handdator

Visa fullständig version : Träna balans?


shut teh face
2015-05-07, 11:54
Hej

Jag har TRX hemma då jag har svårt att komma iväg till gymmet

Överkropp går bra men alla benövningar (där man står upp och ska använda ett ben) är jag helt körd i, det är inga problem för styrkan i sig, det är mer att jag klarar verkligen inte av att hålla balansen, jag ramlar och gör illa mig och får ont på massa konstiga ställen

Den värsta är TRX Lunge

Ska jag fortsätta nöta dem fast jag troligtvis hamnar på sjukhuset? Kan jag träna balansen på något annat sätt? Handlar det kanske inte om balansen utan mer kringliggande stabiliseringsmuskler som aldrig använts?

Jag har problem med vanliga utfall också och de brukar jag köra i smith-maskin

Ni som kör TRX, och ben, hur funkade dessa övningar för er i början?


TRX Lunge:
https://www.youtube.com/watch?v=1bmjTIyi7sI

TRX Single Leg Squat
https://www.youtube.com/watch?v=4VUMnl8IX3w

L-Sami
2015-05-07, 13:51
Du kan ju prova köra "bulgarian split squat" innan du börjar med TRX lunge, när det blir för enkelt så gå vidare till TRX. Jag tycker att köra med TRX är en progression av just den först nämnda då den utmanar det neuromuskulära systemet mer. Alternativt börja med få reps med TRX och succesivt öka repsen när klarar du får bättre teknik.

shut teh face
2015-05-08, 12:20
Du kan ju prova köra "bulgarian split squat" innan du börjar med TRX lunge, när det blir för enkelt så gå vidare till TRX. Jag tycker att köra med TRX är en progression av just den först nämnda då den utmanar det neuromuskulära systemet mer. Alternativt börja med få reps med TRX och succesivt öka repsen när klarar du får bättre teknik.

Tack, ska testa en bulgariskt squat och hoppas få ordning på balansen

Jag märkte idag att jag har väldigt mycket träningsvärk i magen.. funderar på ifall den är för svag för att göra korrekta benövningar men det känns osannolikt då jag tränar den ofta. Återigen, kanske skumma stabiliseringsmuskler i bålen då

dmoller
2015-05-08, 16:04
jag kör den andra varianten för rehab (endast negativ fast på vänsterbenet)
För mitt högra ben som är friskt blir denna övning en total quad krossare. och på köpet kanske man kommer lite närmare att klara av en pistol squat.

balansen var bara ett problem dom 2-3 första passen, gick väldigt fort att bli stabil.

z_bumbi
2015-05-10, 10:19
Jag märkte idag att jag har väldigt mycket träningsvärk i magen.. funderar på ifall den är för svag för att göra korrekta benövningar men det känns osannolikt då jag tränar den ofta. Återigen, kanske skumma stabiliseringsmuskler i bålen då

Vilka muskler tror du stabiliserar bålen om inte magmusklerna? Självklart i samarbete med andra muskler och muskler från andra områden men om du får träningsvärk av att köra utfallsvarianter så kan det tyda på att du är svag där någonstans.

Henchman
2015-05-10, 11:48
Styrkan kommer ju från vad man tränar, 2 övningar med TRX är försvinnande lite mot alla sätt kroppen kan röra sig på för att bygga stabilitet i benen. Vikter annat än kroppen behövs inte.

Ido Portal är duktig inom området men det betyder inte att allt behöver kopieras men följ något av dessa rutiner under en tid. 5 - 10minuter utan någon avsedd vila.
lbozu0DPcYI

xPwG2hqnOx0

Kan vara bra att göra sig bekväm i en djup knäböj med rak rygg innan man börjar med vikter eller andra konster.