handdator

Visa fullständig version : Nytt upplägg? Bulkproffs, kika in!


stoffeleijon
2015-05-06, 23:54
Beger mig till gammal hederlig mark och rådfrågar er här på kolozzeum!

Min situation lyder såhär.
Väger nu för tillfället 84-86kg på mina 177cm, men kämpar som ett svin för att ta mig upp till en vikt runt 90-94kg.. Jag arbetar som snickare så rör mig skapligt mycket. Mina dagar ser exakt ut såhär:

04.30: kliver upp för att ta mig till bussen.
06.00: frukost på jobbet (drickyoghurt/gainer) vet helt ärligt inte vad jag ska släpa med mig till jobbet på morgonen
09.00: matlåda (600-900kcal ) 0.5l mjölk (250kcal)
11.00: matlåda (600-900kcal) 0.5l mjölk (250kcal)
13.30: mellanmål, ofta drickyoghurt, lite nötter eller något liknande.
16.00: mellanmål innan gymmet som ofta består av 50g kollisar och en gainer på 350kcal.
19.45: bussen hem med en proteinshake.
20.45 hemma och fixar matlådor tills morgondagen, inte alltid jag fixar en riktig måltid. Brukar kunna äta en tallrik fil med havrefras och en gainer till. Sen tar jag jag casein och går och sover.

Nu till poängen..
Ligger ju antagligen på energibalas eftersom vikten ej ökar.. för jag hinner ju inte kasta in flera måltider, men kan ju däremot ändra på dom. Har ni nå knep jag kan kasta in? Vad äter ni för sorts mat under bulk? Vad skulle ni göra i min sits? Gör allt för att nå dom där 90-94kg men vet ej vad jag ska ändra för att uppnå de
.

(Är ingen höjdare på att förklara men):smash:

Klein
2015-05-07, 00:02
Vad är din avsikt med att väga 90-94kg? Självändamål eller är det till någon nytta i en idrott du sysslar med? Från ditt utgångsläge så kommer du inte att lägga på dig några muskler av en bulk. Du kommer bara att bli fet.

stoffeleijon
2015-05-07, 04:09
Vill bygga ut min ram, vill bli större helt enkelt.
Är ju inte speciellt fet nu på 84-86kg, så tror absolut inte att jag kommer bli fet på 90-94kg.. om du menar att jag max kan bli så stor som 86kg så kan jag lika gärna lägga ner.. vilket inte kommer ske. Kan kasta in nån bild så ni får lite uppfattning hur formen ser ut :)

Stjarnan
2015-05-07, 05:22
matlåda (600-900kcal ) 0.5l mjölk (250kcal)
Se till att lådorna innehåller minst 900 kcal. Skillnaden mellan 600 och 900 gör skillnad och speciellt när det kan ske 2 gånger per dag.

mellanmål, ofta drickyoghurt, lite nötter eller något liknande.
Testa att ta ett par, tre äggmackor så får du upp kalorierna ytterligare

Saker som har funkat för mig är att jag byttpotatis mot ris för att få mindre volym och på så sätt kunna äta mer kalorier. Bytt ut kyckling mot lite fetare proteinkällor som lax, nötfärs. Använder mycket jordnötter/saltade mandlar som topping på maten. Bröd som tillbehör med ett par skivor ost.

z_bumbi
2015-05-07, 07:02
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376

Du får i dig väldigt mycket protein och väldigt mycket mejeriprodukter så jag skulle dra ner på båda.

"20.45 hemma och fixar matlådor tills morgondagen, inte alltid jag fixar en riktig måltid. Brukar kunna äta en tallrik fil med havrefras och en gainer till. Sen tar jag jag casein och går och sover."

Gör storkok så har du alltid mat att äta.

Kaseinet innan läggdags är inte nödvändigt på något sätt så se istället till att få i dig mer kalorier från att du kommer hem till att du lägger dig. Fixa t ex en kalorität müsli istället för havrefrasen och käka några frallor till.

