
2015-05-10, 19:09
Hur många dumma inlägg du kan producera per dag?

Du har som vanligt fel, men det visste vi redan.

Jag skriver intryck. Har jag någonstans sagt att det är hugget i sten och att det är så?

Gnistan
2015-05-11, 12:06
Hur många dumma inlägg du kan producera per dag?

Du har som vanligt fel, men det visste vi redan.

Brukar försöka hålla näbben då någon kommer med en komentar som jag tycker är konstig.
Men.....
Rooz. Vad är fel med det som Agitator säger här ovan?
Jag gick i början i klass 67,5 men kände till slut att jag inte kunde utvecklas där då jag i stort fick hålla igen vikten hela tiden (vägde 63,2 som minst).
Gick då upp i klass 75 där jag gjorde 17.5 kilo mer på stången.
Gick sedan mot slutat av min tävlingskariär i klass 82,5 där jag var som starkast men lite mer FLÄSKIG. Några svällande muskler har jag tyvärr aldrig haft, men var rätt stark.

Latissimus Dorsi
2015-05-11, 12:19
Agitator trollar. Låtsas som att stackaren inte existerar. Annars tycker jag inte yngre grabbar som martin0o0o0 AlexER och Difeddy har några dåliga fysiker. De är sjujävla starka också.

PureWhey
2015-05-11, 16:18
Man kan ignorera användare ;)

exevision
2015-05-11, 16:26
Jag finner diskussionen intressant.

Ajasoro
2015-05-17, 15:55
Det krävs inga massiva quads för att böja nära 200.

Den här snubben är sjukt imponerande dock
5zLRpO88Bis
Fett snygg kropp, jag dör. 😍 Instämmer, galet imponerande!

missL
2015-05-17, 18:47
Fast vad de lyfter när de tränar eller vad de skulle kunna ha lyft om de bara velat/vågat är ju två helt olika saker.

Håller verkligen med här.

Sen vet ni inte hur personen tränar just nu eller kört för övningar hela tiden, kör man tex dropsets , supersets o fail osv osv så orkar man ej lika mycket vikt men man skulle klara mer vikt om man ej körde så. Ni har ju ingen aning hur o hur mkt de kör/kört osv osv. Om ni ser en stor byggare så är han allt annat än svag. Skulle han byta till ert schema skulle han säkert utan problem komma upp till mycket högre vikter. Byggare tränar på ett helt annat sätt men folk jämför sig ändå med dom o tycker de är svaga. S. U. C. K.

missL
2015-05-17, 18:49
Gå med kläder som visar upp din fysik, så ja, tyvärr. Du ser inte normal ut, det syns på dig att du tränar neurotiskt mycket och gissar man utan att prata med dig så gissar man troligtvis att du är under normalbegåvad baserat på din muskelmassa. Aka "Halvidiot".

Är du seriös?

filmjölk
2015-05-17, 18:58
Är du seriös?

Ja. Kolla in killens fysik, han är stor, muskulös och hård. Nu vet jag (baserat på hur han skriver) att han är smart egentligen men fördomen baserat enbart på utseendet är att han är en egocentrisk, obegåvad douche.

Lägg till en djup solbränna, lite slingor i håret, fet kedja runt halsen, ett par tatueringar och för liten t-shirt och looken är komplett.

missL
2015-05-17, 19:07
Ja. Kolla in killens fysik, han är stor, muskulös och hård. Nu vet jag (baserat på hur han skriver) att han är smart egentligen men fördomen baserat enbart på utseendet är att han är en egocentrisk, obegåvad douche.

Lägg till en djup solbränna, lite slingor i håret, fet kedja runt halsen, ett par tatueringar och för liten t-shirt och looken är komplett.

Hahahaha du har humor iaf.

Purewhey: har du ej tränat byggning alls?

J.V
2015-05-18, 00:36
Är du seriös?Han är bara bra på "allt eller inget."

Gnistan
2015-05-18, 09:14
Håller verkligen med här.

Sen vet ni inte hur personen tränar just nu eller kört för övningar hela tiden, kör man tex dropsets , supersets o fail osv osv så orkar man ej lika mycket vikt men man skulle klara mer vikt om man ej körde så. Ni har ju ingen aning hur o hur mkt de kör/kört osv osv. Om ni ser en stor byggare så är han allt annat än svag. Skulle han byta till ert schema skulle han säkert utan problem komma upp till mycket högre vikter. Byggare tränar på ett helt annat sätt men folk jämför sig ändå med dom o tycker de är svaga. S. U. C. K.

Håller med dig.
Är föredetta styrkelyftare, men har under mina alla år träffat en del byggare.
Jag var själv då jag tävlade tyvärr mer repstark än jag var toppstark.
Gjorde jag ett antal 10 or på en vikt och då skulle ha gjort kanske 40 kilo mer så gjorde jag bara 30 kg mer på topp 1RM. Vi är således därmed olika i hur vi är funtade träningsmässigt och prestandamässigt.

PureWhey
2015-05-18, 21:55
Hahahaha du har humor iaf.

Purewhey: har du ej tränat byggning alls?

Jodå, en kombination av s.k. byggarträning och styrkelyft tror jag alla styrkelyftare gör, spec. under "off-season".

missL
2015-05-19, 12:53
Jodå, en kombination av s.k. byggarträning och styrkelyft tror jag alla styrkelyftare gör, spec. under "off-season".

Verkar ej populärt här iaf haha

koncept
2015-05-19, 12:56
Verkar ej populärt här iaf haha

Har du kollat i styrkelyftares journaler?
Min uppfattning är majoriteten gör så. Det betyder dock inte att de helt plötsligt går över till 5-split med full fokus på pump, utan snarare att träningen får något mindre fokus på böj, bänk och mark i tävlingsutförande samt att repsen blir högre.

PureWhey
2015-05-19, 15:09
Verkar ej populärt här iaf haha

Jo, det är bara att folk inte har en aning om hur SLare tränar utan skriver utifrån sina korkade förutfattade meningar.

Gnistan
2015-05-19, 15:50
Verkar ej populärt här iaf haha

Är nog och har alltid varit så att många styrkelyftare kör rätt så blandat.
Om det inte är under en tävlingsperiod som redan sagts här.
Min ena tränare hade pippi på att låta mig köra mycket 10x10 många gånger.