R Scarpa27
2015-05-07, 07:03
Det som hjälpt mig till enklare bulk var att börja dricka massa havredryck, sojadryck & mjölk :) ganska enkelt att dra i sig 1 liter till en måktid.
Blir mestadels havredryck nu, man behöver inte dricka mjölk då man får i sig tillräckligt med protein under bulk i vilket fall.
Så köp hem havredrycks, 10 st för 99:- på willys.

Klein
2015-05-07, 11:39
Vill bygga ut min ram, vill bli större helt enkelt.
Är ju inte speciellt fet nu på 84-86kg, så tror absolut inte att jag kommer bli fet på 90-94kg.. om du menar att jag max kan bli så stor som 86kg så kan jag lika gärna lägga ner.. vilket inte kommer ske. Kan kasta in nån bild så ni får lite uppfattning hur formen ser ut :)

Ät på så får vi väl se om du blir den första i världshistorien att lyckas lägga på dig kvalitativ massa vid bulk från BMI 27 till BMI 30 utan doping.

stoffeleijon
2015-05-07, 16:02
Ät på så får vi väl se om du blir den första i världshistorien att lyckas lägga på dig kvalitativ massa vid bulk från BMI 27 till BMI 30 utan doping.

Vart har jag skrivit kvalitets massa?
Är medveten om att man lägger på sig både vatten, fett och muskler.. men bara för att man bulkar upp sig ett x antal kg måste man blir fet? http://www.bilddump.se/bilder/20150507164212-94.234.170.63.png kommer alltså gå från dethär till fet?

Inzza
2015-05-07, 21:58
Ät på så får vi väl se om du blir den första i världshistorien att lyckas lägga på dig kvalitativ massa vid bulk från BMI 27 till BMI 30 utan doping.

Skojar du? Va fan har bmi med saken att göra? BMI är ju ett skräpmått om ditt ideal inte är att se anorektisk ut..

Dessutom så såg han lite tunn ut på bilden så en bulk gör dig nog gott.

Klein
2015-05-08, 00:06
Vart har jag skrivit kvalitets massa?
Är medveten om att man lägger på sig både vatten, fett och muskler.. men bara för att man bulkar upp sig ett x antal kg måste man blir fet? http://www.bilddump.se/bilder/20150507164212-94.234.170.63.png kommer alltså gå från dethär till fet?

Det är mycket ovanligt att folk som inte är underviktiga eller i puberteten får ut muskler som finns kvar efter deff av att bulka, alltså överäta dagligen under flera månaders tid. Du sabbar insulinkänsligheten och förutsättningarna för muskelbygge på detta sätt. Bättre att ligga på plus vissa dagar i veckan och minus/balans andra dagar i veckan om du vill öka i kvalitetsvikt.

Määng
2015-05-08, 07:38
Det är mycket ovanligt att folk som inte är underviktiga eller i puberteten får ut muskler som finns kvar efter deff av att bulka, alltså överäta dagligen under flera månaders tid.

Det är väl typ det vanligaste sättet som finns för att bygga muskler?

Klein
2015-05-08, 08:31
Det är väl typ det vanligaste sättet som finns för att bygga muskler?

Man bygger muskler genom att träna, inte äta, och det är helt vansinnigt att tvinga i sig mat för att gå upp i vikt om man inte är underviktig eller får fördel i en idrott man sysslar med. Styrketräning är inte en idrott ifall någon undrar.

Määng
2015-05-08, 08:35
Man bygger muskler genom att träna, inte äta, och det är helt vansinnigt att tvinga i sig mat för att gå upp i vikt om man inte är underviktig eller får fördel i en idrott man sysslar med. Styrketräning är inte en idrott ifall någon undrar.

Finns många exempel bara här på forumet om lyckade bulk-deffar så att skriva att det är mycket ovanligt är nog att ta i. Om det är något som är mycket ovanligt är det väl personer som fått gjort något vettigt av att ligga på balans i flera år.

Klein
2015-05-08, 08:43
Finns många exempel bara här på forumet om lyckade bulk-deffar så att skriva att det är mycket ovanligt är nog att ta i.

Givetvis kan man få ut muskler av att bulka om man aldrig varit fet och fortfarande växer på höjden och/eller är relativ nybörjare på gymmet. Dessa omständigheter råder inte för trådkskaparen så vitt jag kan se. Men du får gärna länka till forummedlemmar som genomfört en lean bulk där utgångsläget varit likt trådskaparens.

Määng
2015-05-08, 08:52
Givetvis kan man få ut muskler av att bulka om man aldrig varit fet och fortfarande växer på höjden och/eller är relativ nybörjare på gymmet. Dessa omständigheter råder inte för trådkskaparen så vitt jag kan se. Men du får gärna länka till forummedlemmar som genomfört en lean bulk där utgångsläget varit likt trådskaparens.

Du skriver ju bara vad du redan skrivit fast med andra ord.

Jag kan inte se vad trådskaparen har för utgångsläge utifrån att läsa vad han väger och se på en mörk bild bakifrån. Behöver jag hänvisa till exempel för att du ska tro på att folk som inte är nybörjare eller i puberteten kan bulka och sen behålla muskler efter en deff? Är du seriös?

Klein
2015-05-08, 09:07
Du skriver ju bara vad du redan skrivit fast med andra ord.

Jag kan inte se vad trådskaparen har för utgångsläge utifrån att läsa vad han väger och se på en mörk bild bakifrån. Behöver jag hänvisa till exempel för att du ska tro på att folk som inte är nybörjare eller i puberteten kan bulka och sen behålla muskler efter en deff? Är du seriös?

Kom med exempel. Trådskaparen har ett BMI på 27. Jag kan inte bedöma hans kroppsfettprocent men huruvida den är låg, hög, eller medel förändrar ingenting. Kvalitetskilona lär ändå utebli vid bulk.

Määng
2015-05-08, 09:10
Jag har en föreläsning som startar 10.15 så det har jag inte tid med. Jag har heller inget intresse av att leta upp exempel med exakt likadana förutsättningar som TS då det är detta jag inte håller med om: "Det är mycket ovanligt att folk som inte är underviktiga eller i puberteten får ut muskler som finns kvar efter deff av att bulka".

Om trådskaparen ska bulka eller inte kan jag inte bedöma som sagt.

Klein
2015-05-08, 09:16
Jag har en föreläsning som startar 10.15 så det har jag inte tid med. Jag har heller inget intresse av att leta upp exempel med exakt likadana förutsättningar som TS då det är detta jag inte håller med om: "Det är mycket ovanligt att folk som inte är underviktiga eller i puberteten får ut muskler som finns kvar efter deff av att bulka".

Om trådskaparen ska bulka eller inte kan jag inte bedöma som sagt.

"Underviktiga" är väl lite starkt ordval av mig kanske men så mycket högre fettfritt BMI än 25 är det i princip ingen som kan uppnå utan doping. Trådskaparen ligger antagligen redan mellan 24 och 25 i fettfritt BMI. Ligger man närmare 20 än 25 så går det säkert bra att bulka förutsatt att man inte är fet och aldrig varit fet tidigare samt kör efter ett bra träningsprogram.

Aliaas
2015-05-08, 09:25
Det är mycket ovanligt att folk som inte är underviktiga eller i puberteten får ut muskler som finns kvar efter deff av att bulka, alltså överäta dagligen under flera månaders tid. Du sabbar insulinkänsligheten och förutsättningarna för muskelbygge på detta sätt. Bättre att ligga på plus vissa dagar i veckan och minus/balans andra dagar i veckan om du vill öka i kvalitetsvikt.

Vilket perfekt exempel på fullständigt skitsnack.